خودروها نقش مهمی را در زندگی روزمرهی ما بازی میکنند. شما با خودرو به قرارهای مهم میروید، اشیا را حمل میکنید و با خانواده رهسپار رویدادهای مهم میشوید. شاید هیچگاه به این فکر نکردهاید خودرو به عنوان منعکس کنندهی شخصیت و هویت شما عمل نماید اما خودرو دقیقاً همین کار را انجام میدهد مخصوصاً اگر شما یک مرد باشید. یکی از مؤسسات آمریکایی مطالعهی ۵ سالهی جالبی را دراینباره صورت داده است که با دیدن آن شاید شگفتزده شوید.
این مطالعه ویژگیهای شخصیتی و رفتارهای شخصی و حرفهای ۱۵۱۴ راننده و خودرویشان را بررسی کرده است.
آیا اولویت مهم شما ایمنی است یا خودروهایی را ترجیح میدهید که در هنگام غرش پیشرانه شما را سر ذوق و هیجان بیاورند؟ آیا خودروهایی کممصرف و اقتصادی را دوست دارید یا عاشق قایقهای جادهای لوکس همانند بامو سری ۷ هستید؟ اگر فردی تنها هستید که آزادی جادههای پیش رو را دوست دارد شاید یک سوبارو در گاراژ شما پارک شده باشد.
افراد تنهای فعال و سرسخت فورد F-150 را خیلی دوست دارند.
- ملاحظات روانشناسی خرید خودرو
طبق آنالیزهای وسیع انجمن مطالعات حملونقل (PDF) 4 فاکتور شخصیتی پایه وجود دارند که در هنگام خرید یک خودرو خود را نشان میدهند: جستجوگر ماجراجو، مؤسس، انزواطلب و شخصیت آرام. اگر خودروها نشان دهندهی هویتهای ما هستند بنابراین آنالیز مالکان خودروها از روی خودرویشان نسبتاً آسان خواهد بود.
خودروی کوچک: مالکان خودروهای کوچک اغلب انزواطلب هستند. این افراد خودروی بزرگی نیاز ندارند تا مردم را در چشم بر هم زدنی جابجا کنند. نگرانیهای زیستمحیطی اغلب در صدر لیست اولویتهای این افراد قرار دارند. این دسته از مالکان عموماً در حالت جستجو نیستند و غالباً عضو خانوادههای کمجمعیت هستند.
خودروی کامپکت: همانند رانندههای خودروهای کوچک، مالکان خودروهای کامپکت نیز از مسافرت شخصی لذت نمیبرند. بسیاری از این افراد شغلهای حرفهای دارند.
خودروی میدسایز: بانوان احتمالاً بیشتر از مردان صاحب این دسته از خودروها هستند. این دسته از افراد خانوادهی بزرگ و درآمد بیشازحد متوسطی دارند.
خودروی بزرگ: رانندههای خودروهای بزرگ دربارهی اثرات زیستمحیطی نگرانی کمتری دارند. مردان، افراد مسن و بازنشسته و شاغلان کارهای پارهوقت احتمالاً رانندهی این دسته از خودروها هستند. این دسته از افراد معمولاً به خانوادههایی با سطح تحصیلات پایین تعلق دارند.
خودروی لوکس: مالکان این خودروها علاقه دارند تا جستجوگر و ماجراجو باشند. این افراد فواصل طولانی را با وسایل عادی طی میکنند که اغلب هواپیما است. این افراد غالباً تحصیلات و درآمد بالایی دارند.
خودروی اسپورت: این افراد ماجراجو بوده و اغلب روحیهای جوانپسند دارند.
مینی ون: رانندههای مینی ونها دوست دارند با خودروی شخصی مسافرت کنند. به احتمال زیاد این افراد از جنس مؤنث هستند و سنی بین ۴۱ تا ۶۴ دارند. عموماً این خودروها توسط خانوادههای پرجمعیتی که بچه دارند مورد استفاده قرار میگیرند.
پیکاپ: این افراد علاقهی وافری به کار دارند. مالکان پیکاپ ها اکثراً مرد بوده و تحصیلات پایینی دارند.
