شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در هنگام خرید خودروی موردعلاقهتان، علاوه بر مارک و برندش، محل تولید آن نیز برایتان مهم باشد. گرچه این موضوع در گذشته نهچندان دور از اهمیت فراوانی برخوردار بود، اما در حال حاضر با توجه جهانی شدن اقتصاد و گسترش فضای کاری و جغرافیایی کمپانیها، رفتهرفته در حال رنگ باختن است. در این دوران دیگر نمیتوان با قاطعیت اظهار داشت که تمامی شورولت ها آمریکایی بوده و در دیترویت ساخته و پرداخته شدهاند و یا تمامی تویوتاها ژاپنیاند و ساخته تویوتا سیتی!
۲۰۱۴ Chrysler 300C امروزه شرکتهای بزرگ خودروسازی سعی میکنند تا آنجا که بتوانند هزینهها را کاهش داده و سود نهایی را افزایش دهند، لذا در پی تحقق این خواسته هیچ ابایی هم از این امر ندارند که کل خطوط تولیدی و یا حتی مراکز طراحی و تحقیقاتیشان را هم به کشور ثالثی منتقل کنند. به همین خاطر است که در این سالها، کمپانی تویوتا علاوه بر ژاپن، بخش عمده ای از خودروهایش را در تایلند و اندونزی و تایوان تولید میکند و فولکسواگن و جنرال موتورز هم بخش عظیمی را در کره جنوبی و چین و مکزیک. جالب اینجاست که این قسم جابهجایی در بین خود کشورهای صنعتی هم بسیار زیاد مشاهده میشود و این تنها به خاطر رقابت شدیدی است که در دنیای امروز برای جذب سرمایه گذاریهای خارجی و کسب تکنولوژی وجود دارد. چندی پیش خبری را دریکی از سایتها خواندم که در باب سرمایهگذاری کلان جنرال موتورز در چین اطلاعرسانی میکرد – ۱۴ میلیارد دلار در ۵ سال آینده و احداث ۵ کارخانه جدید – این ارقام شوخی نیست و دستکم معادل یک سال یارانه پرداختی در کشور ماست! این را هم میدانیم که غول عظیمی چون جنرال موتورز کمتر بیگدار به آب میزند! آنهم پس از ورشکستگی سال ۲۰۰۸، پس حتماً از بازگشت سود سرمایهاش در درازمدت اطمینان حاصل نموده است. در کشورهای در حال توسعه هم روند استقرار غولهای صنعتی شتاب درخوری یافته است. شاید خیلی از افراد در کشورمان، اهمیت کمی برای صنایع مکزیک قائل باشند و آن را یک خودروساز کاملاً حاشیه ای قلمداد کنند. اما برخلاف عقیده فوق، این مملکت هماکنون به محلی بسیار جذاب جهت سرمایهگذاری خودروسازان مشهور دنیا تبدیل شده و به علت همجواری با بازار ثروتمند آمریکا، شرکتهای زیادی در آن مستقرند از ب.ام.و گرفته تا کیا و فورد و جنرال موتورز و… به برکت فعالیت فزاینده شرکتهای مذکور، این مملکت لاتین تبار، رتبه چهارمین صادرکننده و نیز هفتمین تولیدکننده خودرو را در جهان از آن خود نموده است.
ناگفته نماند که این میزان از استقرار سرمایه و تکنولوژی درهرجا و مکانی هم صورت نمیپذیرد، بلکه مملکت میزبان باید از شرایط حداقلی چون زیرساختهای مناسب، شبکه بانکی و ارتباطی مدرن، بنادر پیشرفته و ثبات قانونی و اقتصادی و…هم برخوردار باشد و همچنین ریسک سرمایه در آن بسیار پایین باشد. علاوه بر همه اینها، نیروی کارش هم باید تا حدودی آموزشدیده، فنی و منضبط باشند. در کمال شگفتی باید گفت که انجام تمامی این امور چندان ربطی هم به دستمزدهای پایین ندارد! نه اینکه این عامل مهم و تأثیرگذار نباشد، بلکه تنها شرط نیست. برای آنکه بحث را در مورد آیتم دستمزدها به پایان ببرم، توجه شما را به بخشی از مطلبی که الوین و هایدی تافلر از نویسندگان شهیر آمریکایی در رابطه با این موضوع، در کتاب خود «ثروت انقلابی» نگاشتهاند، جلب میکنم.
