تمام آن چه که باید درباره سری مسابقات ماشین های الکتریکی فرمول E باید بدانید! سری مسابقات ماشین های الکتریکی با نام فرمول E که در آینده نزدیک و تحت نظارت فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی FIA برگزار خواهد شد،
تمامی هیجان و جذابیت مسابقات فرمول یک را بدون نیاز به استفاده از سوخت های فسیلی در پیست های مسابقه به ارمغان می آورد. * همانند سایر مسابقات اتومبیلرانی رده بالای دیگر، هدف تعیین شده این است که از این اتومبیل های چرخ باز به عنوان بستری برای امتحان تکنولوژی های جدید استفاده کرد که ممکن است در آینده وارد خودروهای تولیدی شوند. اگر یک ترکیب شیمیایی باتری برتر قرار است وارد چرخه تولید شود، به عنوان مثال، برای نخستین با در اینجا آزمایش خواهد شد. این مسابقات در سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد، و این ها چیزهایی هستند که ما در مورد آن تاکنون می دانیم: محل انجام مسابقاتتقویم افتتاحیه مسابقات شامل ۱۰ مکان می باشد: دو عدد در آمریکای شمالی، سه عدد در آمریکای جنوبی، سه عدد در اروپا و دو عدد در آسیا. تمامی پیست ها مسیرهای موقت خیابانی هستند، به عنوان مثال پیست مشهور Circuit de Monaco فرانسه یکی از پیست های اروپا می باشد. نهایت سرعت در این مسابقات به ۲۲۵ کیلومتر در ساعت محدود شده است، پس مسابقاتی بسیار نزدیک با مسیرهایی نسبتا کوتاه انتظار داشته باشید. مسابقات در حال حاضر به صورت Spec Series خواهند بود
مسابقات فرمول E به صوت Spec Series آغاز خواهد شد، به گونه ای که تمامی تیم ها از اتومبیلهای مشابه هم استفاده خواهند کرد. به غیر از راننده، عوامل متغیر اتومبیل ها فقط محدود به تنظیمات شاسی (هم ترازی، میزان سفتی کمک فنر، ارتفاع اتومبیل، و سیستم تعلیق) و چند تغییر آیرودینامیکی خواهد بود. کمیته مسابقات تمامی اتومبیل ها را به محل برگزاری مسابقات منتقل خواهد کرد، بنابراین این سری مسابقات همانند مسابقات آماتور Skip Barber “بیا و رانندگی کن” خواهد بود. هدف نهایی این است که تمامی تیم ها همانند مسابقات فرمول یک اتومبیل های خود را طراحی کنند. موتور و پیشرانه
شرکت McLaren Electronic Systems موتورهای الکتریکی AC را تامین خواهد کرد، که در بحث های اتومبیل های فرمول E به نام واحد مولد موتور یا MGU شناخته شده است. جعبه دنده ترتیبی ساخت شرکت بریتانیایی Hewland است. موتور ۲۶۸ اسب بخار قدرت دارد، اگر چه در هنگام مسابقه قدرت آن به ۱۷۸ اسب بخار محدود می شود. راننده ها مکانیسم های از پیش تعیین شده ۹۰ اسب بخاری برای افزایش قدرت ماشین را در اختیار دارند. در دورهای تمرینی و مراحل مقدماتی هیچ نوع محدودیت قدرتی وجود ندارد. فرمول E پیش بینی می کند که اتومبیل ها در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت خواهند رسید. شاسی
شرکت فرانسوی Spark Racing Technology تعداد ۴۲ عدد اتومبیل Spark-Renault SRT_01E را برای ۱۰ تیم شرکت کننده خواهد ساخت و انتظار می رود که در فصل افتتاحیه وارد رقابت خواهد شد. سازه داخلی فیبر کربنی و آلومینیومی را Dallara تامین می کند، شرکتی ایتالیایی که شاسی IndyCar را می سازد. دماغه آن حالت نوک تیزی مانند اتومبیل های فرمول یک دارد که همراه با پوشش های آیرودینامیگی برای کاهش کشش می باشند، مشابه پوشش های قسمت عقب IndyCars، که در هر چهار گوشه وجود دارند. دارای سیستم pushrod، سیستم تعلیق بازوهای کوتاه و بلند همراه با کمک فنرهای قابل تنظیم شرکت Koni و میله های موج گیر که چرخ های ساخت شرکت OZ را مستقر می کنند. شرکت میشلین تامین کننده انحصاری تایرهاست. حداقل وزن ترکیبی اتومبیل و راننده ۱۷۶۴ پوند، یا حدوداً ۳۵۰ پوند بیشتر از یک اتومبیل فرمول یک است. باتری
شرکت انگلیسی Williams Advanced Engineering باتری ها را می سازد، که این باتری ها “سیستم ذخیره سازی انرژی قابل شارژ” یا RESS نامگذاری شده اند. سوپر خازن ها به احتمال زیاد با باتری همکاری خواهند کرد تا بتوانند نیروی مورد نیاز برای شتاب گیری حداکثری کوتاه مدت را تامین نمایند. باتری RESS، همراه با هر نوع خازن، نمی تواند بیشتر از ۴۴۱ پوند وزن داشته باشد و فقط می تواند در هر مسابقه ۳۰ کیلووات ساعت انرژی را تخلیه نماید. این مقدار انرژی از آن چه که در یک گالن بنزین بدون سرب وجود دارد کمتر است. فرمول E یک مکان عالی برای امتحان کردن باتری های سفارشی است، و در صورتی که مسابقان به صورت موفقیت آمیز برگزار شود شانس خوبی وجود دارد که یک دستگاه ذخیره سازی انرژی موفق برای اولین بار معرفی شود.