انواع خودرو: برخی خودروها نسبت به وسایل نقلیه دیگر حرفهای زیادی را دربارهی شما بازگو میکنند. اگر رانندهی یکی از این خودروهای محبوب هستید پس در واقع چیزی خاص را راجع به شخصیت خود افشا میکنید:
- هاچبک ها: آگاه به محیطزیست، کاربردی
- باگ فولکسواگن: شخصیت هیپی، دوستدار رنگهای روشن و…
- موتورسیکلت: ماجراجو، ریسکپذیر
- شاسیبلند: مسافرت راحت، اغلب عضوی از خانوادهی بزرگ، آمادهی سفر به همهجا
- کانورتیبل: پول و هوشمندی
- خودروی کلاسیک و آنتیک: پول، غالباً سن بالا
- رنگ خودرو چه میگوید؟
مرد مشهوری که اولین بار خودرو را به تودههای مردم معرفی نمود یعنی هنری فورد دربارهی رنگ خودروی مدل T اینگونه میگفت: “این خودرو را میتوانید با هر رنگی سفارش دهید به شرطی که مشکی باشد!” او در ابتدا بر این باور بود که تبلیغ از طریق رنگ غیرضروری است و اگرچه که در نهایت مدل T با دیگر رنگها نیز قابل سفارش بود اما آقای فورد اگر امروز در قید حیات بود از دیدن رنگ خودروهای امروزی تعجب مینمود.
همانند نوع خودرو، برخی شواهد وجود دارد که پیشنهاد میکند رنگهای خاصی برای رانندههای مختلفی جذابیت دارند. هر رنگ معنی خاص خودش را دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:- مشکی: قدرت، کلاس، زیبایی
- نقرهای: تکنولوژی، زیبایی، پرستیژ
- سفید: هدایت، تمیزی، ضربه زننده
- قرمز: اعتمادبهنفس، طرفداری، احساساتی
- آبی: خونسردی، آرامش، باوفا
- خاکستری: کاربردی، آرامش
- سبز: بنیانی، توازن، فهمیده
- نارنجی: پیچیده، انفرادی
- زرد: خوشحال، هیجانی
- صورتی: شاد، زندهدل
- بنفش: منحصربهفرد، احساساتی
شاید فکر نکنید که خودرویتان انعکاسی بزرگ از شخصیت شما باشد. هرچند افراد دیگر این خصوصیات را درک خواهند کرد. خودروی شما، از مدل گرفته تا نوع رنگ، پیامی واضح را به هر بینندهای میفرستد. مطمئن شوید که این همان پیامی است که میخواهید به دیگران بفرستید!
منبع: automoblog
lmbx
۱۲ مرداد ۱۳۹۵جدایی از این که بعضی از قسمت های بالا رو قبول ندارم ولی اگه فرض کنیم همه هم درست باشه ولی تو ایران صدق نمیکنه چون کلا مردم حق انتخابی ندارند تازه اگر بتوانند خودرو بخرند.
البته بیشتر این هایی که کمی پول دارند و کراس اوور میخرند(به قول خودشون suv!)برای پوز دادن و چشم و همچشمیه.البته به کسی توهین نشه من همه رو نمیگم
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مرداد ۱۳۹۵مردم واقعا حق انتخاب ندارن.افرین
احمد باقری
۱۲ مرداد ۱۳۹۵به هر حال، این موارد تا حدودی درسته و قطعیت کامل نداره. البته بعضی ها که همه جور ماشین دارن.
رضا
۱۲ مرداد ۱۳۹۵بازم نظرات بی محتوای شما
بهنام
۱۲ مرداد ۱۳۹۵بابا تو هم گیر دادی ها
خوب ندید و نشنید بگیر ! مثل بقیه :-/
بهنام
۱۲ مرداد ۱۳۹۵این مطلب به قول IMBX دوست عزیزمون تو ایران صدق نمیکنه چون بیشتر مردم فقط دو گیزنه پیش رو دارن خانواده بنجول های ایرانخودرو پژو سمند یا پراید و تیبا ! از نظر رنگ هم که فقط برای فروش بهتره رنگ ماشین رو معمولا سفید و یا مشکی خاکستری میگیرن هرچند رنگ دیگه ای به این ماشین های بنجول نمیاد !
