چشم اندازهفته نامه

معرفی تنها SUVهای واقعی موجود در بازار

باور کنید یا نه، در حال حاضر تنها پانزده SUV واقعی با ساختار بدنه روی شاسی در بازار وجود دارد چراکه خودروسازان بیشتر و بیشتر برای ارائهٔ تجربهٔ رانندگی پالایش‌شده‌تر و راحت‌تر، به استفاده از معماری یکپارچه در شاسی‌بلندها روی آورده‌اند. همچنین با ظهور کراس‌اوورها در سال‌های اخیر، تعریف یک SUV مبهم شده است چراکه خودروسازان این نام را برای شاسی‌بلندهایی که از ساختار بدنه روی شاسی استفاده نمی‌کنند هم بکار می‌برند؛ بنابراین تشخیص اینکه چه خودرویی SUV و چه خودرویی کراس‌اوور است می‌تواند گیج‌کننده باشد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به خودروهایی که از ساختار بدنه روی شاسی استفاده می‌کنند بپردازیم، یعنی چیزی که از لحاظ فنی یک SUV واقعی را تعریف می‌کند.

شورلت تاهو / شورلت سابربن / جی‌ام‌سی یوکان / کادیلاک اسکالید

تمامی این چهار خودرو بر روی یک پلت‌فرم ساخته شده و ابعاد یکسانی دارند. همچنین به‌احتمال‌زیاد این SUVها همچنان در آینده هم از ساختار بدنه روی شاسی استفاده خواهند کرد چراکه این خودروها روی پلت‌فرم تراک شورلت سیلورادو ساخته شده‌اند و مطمئناً جنرال موتورز توسعهٔ پلت‌فرم این تراک را متوقف نخواهد کرد.

فورد اکسپیدیشن / لینکلن نویگیتور

همانند شورلت و تراک سیلورادو، فورد نیز تراک پرفروش F150 را در سبد محصولات خود دارد. پس طبیعی است که این شرکت هم بر اساس پلت‌فرم تراک خود، SUVهایی را با ساختار بدنه روی شاسی تولید کند؛ بنابراین درحالی‌که فورد سبد محصولات خود را با تعداد زیادی از کراس‌اوورها پُر کرده است، اکسپیدیشن تنها SUV واقعی این شرکت و همین‌طور بزرگ‌ترین SUV آن محسوب می‌شود. لینکلن نویگیتور هم که نسل جدیدش به‌تازگی معرفی شده، نقش SUV فول سایز لوکس گروه فورد را بر عهده دارد.

نیسان آرمادا / اینفینیتی QX80

پاترول تنها SUV با ساختار بدنه روی شاسی نیسان است که البته در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود اما در عوض همین خودرو چند وقتی است که به‌عنوان نسل جدید مدل آرمادا در آمریکا عرضه شده است. اینفینیتی QX80 هم SUV لوکس نیسان است که بر اساس همان پلت‌فرم پاترول ساخته شده است. البته نسل نخست آرمادا بر اساس پلت‌فرم نسل قبلی تراک تایتان ساخته شده بود و پیش از عرضهٔ QX80 معرفی شد؛ اما تا زمانی که نسل کاملاً جدید آرمادا معرفی شود، نیسان تصمیم گرفته به جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها، همان پاترول را با نام آرمادا در ایالات‌متحده عرضه کند.

جیپ رانگلر

رانگلر نامی شناخته شده در بخش SUVها است و درواقع تنها یک بدنه روی یک شاسی است. رانگلر همچنان به‌عنوان تنها سرباز بدنه روی شاسی جیپ به حیات خود ادامه می‌دهد اما شایعه شده که مدل‌های جدید واگنییر و گرند واگنییر هم از همین ساختار استفاده خواهند کرد. همچنین گفته شده که این دو SUV جدید در کارخانهٔ وارن فیات-کرایسلر که به تولید نسل کنونی تراک رم ۱۵۰۰ می‌پردازد تولید خواهند شد.

مرسدس بنز G کلاس

مرسدس بنز هم‌اکنون طیف وسیعی از کراس‌اوورها و SUVها را در سبد محصولات خود دارد اما تنها SUV واقعی بدنه روی شاسی این شرکت مدل G کلاس است. البته این تعجبی ندارد چراکه G کلاس از زمان معرفی تاکنون به‌ندرت تغییراتی را تجربه کرده است.

