اگر کشوری مانند استرالیا را درنظر بگیریم، شاسیبلندهای میانسایز محبوبترین مدل در بین تمام وسایل نقلیه اسپورت کاربردی موجود در بازار به شمار میروند. همچنین این خودروها دومین بازار بزرگ را پس از خودروهای کوچک در اختیار دارند. در این کلاس خودرویی، نامهایی با قدمت بیش از ۲۰ سال (تویوتا راو فور)، بیش از ۱۵ سال (نیسان ایکس-تریل) و بیش از ۱۰ سال (هیوندای توسان)، و همینطور مدلهای نسبتاً جوانی چون مزدا CX-5 با عمری کمتر از ۵ سال وجود دارند.
مدلهایی که در بالا به آنها اشاره شد، هماکنون ۴ شاسیبلند متوسط پرفروش به شمار میروند و از این رو، بهتر است که مشتریان آشنایی بیشتری با برنامهها و تغییرات آینده این مدلها داشته باشند. در ادامه، به برخی از برنامههای موردانتظار در ۱۸ ماه آینده برای این خودروها اشاره میکنیم؛ برنامههایی که دانستن آنها برای زمانبندی مناسب برای خرید، میتواند بسیار مفید باشد.
هیوندای توسان
تنها حدود یک سال است که نام «توسان» دوباره به کلاس شاسیبلندهای متوسط بازگشته و جایگزین مدل با عمر نسبتاً کوتاه ix35 شده است. بر این اساس، حتی تا یک تغییر میاندورهای معمولی نیز زمان زیادی باقی مانده است.
در همین حال، هیوندای احتمالاً یک سری آپگرید محصول برای نیمه دوم سال ۲۰۱۷ درنظر بگیرد تا همچنان شرایط خود را در رقابت بیرحمانه موجود در این کلاس حفظ کند.
مدل CX-5 پس از اینکه برند ژاپنی آن را در سال ۲۰۱۲ جایگزین مدل CX-7 کرد، موفقیت کمنظیری را برای مزدا به همراه داشته است. مزدا CX-5 هماکنون محبوبترین مدل در استرالیا محسوب میشود و شاید به این زودیها، جایگاه خود را از دست ندهد. این مدل بهتازگی در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی یک فیسلیفت را تجربه کرده و در حال حاضر بیشتر توجهات به نسل دوم CX-5 که قرار است در سال آینده از راه برسد، معطوف شدهاند.
ابعاد نسل جدید احتمالاً تفاوت زیادی با چیزی که مزدا آن را «یک فضای دلنشین» توصیف کرده، نداشته باشند و طراحی نیز بیشتر از آن یک حالت دگرگونی و انقلابی داشته باشد، احتمالاً یک حالت تکاملی خواهد داشت.
نسل بعدی موتورهای «اسکایاکتیو» مزدا میتوانند از ویژگی تراکم احتراقی شارژ هموژنز (HCCI) بهرهمند شوند. مهندسان مزدا بر روی این سیستم در موتورهای بنزینی کار کردهاند تا این موتورها نیز به اندازه موتورهای دیزلی از ویژگیهای جرقه کم و تراکم بالای احتراق برخوردار گردند.
در همین حال، جای تعجب نخواهد بود که در یکی از تریمهای سطح بالای نسل بعدی CX-5 شاهد استفاده از یک موتور توربوشارژر چهار سیلندر ۲.۵ لیتری باشیم؛ موتوری که در نسخه ۲۰۱۶ از مدل ۷ سرنشینه CX-9 معرفی شده است. آپگریدهای مهندسی نیز بیشتر بر روی کاهش نویز جاده متمرکز خواهد بود.
نیسان ایکس-تریل از آغاز حضورش در اوایل قرن بیست و یکم در بازار، یک حضور همیشگی در لیست پرفروشترین شاسیبلندهای استرالیا داشته است.
آخرین نسل این خودرو در آوریل ۲۰۱۴ به بازار معرفی شده است و انتظار میرود که اولین آپدیت قابلتوجه خود را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ دریافت کند. البته در هر حال حاضر، هیچگونه جزئیاتی در این زمینه در دسترس نیست، ولی میتوان انتظار داشت که تغییراتی در استایل و طراحی و همینطور تجهیزات صورت گیرد.
