در باب ایمنی خودروهای چینی بحثهای فراوانی شده و شایعات بسیاری در این مورد وجود دارد. از آنجا که فقط تعداد اندکی از خودروهای چینی در تستهای ایمنی معتبری مثل EURO-NCAP و IIHS حضور داشتهاند، نمیتوان مقایسه دقیقی بین ایمنی خودروهای چینی و سایر خودروها انجام داد. تنها راهی که میتوان برای سنجش ایمنی خودروهای چینی به آن اتکا کرد، تست ایمنی چین یا CNCAP است. اما از آنجا که در مورد استانداردهای این تست شبهههایی وجود دارد، تنها راه ممکن مقایسه امتیازات برای خودروهایی که هم در تست ایمنی چین و هم در تستهای ایمنی معتبر جهانی شرکت داشتهاند با یکدیگر، و سپس مقایسه آنها با نتایج تستهای خودروهای چینی است.
متأسفانه در حال حاضر سایت CNCAP زبان انگلیسی را پشتیبانی نمیکند و در نتیجه دسترسی به آمار و نتایج آن با مترجم گوگل و سایر نرمافزارها با توجه به فرم وبسایت، کاری بسیار سخت و تقریباً نشدنی است. ما برای به دست آوردن جدولی از نتایج تست CNCAP که آمار خودروهای مختلف در آن موجود باشد جستجوی فراوانی انجام دادیم و در نهایت موفق به پیدا کردن لیست زیر شدیم. قبل از مشاهده لیست زیر لازم است به نکات زیر توجه کنید.
- در این لیست خودروها بر اساس کلاس دستهبندی شدهاند و در هر کلاس، بر اساس امتیاز تست مرتب شدهاند. امتیاز هر خودرو در کنار نام آن آمده است.
- این لیست احتمالاً مربوط به اواخر سال ۲۰۱۲ میباشد. زیرا آخرین نتایج آن مربوط به آگوست سال ۲۰۱۲ است. بنابراین طبیعی است که بسیاری از مدلهای چینی و یا غیر چینی که بعد از این تاریخ عرضه شدهاند، در این لیست حضور نداشته باشند و آنهایی هم که در لیست موجود هستند مربوط به مدلهای ۲۰۱۲ به قبل هستند.
- موسسه CNCAP در سال ۲۰۰۶ شروع به سنجش ایمنی خودروهای جدید در چین کرد. این موسسه در ابتدا از استانداردهای پایینتری نسبت به تستهای معتبری مثل EURO NCAP استفاده میکرد. در سال ۲۰۰۹ پروتکلهای ایمنی و استانداردهای این موسسه ارتقا پیدا کرد. همچنین در آگوست ۲۰۱۲ نیز تغییرات دیگری در تستها انجام شد که در نتیجه آن سرعت برخوردها با تستهای معتبرتر برابر شد. به همین دلیل است که در این لیست، آمار مربوط به بعد از آگوست ۲۰۱۲ از بقیه آمار جدا شده است. همچنین پارامترهای بیشتری نیز به تستها افزوده شد. در نتیجه میتوانید مشاهده کنید که در تستهای مربوط به قبل از ۲۰۱۲ خودروهایی که بیش از ۵۰ امتیاز کسب کردهاند، پنج ستاره مثبت (Five star plus) دریافت کردهاند، اما در آمار مربوط به بعد از آگوست ۲۰۱۲ خودروهایی که حتی بیش از این امتیاز کسب کردهاند فقط ۵ ستاره دریافت کردهاند. در نتیجه میتوان به آمار بعد از ۲۰۱۲ بیشتر اعتماد کرد. همچنین اعلام شده است که موسسه CNCAP قصد دارد تا سال ۲۰۱۸ استانداردها و پروتکلهای خود را کاملاً با تستهای معتبر جهانی تطبیق دهد تا بتواند خود را به عنوان یک تست ایمنی معتبر خودرو مطرح کند.
- وقتی دسته بندی ایمنی خودروها بر اساس ستاره بیان میشود، دقت آمار پایین خواهد آمد. چرا که ممکن است فرضاً چندین خودرو دارای تعداد ستارههای برابری باشند اما امتیاز آنها متفاوت باشد. مثلاً رووی (ام جی) ۵۵۰ در این لیست ۵ ستاره کسب کرده و ۴۵.۵ امتیاز. در نتیجه با توجه به این که در تست CNCAP امتیاز ۴۵ به بالا، ۵ ستاره محسوب میشود، اگر فقط نیم امتیاز کمتر داشت ۴ ستاره میگرفت. که همزاد این خودرو یعنی ام جی ۶ در تستهای اروپا و استرالیا همین ۴ ستاره را گرفته است. در نتیجه یکی از عواملی که باعث اختلاف بین تعداد ستارههای تستهای مختلف میشود، همین لب مرزی بودن امتیازات خودروهاست.