تویوتا فورانر / تویوتا لندکروزر پرادو / لکسس GX

تویوتا نیز تعداد کمی پلت‌فرم بدنه روی شاسی در اختیار دارد که یکی از آن‌ها را مشترکاً در مدل‌های فورانر، لندکروزر پرادو و همتای لوکسش لکسس GX بکار برده است. علاوه بر این، مدل FJ کروزر هم که تولیدش به‌تازگی متوقف شده هم روی همین پلت‌فرمِ بدنه روی شاسی ساخته شده بود و به همین دلیل است که کانسپت FT-4X که به‌نوعی به‌عنوان جایگزین FJ کروزر معرفی شده ناامیدکننده است چراکه این کانسپت بر روی پلت‌فرم تویوتا پریوس و کراس‌اوور CH-R ساخته شده است.

تویوتا لندکروزر / لکسس LX

در سطحی بالاتر از تویوتا پرادو و لکسس GX، مدل لندکروزر و همتای لوکسش لکسس LX قرار دارند. هردوی این خودروها SUVهای اندازه کامل بدنه روی شاسی هستند که البته لندکروزر توانایی‌های آفرود کمی بیشتری دارد. در سوی دیگر، LX بزرگ‌ترین SUV در سبد محصولات لکسس است که ویژگی‌های لوکس کراس‌اوورهای NX و RX را هم به ارث برده است.

تویوتا سکویا

سکویا که بر اساس تراک تاندرا ساخته شده است، در سال ۲۰۰۸ وارد نسل دوم و کنونی خود شده و بنابراین قدیمی‌ترین محصول در حال تولید تویوتا محسوب می‌شود. البته این SUV فول سایز به‌تازگی برای سال ۲۰۱۸ به‌روزرسانی جزئی‌ای را تجربه کرده ولی در آن تغییرات عمده‌ای روی نداده است.

 

منبع: AutoGuide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. سعید(تهران)

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    ینی رنجرور هم از ساختار یکپارچه استفاده میکنه؟!!!

    1. اشکان

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (81 ديدگاه)

      الان یکی بیوگرافی بخره میگن چه هاچبک خفنیه!!!!!!!!!

      1. Machine

        ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1279 ديدگاه)

        دوست عزیز!
        SUVهای واقعی حال حاضر دنیا همین‌هایی هستن که تو این لیست ذکر شدن، یعنی ماشین‌های با ساختار بدنه روی شاسی
        باقی شاسی‌بلندها همگی کراس‌اوور هستن، چه مرسدس بنز GL و رنجروور اتوبیگرافی باشه چه رنو کپچر و مزدا CX-3
        ضمناً SUV یا کراس‌اوور بودن ربطی به ابعاد ماشین نداره

        1. ASTON MARTIN

          ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          واقا باید یه مقاله جامع راجع به نحوه تمیز دادن کراس اور و اس یو وی ارائه بده دیگه واقا تو خیابون که راه میری سردرد میگیری از بس بررسی میکنی که کدوم اس یو ویه کدوم سدان کدوم کراس اور
          راستی دوستان اینا زیاد تو آفرود باشن خراب نمیشن به مشکلی نمیخورن؟ آخه کی یه همچین اس یو وی لاکچری ای رو میخاد بندازه تو رودخونه پر از سنگ لاخ؟

    2. AK_007

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      انتظار داشتم حداقل دیفندر یا دیسکاوری ساختارشون رو شاسی باشه!

      1. علی

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1206 ديدگاه)

        دفندر فک میکنم باشه اینطور

    3. علی

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      میشه یکی لطف کنه دقیقا تفاوت های لندکروز و سکویا رو توضیح بده؟

      1. AK_007

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (562 ديدگاه)

        سکویا یه سگمنت بالاتره و بزرگتره و بر اساس پیکاپ توندرا ساخته میشه
        لند کروز فکر کنم بر اساس تاکوما ساخته میشه
        البته شاید اشتباه کنم
        ولی کلا سکویا بزرگتره

  2. Saied

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    تو این کلاس عاشق تیوتا هستم.

    1. Mohammadreza

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (870 ديدگاه)

      ❤?❤

    2. Pony car

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (144 ديدگاه)

      تو این سگمنت ژاپن و امریکا بازار رو قبضه کردن

  3. علي

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    اه پس کو خودروها و برندهای اینگیلیسی با اون همه غرور و تعصباتش. کجان هوادارنش که ببینن لندروور با اون همه ادعا کجاست؟کجان پهلوان پنبه ها و هوادارن خودروهای اینگیلیسی که جواب بدن .

    با تچکر

    1. #ali.m#

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      رفیق خب اونا تو این بخش هیچ نماینده ای ندارن این حرفا چیه.

      1. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        انگلیس رو بیخیال
        پس کوییک نماینده suv ایران کجاست؟؟؟
        در کف کلاس بندی سایپا موندم این دیگه چی بود

  4. sardar

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    حس خاصی نسبت به پاترول دارم . اونو بیشتر از همه می پسندم

  5. samurai

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (598 ديدگاه)

    سکویا گولاخ ترینشونه….
    لندکروز زیباترینشونه….
    لکسوس لوکسترینشونه…..