اگر این مطلب واقعیت داشت، راحت میشد پیشبینی کرد که ثروت به چه سمتی میرود. این امر میتوانست خبر خوبی برای آفریقا باشد که آماده ارائه ی ذخیره ای بزرگ از ارزانترین نیروی کار است.(هر بار که کارگران آسیایی اتحادیه تشکیل میدهند و دستمزدها را بالا میبرند، آفریقاییها باید از شادی هورا بکشند.) اگر هزینه نیروی کار تنها دلیل نگرانی بود، چرا همه ی آن کارخانههایی که اکنون در چین هستند به آفریقا نرفتند؟
واقعیت این است که حتی در مورد مشاغل فناوری سطح پایین، هزینه نیروی کار بهندرت، شاید هم هیچوقت، تنها مبنای تصمیمگیری یک شرکت برای جابهجایی نیست، جنگ و خشونت بیپایان، زیرساختهای ناقص، بیداد فساد، تاختوتاز بیماری ایدز و حکومتهای شرمآور آفریقا میتوانند، فارغ از این که سطح دستمزدها چه قدر پایین باشد، مانع سرمایهگذاری جدی در این مناطق شوند.
همانطور که مطلع هستید، بخش اعظمی از خودروهای وارداتی به کشورمان از مبدأ امارات و بهخصوص امیرنشین دوبی روانه بازارهای داخلی میشوند، لذا جهت اطلاع بیشتر شما خوانندگان عزیز، اقدام به تهیه جدولی از هر برند نمودم که در آن محل تولید اکثر مدلهای معروف درج گردیده است. ناگفته نماند که نام بسیاری از مدلهای عرضهشده در مناطق آزاد کشورمان هم در این جداول ذکر شده است.
خودروهای تویوتا
نام مدل
محل تولید
LAND CRUISER
ژاپن
PRADO
ژاپن
RAV4
ژاپن
GT 86
ژاپن
FJ CRUISER
ژاپن
CAMRY
استرالیا
AURION
استرالیا
AVALON
آمریکا
SEQUOIA
آمریکا
YARIS SEDAN
تایلند
YARIS HATCHBACK
تایلند
COROLLA
تایوان
FORTUNER
اندونزی
HILUX
اندونزی
HIACE
چین ـ ژاپن
Toyota Yaris 2015
خودروهای نیسان
نام مدل
محل تولید
۳۷۰ Z
ژاپن
۳۷۰ Z ROADSTAR
ژاپن
GT-R
ژاپن
JUKE
ژاپن
MURANO
ژاپن
PATROL
ژاپن
X-TRAIL
ژاپن
ALTIMA
آمریکا
ARMADA
آمریکا
MAXIMA
آمریکا
PATHFINDER
آمریکا
XTERRA
آمریکا
QASHQAI
انگلستان
PATHFINDER CLASSIC
اسپانیا
NAVARA
تایلند
PICKUP
تایلند
SENTRA
تایلند
TIIDA
تایلند
SUNNY
هندوستان
۲۰۱۴ Nissan Qashqai
خودروهای شورولت
نام مدل
محل تولید
CORVETTE
آمریکا
TAHOE
آمریکا
TRAVERSE
آمریکا
SUBURBAN
آمریکا
SILVERADO
آمریکا
IMPALA
آمریکا – کانادا
CAMARO
کانادا
CAMARO CONVERTIBLE
کانادا
CRUZE
کره جنوبی
TRAX
کره جنوبی
SONIC
کره جنوبی
SPARK
کره جنوبی
MALIBU
کره جنوبی
CAPTIVA
کره جنوبی
۲۰۱۴ Chevy Spark
خودروهای فورد
نام مدل
محل تولید
ESCAPE
آمریکا
EXPLORER
آمریکا
۱۵۰ـ F
آمریکا
MUSTANG
آمریکا
MUSTANG CONVERTIBLE
آمریکا
TAURUS
آمریکا
FLEX
کانادا
EDGE
کانادا
FOCUS
آلمان
ECOSPORT
هندوستان
FIGO
هندوستان
FUSION
مکزیک
۲۰۱۴ Ford Ecosport
خودروهای GMC
نام مدل
محل تولید
ACADIA
آمریکا
TERRIAN
آمریکا
YUKON
آمریکا
SIERRA 1500
کانادا
GMC Sierra Crew Cab 4WD
خودروهای لینکلن
نام مدل
محل تولید
NAVIGATOR
آمریکا
MKC
آمریکا
MKS
آمریکا
MKT
کانادا
MKX
کانادا
MKZ
مکزیک
۲۰۱۴ Lincoln MKZ Hybrid Sedan Hybrid
خودروهای کرایسلر
نام مدل
محل تولید
۲۰۰
آمریکا
۳۰۰ C
کانادا – مکزیک
۲۰۱۴ Chrysler 300C
خودروهای دوج – رم
نام مدل
محل تولید
DART
آمریکا
VIPER
آمریکا
DURANGO
آمریکا
RAM 1500
آمریکا
CHALLENGER
کانادا
CHARGER
کانادا- مکزیک
۲۰۱۵ Dodge Charger SRT Hellcat
خودروهای فولکس واگن
نام مدل
محل تولید
GOLF
آلمان
TIGUAN
آلمان
PASSAT CC
آلمان
SCIROCCO
آلمان
PASSAT
آمریکا
BEETLE
مکزیک
JETTA
مکزیک
TOUAREG
اسلواکی
EOS
پرتقال
POLO SEDAN
هندوستان
۲۰۱۵-VolksWagen Beetle Convertible
خودروهای رنو
نام مدل
محل تولید
FLUENCE
کره جنوبی
KOLEOS
