هر چیزی که میخواهید در مورد نقش دولتها در مورد دخالت در توسعه وسایل نقلیه جدید بگویید، ولی همواره قوانین نقش بزرگی در پیشرفت تکنولوژیهای مرتبط با ایمنی خودرو بازی کردهاند. درحالیکه روز به روز خودروها بزرگتر، سنگینتر و قدرتمندتر میشوند، آنها همچنین ایمنتر از همیشه شدهاند: میتوانند یک تصادف را پیشبینی نمایند، از خطر دوری کنند و آسیبهای احتمالی را به سرنشینان کاهش دهند. مواردی که در این مطلب به آنها اشاره میکنیم، تنها نکاتی برجسته از ۱۰۰ سال اخیر دنیای خودروها هستند.
کمربند ایمنی
در سال ۱۹۶۸، دولت ایالاتمتحده آمریکا آنچه را که برخی رانندگان، خودروسازها و ایالت نیویورک پیشنهاد داده بود را به رسمیت شناخت. شما اگر کمربند ایمنی را ببندید داخل خودرو امنیت جانی بیشتری خواهید داشت. کمربند ایمنی که روی شکم قرار میگرفت بر اساس قانون اجباری شدند. تنها ۵ سال دیگر زمان برد تا دولت کمربندهای سهتکهای را برای سرنشینان جلو اجباری کند و شش سال بعد مقامات دولت فدرال سعی کردند تا اجبار بیشتری برای استفاده از کمربندهای ایمنی برای رانندگان اعمال کنند.
درحالیکه کمربندهای ایمنی تا اواخر دهه ۶۰ میلادی به یکی از تجهیزات استاندارد خودروها تبدیل شده بود، استفاده از آن تا سال ۱۹۸۴ در ایالاتمتحده آمریکا اجباری نبود. اولین ایالتی که قانون استفاده اجباری از کمربند ایمنی را تصویب کرد نیویورک بود و اکثر ایالتها نیز پس از آن نسخههای مختص خود را از این قانون به تصویب رساندند. امروزه، تنها ایالتی که استفاده از کمربند ایمنی در آن اجباری نیست ایالت نیوهمپشایر میباشد.
استانداردهای تصادف
در سال ۱۹۶۸ میلادی، استانداردهای ۲۰۳ و ۲۰۴ ایمنی وسایل نقلیه موتوری فدرال دستورالعمل کلی مقاومت خودروها و کامیونهای جدید در برابر تصادف را در جادهها ابلاغ کردند. طبق اعلام اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، “تمامی خودروهای سواری بعد از سال ۱۹۶۸ و همچنین بسیاری از مدلهای ۱۹۶۸، با استانداردهای مذکور همخوانی دارند.” یک خبر خوب در سگمنت خودروهای لوکس: جنسیس G۸۰ بالاترین نمره ایمنی را موفق شد از موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه کسب کند.
ترمز اضطراری فعال
برای اینکه بتوان یک رقیب قوی در بازاری پر رقیب بود، یک خودروی لوکس باید به سرنشینان خود به اندازه عابران پیاده اهمیت قائل باشد. به همین خاطر است که سیستم ترمز اضطراری فعال که از سنسورهای نصب شده در جلوی خودرو برای تشخیص و جلوگیری از تصادفات احتمالی و هشدار به راننده در مورد خطرهای موجود استفاده میکند، در بسیاری از خودروهای جدید بهطور استاندارد وجود دارد. آن را بهعنوان یک پیشرفت در برابر سپرها و مجموعه ترمز در نظر بگیرید. به دنبال یک کمربند ایمنی به تکامل رسیده هستید؟ نگاهی به سیستم کمربند ایمنی فعال بیندازید، سیستمی که قادر به پیشبینی یک تصادف بوده و حین ترمزگیریهای شدید یا زمانی که خودرو کنترل خود را روی جاده از دست میدهد فعال شده و کمربند را سفت میکند.