- در تستهای قبل از آگوست ۲۰۱۲ میشود بین امتیاز خودروها در تست چین و اروپا (یا استرالیا) یک ستاره اختلاف (و نه بیشتر) را احساس کرد. تنها مورد استثنا MG3 میباشد که نتیجه تست CNCAP آن با تست EURO NCAP 2 ستاره اختلاف دارد و دلیل آن میتواند لب مرزی بودن امتیازات و یا متفاوت بودن نمونههای تست شده در اروپا و چین باشد. اما در مورد بقیه خودروها همان یک ستاره اختلاف وجود دارد.
- به دلیل اینکه سال تست در لیست ذکر نشده است، تشخیص مدل خودروها اندکی دشوار و در بعضی موارد غیرممکن است. برای مثال کیا سراتو که در اینجا ۳ ستاره گرفته است، مربوط به نسل اول این خودروست که در سالهای ۲۰۰۲ به بعد عرضه میشد. نمونه هاچبک این مدل در اروپا ۲ ستاره گرفته است. کیا فورته که عنوان نسل دوم سراتو در چین و برخی کشورهای دیگر است (همان نسلی که توسط سایپا مونتاژ میشود) با ۴۵.۲ امتیاز به طور ناپلئونی ۵ ستاره دریافت کرده و پایین تر از جک جی ۵ و زوتای Z300 قرار گرفته است. این نسل از سراتو در اروپا تست نشده اما در استرالیا موفق به کسب ۴ ستاره شده است. (لازم به ذکر است که نمونه تست شده در استرالیا و سایر کشورها دارای ۶ ایربگ بوده، اما نمونه مونتاژی سایپا فقط دو ایربگ دارد و ترمزهای دیسکی عقب آن تبدیل به کاسه ای شده است که قطعاً این موارد در کاهش ایمنی خودرو نقش پر رنگی دارد.) نسل فعلی سراتو (۲۰۱۳ به بعد) که در چین با اسم K3 شناخته میشود در این لیست حضور ندارد.
- به دلیل اینکه تست CNCAP از سال ۲۰۰۶ شروع به کار کرده است، خودروهایی مانند ام وی ام ۱۱۰ (چری QQ) که قبل از این سال وارد بازار شدهاند در این لیست حضور ندارند.
- در جدول زیر میتوانید جدول تخصیص ستاره بر اساس امتیازات خودروها را مشاهده کنید:
امتیاز تعدادی از خودروها بر اساس کلاس خودرو
امتیازات جدید
Honda CR-V (new) 57 ★★★★★
Changan Eado 52,9 ★★★★★
Baojun 630 44,3 ★★★★
Beijing E-series A/T 41,1 ★★★★
Beijing E-series M/T 35,7 ★★★
Haima Aishang (M11) 28,3 ★★
نتایج قبل از سال ۲۰۱۲
امتیازات-نام خودرو-تعداد ستاره
Chevrolet Aveo 47,7 ★★★★★
MG 3 47,1 ★★★★★
Toyota Yaris 47,1 ★★★★★
Hyundai Verna 47 ★★★★★
Toyota Vios 47 ★★★★★
Honda Fit 46,4 ★★★★★
Skoda Fabia 45,6 ★★★★★
Ford Fiesta 45,5 ★★★★★
Volkswagen Polo 45,4 ★★★★★
Geely Panda 45,3 ★★★★★
Kia K2 45,1 ★★★★★
Great Wall Coolbear 43,9 ★★★★
Kia Soul 43,8 ★★★★
Suzuki SX4 43,2 ★★★★
Chery Fulwin 2 43,1 ★★★★
Nissan Sunny 42,8 ★★★★
Riich M1 42,2 ★★★★
Suzuki Swift 41,3 ★★★★
Honda City (old) 41,1 ★★★★
Linian S1 40,4 ★★★★
BYD F0 38,9 ★★★
Changan Yuexiang 36,1 ★★★
Mitsubishi Lancer 36 ★★★
Haima 2 Cupid 35,9 ★★★
Great Wall Peri 35,4 ★★★