    1. کاوه آهنگر

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (432 ديدگاه)

      درود به شما samuraiبرای این پیامتون
      تویوتا و نیسان به همراه زیر مجموعه های لوکسشون فوق العاده هستن،رکورد تعداد اس یو وی دست ژاپنه ?? نماینده های خورشید تابان از اسطوره ها و سلاطین این کلاس هستن

      1. Ali

        ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (128 ديدگاه)

        فقط کادیلاک اسکالید?بیشتر این ماشین ها تو خوده آمریکا تولید میشه مثل تویوتا سکویا ،اینفینیتی qx80 ،نیسان آرمادا

  6. اشکان

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (81 ديدگاه)

    الان مثلا یکی benz GL بخره با اون ابهتش،میگن به به چه کوپه خوشگلی خریدی????!!!!!!اینایی که اسمشون اینجاست به علاوه چند تا دیگه،تو دسته لارج اس یو وی قرار دارند،بقیه هم مدیوم اس یو وی هستن،مثل فورد اکپلورر، یا لکسس آر ایکس،کوچ تر از اینام کراس اوور عه،مثل ان ایکس و ّ……

    1. ونوم اف ۵

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      اشکان جان تو متن هم گفته تعریف اس یو وی خیلی سخت شده ولی ساختار بدنه روی شاسی فقط اینا هستن یعنی در واقع یه بدنه روی شاسی وانت

    2. کیارش

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز ، تو داری سگمنت و کلاس رو با هم قاطی میکنی ؛ کلاس اس یو وی، در واقع یک استیشن فرضی با افزایش ارتفاع روی شاسی عه یا همونی که متن گفته ولی کراس اور ، هاچ‌بک یا سدانیه که ابعادش درشت شده و اغلب پلتفرم مشترکی با شاسی کوتاه ها داره . تفاوت این دوتا ربطی به سایز نداره .
      سگمنت هم مربوط به سایز هستش که توو شاسی بلند ها ۴ سگمنت رایج وجود داره : کامپکت جمع و جور ( شهری ) ، کامپکت ، سایز متوسط ، فول سایز
      مثلا لکسوس ال ایکس یه اس یو وی فول سایزه ولی آر ایکس یه کراس اور سایز متوسط هستش

  7. Hamid.Hellcat

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    نویگیتور آخرشه

  8. Mehdi TuRbO

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    تعدادی حساب کنیم بیشترشون تویوتاند و دمش گرم ک اس یو وی های واقعی میسازه !!! واقعن جای اف جی خالیه،اما این لینکلن واقعن چشم منو گرفته هم فنی هم طراحیش ، کادیلاکم ک عالیه فقط نمیدونم چرا امریکاییا تو این مدل همشون چراغاشون عمودیه ، جای بی ام و و لندرورم واقعن خالیه ای کاش ی خودرویی بزنن ک تو این لیست باشند، کمتر کسی با این خودروها و جی کلاس میره افرود،بیشتر جنبه ی تجملاتی داره،شایدم هزینه ی بالا نگهداریشونه.این تویوتا سکویا واقعن چشم منو گرفته مخصوصن با رینگ مشکی خیلی مردونه و خشنه،فک کنم قیمتشم مناسب تره بقیست،واقعن دم تویوتا گرم.

    1. پرهام

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      چون امضای کادیلاک از همون اول چراغ های عمودی بوده و هست?
      بقیه آمریکایی ها هم عمودی نیستن
      جز شورولت و جی ام سی ک با کادیلاک تو ی گروهن?

  9. sina

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    ماشالا تویوتا که اول SUV سازه عالمه

  10. سالار

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لندروور دیسکاوری و دیفندر با رنجرور هم دارای بدنه روی شاسی هستن که تو این لیست نیومده در واقع روی بدنه واگن ساخته شدن که تو ویکی پدیا هم اینو نوشته . تو این لیست هم لینکلن خیلی جذابه

  11. #ali.m#

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    افرین به تویوتا سلطان اس یو وی جهان .
    از پوزه ی عضلانی سکویا خیلی خوشم میاد .به نظر میاد اگه با تانک شاخ به شاخ بشه تانک له میشه.??