کره جنوبی
SAFRANE
کره جنوبی
MEGANE
اسپانیا
DUSTER
رومانی
SANDERO
رومانی
Renault Fluence در خاتمه میخواهم این نکته را خدمتتان عرض کنم که اکثریت خودروهای هیوندای و کیا عرضه شده در بازار امارات، از مبدأ کره به این کشور صادر شدهاند، بهجز هیوندای i10 و i20، که هر دو در کشور هندوستان تولید میشوند. نکته جالب در مورد هوندا سیویک و آکورد مدل ۲۰۱۴ این است که هر دوی آنها تولید آمریکا هستند ولی هوندا آکورد مدل ۲۰۱۵ عرضه شده در این بازار، ساخت چین میباشد. مشابه این مسئله را در مورد تویوتا یاریس هاچ بک هم شاهدیم که مدل ۲۰۱۴ آن ساخت ژاپن بوده ولی مدل ۲۰۱۵ یا بهاصطلاح اتاق جدیدش، در تایلند تولید شده است. این موضوع بهخودیخود، نشان دهنده رشد کیفیت و بهرهوری در کارخانههای خودروسازی موجود در کشورهای در حال توسعه است و نیز اهمیت روزافزون آنها در بازارهای صادراتی.
فکر کنم تنها چیزی که ما به داشتنش افتخا نمیکنیم ایرانخودرو وسایپا هستند تا جایی که من میدونم سابفه این دوشرکت خیلی زیاده ولی عملا پیشرفت متوسطی هم ندارن به عنوان مثال کره ای وحتی چینیها ها چه پیشرفتی دارند وما اندر خم پراید تیبا وسمندیم که هنوز شکداریم صد درصدواسه ما باشن
فکر کردین دنا و رانا هم ایرانیین؟ موتور هاشون که پژو هست یا چینی گیربکس رانا مال 405 است که فرانسویه به نظر شما بدنه اصلی دنا رو از کجا کپی کردن؟ یه جایی خوندم نوشته بود مال یه ماشینه توانگلستان برا سال1986
سلام دوستان میخوام وانت کاپرا بخرم در یک جمع بندی خواهش میکنم نسبت به قیمتی که داره 71000000میلیون تومان.ارزش داره بخرم یا نه؟ لطفا با تویوتا هایلوکس هم مقایسه نکنید.چون پول اون رو ندارم. در ضمن من آفرود باز نیستم.تو کوه و دشت ماشین رو نمیبرم.فقط اگه بگیرم مصرفم تو شهر میشه.یعنی فقط تو شهر میخوام استفاده کنم.چون میخوام لذت یک شاسی بلند رو داشته باشم. پدال امکانش هست شما هم کمکم کنید؟
سلام من خودم تو مخابرات کار میکنم تا دلتم بخواد با کاپرا هم تو اسفالت هم کوه و بیابون رفتم به نظر من نصفه این پولم نمی ارزه اولا مصرفش بالاست دوما فوق العاده ماشین خشکیه خصوصا برا اون بنده خداهایی که میخوان عقب بشینن سوما اصلا حس شاسی بلندی بت دست نمیده حس وانت سواری بت دست میده چهارما تو جاده هایی با شیب ملایمم خدا شاهده کم میاره چه برسه واسه کوه و تپه این تمام اطلاعات من بود که همشونو خودم چک کردم به نظرم با این پول یه رونیز کارکرده بخری خیلی بهتره
دوست عزیز شما که میخوای 71 تومان خرج کنی یه نیسان پیکاپ تمیز بخر. سواریش یکم خشکه(نسبت به هایلوکس)ولی در کل میدونی که ماشینی که داری میخری یکی از بهترین گزینه هایت تو بازار ایران.در کل نسبت به پیکاپ های چینی خیلی بهتره.حتما که نباید ماشین صفر کیلومتر باشه تازه مدل پاییناش بهترهم هست…
شاید در اینده اسم ایران هم تو این لیست بیاد خودرو ساز های ایرانی مثل ایرانخودرو و سایپا نمی گذارن چون اگر شرکتی مثل هیوندای تو ایران ماشین بسازه قیمت هیوندای خیلی میاد پایین و هیچ کس لگن های خودشون رونمی خره
عزیزم چرا هندوستان نباشه جمعیت زیاد…محتاج به نان شب…وضعش از چینم بهتره واسه لنگر انداختن به علاوه که زیرساخت های صنعتی قابل قبولی هم داره روابطش با همه کشورا چه شرق و چه غرب خیلی هم خوبه دیگه چی میخوای؟! . . ممنون از آقای کاویانی نویسنده این مطلب و هم رشته ای عزیز ما
دوست عزیز،امیر،محض اطلاع هندوستان کشور پر جمعیتیه و فقط مردمش گدا گشنن هندوستان قدرت خیلی بالایی داره. ولی رومانی و تایوان و تایلند رو قبول دارم داغونن انصافا!
تا جایی که من میدونم هندوستان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیاست و در زمینه حمل و نقل و هوا فضا و همچنین تولید نرم افزار پیشرفت وحشت ناکی داشته…همین لندرور و جگوار مالکش شرکت تاتا موتور هند هستش
خیلی جالبه پس به خاطر همین اوالون وارد ایران نمی شه کاش بعضی از کمپانی ها در ایران هم ماشین می ساختن یا حتی در نزدیکی ایران چون اینطور قیمت ماشین ها خیلی کم می شد
درود جالبه بدونین طبق قوانین ایران اگه آمریکا حتی کوچکترین همکاری به صورت مستقیم با خودروساز در ساخت یه خودرو داشته باشه ورود اون خودرو ممنوع میشه…این که دیگه تو خود ناف امریکا تولید شده
من نمیدونم چجوریه اااا میان برا فرزندانشون بورسیه های قانونی اا میگیرن میفرستنشون امریکا بعد برا مردم عادی بده اخ ه .. حتی جنساشونم بده اخ ه . (اینم یه شیوه سواری گرفتنه دیگه ) خود کرده را تدبیر نیست
آقا اوالون تو ایران هست آوردن فروش نرفت میدونین که ملت تا از چیزی مطمعن نشن نمیخرند تو ایران هم تقریبا همه تویوتا رو فقط با کمری و پرادو میشناسن به همون دلیل که fj فروش نرفت یا اوریون(نسبت به رقباشون)
سلام. من از ایرانخودروووووو و سای پا! به درگاه ایزدی شکایت دارم!
در ضمن خدمت دوستمون که هندوستانو به حساب نمیاره بگم که با توجه به همکاریهای نزدیک شرکتای هندی با استودیوهای طراحی خودروسازهای بزرگ آینده ی هندوستان توی صنعت مخصوصا خودرو بسیار روشنه دقیق بر عکس ایران عزیز و مظلومم.
مگان در فرانسه هم ساخته میشه دوست عزیز در مطلب فقط کشور هایی رو دکز کزده که خودرو های صادراتیشون سر از ایران در میاره در ادامه کامل توضیح میدم که این ماشینا علاوه بر چیزی که در متن گفته شد در چه کشور های دیگری هم مونتاژ میشن
رضا عزیز، رنو در فرانسه هم تولید می شود. این لیست فقط مربوط به خودروهایی است که به مقصد امارات متحده عربی صادر می گردد و در بازار این کشور عرضه می شوند. از آنجایی که در حال حاضر عمده واردات خودرو به ایران هم از همین کشور ( امارات و به خصوص شهر دوبی ) صورت می گیرد، لذا این مطلب جهت اطلاع هر چه بیشتر شما از مبداء صادراتی این خودروها درج شده است.
