برای بیش از نیم قرن، سرزمین آفتاب تابان یک منبع متناوب از کیفیت رانندگی و عملکرد مقرونبهصرفه بوده است. در ادامه تاریخچهای کوتاه از تلاش ژاپنیها در این عرصه را به صورت تصویری مرور میکنیم.
۱۹۵۹مدلهای اسپورت داتسون ۱۵۰۰/۱۶۰۰/۲۰۰۰ رودستر بهعنوان کانورتیبلهایی با جثه کوچک شروع کردند و تا مسابقات باشگاه اسپورتهای امریکایی (SCCA) نیز راه یافتند. ۱۹۶۳
اولین خودروی هوندا، یک S500 رودستر ۶۸۰ کیلوگرمی بود که برای پیشرانه از یک موتور کوچک DOHC با چهار سیلندر در یک ردیف و خط قرمز ۹۵۰۰ دور بر دقیقه استفاده میکرد. در این میان، یک اثر از تولید موتورسیکلت در آن مشهود بود: چرخهای متصل به زنجیر. ۱۹۶۵
اولین خودروی اسپرت تویوتا، «اسپورتس ۸۰۰» نام داشت که قدرتی بهاندازه ۴۴ اسببخار تولید میکرد. در این مدل، یک پنل سقف تارگای جداشدنی به کار رفته بود. ۱۹۶۷
تیم طراحی تویوتا با همکاری «یاماها» مدل 2000GT را ساخت؛ یک رقیب ژاپنی برای جگوار E تایپ. مدل کوزمو کوپه مزدا نیز همزمان موتور برجسته برند، یعنی «وانکل» را معرفی کرد.
۱۹۶۸
مدل بلوبرد/۱۳۰۰-۱۶۰۰/۵۱۰ سدان از داتسون یک فرمول جدید از بامو ۱۶۰۰ در خود داشت.
داتسون حرکتی را که آغاز کرده بود با مدل زیبای فیر لیدی یا 240Z ادامه داد. اولین نسخه از این خودرو با یک موتور SOHC با چهار سیلندر در یک ردیف و یک سیستم تعلیق استرات مستقل همراه بود. داتسون با این مدل توانست تمام خودروهای مقرون به صرفه بریتانیایی و اسپورتهای ایتالیایی را در بازار امریکا پشتسر بگذارد. در جبهه داخلی، کوپه اسپورت اسکایلاین GT-R پا به عرصه وجود گذاشت. مدلی که ۲۰ سال بعد با نام «گودزیلا» معروف شد.
۱۹۷۱
در گذشته از مدلهای RX-2 و RX-3 مزدا که برای پیشرانه از موتور وانکل استفاده میکردند، بهعنوان سوپر کوپه یاد میشد. رکورد ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت از این خودرو ثبت شده است.
در تویوتا سلیا، داتسون Z با یک صندلی عقب تزئین شده بود. پس از شروع به کار در بازار خانگی، این خودرو، طراحیهای ظاهری زیبایی دریافت کرد و ارتقای همراه با اضافهشدن توربوشارژر، قدرت آن را به ۲۰۰ اسببخار رساند.
مزدا در مدل RX-7، قدرت را با یک بدنه سبک دو سرنشینه و یک قیمت متعادل ترکیب کرد. ۱۹۸۲
سدان اسپرت «ماکسیما» از داتسون، عناصر پیشرانه خود را از 240Z دریافت کرده بود. میتسوبیشی استاریون ۲+۲ به صورت دیفرانسیل عقب، توربوشارژر و با یک نام عجیب و غریب به جرگه خودروهای با عملکرد بالا پیوست.
۱۹۸۵
تویوتا MR2 کوپه و اسپایدر با موتور میانی که برای طراحیاش از فراری الهام گرفته بود، مدت زیادی در یک دوره خاص زمانی که برند تویوتا میخواست از حالت خستهکنندگی بیرون آید، به ایفای نقش پرداخت.
نسخههای Si برای مدلهای سیویک، CRX، و پریلود از هوندا باعث افزایش سرعت و قابلیت هندلینگ این خودروها میشد. نسل دوم از مزدا RX-7 با گزینه توربوشارژر و رکورد سرعت ۳۸۳ کیلومتر بر ساعت از راه رسید.
۱۹۸۸
هوندا پریلود با سیستم فرمان چهارچرخاش (AWS)، سر و صدای زیادی بر پا کرد.