روز مسابقه
بر خلاف مسابقات فرمول یک که طی سه روز برگزار می شوند، تمامی مسابقات فرمول E فقط طی یک روز برگزار خواهند شد، که شامل یک ساعت تمرین و به دنبال آن چهار دور مسابقه ی مقدماتی و سپس یک ساعت مسابقه اصلی می باشد. این شکل برگزاری یک روزه مسابقات از ایجاد اختلال در شهر میزبان مسابقات جلوگیری می کند. وقتی این اتومبیل ها در چاله های خود قرار می گیرند خواهید دید که آن ها به منابع قوی و ولتاژ بالای برق متصل خواهند شد. قالب مسابقه
هر راننده، در طول یک ساعت برگزاری مسابقه، از دو اتومبیل استفاده خواهد کرد. نه، شما اشتباه متوجه نشدید. دو بار در هر مسابقه، به عنوان قانون مسابقات، یک راننده باید برای سوخت گیری توقف کند و اتومبیل خود را با اتومبیلی دیگر که به صورت کامل شارژ شده است تعویض نماید. این مانند مسابقات اتومبیلرانی Le Mans در دهه ۶۰ نخواهد بود که راننده ها بدون توقف به مسیر خود ادامه می دادند. اتومبیل ها باید درون چاله ها حداقل به مدت ۳۰ ثانیه توقف کنند تا اطمینان حاصل شود که قبل از ورود دوباره اتومبیل به مسابقه کلیه تجهیزات ایمنی به خوبی کار می کنند. در حالیکه استفاده از دو اتومبیل در یک مسابقه برای هر راننده خنده دار به نظر می رسد، در مسابقات MotoGP این موضوع امری عادی است. در آن مسابقات اگر مشکلی مکانیکی به وجود بیاید آن ها موتورسیکلت های خود را تعویض می کنند. هرچند تایرها، باید تا پایان مسابقه دوام بیاورند. پنچر شدن تایر یک استثنا در مورد آن قانون محسوب می شود. قهرمانی
در پایان هر فصل هم به سازندگان و هم به راننده های قهرمان جوایزی اهدا خواهد شد. قهرمان سازنده ها بر اساس نتایج هر تیم دونفره انتخاب خواهد شد، در حالی که قهرمان رانندگان بر اساس نتایج پایانی هشت دور آن ها انتخاب می شود. شرکت کنندگان
10 تیم قرار است که مسابقات را برگزار کنند، که حضور آخرین تیم شرکت کننده یعنی Venturi Formula E امروز اعلام شد. این تیم که در شهر موناکو به وجود آمده است، دارای چهار راننده می باشد که شامل موسس شرکت تولید کننده اتومبیل های الکتریکی موناکو و لئوناردو دی کاپریو بازیگر و فعال محیط زیست معروف می شود. شرکت انگلیسی Dravson Racing اگر چه برای فصل افتتاحیه ثبت نام نکرده است، ولی اعلام کرده است که برای فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ می خواهد با سیستم موتوری که خود شرکت طراحی می کند در مسابقات شرکت کند. نمایندگان آمریکا تیم های Dragon Racing و Andretti Autosport می باشند، که تیم دوم به امید موفقیت های بیشتری که رئیس آن ها مایکل در مسابقات فرمول یک به دست آورده است وارد این مسابقات می شوند.
گردآوری و ترجمه: آرش نهندیان
حمزه
۲۰ آذر ۱۳۹۲کلا با فرمولا خیلی حال نمیکنم. برام هیجان نداره. من عاشق رالی و اتفاقات ناگهانیشم. عااالیه… مهرتهاشون فوق العاده هست
Kurosh
۲۰ آذر ۱۳۹۲مفید بود..
محسن.د
۲۰ آذر ۱۳۹۲بعید میدونم هیجان داشته باشه،مخصوصا که دیگه خبری از صداهای زیبای فرمولا1 نیست!
حمزه
۲۰ آذر ۱۳۹۲آره. دقیقا. موافقم
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۰ آذر ۱۳۹۲درود.
منم از فرمول وان خوشم نمیاد.
درسته که هیجان و صدای فرمول وان رو نداره ، ولی شاید کمک ها و پیشرفت
های بزرگی به صنعت خودرو سازی به ویژه ماشین های کاملا برقی بکنه.
((( ایران و المان )))
امیرحسین
۲۰ آذر ۱۳۹۲اوج هنرشون اینه که میخوان تو چند ثانیه این ماشینارو شارژ کنن . . .
شهاب
۲۰ آذر ۱۳۹۲بیشترین هیجان فرمول 1 صدای موتوراشونه که اینا ندارن. . .
جلال
۲۰ آذر ۱۳۹۲سلام
درسته که این سری مسابقات هیجان f1 یا ناسکار رو نداره
ولی دوستان قبول دارن که این یه حرکت عظیم در پیشرفت ماشین های الکتریکی وبدون آلودگیه؟
خدایی ماشین های الکتریکی هم بد نیستن
بی صدا
کاملا نرم
دود نمیکنن
خلاصه برای شهر های شلوغ و مسیر های کوتاه حرف ندارن
PEUGEOT
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳اینا که همه چی ماشیناشون یکیه فقط می مونه راننده ها که هر کدوم ذست فرمونش بهتر و حرفه ای تره برنده میشه