علاوه بر کشور هایی که در متن بود لند کروز علاوه بر ژاپن در چین هم مونتاژ میشه پرادو از سال 2013 در روسیه هم مونتاژ میشه راو4 های جدید در کانادا و چین هم مونتاژ میشن کمری در بیش از 9 کشور دنیا بغیر از ژاپن مونتاژ میشه اف جی کروزر در چین هم مونتاژ میشه یاریس سدان در چین و اندونزی و فیلیپین هم مونتاژ میشه یاریس هاچ بک در فرانسه اندونزی ژاپن و تایوان مونتاژ میشه تویوتا کرولای نسل جدید در بیش از 9 کشور جهان مونتاژ میشه FORTUNER در 8 کشور دنیا هایلوکس در 6 کشور دنیا تویوتا هایآس در 8 کشور نیسان جوک علاوه بر ژاپن در بریتانیا و اندونزی مونتاژ میشه مورانو در روسیه ایران هم مونتاژ میشه X-TRAIL در روسیه هم مونتاژ میشه پاترول در افریقای جنوبی پاکستان و ترکیه آلتیما در ژاپن و چین قشقایی در ژاپن ناوارا در امریکا و ممکزیک و برزیل و اسپانیا و فیلیپین سنترا در ژاپن چین مکزیک امریکا تایوان روسیه سانی در چین و مصر مکزیک و فیلیپین و تایلند شورلت سیلورادو در مکزیک کروز در 10 کشور دنیا ترکس در مکزیک و چین سونیک در 8 کشور دنیا اسپارک در 5 کشور دنیا مالیبو در 5 کشور دنیا کاپتیوا در 5 کشور فورد اسکیپ در 5 کشور دنیا اکسپلورر در ونزوئیلا و روسیه اف 150 در ونزوئلا و مکزیک فوکوس در 6 کشور دنیا فیوژن در امریکا هم مونتاژ میشه اکواسپرت در برزیل و تایلند جی ام سی سیرا در امریکا مونتاژ میشه فولکس گلف در چین مکزیک و برزیل TIGUAN در چین روسیه و ویتنام بقیه لیست تا رنو کامله رنو Fluence در ترکیه آرژانتین و هند و روسیه رنو کولیوس در هند و روسیه مگان در روسیه فرانسه و ترکیه داستر در 5 کشور دیگر هم مونتاژ میشه ساندرو در برزیل و مراکش و روسیه
ای بابا این لیست کامل نبود فقط مبدا ماشین های وارداتی ایران رو نوشته بود اکثر خودروسازا توی چین ماشین میسازن و چین بزرگترین تولید کننده ماشین در دنیاست پدال این مطلبت خیلی ناقص بود
دوست عزیز،مطلبی را که من نوشته ام فقط مربوط به خودروهایی است که به بازار امارات صادر شده و در بازار این کشور عرضه می شوند. در بندهای آخر مقاله به وضوح به این موضوع اشاره شده است.
ایران میتونه بهشت مدیران تجاری بزرگ دنیا باشه اگر توی سیاست های اقتصادی و خارجی خودش اصلاحات بده.زیرساخت های بهداشتی و صنعتی و ارتباطی نسبتا خوبی داره و نیروی کار فراوان و جوونی داره و از جنوب به اقیانوس و از شمال به روسیه و بقیه اروپا راه داره.اگر حاکمای ما درست فکر کنن خیلی زودتر از اونی که فکرش رو میکنیم اوضاعمون روبه راه میشه
ماهم باید باچندتا ازاین خودروسازهای تاپ قراردادببندیم ومحصولاتشون رو تو کشور عزیزمون تولید کنیم تا هم اقتصادمون به روز بشه هم خداییش حیف این خاک پاک نیست سمند توش ترددکنه مردم مالایق استون مارتین اند لایق فراری اند لایق جگواراند! ای خدا تاکی از اینها جدا
دقیقا دوست عزیز… کلید خط مونتاژش 28مهر خورد. ولی میگن هنوز فقط20تا ساخته شده…. امیدوارم دنا حداقل ماشین خوبی در بیاد….. سورن که بد نبود اگر واقعیت رو ببینیم.البته در حد مگان3سال پیش و405 و پر شیا30سال پیش و ماشینای چینی بد نبود
البته ناگفته نماند که اون زمانی که سمند های ای اف7 اذیت میکرد ساخت چین شده بود ولی سورن ها موتور های المانی روشون کار گذاشته شد در سال92 برای همین بود که سورن یه زمان شد50تومن و ال ایکس شد25 تومن… الان که دیگه خدارو شکر با اومدن روحانی یکم وضع دلار و کیفیت خودرو ها بهتر شد و کلا از ای اف7 های اصلی استفاده میشه. یعنی ای اف7 های ساخت شرکت بوش المان….. سپاسگذارم (ایران&المان)
البته تولید در کشورهای مختلف بسته به سیاست اون خودرو ساز دارد مثلا فورد هیچ وقت مدل های محبوبش مثل F150یا MUSTANGیا EXPLORER را از کشور خودش دور نمی کندو فقط مدل هایی را که مردم کشور خودش نمی پسندند را مثل FIGO یا ECOSPORT را در کشور های جهان سوم مثل هندوستان تولید می کندو یا تویوتا که مدل های اصیلش در کشور خودش و یا کشور های پیشرفته تولید می کند و بقیه خودوسازها که همینطور عمل می کنند به غیر از رنو که که هیچ تعصبی به مدل های خاص ندارد و براساس آمار فروش و سهولت در صادرات به کشورهای متقاضی تولید مدل های مختلف را برای تولید در کشورها تقسیم بندی می کند
خدا را شکر که هنوز این کافرای بی دین و خدا نشناس پاشون به گلستان ما باز نشده و بازار ما رو خراب نکردن تا تولید ملیمون کماکان پا برجا بمونه و امپراطوری کنه
به نظرم کشور ما هم پتانسیل بالایی برای تولید ماشین داره و همین الان هم توانایی این رو داره که ماشینی بسازه که از لحاظ کیفی در بهتر از هند باشه ولی متاسفانه در زمینه طراحی و برند سازی و اداره کارخانه و مشتری مداری وضع بسیار بدی داریم . خیلی از زیرساخت ها هم آماده است. از کارخانه های مونتاژ و قطعه سازی تا جاده و راه آهن و بنادر و بازار آماده در اطراف کشور. ولی به نظر باید برخی سازمانهای دولتی و غیر دولتی یک مقدار در امر تولید داخل نشوند و به دنبال سودهای مقطعی و زودگذر نباشند!
دوست عزیز ،این مطلب فقط و فقط مربوط به خودروهای مدل 2014 یا 2015ای است که در بازار امارات عرضه می شوند و تمامی کشورهای دنیا را شامل نمی گردد.به طور مثال تویوتا یاریس در مالزی و تایلند و…. هم ساخته می شود ولی مدل 2015 آن که به امارات صادر می گردد ساخته تایلند است و یا مثلا هیوندای i20 در ترکیه هم تولید می شود ولی نمونه صادراتی آن به امارات ساخت هندوستان است. همه این تصمیمات به سیاست های شرکت اصلی(مادر) و صاحب حق لیسانس بستگی دارد.
ولی من از یک چیزی مطمئن هستم و اون اینه که کادیلاک فقط و فقط توی آمریکا مونتاژ میشه. یعنی تو خود کارخانه فقط کادیلاک یک بار در کل تاریخش ماشیناش رو مونتاژ کشور های دیگه کرد که اونم به این صورت هست:
ایران بود فقط به مدت 3 سال و تولید 2000 دستگاه کادیلاک سویل (کادیلاک ایران) دیگه هیچ کشوری وجود نداره که مونتاژ کار کادیلاک باشه.
مکزیک ، هندوستان و اندونزی فقط با میزبان شدن برند های دیگه دانش خودروسازی رو کسب کردن و چن سال دیگه باید شاهد ورود برند های بومی این کشور ها بود ولی صنعت خودروی بیمار ایران رو به نابودیه. صنعتی که نمی تونه یک پلتفرم تولید بکنه و کل خودروسازیش فقط شده سواری(و نه تیپ دیگه) های قدیمی و از رده خارج. راستی ما کجا مون درسته که این یکی باشه؟
باتشکرفراوان ازتوضیحات وافی وکافی شماعزیزان فقط یه پیشنهادداشتم، اگه خواستین یه خودروی وارداتی خریداری کنین حتماٌ سوابقش رودرنظربگیرین و مطمئن باشید کشور بدرد نخور چین تومونتاژش هیچ دخالتی نداشته باشه چون متاسفانه آشغالترین لوازم و تولیداتش واردبازارخاورمیانه بخصوص ایران میشه !…
مهدی 911
۹ آبان ۱۳۹۳فکر کنم تنها چیزی که ما به داشتنش افتخا نمیکنیم ایرانخودرو وسایپا هستند تا جایی که من میدونم سابفه این دوشرکت خیلی زیاده ولی عملا پیشرفت متوسطی هم ندارن به عنوان مثال کره ای وحتی چینیها ها چه پیشرفتی دارند وما اندر خم پراید تیبا وسمندیم که هنوز شکداریم صد درصدواسه ما باشن
امیر
۹ آبان ۱۳۹۳شما شک داری؟
آخه کجای سمند مال ایرانه؟
موتورش؟ طراحی بدنش؟ پلتفرمش؟
آخه هیچیشم ایرانی نیست که یکم امیدوار شیم…
ASADI
۹ آبان ۱۳۹۳فکر کردین دنا و رانا هم ایرانیین؟
موتور هاشون که پژو هست یا چینی
گیربکس رانا مال 405 است که فرانسویه
به نظر شما بدنه اصلی دنا رو از کجا کپی کردن؟
یه جایی خوندم نوشته بود مال یه ماشینه توانگلستان برا سال1986
کاپرا
۹ آبان ۱۳۹۳سلام
دوستان میخوام وانت کاپرا بخرم در یک جمع بندی خواهش میکنم نسبت به قیمتی که داره 71000000میلیون تومان.ارزش داره بخرم یا نه؟
لطفا با تویوتا هایلوکس هم مقایسه نکنید.چون پول اون رو ندارم.
در ضمن من آفرود باز نیستم.تو کوه و دشت ماشین رو نمیبرم.فقط اگه بگیرم مصرفم تو شهر میشه.یعنی فقط تو شهر میخوام استفاده کنم.چون میخوام لذت یک شاسی بلند رو داشته باشم.
