داستان ادبیات کلاسیک رومئو و ژولیت، این ایده را مطرح میکند که چه چیزی در یک «نام» نهفته است؟
یک گل، هر اسمی که داشته باشد، بوی خوبی خواهد داد.
ولی آیا میتوان چنین تعبیری برای لوگوهای خودروها نیز به کار برد؟ البته این موضوع را باید قبول کرد که خودروهای پرفورمنس تا جای ممکن سطح عملکرد خود را بالا بردهاند، تراکها نیز تا جایی که میتوانند بار حمل میکنند و شاسیبلندها نیز گنجایش سرنشین زیادی پیدا کردهاند و هیچکدام از اینها ربطی به لوگوی آنها نداشته است.
با این حال، همانطور که برای نامها چنین شرایطی وجود دارد، لوگوی خودروها نیز هرکدام یک سرگذشت منحصر به فرد دارند. به عنوان مثال، چهار حلقه آئودی بیانگر ادغام چهار کمپانی است و لوگوی هیوندای، چیزی بیشتر از یک حرف الفبا درون یک بیضی است.
میتسوبیشی
زمان استفاده: از سال ۱۸۷۵
کشور: ژاپن
لوگوی میتسوبیشی تاریخ زیادی را پشتسر گذاشته است. سه فرم لوزی در این لوگو، بیانگر ترکیبی از ۳ برگ شاه بلوط نشان خانوادگی مؤسس این کمپانی یعنی «ایوازاکی یاتورو» و ۳ برگ بلوط نشان خاندان «توسا» هستند. لوگوی کنونی این کمپانی برای مدت بیش از ۱۵۰ سال است که مورد استفاده قرار میگیرد.
مرسدسبنز
زمان استفاده: از سال ۱۹۰۹
کشور: آلمان
ستاره سه پر مرسدس، نمادی از اشتیاق مؤسس آن برای کسب موفقیت است. این لوگو برای نمایش جاهطلبیهای کمپانی در سه حوزه خشکی، دریا و هوا تهیه شده است. در سال ۱۹۲۶، نزدیکان «بنز» یک حلقه بیرون به این لوگو اضافه کردند که در ابتدا به صورت یک تاج گل استفاده شده بود.
آلفا رومئو
زمان استفاده: از سال ۱۹۱۰
کشور: ایتالیا
صلیب قرمز رنگ در سمت چپ این لوگو، ادای دِینی به «میلان»، خانه آلفا رومئو محسوب میشود. در سمت راست، یک انسان به تصویر کشیده شده که از دهان یک مار بزرگ بیرون میآید؛ چیزی که در واقع، سمبلی از تولد دوباره و خالصسازی است.
شورولت
زمان استفاده: از سال ۱۹۱۳
کشور: امریکا
لوگوی شورولت به عنوان یک نماد، با یک «پاپیون» مقایسه شده است. امّا تئوری اصلی در این زمینه، این است که «دورانت»، مؤسس برند، از طراحی کاغذ دیواری هتل «پاریسین» که در آن اقامت میکرده، الهام گرفته است. این در حالی است که دیگر تئوریها از استفاده از یک طرح میز شام، یک تبلیغات روزنامهای و پرچم سوئیس حکایت میکنند.
بامو
زمان استفاده: از سال ۱۹۱۷
کشور: آلمان
یک تصوّر غلط در مورد لوگوی بامو این است که طراحی آن به ساخت ملخ هواپیما برمیگردد؛ به این معنا که بخشهای سفید رنگ نمادی از ملخها و بخشهای آبیرنگ نمادی از آسمان هستند. ولی در واقع، این رنگها به زادگاه بامو، یعنی ایالات باواریای آلمان برمیگردند.
فراری
زمان استفاده: از سال ۱۹۲۳
کشور: ایتالیا
اسب ایستاده که در تمام لوگوهای فراری دیده میشود، اولین بار بر روی هواپیمای جنگنده در جنگ جهانی اول با خلبانی «فرانچسکو باراکا»، یکی از بهترین خلبانان ایتالیای نقش بسته بود. انزو فراری، مؤسس این کمپانی خودروهای لوکس، پس از دیدار با پدر و مادر داغدیده «فرانچسکو»، قبول کرد که این اسب به عنوان نماد خوششانسی برای خودروهایش به کار ببرد.
فورد
زمان استفاده: از سال ۱۹۲۷
کشور: امریکا
فورد این نوشتار کلاسیک لوگوی خود را از سال ۱۹۰۷ ارائه کرد، ولی ۲۰ سال طول کشید تا نماد بیضی آبیرنگ به صورت کامل شکل بگیرد. «بیل فورد» بزرگترین نوه مؤسس کمپانی، هنری فورد، به عنوان یک امضای شخصی، برای حرف F طراحی خود را به کار برد.
آئودی
زمان استفاده: از سال ۱۹۳۲
کشور: آلمان
کمیته جهانی المپیک، بحث و جدل قانونی بر سر نشان تجاری چهار حلقه آئودی را به این کمپانی واگذار کرده است. این حلقهها، نشانی از چهار کمپانی مؤسس «اتحادیه آئودی»، یعنی آئودی، هورش، DKW و واندرر هستند.
پورشه
زمان استفاده: از سال ۱۹۵۴
کشور: آلمان
لوگوی پورشه، آمیختهای از سمبلهای آلمانی است. اسب وسط، نشانی از «اشتوتگارت»، خانه قدیمی سریعترین اسبهای آلمان و خانه جدید خودروهای سریع این کشور است. سه ساقه گیاه، نمادی از منطقه «ورتنبرگ» هستند. طرح رنگ کلی لوگوی پورشه نیز رنگهای پرچم آلمان را تداعی میکنند.
لامبورگینی
زمان استفاده: از سال ۱۹۶۳
کشور: ایتالیا
این لوگو میتواند اشارهای به ریشههای این کمپانی در ساخت تراکتور باشد. این در حالی است که برخی از چهارپای جسور در این لوگو به عنوان سمبل هماوردی با فراری یاد میکنند.
تویوتا
زمان استفاده: از سال ۱۹۸۹
کشور: ژاپن
این لوگو از آن جهت به صورت متقارن طراحی شده تا بتوان آن از هر دو طرف خودرو و در آینهها تشخیص داد. حلقه داخلی، نمادی از قلب مشتری و حلقه خارجی، نمادی از قلب تویوتا محسوب میشود. حلقه بالایی موجب ایجاد یک شکل T برای لوگوی تویوتا میشود.
هیوندای
زمان استفاده: از سال ۱۹۹۳
کشور: کره
چیزی که در نگاه اول به صورت یک حرف H انگلیسی به نظر میرسد، در واقع نمادی از دستدادن دو نفر با یکدیگر است. هیوندای و مشتری با اعتماد و رضایتی که در محصولات این کمپانی وجود دارد، با یکدیگر توافق میکنند. حلقه بیرونی در این لوگو، جاهطلبیهای این کمپانی آسیایی را در سطح جهان نشان میدهد.
سامان اذری
۱۶ بهمن ۱۳۹۴من شنیدم لوگوی تویوتا از کلمات به هم پیوسته TOYOTA تشکیل شده
بیراه هم نیست
Ashkan
۱۶ بهمن ۱۳۹۴من 2 چیز در مورد تویوتا شنیده بودم
1- اون گردی کره زمینه و تویوتا با اون دو بیضی سعی در بی انتهای داره
2- اون بیضی عمودی سر یه نفره و اون دایره دیگه کلاه کابوی ـه (که به واسطه نبود کابوی در فرهنگ ژاپن غیر منتقیه)
مهدی
۱۶ بهمن ۱۳۹۴آره تو خیلی از سایتا چنین نوشتن در باره لوگوی تویوتا. زومیت. ZOOMIT.IR
SARD
۱۷ بهمن ۱۳۹۴لوگو فقط لوگوی کوئینیگ زگ !
سینا
۷ تیر ۱۳۹۵کلمه TOYO به معنی برنج
و کلمه TA به معنی فراوان است
برنج فراوان
mohammad_boss429
۱۶ بهمن ۱۳۹۴لطف کنید داستان لوگوی سایپا رو هم بگید
آرش
۱۶ بهمن ۱۳۹۴لگوی سایپا در دهه شصت توسط استاد مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران طراحی شده، ایشان از نقوش آجرکاری الهام گرفته
محمدحسین
۱۶ بهمن ۱۳۹۴لوگو ایران خودرو هم حتما فلسفش اینه که یه ماشینی بسازن که مث اسب فقط بره ، وایسه و چپو راست بچرخه خــــــــــــــــــلاص :|
علی
۱۶ بهمن ۱۳۹۴لوگو سایپا الهام گرفته شده از کاشی کاری های دوران ایلخانی
hamed ferrari
۱۷ بهمن ۱۳۹۴http://www.saipacorp.com/fa/saipagroup/history
اشكان
۱۶ بهمن ۱۳۹۴این فراری خجالت نمیکشه از ایرانخودرو ما تقلیدکرده?!!!!خواهش میکنم از کمپانی های پیشرفته و مدرن کشورمون تقلید نکنید.
محمد زمانلو
۲۱ بهمن ۱۳۹۴خیلی حرف جالبی بود !!!
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۴بسیارمطلب عالی ومفیدی بود-برنهای خودروسازی دیگه هم بررسی کنید
ولی پس سایپا کو؟؟ایران خودرو؟؟ وای چری؟؟؟ای وای من لیفان؟؟؟اوه اون چانگان منو کشته باارمش!!!
ابراهیم
۱۶ بهمن ۱۳۹۴لیفان که آرم شبکه 3 رو تقلید کرده
VAHI:D
۱۶ بهمن ۱۳۹۴اسب فراری و اسب پورشه شبیه همه چرا؟
اسب ایستاده پس زمینه زرد
Archi KHAN
۱۶ بهمن ۱۳۹۴اُبهت را خدایش …
” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “
Sina
۱۶ بهمن ۱۳۹۴آگه این لگوی هیوندای در سال 1993 طراحی شده پس قبلش لگوش چه شکلی بوده؟ برام سواله
سکوت
۱۶ بهمن ۱۳۹۴من تو کره با گوش خودم شنیدم از زبون نماینده بنز از رو نمایی بنز کلاس A…گفت لگوی بنز به معنای آب ؛روغن ؛بنزین ؛برای سه تیکه اش است و اون دایره دورش یعنی دور دنیا….تازه نماینده کادیلاکم لگوشو توضیح داد واقعا قشنگ بود..آرم کادیلاک گفت قسمت زردش برای گندم کاری های بسیار زیاد ایالت میشیگانه…قسمت های آبیش آسمان اونجاست و اون دوتا پرنده قوی سفید گفت نماد کاخ سفیده که صد ساله تو حوضش دوتا قوی سفید شنا میکنن
road
۱۶ بهمن ۱۳۹۴نماد هیوندای نباید تو لیست میبود با توجه به قدمت کم عدم اصالت، این لوگو کپی لوگوی هوندای ژاپن هست
در کل مقاله خوبی بود
maha
۱۶ بهمن ۱۳۹۴زشت ترین لوگو، لوگوی جکه.
omid
۱۶ بهمن ۱۳۹۴جالب بود
احمد باقری
۱۶ بهمن ۱۳۹۴مطلب جالبی بود.
Hamid
۱۶ بهمن ۱۳۹۴اتفاقن آرم ایران خودرو که طراحیش مربوط به خیلی وقت پیشه خیلی هم جالبه
از چپ یک اسب سرکش که در حال کشیدن ارابه است
و از راست یوز پلنگ در حال شکار
بابک
۱۶ بهمن ۱۳۹۴با سلام
نگارنده عزیز به نظرم جا داشت اشاره ای هم به لوگوی کمپانی مزدا و نامگذاری این کمپانی با الهام از ” اهورا مزدا ” بشه :
” نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای اولین تمدنهای غرب آسیا است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم. به عنوان منشاء هر دو تمدن شرقی و غربی و همینطور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرو. این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد. ”
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7#cite_note-1
ALIUnited
۱۷ بهمن ۱۳۹۴اگه کسی در مورد آرم پژو می دونه یکم توضیح بده
امین
۱۷ بهمن ۱۳۹۴چه لوگوی زیبایی …
یاسین
۱۷ بهمن ۱۳۹۴آغایون سلام.یکی به من بگه اینجا چه خبره! شوخی!با تشکر از مسعود خان بابت ترجمه.ممنون میشم اگه کسی ما رو قابل بدونه در مورد پونتیاکم یه اطلاعاتی بهمون بده!
moein
۱۷ بهمن ۱۳۹۴واقعا که آرم و لگو چه قدر می تونه در شناسایی و رشد ی کمپانیی تاثیر داشته باشه
saeedb
۱۷ بهمن ۱۳۹۴دوست داشتم این مطلب مهم اما نا اشنا رو بنویسم. کمپانی مزدا ژاپن اسم خودش رو بر اساس اشنایی بنینگذار آن با زرتشت بزرگ و کتاب اوستا انتخاب کرده او بعد از خواندن اوستا و ارادت پیدا کردن به ایران و زرتشت و اوستا علاقه مند به نام گذاری این کمپانی از نام اهورامزدا میشود و تصمیم گرفت مزدا رو انتخاب کنه. این کمپانی تقریبا یک قرن هست که تولیدات داره اول نضامی بوده بعد ماشین و… و کلمه مزدا ایرانیست و در گویش و لغتنامه ژاپنی نبوده. تاریخ بزرگ و ژرفی داریم.
hamed ferrari
۱۷ بهمن ۱۳۹۴من لوگو های پورشه آلفا و مازراتی رو دوست دارم … اینجور نیست که به ماشین ربط داشته باشن دارن یه منطقه رو توصیف میکنن
کارشناس
۱۷ بهمن ۱۳۹۴یه سوال:
ولوو چرا تو نشانش از علامت جنس مرد استفاده کرده؟
یعنی خیلی مردونه س ماشیناش؟
http://logok.org/wp-content/uploads/2014/08/Volvo-Cars-Logo.png
Elring-aventador
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ربطی به هم ندارن ؟
hamed ferrari
۱۸ بهمن ۱۳۹۴علامته مذکر نیست… علامت تجاریه فولاده
کارشناس
۱۷ بهمن ۱۳۹۴فوق العاده!!!
به مناسبت دهه فجر
دانلود رایگان مجموعه بی نظیر عکس خودرو (گردآوری شده از سایت معروف netcarshow.com) در کل شامل بیش از 3000 عکس از مدل های مشهور با کیفیت 1600 در 1200:
مجموعه خودروسازان ژاپنی:
http://uploadboy.me/434bul4i5mvh/Japan.rar
مجموعه خودروسازان ایتالیایی:
http://uploadboy.me/60884mecvp0k/Italy.rar
مجموعه خودروسازان آلمانی:
http://uploadboy.me/7jrih8gjxj7z/Germany.rar
مجموعه خودروسازان آمریکایی:
http://uploadboy.me/gspx82h2j2iz/USA.rar
مجموعه خودروسازان انگلیسی:
http://uploadboy.me/26p4wkk5obh0/UK.rar
مجموعه خودروسازان فرانسوی:
http://uploadboy.me/1100kuwe8xvw/France.rar
مجموعه خودروسازان دیگر و تیونرها:
http://uploadboy.me/w1fba8k639i1/Others.rar
حسین
۲۲ بهمن ۱۳۹۴دوستان
عالیه کارتون
واقعا خسته نباشید
من میخوام همه ی اطلاعات تخصصی همه ی ماشین ها رو جمع آوری کنم
لطفا اگه سایتی میشناسید معرفی کنین
با سپاس……
Amir abbas
۱۰ اسفند ۱۴۰۰آرم پژو علامت سپرهای جنگی قدیمی سربازان فرانسه می باشد .