Suzuki Alto 34,5 ★★★
Hyundai Accent 32,9 ★★★
Kia Rio 32,4 ★★★
FAW Weizhi 32,3 ★★★
FAW Weizhi V2 31,2 ★★★
Fiat Perla 31 ★★★
FAW Xiali N5 30,7 ★★★
Geely Freedom Cruiser 28,6 ★★
Chevrolet Spark 27,2 ★★
Chery QQ6 26,1 ★★
Hafei Lobo 22,9 ★★
Shuanghuan Noble 19,5 ★★
ChangAn Benben 18,6 ★★
———————————————————–
Mazda 3 Xingcheng 50,2 ★★★★★☆
Toyota Corolla 48,6 ★★★★★
Honda Civic 48,3 ★★★★★
Mitsubishi Lancer EX 48,1 ★★★★★
Volvo S40 47,9 ★★★★★
Zotye Z300 47,7 ★★★★★
Buick Excelle GT 47,4 ★★★★★
Volkswagen Lavida 47,4 ★★★★★
Chevrolet Cruze 47,2 ★★★★★
Volkswagen Bora 47,2 ★★★★★
Peugeot 408 47,1 ★★★★★
Nissan Tiida (2012) 47 ★★★★★
Riich G3 47 ★★★★★
Geely Emgrand EC7-RV 46,8 ★★★★★
Peugeot 308 46,8 ★★★★★
Ford Focus (2012) 46,5 ★★★★★
Roewe 350 46,5 ★★★★★
Great Wall Voleex C30 46,4 ★★★★★
JAC Heyue (J5) 46 ★★★★★
Volkswagen Golf VI 45,9 ★★★★★
Peugeot 307 facelift 45,5 ★★★★★
Roewe 550 45,5 ★★★★★
Ford Focus 45,4 ★★★★★
Volkswagen Sagitar (2009) 45,4 ★★★★★
Chery A3 45,3 ★★★★★
Dongfeng Fengshen A60 45,3 ★★★★★
Skoda Octavia 45,3 ★★★★★
Brilliance H530 45,2 ★★★★★
Kia Forte 45,2 ★★★★★
Citroën C-Quatre 44,8 ★★★★
Volkswagen Sagitar (2008) 44,6 ★★★★
Honda Civic 44,5 ★★★★
Peugeot 307 44 ★★★★
Mazda 3 42,6 ★★★★
Hyundai i30 42,4 ★★★★
Geely Vision 42,2 ★★★★
Haima Family 41,7 ★★★★
Changan Zhixiang 41,6 ★★★★
Hyundai Elantra Yuedong 41,1 ★★★★
Nissan Tiida 40,8 ★★★★
Nissan Bluebird Sylphy 40,3 ★★★★
Haima 3 40,1 ★★★★
Chery A5 37,6 ★★★
BYD F3 34 ★★★
Lifan 620 33,4 ★★★
Kia Cerato 33,1 ★★★
Europestar L3 32,9 ★★★
Haima Family II 32,3 ★★★
Dongfeng Fengshen S30 30,4 ★★★
——————————————————————–
Hyundai Sonata 50,7 ★★★★★☆
Kia K5 50,7 ★★★★★☆
Honda Accord 50,3 ★★★★★☆
Toyota Camry (2012) 50,3 ★★★★★☆
Buick Regal 49,7 ★★★★★
Geely Emgrand EC8 49,6 ★★★★★
Toyota Reiz 49 ★★★★★
Honda Spirior 48,9 ★★★★★
Peugeot 508 48,9 ★★★★★
GAC Trumpchi 48,8 ★★★★★
Toyota Camry 48,8 ★★★★★
BMW 3 Series 48,2 ★★★★★
Citroën C5 48,2 ★★★★★
Audi A6L 48,1 ★★★★★
Mazda 6 48 ★★★★★
Hongqi HQ3 47,9 ★★★★★
Mercedes-Benz C-Class 47,8 ★★★★★
Volkswagen CC 47,8 ★★★★★
Toyota Crown Royal 47,7 ★★★★★
Buick Park Avenue 47,6 ★★★★★
Ford Mondeo 47,5 ★★★★★
Citroën C-Triomphe 47,4 ★★★★★
Volkswagen Passat (2012) 47,4 ★★★★★
Nissan Teana (old) 47,1 ★★★★★
Chevrolet Epica 46,6 ★★★★★
Volkswagen Magotan 46,6 ★★★★★
Skoda Superb 46,2 ★★★★★
BYD G6 43,9 ★★★★
Hyundai Sonata NFC 42,9 ★★★★