پدال امکانش هست شما هم کمکم کنید؟
sali
۹ آبان ۱۳۹۳نخر آقا چرنده، توی مجله ماشین یه مقاله دربارش نوشته بود خیلی ازش بد گفته بود.
آیدین
۹ آبان ۱۳۹۳وانت وینگل بخری از اون بهتره هم خوشگله وشبیه هایلوکس هم به لحاظ فنی وهم قیمتن تقریبن
سجاد
۱۰ آبان ۱۳۹۳سلام
من خودم تو مخابرات کار میکنم تا دلتم بخواد با کاپرا هم تو اسفالت هم کوه و بیابون رفتم به نظر من نصفه این پولم نمی ارزه اولا مصرفش بالاست دوما فوق العاده ماشین خشکیه خصوصا برا اون بنده خداهایی که میخوان عقب بشینن سوما اصلا حس شاسی بلندی بت دست نمیده حس وانت سواری بت دست میده چهارما تو جاده هایی با شیب ملایمم خدا شاهده کم میاره چه برسه واسه کوه و تپه این تمام اطلاعات من بود که همشونو خودم چک کردم به نظرم با این پول یه رونیز کارکرده بخری خیلی بهتره
HILUX
۱۱ آبان ۱۳۹۳دوست عزیز شما که میخوای 71 تومان خرج کنی یه نیسان پیکاپ تمیز بخر. سواریش یکم خشکه(نسبت به هایلوکس)ولی در کل میدونی که ماشینی که داری میخری یکی از بهترین گزینه هایت تو بازار ایران.در کل نسبت به پیکاپ های چینی خیلی بهتره.حتما که نباید ماشین صفر کیلومتر باشه تازه مدل پاییناش بهترهم هست…
interceptor
۱۳ آبان ۱۳۹۳این پست واقعا چه ربطی به موضوع داره؟؟؟
"Amir"
۹ آبان ۱۳۹۳واقعا حیف ک این همه کشورهای داغون تو این لیست باشن اما ایران نباشه،آخه هندوستان!!!
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳شاید در اینده اسم ایران هم تو این لیست بیاد
خودرو ساز های ایرانی مثل ایرانخودرو و سایپا نمی گذارن چون اگر شرکتی مثل هیوندای تو ایران ماشین بسازه قیمت هیوندای خیلی میاد پایین و هیچ کس لگن های خودشون رونمی خره
RH - MB - DE - RM
۹ آبان ۱۳۹۳عزیزم چرا هندوستان نباشه
جمعیت زیاد…محتاج به نان شب…وضعش از چینم بهتره واسه لنگر انداختن
به علاوه که زیرساخت های صنعتی قابل قبولی هم داره
روابطش با همه کشورا چه شرق و چه غرب خیلی هم خوبه
دیگه چی میخوای؟!
.
.
ممنون از آقای کاویانی نویسنده این مطلب و هم رشته ای عزیز ما
"Amir"
۹ آبان ۱۳۹۳آخه آدم دلش واس ایران میسوزه
سام
۱۰ آبان ۱۳۹۳با سلام
RH-MB عزیز، لطف داری شما.ممنون
مک میسل
۹ آبان ۱۳۹۳دوست عزیز،امیر،محض اطلاع هندوستان کشور پر جمعیتیه و فقط مردمش گدا گشنن
هندوستان قدرت خیلی بالایی داره.
ولی رومانی و تایوان و تایلند رو قبول دارم داغونن انصافا!
"Amir"
۹ آبان ۱۳۹۳من ب عنوان مثال گفتم اگه ببینی گفتم کشورای داغون
m.r
۹ آبان ۱۳۹۳تا جایی که من میدونم هندوستان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیاست و در زمینه حمل و نقل و هوا فضا و همچنین تولید نرم افزار پیشرفت وحشت ناکی داشته…همین لندرور و جگوار مالکش شرکت تاتا موتور هند هستش
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳خیلی جالبه
پس به خاطر همین اوالون وارد ایران نمی شه
کاش بعضی از کمپانی ها در ایران هم ماشین می ساختن یا حتی در نزدیکی ایران چون اینطور قیمت ماشین ها خیلی کم می شد
RH - MB - DE - RM
۹ آبان ۱۳۹۳درود
جالبه بدونین طبق قوانین ایران اگه آمریکا حتی کوچکترین همکاری به صورت مستقیم با خودروساز در ساخت یه خودرو داشته باشه ورود اون خودرو ممنوع میشه…این که دیگه تو خود ناف امریکا تولید شده
fj
۱۰ آبان ۱۳۹۳من نمیدونم چجوریه اااا میان برا فرزندانشون بورسیه های قانونی اا میگیرن میفرستنشون امریکا بعد برا مردم عادی بده اخ ه .. حتی جنساشونم بده اخ ه . (اینم یه شیوه سواری گرفتنه دیگه ) خود کرده را تدبیر نیست
احسان آرسنالی
۹ آبان ۱۳۹۳آقا اوالون تو ایران هست آوردن فروش نرفت میدونین که ملت تا از چیزی مطمعن نشن نمیخرند تو ایران هم تقریبا همه تویوتا رو فقط با کمری و پرادو میشناسن به همون دلیل که fj فروش نرفت یا اوریون(نسبت به رقباشون)
محمدحسین پورکیوان
۹ آبان ۱۳۹۳سلام.
