بسته به کلاس خودرویی موجود، عمر یک خودرو معمولاً کوتاه است. اکثر خودروسازان محصولات خود را در بازههای زمانی کوتاه فیس لیفت کرده و ارتقا میدهند. این کار به امید حفظ فروش در چند سال آینده صورت میگیرد؛ اما در اکثر موارد تنها پاسخی که داده میشود بازنشسته کردن کامل خودروهاست.
این ۱۸ خودروی سواری، پیکاپ و شاسیبلند هم چنین سرنوشتی دارند. بجای احیای آنها، خودروسازانی همچون کادیلاک، فورد و فولکسواگن تصمیم گرفتهاند آنها را روانهی موزه بکنند. قطعاً دلمان برای برخی از این خودروها تنگ خواهد شد اما بخش اعظم آنها از یادها خواهند رفت.
- آلفارومئو 4C کوپه
بازگشت آلفارومئو به بازار آمریکا با این خودرو رقم خورده و ما هم تحت تأثیر زیبایی و پرفورمنس آن قرار گرفتهایم. زیر کاپوت 4C کوپه پیشرانهی ۴ سیلندر توربویی قرار گرفته که قدرت ۲۳۷ اسبی داشته و با همکاری بدنهای سبکوزن باعث ایجاد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۲ ثانیهای میشود؛ اما تنها پس از سه سال ایتالیاییها این خودرو را بازنشسته میکنند. خوشبختانه نسخهی روباز آن چند سال دیگر عرضه خواهد شد.
- کادیلاک ATS سدان
به دلیل تغییرات صورت گرفته کارخانه و استفاده از ابزار جدید در مرکز فنی جنرال موتورز در میشیگان، کادیلاک ATS سدان روانهی موزهها میشود. البته تأکید روی کلمهی سدان به این خاطر است که مدل کوپهی ATS همچنان تولید خواهد شد و همچنان سه پیشرانهی ۲ لیتری توربوی ۲۷۲ اسبی، ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری ۳۳۵ اسبی و ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری توئین توربوی ۴۶۴ اسب بخاری را به همراه خواهد داشت.
- شورولت سیتی اکسپرس
جنرال موتورز در ماه جولای اعلام کرد تولید این خودرو را تا پایان سال متوقف خواهد نمود. این ون در سال ۲۰۱۴ عرضه شده ولی خیلی در خاطرهها نخواهد ماند. برخلاف نیسان NV200 که پلتفرمی مشترک با سیتی اکسپرس دارد، این خودرو موفقیت فروش همزاد ژاپنیاش را پیدا نکرد. شورولت از زمان معرفی این خودرو تاکنون کمتر از ۳۰ هزار دستگاه را به فروش رساند.
- شورولت کروز
پس از ۱۰ سال حضور در بازار، شورولت خودروی پرفروش کروز را بازنشسته خواهد کرد. این خودروی جمعوجور در ابتدای عرضه موفقیت زیادی پیدا کرد و تا سال ۲۰۱۵ فروش بیش از ۳.۵ میلیون دستگاهی را نصیب سازنده کرد؛ اما با ظهور پرقدرت کراس اوورها و شاسیبلند شاهد افت فروش کروز بودیم تا اینکه خبر توقف تولید آن به گوش رسید.
- شورولت ولت
ولت هم همانند کروز در ابتدای عرضه که به سال ۲۰۱۰ برمیگردد عملکرد مناسبی داشت. این خودرو یکی از اولین محصولات هیبریدی بود و در چند سال اول تولید موفقیت مناسبی را تجربه کرد. پس از معرفی نسل دوم ولت در سال ۲۰۱۶ و رسیدن به رکورد فروش ۱۰۰ هزار دستگاهی در همان سال، افت فروش ولت شروع شد و جنرال موتورز هم به این نتیجه رسید که تولید ولت دیگر بهصرفه نیست.
- فورد سی مکس هیبریدی/انرژی
فورد سی مکس اولین بار در سال ۲۰۰۳ و در بازار اروپا پدیدار شد ولی معرفی آن در بازار آمریکا به سال ۲۰۱۲ بازمیگردد اما این خودرو هرگز به مدلی پرفروش در آمریکا تبدیل نشد. پس از ۶ سال حضور در بازار و فروشی کم، فورد تنها ۶۶۰۰ دستگاه از سی مکس را در سال جاری به مشتریان تحویل داد.
- فورد فیستا
فیستا هم همانند فوکوس قربانی سیاستهای ضد خودروهای سواری فورد در آمریکا شده است. این هاچبک ریزهمیزه اولین بار در سال ۲۰۱۱ پدیدار شد. پس از فیس لیفت در سال ۲۰۱۳ فورد اقدام به تولید مدل داغ ST کرد؛ اما حالا و پس از گذشت ۷ سال حضور در آمریکا، فیستا ناپدید میشود. البته خریداران اروپایی میتوانند هنوز هم این خودرو را داشته باشند.
- فورد فوکوس
فورد در حرکتی جنونآمیز تمامی محصولات سواری خود به جز موستانگ را بازنشسته میکند. فوکوس که یکی از پرفروشترین خودروهای این برند بوده هم روانهی موزه خواهد شد. قبلاً گفته میشد فورد نسخهی اکتیو فوکوس را در آمریکا حفظ خواهد کرد اما اینگونه نشد. اگر واقعاً خواهان فوکوس هستید باید به بازار کارکردهها سر بزنید.
- فورد تاروس
یکی از نمادینترین خودروهای فورد که دیگر تولید نخواهد شد تاروس است. پس از معرفی ۵ نسل و حضوری بیش از ۳۰ سال در بازار، تاروس با ما وداع میکند. این خودرو در چند سال اخیر با افت فروش دستوپنجه نرم کرده و امسال فروش حدود ۳۸ هزار دستگاهی داشته است. دلمان برای تاروس تنگ خواهد شد.
- لینکلن MKT
از آنجایی که لینکلن به دنبال بازنگری در تمامی محصولات خود است بنابراین تعدادی از خودروها هم تولید نخواهند شد. این بار قرعه به نام MKT افتاده است. این شاسیبلند مبتنی بر فورد فلکس در سال ۲۰۱۰ معرفی شده اما تنها ۸ سال در سبد محصولات لینکلن دوام آورد. بجای این خودرو شاهد هنرنمایی آویاتور تازهنفس در بازار خواهیم بود.
- لینکلن MKX
این خودرو نیز کاملاً دگرگون شده و با نام دیگری در بازار حضور یافته است. MKX جای خود را به خودروی کاملاً جدید ناتیلوس داده است. ناتیلوس از طراحی متمایز و پیشرانههای جدید برای مدل سال ۲۰۱۹ خود سود میبرد.
- نیسان 370Z رودستر
اگرچه نیسان 370Z کوپهی قدیمی حداقل تا سال ۲۰۲۰ تولید خواهد شد اما برادر روباز آن بازنشسته شده است. امسال آخرین سال حضور 370Z رودستر در بازار است. این خودرو از سال ۲۰۰۹ تاکنون تولید میشود و از آن زمان تاکنون بهروزرسانی چندانی نداشته است. نیسان در نمایشگاه نیویورک از نسخهی ۵۰ سالگی مدل کوپه رونمایی کرد اما خبری از نسخهی رودستر نبود تا اینکه اعلام شد باید با این خودرو خداحافظی کنیم.
- نیسان جوک
شاید یکی از متمایزترین خودروهای دنیا همین جوک باشد. این خودرو جای خود را در آمریکا به کیکس داده اما همچنان در اروپا عرضه میشود. شایعاتی دربارهی تولید دومین نسل جوک به گوش رسیده است. این خودرو در سال ۲۰۱۱ معرفی شده و تنها ۶ سال در بازار آمریکا حضور داشته است.
- اسمارت
کل برند اسمارت با بازارهای آمریکا و کانادا خداحافظی میکند. برند شهری فراموش شدهی دایملر نتوانسته مأموریت خود در عرضهی خودروهای دونفرهی ارزان و کممصرف در آمریکا را به خوبی انجام دهد. موضوع سورپرایز کننده اینکه مدل فورتو دو نسل در آمریکا دوام آورده است؛ اما اسمارت دیگر به این بازار تعلق ندارد.
- تویوتا کرولا iM
این خودرو هم همانند مدل iA زندگی خود را به عنوان محصولی از سایون شروع کرد. هماکنون و با استفاده از نشان تویوتا شاهد بازنشسته شدن کرولا iM هستیم. این خودرو جای خود را به کرولا هاچبک کاملاً جدید میدهد. مدل مبتنی بر آئوریس در سال ۲۰۱۴ معرفی شده اما طول عمر آن در این کشور تنها ۴ سال بوده است.
- تویوتا یاریس iA
تویوتا واقعاً این خودرو را کنار نگذاشته بلکه نمونهی بهروزتر آن را بر پایهی مزدا ساخته و از نام یاریس سدان استفاده کرده است. یاریس سدان جدید چیزی بیش از یک تغییر نام نیست اما نمونهی ۵ درب آن هم ساخته میشود.
- فولکسواگن بیتل
بیتل دوستداشتنی با ما خداحافظی کرده است. اگرچه این خودرو از دههی ۴۰ میلادی تولید میشود اما امسال بازنشسته میشود ولی امیدواریم در چند سال آینده نسخهی بهتری از آن دوباره تولید شود. فولکسواگن برای خداحافظی مناسب با این خودرو اقدام به تولید نسخهی سفارشی فاینال ادیشن کرده است.
- فولکسواگن توارگ
فولکسواگن اقدام به بازنگری در سبد محصولات خود کرده و به همین خاطر شاسیبلند توارگ که در سال ۲۰۰۲ وارد آمریکا شده پس از ۱۶ سال بازنشسته میشود تا جای خود را به تیگوان بدهد. البته توارگ با ظاهری جدید همچنان در اروپا عرضه خواهد شد.
منبع: motor1
مهدی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸فورد- ۶ خودرو
شورولت-۳ خودرو
نیسان- ۲خودرو
فولکس-۲ خودرو
تویوتا- ۲خودرو
کادیلاک- ۱ خودرو
آلفارومئو- ۱خودرو
اسمارت- ۱ خودرو
مهدی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸بعضی مدل هاشون واقعا دوست داشتنی هستن وارزشمند.وایکاش متوقف نمیشدن
محمد
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸اینجاست که باید گفت:
چیه این تب شاسی بلند سواری؟؟؟
.
چیه که داره جون میگیره از جوندارترین خودروهای غیرشاسیبلند و شاخص بازار؟؟؟
مزدا
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸نیسان zواقعا نیاز به نسل بعدی یا فیس لیفت اساسی داره از جمله کابینش
morteza
۳ خرداد ۱۳۹۸فورد قاط زده گویا.ابهت تاروس…حیف نی؟؟؟
sina
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸فورد دیگه شورشو در اورده :/
amir
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸لعنت به هر چی کراس اوره!
hossin
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸از این مطلب میشه نتیجه گرفت
فورد و شورولت یه خونه تکانی اساسی دارن انجام میدن
سدانها محبوبیتشون روز به روز کم تر میشه
F22RAPTOR
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸کدیلاک ats
بزودی با مدلct4 جایگزین میشه
Elmiraj
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸البته کادیلاک ATS جاشو به CT4
لینکلن MKT به اویاتور
و لینکلن MKX به ناتیلوس میده….
این سه با طراحی و اسم های کاملا جدید و متفاوت همچنان در بازار خواهند بود .
.
.
ولی واقعا حیف که تاروس قربانی کراس اور هایی شد که با اسم شاسی بلند در یه جوب ۲۰ سانتی سه لنگ میشن….!!!!!
بهراد
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸همین که جوک حذف شده کافیه.
علی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸دیگه کسی نمیخواد از رانندگی لذت ببره
فضای بار مناسب و ارتفاع بالاتر جاشو داد به اون.
انگار همه جاده ها خاکی شدن که همه میخوان شاسی بلند سوار شن????