مزدا MX-5 میاتا که برای طراحی خود از لوتوس الهام گرفته شده بود، حالوهوایی در خود داشت که بعدها تبدیل به به محبوبترین رودستر دنیا شد. رونمایی اولیه اینفینیتی از مدل Q45 که یک سدان اسپورت با سیستم تعلیق نیمهفعال چهار چرخ بود، در این سال صورت گرفت.
برای جلب نظر علاقهمندان، خودروسازان ژاپنی توافق کردند تا خروجی موتورهای خانگیشان را به ۲۸۰ اسببخار محدود کنند.
۱۹۹۱
آکورا NSX با یک بدنه آلومینیومی جمعوجور و یک موتور ۳ لیتری ۸۰۰۰ دور بر دقیقهای V-6 همراه با یک سیستم زمانبندی متغیر برای سوپاپها، بهعنوان یک رقیب برای فراری ظاهر شد. سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها الهام گرفته از نمونه مشابه در موتورسیکلتهای هوندا، اولین بار در قالب چهار چرخ در آکورا اینتگرا GS-R مدل ۱۹۸۹ در ژاپن ظاهر شده بود.
سومین و آخرین نسل از مزدا RX-7 با توربوشارژر همیشگی، دینامیک رانندگی بهتر و طراحی جالبتوجه در بدنه از راه رسید. مدلهای اسپورت SVX سوبارو که طراحی «جیوجیارو» بودند، از یک موتور ۳/۳ لیتری با شش سیلندر در یک ردیف به همراه یک سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک استفاده میکردند. در همین حال، سوبارو ایمپرزا WRX تکنولوژی مسابقات رالی قهرمانی جهان را به سطح خیابانها آورد. البته بازار امریکا ۱۰ سال تا آمدن WRX صبر کرد.
۲۰۰۰
هوندا برای جشن گرفتن پنجاهمین سال تولدش، یک مدل سبک و سرزنده با عنوان S2000 عرضه کرد که با یک موتور ۲ لیتری VTEC با محدودیت ۹۰۰۰ دور بر دقیقه همراه بود.
میتسوبیشی لنسر اولوشن VIII با ترمزهای «برمبو»، شوکهای «بیلستین» و بال عقب زیبا از جنس فیبر کربن، وارد بازار شد. ۲۰۰۴
آخرین نفسهای «قوای دورانی» در RX-8 با تعداد زیادی در و یک صندلی عقب بود. انجمن سازندگان اتومبیل ژاپن، محدودیت قدیمی ۲۸۰ اسببخاری خود را حذف کرد.
۲۰۰۹
نیسان با معرفی مدل GT-R، سطوح عملکردی خود را به نقطهای بالاتر جابجا کرد. GT-R برای پیشرانه از یک موتور دو توربوشارژر V-6 استفاده کرده و دارای سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک بوده است. همچنین در این مدل، یک داشبورد شبیه بازیهای ویدیویی برای هیجان بیشتر اضافه شده است.
۲۰۱۲
لکسس که همچنان مستانه، رو به جلو قدم برمیداشت، تمام دروسی را که از پیست فراگرفته بود، در ۵۰۰ نمونه از سوپرماشین LFA به کار گرفت. در این خودرو، از یک موتور ۴/۸ لیتری V10 در قالب یک بدنه فیبرکربنی استفاده شده بود. علیرغم قیمت نجومی که برای LFA درنظر گرفته شده بود، بهنظر میآید که تویوتا در این پروژه ضرر کرده است.
سهقلوهای تویوتا GT86، سایون FR-S و سوبارو BRZ، به نظر یک خانواده عجیب و غریب میآیند؛ ولی چه کسی میتواند از کوپههای اسپرت جدید و مقرونبهصرفه شکایت داشته باشد؟ ۲۰۱۵
فرض کنید یک فورد موستانگ را به دانشگاه MIT بفرستید. در این صورت چیزی مانند یک لکسس RC F تحویل خواهید گرفت؛ یک کوپه اسپرت غرق در قدرت، عملکرد و خودنمایی.
منبع: کارانددرایور
(((RETOLEX(((REZA
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴عاشق همشون هستم
سویک
میاتا
لنسر
جی تی ار
ال اف ای
ار سی اف
داتسون
اینا بهترین ها هستن همه میشناسنشون
J.J
لنسر ……………….
ماشین ژاپنی عشقه
shahryar
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴اره،واقعا ادم عشق میکنه، اصن اروم میشه!
سامورایی
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴نظر سنجی
ماشینهای کدام کشور را بیشترمی پسندید
ژاپن+
المان_
آرمااان
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ماشینای ژاپنی هم کیفیت بالایی دارن هم قیمت خیلی بهتری نسبت به آلمانیا،من که تو خودروهای لوکس نمیتونم از لکسس چشم پوشی کنم،ماشینایی میزنه که تا خرخره تکنولوژی رو حمل میکنن
سجاد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴اول عذرخواهی میکنم که پاسخ رو زدم.
نویسنده عزیز و محترم تو قسمت جدیدا. بهتر نبودnsx جدیدم میاوردید. بنظرم فواقالعادست این خودرو. همونطور که تصور اصلی ایجاد کننده خودروهای اسپرت همون nsx قدیم هست
احمد باقری
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴بابت این اطلاعات مفید بسیار ممنون.
datsun
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴در واقع رقابتی تنگاتنگ در ضمینه اسپرت سازی بین کمپانی های ژاپنی وجود داشته که باعث خلق مدلهای افسانه ای و ماندگاری در تاریخ خودروسازی دنیا شده، جای نیسان سیلویا تو این مطلب خالیه، مطلب جالبی بود ممنون
ali2240
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴چه خودروهای دوست داشتنی ای دور هم جمع شدن
اکورا nsx و مزدا rx7 جز دوستداشتنی ترین خودروهای دوران نوجوانیم بودن
سادگی در نهایت زیباایی
مایکل جکسون - تریلر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴به به . عجب مقاله عالی بود . آقا مسعود دستت درد نکنه . منم مثل آقای retolex عاشق همشونم . جای نسل اول لکساس اس سی و mitsu 3000gt هم خیلی خالیه و خیلی خیلی خاطرشون رو میخوام .
شاهین
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴“اولین خودروی اسپرت تویوتا، «اسپورتس 800» نام داشت که قدرتی بهاندازه «۴۴» اسببخار تولید میکرد.”
خخخخخخخ…
علي رضا
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴دستت درد نکنه..مقاله ی جالبی بود…این اکورا nsx خیلی باحاله..
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/04/1991-Acura-NSX.jpg
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Acura-NSX-19.jpg
محمد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴خدا بیامرز مرحوم کلارکسون تو سری آخر تاپ گیر خیلی از لکسس RC F ایراد گرفت
عارف
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴البته ال اف اِی ده سیلندر هستش پدال
سردبیر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام. ممنون از دقت نظر شما. اصلاح شد
ماسل کار
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴پس evo x 2008 ,و evo x fq400 کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Just Muscle Cars
milad
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴جای تویوتا سوپرا خالی بود
مجتبی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴جای تویوتا سیلیکا خالیه
h112
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴خوشم امد ::::::::::::بزرگشون و با عظمتشون نسیان gtr هست…..ولی فکر کنم خیلی هاشون رو از قلم انداختی…
رامتین
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴LFA در میان همه اتومبیلهای مذکور یه چیز دیگست. واقعا از نظر ظاهری بینظیره و البته قیمتش هم 400 هزار دلاره!
Armin
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴پس میتسوبیشی ۳۰۰۰ جیً تی کجاس؟؟؟؟؟
کافر مقدس
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴دوستان من دنبال یه سری رده پاهای آمریکایی در ماشین های ژاپنی میگردم
به عنوان مثال این دو Mitsubishi GT300 و نیسانzx300 که عیننا خوده dodge stealth ــــــه
https://www.google.com/search?q=MITSUBISHI+GT300+VS+Dodge+stealth&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=V-s3VfW0Cor4ywPbnwE&ved=0CAcQ_AUoAQ
یا این سیلیکا72که خوده موستانگه!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/1973_Toyota_Celica_TA27_GT_rear.jpg
در دهه 70و مخصوصا 80 و 90 تشابهات ژانپی ها به آمریکایی ها بسی زیاده
datsun
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴کافر جان در مورد میتسو gt300 و دوج stealth باید بگم که این دو خودرو یکی بودند و نتیجه همکاری و طراحی این دو کمپانی با یکدیگر بوده و تنها در ظاهر تفاوت اندکی باهم داشتن این آدرس میتونه بیشتر کمکت کنه
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_GTO
در مورد نیسان 300 zx هم باید بگم که تاریخ ساخت و طراحی اولیه این خودرو(z31 وبعد از آن z32 ) سال 1983 میباشد یعنی هفت سال قبل از اینکه stealth طراحی بشه
مایکل جکسون - تریلر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴آقای داتسون گل گفتی . شنیدم نتیجه همکاری کرایسلر { داج } و میتسو توی دهه 90 میلادی منجر به تشکیل برند ایگل { eagle } شد . میخواستم بدونم آیا این حرف واقعا حقیقت داره ؟ ایگل تالون هم تا جایی که می دونم همون میتسو اکلیپسه .
datsun
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴دوست عزیز شما کاملا درست میفرماید در سال 1985 کمپانی میتسو و کرایسلر در اقدامی مشترک در آمریکای شمالی کمپانی Diamond-Star motors را تاسیس و در ضمینه خودرو های اسپرت شروع به فعالیت نمودن که یکی از مدلهای که شما اشاره کردید (eagle) توسط این کمپانی تولید شد نسل دوم این خودرو میتسو اکلیپس نیز نامیده میشود
مایکل جکسون - تریلر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴آقای داتسون دستت درد نکنه .
fluid
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴این lfa خیلی هیولاست خیلی دوست داشتم بی ام و هم یه ماشین در این حد تولید میکرد
mamad
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴کی مث من هر روز به امید دیدن یه خبر خوب تو پدال میاد سر میزنه؟
سامان از تبریز
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴اولوشن ❤❤❤
تویوتا 2000gt
هم واقعا شاهکاره
Lamborghini REVENTON
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام.دست آقا مسعود درد نکنه به خاطر مطلب زیباش.
نصف این ماشین ها تو بازی car X drift racing هستند.
اون داتسون زرده تو بازی need for speed the run بود.چه بازیی بود.یادش به خیر کامپیوترم به زور بازیو اجرا می کرد.
سعید
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴از بین اینا GT86 رو بیشتر از همه دوست میدارم!
1965 Toyota Sports 800 شاهکار طراحیه!!! واقعا زشته،معلومه تویوتا از همون اول طراحی های خوبی نداشته!
اینو مقایسه کنید با طراحی خودروهای اسپورت فورد تو همون سالها:
1965 Toyota Sports 800
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/04/1965-Toyota-Sports-800.jpg
1964 Ford Mustang
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/03/1965-ford-mustang.jpg
1968 Ford 15M RS Coupe
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/03/Ford-15M-RS-Coupe.jpg
مایکل جکسون - تریلر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا سعید مقایسه طراحی خودروهای مختلف کار درستی نیست . چون خودت گفتی : اینو مقایسه کنید با طراحی خودروهای اسپورت فورد تو همون سالها . فورد زمانی 1964 Ford Mustang و 1968 Ford 15M RS Coupe رو طراحی کرد و ساخت که قبل از اون تاریخ هم خودروهای اسپرت تولید کرده بود که برترین مدل نسل اول فورد تاندربرد هست . همین نسل اول تاندربرد مبدل به یه تجربه شد و فورد بعد از این مدل خودروهای اسپرت زیادی طراحی کرد . http://www.google.com/search?q=1955+ford+thunderbird&hl=en-IR&gbv=2&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_vk4VbisEMmcsgGmg4DgCQ&ved=0CAUQ_AU . ولی sports 800 1965 اولین تجربه تویوتا در ساخت خودروهای اسپرته و نمیتوان انتظار طراحی زیبا از این مدل داشت . البته شاید هم حرفهای من اشتباهه . ولی حتما نظر دیگر کاربران پدال را هم بپرس .
GT 500
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴من لکسوس خیلی دوست دارم بخصوص LFA…
ramin
۴ اردیبهشت ۱۳۹۴چرا نیسان اسکای لاین نیستش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا؟چرااااااااا؟؟؟
USA & JAPAN
۱۰ خرداد ۱۳۹۵داداش تورو خدا ببخشید دستم خورد به منفی
من خودم عاشق اسکای لاین خدابیامرز پول واکرم
R34
مصطفی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴خیلی ممنون ازمطلبتون.
واقعاً خاطرات نو جوانی و جوانیمون زنده شد.
من بابام ی داتسون 180B مدل۱۹۷۸ داشت یادم نمیره که چه دور در جاهایی باهاش زدم.
البته وقتی بابام اون دورو ور نبود.
USA & JAPAN
۱۰ خرداد ۱۳۹۵همشون اسطوره ان لامصبا
تو قدیمیا اول skyline gtr r34
دوم toyota supra
سوم Lancer
چهارم RX7
USA & JAPAN
۱۰ خرداد ۱۳۹۵راستی toyota supra و skyline gtr r34 کجااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان؟
از نظر من افسانه ای ترین ماشین های JAPAN ان