فرمان لمسی
همانند بسیاری از تکنولوژیهای پیشرفته در صنعت اتومبیل، کنترلهای لمسی نیز نخستین بار در هواپیماها به کار گرفته شدند. امروزه، تکامل تکنولوژی لمسی به این معنی میباشد که خودروی شما میتواند هنگامیکه از لاین خارج میشوید بدون هشدار تصویری یا صوتی، فقط با یک لرزش کوچک روی فرمان شما را باخبر کند. سیستم کمکی حفظ لاین را در جنسیس جی ۹۰ فعال کنید و به خودرو اجازه دهید تا بقیه کار را انجام داده و ادامه مسیر را بهدقت داخل لاین باقی بماند. هرچقدر هم شما تمرکز داشته باشید، خروج از لاین هنگام رانندگی موضوعی است که بسیار برای رانندگان اتفاق میافتد.
کیسههای هوا
پس از نیمه دوم قرن بیستم میلادی بود که نخستین بار بحث کیسههای هوا در محافل خودرویی بهعنوان یکی از تجهیزات ایمنی مطرح شد. در سال ۱۹۹۰، استفاده از نخستین نسل ایربگها برای خودروهای جدید اجباری شد، قانونی که خودروسازان را مجبور کرد تا طراحیهای فعلی خود را در راستای رسیدن به استانداردهای بالاتر تغییر دهند. استفاده از دو ایربگ برای سرنشینهای جلو در خودروهای مدل ۱۹۹۸ اجباری شد، ولی خودروسازان امروزی تکنولوژی ایربگها را گسترش داده و بسیار پیچیدهتر کردهاند. هر مدل جنسیس سرنشینان خود را با ۹ ایربگ استاندارد محاصره میکنند.
ترمز ضد قفل
تجهیز خودرو به یک سیستم و مجموعه ترمز خوب خود به اندازه استفاده از کمربند ایمنی و ایربگ مهم است. در سال ۲۰۰۴، سیستم ترمز ضد قفل در تمامی خودروهای جدید بهصورت یک آپشن استاندارد درآمد و در شرایط رانندگی سخت و همچنین سرعتهای بالا به میزان زیادی ریسک تصادفات را کاهش داد. (تقریباً یک دهه بعد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نیز بهعنوان یک آپشن استاندارد روی خودروها اجباری شد.)
سیستم هشدار حواسپرتی راننده
انجام سفرهای طولانی با خودرو یک سنت آمریکایی محسوب میشود. بیدار ماندن راننده یکی از ملزومات اصلی این نوع سفرها میباشد. ریشههای سیستم هشدار حواسپرتی راننده به همین نیاز برای تمرکز بالا حین رانندگی بازمیگردد. با تجزیهوتحلیل رفتار راننده، شامل ورودیهای سیستم فرمان و تغییرات در مسیر حرکتی خودرو، این سیستم میتواند بگوید که آیا زمان استراحت برای راننده فراهم رسیده است یا نه، چنین سیستمهایی به افزایش امنیت و همچنین سفرهای جادهای کمک زیادی میکند.
سیستم نظارت بر نقاط کور
از سال ۲۰۱۴ به این سمت، دولت آمریکا وجود این سیستم را بر روی تمامی خودروها و کامیونها اجباری کرد. سیستم نظارت بر نقاط کور هوشمند دید جامع بر جاده را یک گام جلوتر میبرد. زمانی که خودرویی دیگر وارد نقطه کور خودرو میشود، چراغی کوچک روی آینه بغل آن روشن میشود و فیدبکهای لرزشی روی فرمان اطمینان حاصل میکند که راننده تغییرات لاین ایمن و درستی داشته باشد.
منبع: roadandtrack
فرشاد سجادیان
۱۹ آذر ۱۳۹۵این تکنولوژیها تحسین برانگیز هستند اما متاسفانه خطای فردی همچنان بزرگترین دشمن و ناقض ایمنیه. به نظرم باید فرهنگ رانندگی صحیح و ایمن هم همینقدر پیشرفت کنه؛ پیشرفت این تکنولوژیها به تنهایی کافی نیست.
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ آذر ۱۳۹۵خوب بحث ایمنی شد و خودروسازان امریکایی ید بسیارطولانی در اون دارند که یه سریش رو اینجا میگم که یادم هست
اولین شیشه نشکن جلو در 1927 توسط کادیلاک
اختراع ایربگ برای اولین بار توسط الدزموبیل در 1974
اختراع کمربند ایمنی برای اولین بار در دهه ی 50 توسط فورد امریکا
استفاده از اهن بجای چوب در سقف ماشینها در دهه ی20 توسط کادیلاک
در 1975 مدل سویل از کادیلاک 4 چرخش مجهز به ترمز دیسکی خنک شونده بوده
اختراع ایربگهایی بین 2 سرنشین جلو توسط GMC در سال 2014
و…………… که الان یادم نیستش
رضا
۱۹ آذر ۱۳۹۵اولین کمربند ایمنی را شرکت “ولوو” در سال 1849 بکار گرفت و امتیاز اختراع آن متعلق به یک آمریکایی به نام “ادوارد گلاک هورن” است . اولین کمربند ایمنی سه نقطه ای نیز در سال 1959 توسط مخترعی سوئدی به نام “نیلز بوهلین” اختراع و در همان شرکت به کارگرفته شد
رضا
۱۹ آذر ۱۳۹۵1951(1849)
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ آذر ۱۳۹۵به رضا
ولوو تاسیسش سال1927 بوده چطور 1849 کمربند ایمنی ساخته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تازه فرض محال هم که ساخته باشه در 1849 که ماشین اختراع نشده بوده رو درشکه استفاده میکردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با یه سرچ کوچک در اینترنت متوجه واقعیت میشید
ماشینها حتی در دهه ی40 میلادی هم کمربند ایمنی نداشتند بعد شما میگی 1849؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا
۱۹ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز تصحیح شده در کامنت بعدی.
AK_007
۱۹ آذر ۱۳۹۵جاداره از شرکت ولوو و بعضی شرکت های دیگه هم.تشکر کنیم که میتونستن خیلی از اختراعات رو ثبت.اختراع کنن اما ولوو اون رو در اختیار همه ی خودرو سازان گذاشت
انسانیت
AK_007
۱۹ آذر ۱۳۹۵*کمربند ایمنی رو
AMG///
۲۰ آذر ۱۳۹۵یونانی ها هم یه روزی سرآمد صنعت کشتی سازی بودن ولی الان کشتی سازی دست کیه .آمریکایی ها هم یه روزی سرآمد خودرو سازی بودن یا نبودن ، ولی الان مدرن ترین وپیشرفته ترین تکنولوژی صنعت خودرو سازی در دست آلمانی ها مخصوصا”مرسدسه .در ضمن به اون لیست بلند بالا از اختراعات آمریکاییها بمب اتم رو هم اضافه کن .
GOD BLESS AMERICA
۱۹ آذر ۱۳۹۵تنها کمربند ایمنی و استانداردهای تصادف در لیست بالا مورد تایید منه، نوبل ام 600 تقریبا ثابت کرده یک خودرو به به این همه تجهیزات الکترونیکی و دیجیتالی نیازی نداره .
این خودرو فاقد ایر بگ ، ای بی اس ، نویگیشن و هر گونه تجهیزات دیگری است اما برای کنترل 650 اسب بخار قدرت تنها از تراکشن کنترل استفاده میکند .
نظر من اینه که اگه قراره خودروها اینقدر سنسور و تجهیزات ایمنی الکترونیکی و دیجیتالی داشته باشن بهتره کلا خودران بشن که از خطای انسانی هم کاملا جلوگیری بشه.
درواقع دولتها باید این تصمیم اخلاقی رو اتخاذ بکنن که آیا به شهروندان برای راندن خودروی خود و عدم به وجود آوردن سوانح رانندگی اعتماد کامل دارند یا این حق تقریبا پایه ای شهروندان را برای جلوگیری از سوانح رانندگی و کاهش صدمات جانی به طور کامل از آنان صلب خواهند کرد.
AMG///
۲۰ آذر ۱۳۹۵GOD BLESS AMERICA من به شما رای ممتنع می دم .
AMG///
۲۱ آذر ۱۳۹۵طرف تو کامنتش یه ویرگول میذاره ، بهش 240 تا لایک میدید ، این بنده خدا(GOD BLESS AMERICA ) اندازه یه برگه آچار مطلب نوشته ، تا الان 24 تا دیس لایک گرفته ، 0 تا لایک .
احمد باقری
۱۹ آذر ۱۳۹۵جالب بود.
vahid
۲۵ آذر ۱۳۹۵نویسنده عاشق جنسیس بووووود