فرم بدنه هاچبک یکی از کاربردیترین وسایل نقلیه برای حمل وسایل و سرنشینان است. یک هاچ بزرگ در عقب، دسترسی به صندوق عقب را بسیار آسان میکند و با جمعشدن صندلیهای عقب، فضای بزرگتری برای قرارگیری وسایل فراهم میشود. علاوه بر این، هاچبکها جذابیت رانندگیِ خاص خود را دارند. در ادامه مروری داریم بر مجموعهای ۱۵ گانه از هاچبکهای دوستداشتنی که با قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار ارائه شدهاند.
شورولت سونیک ۲۰۱۷
قیمت: ۱۸۴۵۵ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۴ و ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۵۳۸ لیتر
امّا در همین حال، یک نسخه از سونیک وجود دارد که با هزینه کمتر، برخی از این ویژگیها را در خود جای میدهد. تنها کافی است که به جای مدل پایه، تریم سونیک LT را انتخاب کنید تا بتوانید با کنار گذاشتن موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر، از وجود یک پیشرانه ۱.۴ لیتری اکوتِک مجهز به توربوشارژٰ بهرهمند شوید. این موتور همان قدرت ۱۳۸ اسببخار را در اختیار قرار میدهد، امّا در عین حال، گشتاور خروجی آن به میزان ۳۱ نیوتنمتر بیشتر است. تنها با ۷۰۰ دلار بیشتر، خودرویی را انتخاب میکنید که در هر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه، تنها ۵.۸۸ لیتر سوخت مصرف میکند. همچنین استفاده از این گزینه باعث میشود که به جای گیربکس ۵ دنده، از یک گیربکس ۶ دنده دستی برای سونیک استفاده شود. از مدل ۲۰۱۶، مدل LT صاحب سیستم مایلینک با نمایشگر لمسی ۷ اینچی به صورت استاندارد نیز شده است.
فولکسواگن گلف ۲۰۱۸
قیمت: ۱۹۹۸۵ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۹.۴ و ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۶۴۵ لیتر
البته باید اذعان داشت که «گلف» یکی از مدلهایی است که در رسوایی دیزلگیت فولکسواگن درگیر بوده است. امّا پیشرانه دیزلی نمیتواند یکی از فاکتورهای اساسی کیفیت و جذابیت گلف باشد. در زیر کاپوت ارزانترین نسخه از این مدل، یک موتور بنزینی چهار سیلندر مجهّز به توربوشارژر قرار گرفته که معادل ۱۷۰ اسببخار قدرت تولید میکند؛ سطحی از قدرت که برای یک خودرو با این ابعاد، بسیار زیاد است. همچنین گشتاور ۲۷۱ نیوتنمتری که از ۱۶۰۰ دور بر دقیقه در اختیار قرار میگیرد، چابکیِ بالایی را برای گلف به همراه دارد. برخلاف بسیاری از خودروهای کوچک، گلف با استفاده از متریالهای سطح بالا و فضای صندلیهای عقب که با سدانهای بزرگ برابری میکند، فضایی باشکوه و جادار را فراهم کرده است.
کیا ریو ۵ در مدل ۲۰۱۸
قیمت: ۱۶۵۰۰ دلار (تخمینی)
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۷.۸۴ و ۵.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (تخمینی)
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۴۹۲ لیتر
تویوتا پریوس C مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۷۲۰۰ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۷.۸۴ و ۶.۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۴۴۱ لیتر
در سیستم پیشرانه هیبریدی، از یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری در کنار یک جفت موتور الکتریکی و یک بسته باتری ۹ کیلوواتساعت استفاده میشود. قدرت کلی این پیشرانه به ۹۹ اسببخار میرسد که عدد چندان بالایی نیست. در واقع، پریوس C یکی از کُندترین خودروهای موجود در این لیست است و جذابیت زیادی در هنگام رانندگی ندارد. ضمن اینکه در پیچهای سخت، صلبیت بیش از حد در سیستم تعلیق و فرمان کُند، موجب میشوند که راننده نتواند شرایط چسبندگی را بهخوبی تشخیص دهد. با این وجود، اگر سرعت و هندلینگ اهمیت کمتری نسبت به مصرف سوخت داشته باشند، پریوس C از این نظر از ارزش بالایی برخوردار است.
سوبارو ایمپرزا ۵ در مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۹۷۱۵ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۴ و ۶.۳۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۵۸۹ لیتر
ایمپرزا برای پیشرانه از موتور قدرتمند ۲ لیتری تخت چهار سیلندر با قدرت ۱۴۸ اسببخار استفاده میکند. گیربکس استاندارد ۵ سرعته، باعث میشود که حداکثر پتانسیل این پیشرانه آزاد شود و این در حالی است که با پرداخت یک هزار دلار دیگر، امکان انتخاب سیستم CVT برای جابجایی آسانتر در سطح شهر وجود خواهد داشت. ایمپرزا در مدل سال گذشته، برخی بازنگریهای جزئی را در طراحی تجربه کرد، امّا ابعاد آن همچنان شرایط قبلی را حفظ کردند. در نتیجه، همان فضای جادار در داخل کابین و صندوق عقب (در حالت جمعشدن صندلیها به میزان ۱۴۸۳ لیتر) در دسترس مشتریان قرار میگیرد. ایمپرزا از این نظر، بیشترین فضا را برای حمل وسایل فراهم میکند.
تویوتا کرولا iM مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۸۷۵۰ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۷۱ و ۶.۷۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۵۷۲ لیتر
مزدا ۳ پنج در مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۹۹۷۰ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۷۱ و ۶.۳۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۵۷۲ لیتر
هوندا فیت ۲۰۱۷
قیمت: ۱۶۰۹۰ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۱۱ و ۶.۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۴۷۰ لیتر
آخرین نسخه از هوندا فیت همچنان با یک شاسی اسپورت و گیربکس چابک ۶ دنده دستیاش، علاقهمندان به رانندگی با خودروهای کوچک را به خود جذب میکند. این در حالی است که دکمه «جادویی» هوندا در قسمت پایین صندلی عقب، میتواند فضا را برای قرارگیری وسایلی با ارتفاع بلند فراهم نماید.
هیوندای ولوستر ۲۰۱۷
قیمت: ۱۸۱۰۰ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۴ و ۶.۷۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۳۹۳ لیتر
مدلهای با قیمت بالاتر ولوستر که مجهز به توربوشارژر هستند، شتاب بسیار خوبی دارند، امّا نسخههای ارزانتر نیز از وجود یک شاسی اسپورت در زیر پوسته خود، بهره میبرند. گزینه استاندارد برای انتقال قدرت، یک گیربکس ۶ سرعته دستی است و در همین حال، میتوان با پرداخت ۱۲۵۰ دلار دیگر میتوان از یک گیربکس سریع ۶ سرعته دو کلاچه DCT نیز استفاده کرد؛ موضوعی که در دنیای هاچبکها که معمولاً سیستم CVT در آنها به عنوان آپشن ارائه میشود، اهمیت زیادی دارد.
ولوسترها در مدل جدید، تغییرات چندانی نداشتهاند. امّا در همین حال، میتوان به مواردی چون یک کاپوت جدید، ارتقای سیستم صوتی و ناوبری، و تایرهای عریضتر برای آنهایی که چرخهای ۱۸ اینچی را به چرخهای ۱۷ اینچی ترجیح میدهند، اشاره کرد.
فورد فوکوس SE هاچبک مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۹۷۶۵ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۹.۰۵ و ۶.۱۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۶۷۴ لیتر
در زیر کاپوت این خودرو، یک موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۶۰ اسببخار قرار گرفته که گشتاور حداکثرش به ۱۹۸ نیوتنمتر میرسد. این در حالی است که با صرف هزینه اضافی به مبلغ ۴۹۵ دلار، امکان انتخاب یک پیشرانه یک لیتری با توان مشابه وجود دارد که در کنار آن، یک گیربکس ۶ سرعته نیز جای گیربکس استاندارد ۵ سرعته دستی را میگیرد. در نتیجه، مصرف سوختی شبیه به یک مدل هیبرید برای فوکوس، معادل ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، ایجاد میشود. فورد در سال گذشته، یک چهره جدید همراه با بازنگری در طراحی کابین، تریم جدید برای صندلیها، کنترلها و کنسول وسط به مدل فوکوس اضافه کرد که موجب شده که این مدل بیش از پیش در میان کلاس خودروهای هاچبک برجسته شود.
فورد فیستا SE هاچبک مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۵۱۹۰ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۷۱ و ۶.۷۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۴۲۲ لیتر
فیات ۵۰۰ آبارث مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۹۹۹۵ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۴ و ۷.۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۲۶۹ لیتر
اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید، شاید بهتر است مدل ۱۹۷۰۰ دلاری «توربو» را با موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر و ۱۳۵ اسببخاری، یک سیستم تعلیق اسپورت و ترمزهای با ابعاد بزرگتر انتخاب کنید. علاوه بر این، توربو با یک گیربکس قدرتمندتر ارائه میشود تا بتواند مدیریت بهتری بر روی گشتاور ۲۰۳ نیوتنمتری داشته باشد. امّا در عین حال، نباید یک مشکل اساسی فیات ۵۰۰ را فراموش کرد و آن فضای اندکی برای حمل وسایل در صندوق عقب است؛ فضایی که حتی از یک «پورشه باکستر» نیز کمتر است.
شورولت اسپارک اکتیو مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۶۹۴۵ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۸.۱۱ و ۶.۳۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۳۱۴ لیتر
پیشرانه این خودرو از موتور استاندارد ۱.۴ لیتری چهار سیلندر تأمین میشود که به اندازه ۹۸ اسببخار قدرت تولید میکند و با یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا آپشن ۱۱۰ دلاری CVT همراه میگردد. ارتفاع بالاتر رانندگی اکتیو باعث شده که میزان مصرف سوخت آن در بزرگراه، اندکی افزایش یابد که چندان مسئله مهمی نیست. اکتیو با نمایشگر لمسی جدید ۷ اینچی شورولت همراه است که قابلیت سازگاری با سیستمعاملهای اپل کارپلی و اندروید اتو را دارد. همچنین تجهیزاتی مانند یک دوربین نمای عقب، ورودی بدونکلید در این سطح از قیمت در اختیار قرار میگیرند.
نیسان ورسا نوت مدل ۲۰۱۷
قیمت: ۱۵۴۸۰ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۷.۵۹ و ۶.۰۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۴۷۷ لیتر
این در حالی است که در اوایل دوره حیات «نوت»، یک گیربکس ۵ سرعته دستی در مدلهای با سطح قیمت پایینتر در دسترس بوده است. البته نیسان در مدل امسال، تنظیمات سیستم CVT را به گونهای انجام داده که حسّ اسپورت بیشتری منتقل کند. همچنین برای کمک به مصرف بهینه سوخت، نیسان یک سری درپوشهای هوشمند در جلوپنجره خودرو اضافه کرده که جریان هوای ورودی به محفظه موتور را در سرعتها و شرایط مختلف تنظیم میکنند و در نتیجه، شرایط آئرودینامیک را ارتقا میبخشند. همچنین ورسا نوت با فاصلهای نزدیک به یک متر در صندلیهای عقب، فضای واقعاً جاداری در داخل کابین دارد.
هوندا سیویک هاچبک ۲۰۱۷
قیمت: ۱۹۷۰۰ دلار
برآورد EPA از مصرف سوخت در شهر و جاده: ۷.۸۴ و ۶.۰۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم صندوق عقب (در حالت بالا بودن صندلیها): ۶۵۲ لیتر
مدل پایه LX فاصله چندانی با مرز ۲۰ هزار دلار ندارد. با این وجود، اگر با پرداخت ۱۶۰۰ دلار اضافی، تریم «اسپورت» را انتخاب کنید، شاید واقعاً ارزشش را داشته باشد؛ چرا که یک قامت تهاجمیتر، طراحی سیستم اگزوز در وسط و موتور توربوی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۸۰ اسببخار و گشتاور حداکثر ۲۴۰ نیوتنمتر در اختیار قرار میگیرد. برای آنهایی نیز که به دنبال حداکثر راندمان مصرف سوخت هستند، آپشن CVT با مصرف ۵.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه ارائه میشود.
منبع: roadandtrack
Hsmed
۷ خرداد ۱۳۹۶طراحیِ هوندا سیویک وُ مزدا ۳ رو میدوستدارم?
japan_cars
۷ خرداد ۱۳۹۶این همه تنوع …خوش به حالشون ?