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مرداد ۱۳۹۵باتشکر از شاهین احمدزاده عزیز.عالی بود
NEMESIS
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ماشین چی میگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
me84
۱۲ مرداد ۱۳۹۵درود
به نظر من این موارد زمانی که شخص فقط میتونه صاحب یک ماشین باشه درسته چون در این صورت سعی میکنه موردی رو انتخاب کنه که هم نیازهاشو برطرف کنه و هم مطابق شخصیتش باشه. ولی فرض کنید اگه محدودیت مالی نداشته باشیم، خود من یه ماشین الکتریکی هاچبک ( نیسان لیف) رنگ شاد میگیرم برای داخل شهر ، یه پورشه زرد رنگ برای تفریح
یه بنز کلاس E قهوه ای متالیک با تودوزی روشن برای قرارهای کاری و خرید و مهمونی و یه لندکروز سفید یا نقره ای برای مسافرت. یعنی اگه محدودیت مالی مطرح نباشه، دقیقا مطابق نیازهایی که دارم خرید میکنم.
Archi KHAN
۱۲ مرداد ۱۳۹۵در منطق خودروسازان ایران این لوس بازی معنی نداره !
ایرانی باید یا پراید بخره یا اگه احساس پولداری میکنه سمند و پژو و ال90
دیگه اگه خیلی حس پولداری داشت دنا را بزنه به بَدن ! والسلام
البته ایرانی هام خودشون بلایی شدن تو این بازار ! هر ماشینی میخوان بخرن سفیدش را میخرن که زود فروش بره !
ملتی هستیم برا خودمون ، هنوز ماشینی را نخریده فکر فروشش هستیم
و این یعنی …
احسان(احسان سابق)
۱۲ مرداد ۱۳۹۵هیچ چیز مطلقی وجود نداره و سلیقه ی کسی شبیه دیگری نیست و برچسب زدن به ادما بر اساس خودرویی که سوار میشن کار خیلی مسخره ای بیش نیست. بخصوص برای ما که تو ایران زندگی می کنیم و انتخاب در خرید خودرو (و حتی انتخاب سبک زندگی) برای ما یجور فانتزی و افسانه هست
Archi KHAN
۱۲ مرداد ۱۳۹۵البته احسان جان
در جایی که آزادی عمل و آزادی انتخاب وجود داشته باشه از نظر روانشناسی صدق میکنن
ارادت
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۲ مرداد ۱۳۹۵عالی بلکه متعالی
حميد
۱۲ مرداد ۱۳۹۵این توی کشور ما صدق نمیکنه چون تمام ماشینهای وارداتی بر اثر گمرک و مالیات از ماشینهای لوکس خارجی ها هم گرونتر میشه
دوم خودروهای داخلی هم تنوع ندارند
behzad power active
۱۲ مرداد ۱۳۹۵جالب بود…
محمد
۱۲ مرداد ۱۳۹۵من فکر میکنم اینکه چه ماشینی سوار میشی نشان دهنده شخصیت صاحب خودرو نیست بلکه نحوه نگهداری و مخصوصا تزئینات خودرو نشان دهنده روحیات راننده است مثل کسی که همه جای ماشین برچسبهای براق میزنه یا نوشته های طنز عقب خودرو میچسبونه !!!
فرید
۱۵ مرداد ۱۳۹۵سلام آقا محمد عزیز واقعا گل گفتی .
البته به نظر بنده باید نوع رانندگی رو هم به جمله شما اضافه کنیم .
علي رضا
۱۲ مرداد ۱۳۹۵“خودروی اسپورت: این افراد ماجراجو بوده و اغلب روحیهای جوانپسند دارند”
خسته نباشی
Sajjad Ahmadi
۱۳ مرداد ۱۳۹۵خودروی نیسان آبی: این افراد اکثرا کله خراب بوده و در همه سنین وجود دارند!
مهدی
۱۳ مرداد ۱۳۹۵به نظرم این مقاله تکراری بود
Just pickup
۱۳ مرداد ۱۳۹۵باتشکر از پدال که کلا توهین کردى به کسایى که سوار پیکاپ میشن
بنده وانت دارم و دانشجوى کارشناسى ارشد هستم و همچنین در حال گرفتن مدرک IELTS وTTC وFCE هستم
شاید اون بد بختى که وانت سواره نتونه حتى یه ژو بخره
در کل از ماست که بر ماست
باتشکر