معرفی نسل بعدی این شاسیبلند تویوتا که آخرین نسل آن به سال ۱۹۹۴ برمیگردد، حداقل در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. نسخه کنونی این خودرو در سال ۲۰۱۳ ارائه شده، سپس در سال بعد برخی تجهیزات به آن اضافه شده و در دسامبر ۲۰۱۵ صاحب یک ارتقای میاندورهای شده است. این ارتقا شامل افزودن برخی تجهیزات مانند دوربین نمای عقب در تمامی مدلها، بازنگری در تنظیمات سیستم تعلیق به منظور بهبود کیفیت سواری و معرفی برخی تکنولوژیهای ایمنی مانند سیستم ترمز اضطراری خودکار، مانیتورینگ نقطه کور، هشدار انحراف از خطوط، کروز کنترل هوشمند، هشدار برخورد از جلو و نوربالای اتوماتیک میشود.
این تجهیزات ایمنی، همگی به صورت استاندارد در تریم سطح بالای «کروزر» ارائه میشوند و در عین حال، به صورت یک آپشن در تریم متوسط GXL در دسترس قرار دارند. البته اگر در آیندهای نزدیک این پکیج آپشن ۲۵۰۰ دلاری برای مدل پایه GX نیز معرفی شود، نباید زیاد تعجب کنیم.
ارش
۲۲ شهریور ۱۳۹۵یکی از یکی بهتر
علیرضا
۲۲ شهریور ۱۳۹۵هیوندای بین اینا جایی نداره
Parker
۲۲ شهریور ۱۳۹۵واقعا وقتی توضیحات CX 5 رو میخوندم به یک جمله رسیدم.
مزدا در زمینه ی موتور و مهندسی پیشرانه استاد تمام عیاره.
وانکل و حالا هم اسکای اکتیو…
Parker
۲۲ شهریور ۱۳۹۵شاسی بلند مید سایز مورد علاقه ی من مرسدس GLE
ولی خیلی از مزدا خوشم اومد.
حسین
۲۲ شهریور ۱۳۹۵gle کوپه واقعا عشقه ولی یه کلاس بزرگتر از ایناست و هم رده اینا glc هست
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۳ شهریور ۱۳۹۵نخیر.
gle هست.
خود عنوان هم گفته میدسایز.
glc کامپکته.
Mohamad
۲۲ شهریور ۱۳۹۵دوستان تولید تویوتا پرادو متوقف شد؟ چرا اخباری نیست ازش
Mehran
۲۳ شهریور ۱۳۹۵سلام.تولید پرادو متوقف نشده.فقط تا ۲۰۱۳ تو ایران وجود داره. بجز مناطق ازاد .(برای حجم بالای موتور)۲۰۱۳ به بعد فقط چراغهای جلوش کمی کشیده شده و کمی کابین تغییر کرده.
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۲ شهریور ۱۳۹۵واقعا مزدا خیلی ماشینه دوست داشتنیه.
Sina
۲۲ شهریور ۱۳۹۵مزدا فوق الاده هستش
حميد
۲۲ شهریور ۱۳۹۵کاش مزدا وارد میشد
مجید
۲۲ شهریور ۱۳۹۵رقابت بین تویوتا و نیسان اکس تریل از همشون قدیمی تره تو استرالیا فکر کن 15 سال به بالا!!!!!!!اگه میانگین هر نسل رو 4 سال در نظر بگیریم تقریبا میشه 4 نسل!!!!!!!البته اون دو تا رقیب جوون تر هم قابل توجه هستن ولی ای کاش آمار فروششون رو هم میگزاشتین
امیر کورتن
۲۲ شهریور ۱۳۹۵پدال عزیز تو قسمت توسان (محصول رو با س نوشتید)اصلاح گردد
shahin
۲۲ شهریور ۱۳۹۵من که عاشق تکنولوژی مزدا شدم
امیر
۲۳ شهریور ۱۳۹۵آمار فروش توسان جدید فراتر از تصور تواروپا وامریکا بوده فقط در اروپا طی 6ماه اول سال درمقایسه با 107 عدد 2015 رسیده به 75000هزار درسال 2016 در شش ماهه درآمریکا هم نزدیک 90%رشد داشته بعد کاری ندارم در اروپا مزدا cx-5فروشش همون 29 هزارتا سال 2015 بوده واز روفوروایکس تریلم بیشتر فروخته فقط ازقشقایی واسپرتیج کمتر فروخته دربخش خودش در اروپا
نوید جهرمی
۲۳ شهریور ۱۳۹۵راو ۴ با توسان و اسپورتیج هم کلاسه و اینجا اینقدر اخلاف قیمت دارن.
کاش هر کس میتونست ماشینی که مجازه رو خودش وارد کنه تا از دست این دلالا راحت شه.
Sasan
۲۳ شهریور ۱۳۹۵انتخاب من با احترام به نظر بقیه دوستان هیوندای توسانه…?