BENZ&BMW
۷ خرداد ۱۳۹۶به نظر من هوندا سیویک از همشون زیباتر و با ارزش تره
احسان(احسان سابق)
۷ خرداد ۱۳۹۶فیات 500 از سیویک گرونتره و همیشه هم رتبه آخر رو تو کیفیت داره و وقتی کم میفروشه مدیر فیات نمی دونه علتش چی بوده.
خودم فیستا رو از بین اینا برمیدارم… البته در خیال
Kamran cooper
۷ خرداد ۱۳۹۶سلیقه ها خیلی متفاوت و نظر شما کاملا محترم ها
ولی بین اینهمه خودروی نامی انتخاب فیستا واسم خیلی عجیب بود
Mohamad
۷ خرداد ۱۳۹۶با حضور هوندا سیویک و مزدا 3 در لیست، حرام است بری سراغ بقیه!
البته از اون تویوتا کرولا هم خوشم اومد بهرحال هرچی باشه دستپخت سلطان تویوتاست
محمد
۷ خرداد ۱۳۹۶چرا من هوندا و مزدا رواینقدر دوست دارم
حتی در این رقابت هاچبکها مزدا ۳ و هوندا سیویک هاچبک اینقدر برام چشمگیره
و چرا خودروهای به این با کیفیت و قیمت تو ایران نمیان
ای خدااا
noble
۷ خرداد ۱۳۹۶به نظر من گلف از همشون باارزش تره.
Alireza
۷ خرداد ۱۳۹۶به نظر من هوندا تو این لیست سر تر از همشونه
4x
۷ خرداد ۱۳۹۶گلف مزدا سیویک
سیامک
۷ خرداد ۱۳۹۶انتخابی برای ما رویایی و برای اونور پایین رده!
من که عاشق سیویکم
یاسین
۷ خرداد ۱۳۹۶من باشم یا گلف رو انتخاب میکنم یا یکی از ژاپنی بخصوص سیویک یا مزدا 3
MjM
۷ خرداد ۱۳۹۶گلف سلطان بی چون و چرای هاچ بک ها….
Mohamad
۸ خرداد ۱۳۹۶نظر شخصی شمام محترم!!!
#ali.m#
۷ خرداد ۱۳۹۶سلطانشون سیویکه .
h
۷ خرداد ۱۳۹۶قیمت های بعضی هاشون خیلی بالا تر از 20هزارتا در میاد…
شورلت سونیک خیلی به چشمم بهتر امد …البته Renault Clio هم میتونست تو این لیست باشه.
sina
۸ خرداد ۱۳۹۶سیویک بی شک.
قوی و زیبا و کم مصرف و کم استهلاک.
Hamid.Hellcat
۸ خرداد ۱۳۹۶انتخاب من
ردیف اول
سونیک
E 36
۸ خرداد ۱۳۹۶mazda 3
Wade Wilson
۸ خرداد ۱۳۹۶گلف- مزدا3- سیویک-سوبارو
علی
۸ خرداد ۱۳۹۶GOLF
Mahdi US CARS
۸ خرداد ۱۳۹۶فورد و هوندا و سوبارو
تئومان
۸ خرداد ۱۳۹۶تمام این ها زیر 20 هزار دلارند ای پروردگار عالم تاب و قادر خودت ما را از دست این خودرو سازها برهان آمین ای رب العالمین
مک میسل
۸ خرداد ۱۳۹۶بین اینا،قطعا هوندا سیویک سرتر هست و اگر قرار باشه بین اینا انتخاب کنم انتخاب من هوندا خواهد بود
ahmad
۸ خرداد ۱۳۹۶اگر فورد و تویوتا رو در دست چپم
و مزدا و خوندا رو در دست راستم قرار بدید
بازم از گلف فولکس واگن دوست داشتنی نمیتونم بگذرم!!! :)
Yavar
۹ خرداد ۱۳۹۶هیوندای لاکچری تراز همس??
mojtabaaston
۹ خرداد ۱۳۹۶توی ظاهر 20 دلاره بیان ایران میشه بالای 150 میلیون
آریا
۱۰ خرداد ۱۳۹۶رویاهای ما خاطرات اوناس…