  12. حسین وی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (463 ديدگاه)

    فقط حضرت لندکروز !! فیلمه طناب کشیشو با هامر که دوستای آمریکایی باز میگن بهتررو ببینید دیگه حرفی نباشه ! چون یه سری این ماشینو دیدن و طبیعتا ماشینایی که کم دیده شده باشند و یا دیده نشده باشند به نظر جذاب تر میان فک میکنن اونا تهشن ولی هیچی مثل حضرت و ژاپن نمیشه <3

    1. sina

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (2658 ديدگاه)

      داداش یه فیلم هم هفته پیش تو کانال همین پدال گذاشته بودن ک داشت شورولت تاهو رو میکشید به خاک اصن یه وعضی:)
      حضرت لندکروزر اصن خود افروده لامصب

      1. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        http://yekupload.ir/14RC/vid_BKXrIVXjBgo.mp4

        اینم در جواب شما دوستان
        حتما ببینید

        1. sina

          ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (2658 ديدگاه)

          مهدی جان
          طناب کشی یه تراک با یه اس یو وی عادلانه نیست و موضوعیت نداره.
          تراک هم سنگین تر هست و هم اصولا برای این کار ساخته شده.

        2. پرهام

          ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (741 ديدگاه)

          والله
          جوجه رو چ ب مقایسه با غول ها؟
          خنده ام میگیره وقتی اسم جوجه ای مثل اون رو میارن کنار هامر???

      2. M

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (227 ديدگاه)

        تست طناب کشی یه تست کاملا غیرقابل استناد هست ، توی یوتیوب پر از کلیپ هایی که جیپ و شورلت و فورد، لندکروز رو نابود میکنن همین طور هم برعکسش … پس از روی چهار تا کلیپ قضاوت نکن ، کلیپ هست که هاوال h9 پرادو vx رو میکشید … پس ینی هاوال عالی و پرادو بدرد نمیخوره ؟!؟!

  13. Sina

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (234 ديدگاه)

    از قدیم گفتن شاسی بلند قلدر فقط ژاپن
    بقیه خیلی باید هنوز تلاش کنن که به شاسی های ژاپنی برسن

  14. حمیدرضا

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چهارگانه جنرال موتورز چی میگه اون بالا تویوتام ترکونه اونم چهار گانه داره

  15. ahmad m

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    همشون عالین ولی من طرفدار سرسخت G کلاسم

    1. پرهام

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      G class
      واقعا عالیه?
      مخصوصا ۶×۶

  16. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    بیشتر از همه اسکالید و تاهو و لینکلن رو دوس دارم

    1. asa

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (569 ديدگاه)

      قربونت صلیقت برم mahdi dodge ………
      پس خیلی خوش صلیقه ای ?

      1. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

        ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        قربانت داداش
        شرمندم کردی

  17. Mohammadreza

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    پس تویوتا فورچونر ؟!

  18. asa

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (569 ديدگاه)

    چرا هی ژاپن ژاپن و تویوتا تویوتا میکنین.
    تویوتا سکویا ،فورانر و تاکوما و چند مدل دیگه تویوتا هم در آمریکا تولید میشن هم اینکه توسط خود آمریکایی ها طراحی و مهندسی میشن و عمدتا هم در بازار آمریکای شمالی فقط فروش میرن . درواقع این مدل ها کاملا آمریکایی هستن و فقط یک مارک برند ژاپنی روشون چسبیده شده .
    حالا باز یک عده جوگیر شدن و نبوغ امریکایی ها در تولید suv رو زیر سوال میبرند.
    همین افراد اصلا برن مطالعه کنند و ببینند که suv از کجا شروع شده .
    تازه اگر فرض رو هم براین بگیریم که این ها کاملا ژاپنی هستند ، واقعا با شکوه ، عظمت و اصالت تاهو، اسکلید، اکسپدیشن، یوکان و نمیگیتور و دیگر سلاطین suv سازی آمریکایی برابرند.

    1. Mohammadreza

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (870 ديدگاه)

      خب اگه امریکا پشت تویوتاست و طراحی هاشو انجام میده پس چرا کاری نمیکنه ماشین سازی های خودش بیان در صدر ماشین سازی های جهان
      واگه قرار باشه بهترین suv انتخاب بشه اون بدون شک مدل اصیل لندکروزره.

      1. پرهام

        ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (741 ديدگاه)

        اصیل؟
        از کی تاحالا کپی از جیپ و کپی از اسم لندروور شده اصیل؟😐
        اگه ی زمانی
        کمپانی هایی مثل لندروور
        مثل پورشه
        مثل بنز
        مثل کادیلاک
        مثل جی ام سی یا جیپ یا شورولت
        یا نیسان
        مرده باشن
        آره
        لندکروز میشه بهترین اس یو وی دنیا😂😂

  19. آریا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    مگه ضعف ساختار یکپارچه چیه؟؟؟
    رینج روور یه شاسی بلند عالیه(بگم SUV میگید تو لیست نیست پس همون کراس اوور)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا