چند سال پیش رانندگان علاقهمند به خودروهای اتوماتیک به چشم مدلهایی لوکس مینگریستند. این روزها تکنولوژی بسیار پیشرفتهتر شده و اکثر خودروهای اسپورت و سوپراسپورت دنیا با گیربکسهای اتوماتیک پدال شیفتر دار عرضه میشوند.
تعویض دندههای بسیار سریع در حد چند میلیثانیه برای ثبت تایمهای سریعتر در پیستها عالی هستند اما مزیتهای دیگری را هم میتوان برای این گیربکسها متصور بود که مهمترین آنها مصرف سوخت اقتصادی و آلودگی پایین است. گیربکسهای اتوماتیک مدرن عموماً هوشمندتر هستند و بهتر از ما کار خود را انجام میدهند بنابراین تعویض دندهها سریعتر و نرمتر و با آرامش بیشتری انجام میشود، خواه رانندگی شما در شهر باشد یا در بزرگراهها و حتی درون پیست.
ما اینجا بهترین خودروهای اتوماتیک را گردآوری کردهایم اما آنها را در هیچ دستهی خاصی قرار ندادهایم و همچنین همه نوع خودرویی را در لیست گنجاندهایم. اما پیش از آنکه خودروها را ذکر کنیم، یک راهنمایی سریع برای انواع مختلف گیربکسهای اتوماتیک را در نظر گرفتهایم.
انواع گیربکس اتوماتیک
گیربکسهای اتوماتیک مرسوم از سیستم مبدل گشتاور استفاده میکنند که قدرت را انتقال میدهد. این سیستم از اواسط قرن گذشته مورداستفاده قرار گرفته و تعویضهای نرمی را ایجاد میکند اما تأثیری تضعیفکننده بر پرفورمنس و کارایی خودرو دارد بنابراین با گذشت زمان بهبودهای زیادی را به خود دیده است.
گزینههای مدرنتر گیربکس دوکلاچه الکترونیکی است. یک کلاچ دندههای فرد را عوض میکند و دیگری دندههای زوج را و هر دو پشت سر هم برای تعویضهای سریعتر کار میکنند. نتیجهی بهکارگیری این سیستم تعویضهای نرم است و میتواند مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونههای دستی داشته باشد. البته این گیربکسها گرانتر بوده و تعمیر آنها نیز سختتر خواهد بود.
![Volkswagen Passat with ten speed DSG gearbox](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Volkswagen-Passat-sedan-500x331.jpg)
![گیربکس CVT](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2013_honda_accord_det_ct_830125_7170-500x333.jpg)
خب با این توضیحات به لیست مورد اشاره میپردازیم.
فولکسواگن پولو DSG اتوماتیک
با کابین با کلاس و کیفیت خوب، پولو خودروی کوچکی است که تفکری بزرگ دارد. این حس رضایت با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه آپشنال افزایش مییابد.
گیربکس اتوماتیک با تعویضهای دقیق و ترد خود کارایی خوبی را تأمین میکند، مخصوصاً زمانی که این گیربکس با پیشرانهی بنزینی ۱.۲ لیتری جفت شود. رانندههایی که دنبال هیجان بیشتری هستند میتوانند از تعویض دستی یا پدال شیفترهای آپشنال استفاده کنند.
جگوار اف-پیس ۸ سرعته اتوماتیک
جگوار XF میرفت که خودروی اتوماتیک مورد علاقهی ما باشد اما با آمدن شاسیبلند اف-پیس همهچیز تغییر کرد.
این خودروی زیبا از همان گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استفاده میکند. درحالیکه واحد مبدل گشتاور خودرو شاید تکنولوژی بالای سیستمهای دوکلاچه را نداشته باشد اما بسیار نرم و سریع است و چیزی را از دست نخواهید داد.
![Jaguar F-Pace 2016](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/04/Jaguar-F-Pace-11-516x290.jpg)
اسمارت فورتو ۶ سرعته توئینامیک
این خودرو که بر پایهی رنو توئینگو بنا شده جایگاه رفیعتری از پیشینیان خود دارد و گیربکس دوکلاچه آپشنال آن حس بهتری را ایجاد میکند.
اسمارت در شهر بسیار مانور پذیر است و زمانی که پیشرانههای ۳ سیلندر خودرو با این گیربکس ترکیب شود شاهد مصرف سوخت کم، رانندگی آسان و بسیاری بهبودهای دیگر خواهیم بود.
![2017 Smart Fortwo cabriolet](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/01/2017-Smart-Fortwo-cabriolet-157-516x315.jpg)
پورشه ۹۱۱ PDK
پورشه ۹۱۱ با گیربکس اتوماتیک حس بیشتری را ایجاد میکند. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه PDK آن هنوز هم بسیار خوب است و با خود خواهید گفت چرا با پدال کلاچ خود را عذاب دهید.
![2017 Porsche 911 Carrera 4S](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/05/2017-Porsche-911-Carrera-4S-127-546x334.jpg)
سئات لئون DSG اتوماتیک
خودروی خانوادگی و کامپکت لئون با گیربکس اتوماتیک لذتبخشتر است. همانند مدلهای خواهر سئات یعنی فولکس گلف و آئودی A3، لئون از گیربکس عالی دوکلاچه DSG استفاده میکند که نرم و روان بوده و کارایی بالایی دارد.
![Seat Leon Cupra 290](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/09/Seat-Leon-Cupra-290-interior-526x292.jpg)
بامو سری ۳ با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
شهرت بامو به خاطر ساخت خودروهایی با نهایت لذت رانندگی است و شاید فکر کنید که انتخاب ما گیربکس دستی سری ۳ است. اگرچه که گیربکس ۶ سرعته دستی سری ۳ خوب است اما گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک آپشنال این خودرو بهتر است. این نسخه ارزان نیست اما به لطف آلایندگی پایین و مصرف سوخت عالی، این گیربکس هزینههای رانندگی کمی دارد.
مهمتر آنکه تجربهی رانندگی عالی این خودرو با این گیربکس بهتر نیز میشود. همانند بهترین نمونههای مجهز به مبدل گشتاور، این گیربکس تعویضهای نرمی دارد. گیربکس اتوماتیک اسپورت خودرو گرانتر بوده و همان مشخصات را دارد اما تعویضهای سریعتری داشته و با شیفتر عرضه میشود.
تویوتا پریوس CVT اتوماتیک
هنوز زمان زیادی نگذشته که گیربکسهای CVT را به عنوان آیندهی گیربکسهای اتوماتیک در نظر میگرفتند. با نسبتهای دندهی نامحدود، این گیربکس کارایی و مصرف بینظیری را ارائه میدهد؛ اما توسعهی گیربکسهای مجهز به مبدل گشتاور و افزایش گیربکسهای دوکلاچه،CVT ها را در سایه قرار داده است.
هرچند اگر استایل رانندگی خود را با این نسخه تطبیق دهید،CVT میتواند احساس زیادی ایجاد کند. این گیربکس مخصوصاً در پریوس به خوبی کار میکند، جایی که ترکیب قدرت الکتریکی و نسبتهای نامحدود گیربکس برای ایجاد نرمی کار میکنند.
مرسدس بنز S کلاس 7G ترونیک
خودروهای معدودی هستند که بهتر از مرسدس S کلاس با گیربکس اتوماتیک انس پیدا کرده باشند. گیربکس ۷ سرعته 7G ترونیک یک واحد مبدل گشتاور مرسوم است اما این پرچمدار آلمانی تعویض دندههای نامحسوسی دارد.
![2017 Mercedes-Benz S-Class Cabriolet](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/09/S-Class-Cabrio18-526x350.jpg)
تسلا مدل S
خب بله این خودرو گیربکس به معنای پذیرفتهشدهی عام را ندارد اما تسلا از بهترینها در زمینه نرمی و روانی است. به لطف موتور الکتریکی قدرتمند، مدل S تنها یک دنده را در گیربکس نیاز دارد به این معنی که خودرو با روانی شگفتانگیزی شتاب میگیرد. پدال گاز را فشار دهید و در این هنگام شتاب دیوانهواری آغاز میشود که حس خروج از منجنیق را به سرنشینان میدهد.
![2016 Tesla Model X P90D](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/04/2016-Tesla-Model-X-P90D-cockpit-516x343.jpg)
خودروهای فرمول ۱ حدود ۲۵ سال است که از گیربکسهای شیفتردار استفاده میکنند بنابراین جای تعجب نیست که مک لارن این ویژگی را در سوپرکار 650S خود جای داده است. همانند خودروهای فرمول ۱ خود، این خودروی خیابانی از پدالهای چپ و راست برای سبک و سنگین کردن دندهها استفاده میکند.
![2015 McLaren 650S](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015_mclaren_650s_74-500x366.jpg)
منبع: autoexpress
مهدی 911
۱۲ خرداد ۱۳۹۵بنز کلاس اس بهترین و زیباترین کابینو داره ونمای داخل ماشینش واقعا زیباترین تو جهانه
علي
۱۲ خرداد ۱۳۹۵عزیز جان در اینکه کابین بنز s زیباست شکی نیست ولی بحث گیربکس اتوماتیک بود که به نظر من شرکت bmw تو این ضمینه پرچمداره.
PAGANI
۱۲ خرداد ۱۳۹۵مطمئنا گیرباکس 10 سرعته شورولت که با همکاری فورد ساخته شده از همه بهتر میشه..
سجاد
۱۶ خرداد ۱۳۹۵عجیبه که هیچکس تفاوت آسمانی تسلا رو درک نمیکنه، یک دنده و آن حرکت! نه این همه پیچیدگی، نه خوردگی صفحه کلاچ، نه روغن موتور نه تسمه تایم و نه هیچ کوفت دیگه ای. شرکتهای دیگه دارن وقت خودشونو تلف میکنن . موتور مغناطیسی تسلا یعنی سرعت، دوام، شتاب، پاکی هوا و آینده خودرو در جهان
PAGANI
۱۲ خرداد ۱۳۹۵به نظر من یه سوپراسپرت هم باید دسته دنده داشته باشه(کلاسیک ..نه این که فقط با جلو عقب کردن دنده رو بالا یا پایین ببره)….هم دنده رو فرمون.. هم پدال کلاچ …هم انتخاب حالت اتومات.
اینطور مزیت های همه رو توام با هم داره.
البته یکم وزن میره بالا ولی به نظر من یکی که میارزه!!!
mehran911
۱۲ خرداد ۱۳۹۵و البته بهترین گیربگسی که تو کل دنیای خودرو سراغ دارم
گیربکس DSG گروه فولکس واگن ( که با کمک زیر مجموعه هاش پورشه و آئودی بهترین گیربکس ساز دنیا ست ) که شیفت تایم این گیربکس تنها در 8 میلی ثانیه صورت میگیره که رکورد بزرگی در صنعت خودرو سازیست
PDK هم که بعنوان اولین دوکلاچه تاریخ در لیست می درخشه میشه بعنوان هدیه پورشه به صنعت خودور سازی در نظرگرفت ( Ever ahead)
king 918
۱۲ خرداد ۱۳۹۵PDKفوق العادس اصلا پورشه در مورد گیربکس خیلی هدیه های دیگه هم داده مثا تیپ ترونیک اما پورش دابل کلاچ چیزه دیگس …….
پورشه برای همیشه ………..
mehran911
۱۲ خرداد ۱۳۹۵دقیقا تیپ ترونیک و تیپ ترونیک اس
که اولین بار تو باکستر و کاین استفاده شدن فوق العاده هستند
با تیپ ترونیک اس راننده در اوج راحتی به سر میبره
هر وقت دوست داشت دنده میزنه نخواست ماشین دنده میزنه
نخواست دوتایی باهم دنده میزنن !
خوشحالم بعد از یک مدت طولانی یه عشق پورشه دیگه تو پدال می بینم ?
ali.q
۱۲ خرداد ۱۳۹۵یادمه توی یه مقاله همین چند وقت پیش اسمارت جزو کند ترین ماشین ها بود … از دیدنش توی این لیست جا خوردم…
توی مقاله اینجوری نوشته بود :
7. اسمارت فورتو – 16.9 ثانیه
آخرین نسل اسمارت بسیار کند است و شبیه یک ماشین زمان به نظر میآید! بههرحال با راندن این خودرو و برای رسیدن به یک مقصد سه تولد را از دست میدهید (!)، موبایل شما منسوخ شده و گربهتان نیز مرده است!
علي
۱۲ خرداد ۱۳۹۵حالا به حرف من رسیدی تو مقاله های انگلیسی زبان چه توهین هایی که به رقباشون نمیشه. اخه ارزش نداره برای ی چندتای بیشتر فروختن ماشینای خودشون اینجوری بی اعتبار کنن .
walid
۱۲ خرداد ۱۳۹۵من باشم بنز رو برمیدارم بیزحمت یه اس کلاس نقره ای یخی :)
داج توماهاک
۱۲ خرداد ۱۳۹۵پورشه-بی ام و-مرسدس بنز-تسلا-مک لارن اتومات های خوبی دارن
رامکال
۱۲ خرداد ۱۳۹۵جالبه که بیشترشون یا آلمانی بودن یا از زیر مجموعه هاشون بودن و این یعنی این که تمرکز اصلی در این کشور و این نوع بازار ها تمرکز اصلی بر روی مصرف سوخته تا موارد دیگر.
جواد
۱۲ خرداد ۱۳۹۵البته در مورد بنز گریبکس 9 سرعته جدید داره جای 7 سرعته میگیره فقط نمونه 7 سرعته مخصوص amgباقی میمونه
نیما ناصری
۱۲ خرداد ۱۳۹۵کاش پولو میومد ایران. به خصوص نسخه صندوقدارش
امیر
۱۲ خرداد ۱۳۹۵مگه گیربکس ب ام و سری ۳ ، ۸ سرعته دوکلاچه ساخت zf نیست؟؟؟؟؟؟
ali
۱۲ خرداد ۱۳۹۵یه سوال از دوستانی که ماشین با دنده CVT سوار شدن دارم
آیا درسته که اینجور ماشینا شتابشون کنده و آیا شیفترهای پشت فرمون نمی تونن اون شتاب و لذت رانندگی را در مواقع لزوم القا کنن ؟
مثلا” لنسر تیپ 4
ممنون می شم راهنمایی کنید
احسان(احسان سابق)
۱۲ خرداد ۱۳۹۵گیربکس اتوماتیک تو ترافیک یک نعمته.البته اگر کیفیت گیربکس خوب باشه.من فقط دو تا ماشین دنده اتومات روندم.206 تیپ 6 و ماکسیما.ماکسیما واقعا خوب بود و تعویض دنده ها رو خیلی خوب انجام میداد گرچه مصرف بنزین زیادی داره.اما 206 تیپ 6 خیلی ناامید کنندس.شتاب ماشین خیلی کمتر از تیپ 5 هست(با وجود یکی بودن موتورها) و مصرف سوختش به هیچ وجه بهینه نیست.گیربکس های جدید بخاطر وجود کامپیوترهای پیشرفته درون خودرو هست که بخوبی جواب میده وگرنه ماشین های دنده اتوماتیک که بیشتر از10-12 سال عمر دارن مزیت خاصی نسبت به نمونه دستی ندارن
moein
۱۲ خرداد ۱۳۹۵در اینکه خودرو های ذکر شده عمل کرد خوبی دارن شکی نیست ولی
تو این مطلب جای شرکت Aisin ژاپن خالی بود
و هیچ وقت هیچ اتوماتی جای گیربکس دستی رو نمی گیره البته بعضی تو ترافیک پاشون اوف می شده الهی بمیرم و برا خانوم ها خوبه
و فقط گیربکس دستی ( منظورم گیربکس پراید و 405 و مشتقاتش نیست )
کسی دنده دستی پدر مادر داری سوار شده باشه اون موقع حرف منو می فهمه
علیرضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۵داداش فکر کنم تو با فرمون هیدرولیک و کولر و اینا هم مشکل داشته باشی آخه ملت دستشون اوف میشه’!!!
احمد باقری
۱۲ خرداد ۱۳۹۵واقعا نمای داخل کابین مرسدس کلاس S، بی نظیره. چقدر کار شده برای طراحی داخل کابین.
moein
۱۲ خرداد ۱۳۹۵نمونش فیلم سریع و خشن که از قسمت اول تا هفتم خودرو هاش دستی بودن و یه راننده موفق رو نشون میدن رانندگی یعنی بازی با کلاچ
مردم ما چون رانندگی بلد نیستن ( مهم ترینش نیم کلاج نمی تونن بگیرن ) برا همین تو ایران بازار اتومات پر شده
علیرضا
۱۳ خرداد ۱۳۹۵نخیرم دلیلش اینه که تو سریع و خشن اکثرا قهرمانای فیلم ماشینای اسپرت قدیمی میرونن که اون موقع گیربکس اتومات به پای دستی نمیرسید تو ایرانم بدلیل ترافیک بالا اتومات زیاد شده
بهزاد
۱۲ خرداد ۱۳۹۵به طور معمول شرکت های خودروساز از گیربکس های ساخت شرکت های معروف گیربکس ساز استفاده میکنند یا در موارد خاص خودشون طراحی کرده و اون طرح به صورت سفارشی توسط شرکت های دیگر ساخته میشه.
گیربکس های DSG گروه vw با همکاری borgwarner آمریکا ساخته میشه که این مجموعه در اروپا به صورت 50/50 بین این دو کمپانی اداره میشه و طراحیشون توسط borgwarner صورت میگیره.
گیربکس های لوکس ساز آلمانی هم اکثرا ساخت دو شرکت zf و getrag هست و چند مدل نیز از گیربکس های GRAZIANO استفاده میکنند.
گیربکس های مکلارن هم ساخت GRAZIANO ایتالیا هست.
و در سوپر اسپرتها و خودروهای مسابقه ای شرکت انگلیسی ricardo مشغول تامین گیربکس است.
احسان
۱۳ خرداد ۱۳۹۵افرین دقیقا میخواستم همین نظر رو بدم ،یه نظر حرفه ای و مستند نه اب دوغ خیاری
هاینریش هیملر
۱۳ خرداد ۱۳۹۵و در سوپر اسپرتها و خودروهای مسابقه ای شرکت انگلیسی ricardo مشغول تامین گیربکس است.
جدا ؟؟
فراری لافراری از گیربکس getrag استفاده میکنه
پورشه 918 از گیربکس pdk
و لامبو اونتادور از گیربکس ساخت آیودی
مشکلات از وقتی شروع میشه که عده ای سواد کافی جهت اعاده فضل و یا توان کافی جهت خاموش موندن ندارن.
بهزاد
۱۳ خرداد ۱۳۹۵کیارش جان منظور بنده خودروهای مسابقه ای بود و اون لفظ سوپر اسپرت مربوط به اونها میشد.
لفظ قلم کامنت میزارید مهندس.
هاینریش هیملر
۱۳ خرداد ۱۳۹۵کاپ مغلطه به شما تعلق میگیره
به محض اینکه ثابت شد کل کامنتت بی ارزش هست شروع شد نه منظورم این نبود اون بود
تمرین کن راجع به چیزی که کوچکترین اطلاعی نداری اظهار نظر نکنی دوست من
بهزاد
۱۳ خرداد ۱۳۹۵کیارش جان ما صحبت کلی کردیم و اگر قراره گیربکس تک تک خودروها ذکر بشه چند شرکت دیگه وارد میشن.
محض تکمیل اطلاعات کاملت لامبو اونتادور از گیربکس GRAZIANO استفاده میکنه به همراه سیستم awd شرکت سوئدی heldex.
چون شما فقط اسم یک کشور براتون لذت بخشه هر سیستمی که به اختصار توسط اونها نام گذاری میشه فکر میکنید اونها همه چی سازند در حالی که اینطور نیست.
همین سیستم awd کواترو آئودی توسط همین heldex تامین میشه و گیربکس لامبو که به اختصار isr هست ساخت graziano ایتالیا هست و نکته جالب در مورد هلدکس این هست که با borgwarner آمریکا مشارکت داره ولی قبول نکته ها برای شما مشکله و اصلا تحمل ندارید این چیزارو بشنوید.
گیربکس لامبو ساخت آئودی نیست و این مورد هم از درگیری های ذهنی شما ناشی میشه.
هاینریش هیملر
۱۳ خرداد ۱۳۹۵خیلی راحت با چنتا مثال ثابت شد کل کامنتتون بی ارزش هست
البته منظورتون اون نبود اون یکی بود.
جهت اطلاع شما دوست کارشناس علوم انسانی گیربکس لامبو اونتادور ساخت و طراحی ایودی هست
اگر کمی زبانتون رو تقویت کنید میتونید بفهمید یا اگر سختتونه از گوگل ترنسلیت استفاده کنید
چه قدر خوبه ادم یاد بگیره راجع به چیزی که اطلاع نداره اعاده فضل نکنه تا شخصیتش این چنین مثل دوستمون زیر سوال نره
هاینریش هیملر
۱۳ خرداد ۱۳۹۵بهزادجان شما نسبتی با این دوستمون احمد باقری داری؟
کامنتاتون کاملا عین هم هست.
سرشار از معنا و مفهوم
بهزاد
۱۳ خرداد ۱۳۹۵کیارش لینک بده ببینیم از کجا پیدا کردی گیربکس لامبو اوانتادور ساخت آئودی هست. حتما جایی خوندی
گیربکس آئودی ساخت کجاست؟
بهزاد
۱۴ خرداد ۱۳۹۵کیارش مثل اینکه شما در رویاهاتون زیادی غرق شدی! اونجور که از شواهد بر میاد حتی توان کافی برای سرچ و تحقیق در مورد داستان سرایی خودتون ندارید و احتمالا هنوز با پول تو جیبی روزگار سپری میکنی. حتی یک کامنت پر مغز از شما مشاهده نشده که بشه گفت تحصیلات عالیه دارید و تنها هنرتون 100 اسمی بودن شماست که هر روز یکی بهش اضافه میشه و از 4 بعدازظهر که از خواب پا میشید تا 6 صبح مشغول سر کشیدن به چندتا سایت برای هنرنمایی هستید!
razi
۱۲ خرداد ۱۳۹۵توی گیربکس دستی های ایران مگان1600 خیلی خوبه
محمد۲۰
۱۳ خرداد ۱۳۹۵کسی میدونه چرا شرکت ها تمایل زیادی ندارن از گیربکس CVT استفاده کنن؟ مخصوصا در ماشین های رده بالاشون؟ ممنونم
هادی
۲۸ مهر ۱۳۹۵تو لیست تون پراید اتوماتیک جدید با گیربکس سنتی و در ده مدل چراغ جدید با پسوند های x1 , x2 الی آخر رو جا گذاشتین
سعید
۸ دی ۱۳۹۵چرا بعضی از ماشین های اتوماتیک سه تا پدال داره ؟ دو تا که گاز و ترمزه یکی هم سمت چپ که فاصله ش با اون دوتا بیشتره ! دقیقا کاربردش چیه ؟
سعید
۲۲ دی ۱۳۹۵یعنی کسی نمیدونه چرا سه تا پدال دارن خودرو های اتوماتیک ؟