BYD F6 42,7 ★★★★
Mitsubishi Galant 41,9 ★★★★
FAW Besturn B50 41,8 ★★★★
Volkswagen Passat Lingyu 40,3 ★★★★
Buick LaCrosse (old) 40,2 ★★★★
FAW Besturn B70 40,2 ★★★★
Hawtai B11 40,2 ★★★★
JAC Binyue 32,3 ★★★
Brilliance BS4 (Junjie) 30,7 ★★★
————————————————————————-
Honda Odyssey (new) 48,8 ★★★★★
Buick GL8 47,7 ★★★★★
Honda Odyssey (old) 47,3 ★★★★★
Toyota E’Z Yizhi 47 ★★★★★
Nissan NV200 42,9 ★★★★
Nissan Livina 40,5 ★★★★
Suzuki Liana 40,1 ★★★★
Haima Premacy 36 ★★★
Changan CX20 35,8 ★★★
Dongfeng Shuai 34,4 ★★★
Landwind Fashion (CV9) 34,3 ★★★
Daihatsu Xenia 34,1 ★★★
Dongfeng Joyear (Jingyi) 32,7 ★★★
Foton MP-X 30,6 ★★★
Foton MP-X Midi 22,2 ★★
————————————————————————–
Honda CR-V (old) 50,6 ★★★★★☆
Gleagle GX7 50,3 ★★★★★☆
GAC Trumpchi GS5 49,1 ★★★★★
Kia Sportage R 48,6 ★★★★★
Volkswagen Tiguan 48,2 ★★★★★
Subaru Forester 47,9 ★★★★★
Hyundai ix35 47,6 ★★★★★
Hyundai Santa Fe 47,3 ★★★★★
Nissan Qashqai 47,2 ★★★★★
Nissan X-Trail 46,8 ★★★★★
Toyota Highlander 46,6 ★★★★★
Luxgen 7 SUV 46,5 ★★★★★
Toyota RAV4 46,3 ★★★★★
BYD S6 46 ★★★★★
Great Wall Haval H6 45,8 ★★★★★
Roewe W5 45,3 ★★★★★
Changfeng CS6 41 ★★★★
Rely X5 40,5 ★★★★
Kia Sportage 40,4 ★★★★
Great Wall Hover 37,1 ★★★
Hawtai Santa Fe 37,1 ★★★
Dongfeng Paladin 32,4 ★★★
Jonway UFO A380 31,7 ★★★
Changfeng Liebao CFA6470 31,2 ★★★
Huanghai Landscape 31,1 ★★★
Zotye 2008 30,5 ★★★
Ahmad..F12
۲ اسفند ۱۳۹۳آقای رحیقی ممنونم از مطلبتون
واقعاً پیشرفت چین دیگه داره منو قلقلک میده!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علیرضا
۲ اسفند ۱۳۹۳خواهش می کنم آقا احمد. حق با شماست پیشرفت چین حیرت آوره…
[مک میسل.فقط المان.فقط فولکس]
۲ اسفند ۱۳۹۳دست علیرضا لیفان عزیز هم درد نکنه
قبول دارم چین از کره هم حتی پیشرفتش بیشتره،اما هنوز دوپله از استاندارد های جهانی عقبه
علیرضا
۲ اسفند ۱۳۹۳ارادتمندم دوست عزیز.
farzad
۲ اسفند ۱۳۹۳لیفان 620 سه ستاره چین یعنی دوستاره اروپا چریa5(mvm530) از اون بدتر ای خاک بر سر ما لا اقل ماشین چینی میارید درست حسابیشو بیارید نه این لگن هارو
علیرضا
۲ اسفند ۱۳۹۳دوست عزیز حق با شماست. اما مساله اینجاست که خودروهایی مانند سمند، پرشیا، پراید و … که با تیراژی بسیار بالا در کشور ما تولید می شوند، وضعیت ایمنی مشخصی ندارند و در هیچ تست معتبری تست نشده اند و بعید به نظر میرسد که ایمنی آن ها بهتر از همان 3 ستاره چین باشد. از طرف دیگر در نظر داشته باشید که خودروهایی مثل زوتای Z300 و جیلی و ام جی که ایمنی بالایی دارند، قیمت های بسیار بالاتری هم دارند.
امیر
۹ اسفند ۱۳۹۳دوست عزیز سمند وضعیت نامشخصی داره! خواهشا این حرفو نزن خر چی سمند بد باشه ایمنی اش تو کلاس خودش بالاترینه
علیرضا
۱۱ اسفند ۱۳۹۳آقا امیر شما نتیجه ای از تست ایمنی سمند دارین؟ این خودرو اصلا در هیچ موسسه ای تست شده؟ اگه تست شده آیا نتیجه ای ازش هست؟ من که نتیجه ای از تست تصادف سمند رو پیدا نکردم. از نظر تعداد سوانح هم سمند بیشترین سوانح نسبت به تعدادش رو داره:
http://isna.ir/fa/news/92050100703/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AD%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
محمد امین
۱۰ فروردین ۱۳۹۶تو کلاس خودش ؟؟؟؟
ایمنیش در حد پراید هم نیست
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
حسین
۲ اسفند ۱۳۹۳من عاشق چین هستم واقعا کشور جالبی الان توی مردم دارن لکسوس سواری میکنن تو ایران با همون قیمت من دارم جک سواری میکنم عجب رسمی رسم زمونه میان چینی ها از اونا فقط
یه تکیه بجا میمونه
حسین
۲ اسفند ۱۳۹۳من عاشق چین هستم واقعا کشور جالبی الان توی مردم دارن لکسوس سواری میکنن تو ایران با همون قیمت من دارم جک سواری میکنم
میشه یه چینی باشی اما رها نباشی میشه دلت بگیره اسیر چینی ها شی ترسیده باشی از چین
ولی ندیده باشی واسه یه کم حس خوب چینی خرید باشی
sj
۲ اسفند ۱۳۹۳قضیه میدونی چیه من خیلی سال تو پدال نظراتو میخونم قریب به اتفاق از خاک بر سر بودن مسولین و ماشینهای آشغال صحبت میکنن ولی وقتی ایران رتبه اول واردات از چین رو داره و سایتهای ایرانخودرو و سایپا هم چندروز اول پر میشه ثبت نامش تمام این حرفها چرت و پرتی بیش نیست وقتی اون واردکننده میبینه ماشیناش فروش میرن وقتی اون سازنده میبینه فروش داره چ کاریه تولید نکنه حرف کیلو چند واقعا کسایی ک فک میکنن با حرف میشه کاری کرد خیلی سبک مغز هستند
علی آقا
۲ اسفند ۱۳۹۳دوست من مردم چارهای ندارن. گزینه دیگهای پیش روی اونها نیست.
مثلا شما بخوای با ۴۰ میلیون ماشین بخری چکار میکنی؟ غیر از ماشینای داخلی یا چینی چی میخری؟
sj
۳ اسفند ۱۳۹۳میدونم دوست من ولی مشکل اینجاست همه منتقدن ولی اتفاقا همه هم خریدارن
RETOLEX
۲ اسفند ۱۳۹۳اقا علیرضا هم نویسنده شد
من هم باید به فکر بیفتم
…………………………………………
اگه این واقعیت باشه ایمنیشون بدک نیست
در کل از. چینی بدم میاد
ممنون
علیرضا
۲ اسفند ۱۳۹۳دوست عزیز همه ما از این که مقالات شما را در سایت ببینیم خوشحال خواهیم شد. بنده ادعایی هم در زمینه نویسندگی ندارم و تخصص من چیز دیگریست. اگر گاهی مطلبی می نویسم بیشتر از روی علاقه شخصیست.
Mehdi
۲ اسفند ۱۳۹۳پدال همونجور ک بودی بهتر بود،اولن من مطالب خیلی قبل تر هر کاری کردم نتونسم بیارم دومن ینی اگ ی فیلم جدید بزاری باید بریم تو قسمت فیلم دنبالش؟ی مطلب بزاری باید بریم تو قسمت مطلب؟ی مقایسه بزاری بریم تو قسمت مقایسه؟اینجوری ک خیلی سخت میشه.
farshid
۲ اسفند ۱۳۹۳تف به این زندگی 100سال از دنیا عقب هستیم
نوید
۳ اسفند ۱۳۹۳great wall voleex C30 ham emtiazesh kheyli khoob boode
احمدرضا
۳ اسفند ۱۳۹۳ای کاش سایت CNCAP زبان انگلیسی هم ساپورت میکرد که نتایج با جزییات در دسترس بود. به نظر من ماشینهای چینی ازنظر ایمنی بد نیستند. میشه با یک ستاره کاهش نتایج این موسسه را به یوروانکاپ تبدیل کرد. با این حساب 5 ستاره های چین و حتی 4 ستاره هاشون برای ما ایرانی ها میتونند ماشینهای خوبی باشند. اشکالی که بیشتر به نظر میاد اینه که توی ایران بیشتر تمرکز روی واردات یا مونتاژ ماشینهای با ایمنی پایین چین بوده. وقتی اسم ماشین چینی میاد اکثراً ذهنشو میره طرف ام وی ام و لیفان که نتایج بالا هم نشون میده که ایمنیشون خیلی چشمگیر نیست. البته ماشینهایی مثل بسترن و جک جی 5 و اس 5 هم هستند که ایمنی خوبی دارند و یواش یواش دارند جای خودشونو توی بازار ایران باز میکنند
علی
۲۶ آذر ۱۳۹۸داداش ام وی ام 315 4 ستاره ایمنی داده تو تصادفاتم عالی عمل کرده لطفا جنس ها یا ماشین های قدیمی چین رو با الانش مقایسه نکنید. ممنون از سایت پدال
سعید
۳ اسفند ۱۳۹۳بی ام و سری سه امتیازش ازسوناتا کمتر شده،عجب !!!
فرهاد تبریزی
۳ اسفند ۱۳۹۳پیشرفت چین قابل تحسینه.افرین
شبیر
۴ اسفند ۱۳۹۳:
دوستان عزیز و هموطنان محترم شایان ذکر است که دنیا به سرعت به سوی پیشرفت و
تکنولوژی قدم برمیدارند و هر کسی که از این بیغوله عقب بیفتد ناچارا باید راه بازماندگی و دریوزگی
شبیر
۴ اسفند ۱۳۹۳ببخشید بنده رو مثل اینکه یه اشتباهاتی رخ داده در تایپ این موضوعات باور کنید من بیسواد نیستم و اشکال در قبلت ایجاد شدهبهرحال داشتم عرض می کردم در دنیایی که تکنولوژی به سرعت باور نکردنی در حال حرکتی پس چین هم که خودرا یکی از مدعیان
اتومبیل سازی دنیا میداندطبیعتا خود را از معرکه عقب میاندازد و همسو با دیگر مدعیان دنیا به پیش میرود و با اینکه من (از نظر شخصی عرض میکنم)از چینیها خوشم نمیدونی متاسفانه یا خوشبختانه با بگم این جوری که اینا دارن چهار نعل میسازند تا ۳۰ سال دیگه دنیا تو مشتشونه۰
با تشکر از شما عزیزان
ناصرساتیا
۵ اسفند ۱۳۹۳درود بر دوستان سال 94 خبرهای خوبی داره در خصوص همه چیز و خودرو مربوط به توافق هسته اییه
حسین
۴ فروردین ۱۳۹۴چینی ها توی این 5 سال اخیر پیشرفتی داشته اند که خودروسازهای داخلی توی 50 سال اخیر نداشته اند . در ایران هنوز پژو glx که ماشین 30 سال پیش فرانسه هست – بعنوان ماشین روز و لی با قطعات دست 10 ام و بنجول چینی واز همه مهمتر به قیمت روز به مصرف کننده بیچاره و در دام انحصار افتاده – تحمیل میشود. رانا بعنوان سومین خودروی ملی – شیشه های عقبش دستی هست . ولی خدارا شکر فرمان و چرخ را جزو آپشن اعلام نکرده اند.
در اتاق طراحی سایپا عکسهایی از لامبورگینی و مازراتی و….. دیده میشود و آنوقت طراح انحصاری عزیز – انگار که اصلا آنها را ندیده باشد – تیبای 1 و 2 طراحی میکند ؟؟؟؟؟!!!….
راستی در سال 88 فراخوان طراحی یک پلتفرم بین طراحان صنعتی و گرافیستها داده شد . پس چی شد نتیجه ……
ای کاش این فرغون ساز های وطنی از اول تاسیس نمیشدند تا شاید ما هم مثل افغانیها لکسوس و هوندا سوار میشدیم …. ای کاش .
ناشناس
۱۶ خرداد ۱۳۹۵آی اقا…..اول همه میگفتن ماشین نمیخریم و اینجور تریپ های روشنفکری داشتند اما تا وام اعطا شد، دعوا میکردن بخاطر نرسیدن وام بهشون….بعدا معلوم شد که چون جیبها خالی بود همه ادعای روشنفکری میکردن و تا وام دادن همه بدو بدو بدو بدو بدو بدووووو
مهران
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ایمنی جک اس5 رو ندیدم