من از ایرانخودروووووو و سای پا! به درگاه ایزدی شکایت دارم!
در ضمن خدمت دوستمون که هندوستانو به حساب نمیاره بگم که با توجه به همکاریهای نزدیک شرکتای هندی با استودیوهای طراحی خودروسازهای بزرگ آینده ی هندوستان توی صنعت مخصوصا خودرو بسیار روشنه دقیق بر عکس ایران عزیز و مظلومم.
مک میسل
۹ آبان ۱۳۹۳اقای پور کیوان ما از سایپا کپک و ویران خودرو هیـــــــــــــــــــــــــــچ شکایتی نداریم!!!
مصطفی
۹ آبان ۱۳۹۳از شما ممنونم آقای کاویانی مطلب مفیدی بود
مک میسل
۹ آبان ۱۳۹۳دست جناب کاویانی گل گلاب هم درد نکنه.
سام
۹ آبان ۱۳۹۳با سلام
لطف داری کسری جان.ممنون
سام
۹ آبان ۱۳۹۳با سلام
خواهش می کنم مصطفی عزیز. انجام وظیفه بود.
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳این مطلب بد جور حالم رو گرفت
پیکان جوانان
۹ آبان ۱۳۹۳اره داداش حال هممونو گرفت
احسان آرسنالی
۹ آبان ۱۳۹۳من حالم قبلا گرفته شده بود قبلا مشابه این رو تو یه جایی خونده بودم فکر کنم بی بی سی بخش انگلیسیش بود یادم نیست
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳خیلی عجیبه هیچ کدوم از رنو ها ساخت فرانسه نیستن !!!!!!!!!!!!!
مک میسل
۹ آبان ۱۳۹۳دقیقا.
من هم متعجب شدم…
زیگما
۹ آبان ۱۳۹۳مگان در فرانسه هم ساخته میشه دوست عزیز
در مطلب فقط کشور هایی رو دکز کزده که خودرو های صادراتیشون سر از ایران در میاره
در ادامه کامل توضیح میدم که این ماشینا علاوه بر چیزی که در متن گفته شد در چه کشور های دیگری هم مونتاژ میشن
آرش آمار
۹ آبان ۱۳۹۳کلیه محل کارخانه های رنو در کشور ها و شهرهای دنیا:
Main plants:
France: Douai (Scenic), Flins (Clio), Maubeuge (Kangoo), Sandouville (Laguna, Espace), Dieppe (Renault Sport).
Spain: Palencia (Megane), Valladolid (Clio, Modus, Twizy)Slovenia: Novo Mesto (Clio, Twingo, Wind)
Romania: Pitesti (Dacia Logan, Sandero, Duster)Turkey: Bursa (Clio, Megane, Fluence)
Russia: Moscow (Avtovaz) (Megane, Fluence, Logan, Sandero, Duster)
South Korea: Busan (Samsung SM3, SM5, SM7, Koleos)Brazil: Curitiba (Megane, Logan, Sandero, Duster)Argentina: Cordoba (Clio, Kangoo, Fluence)
Columbia: Envigado (Twingo, Clio, Logan, Sandero, Duster)Morocco: Casablanca (Logan, Kangoo, Sandero), Tangiers (Fluence, Megane, Clio)
Iran: Teheran (Megane, Logan)
سام
۹ آبان ۱۳۹۳با سلام
رضا عزیز، رنو در فرانسه هم تولید می شود. این لیست فقط مربوط به خودروهایی است که به مقصد امارات متحده عربی صادر می گردد و در بازار این کشور عرضه می شوند. از آنجایی که در حال حاضر عمده واردات خودرو به ایران هم از همین کشور ( امارات و به خصوص شهر دوبی ) صورت می گیرد، لذا این مطلب جهت اطلاع هر چه بیشتر شما از مبداء صادراتی این خودروها درج شده است.
زیگما
۹ آبان ۱۳۹۳علاوه بر کشور هایی که در متن بود
لند کروز علاوه بر ژاپن در چین هم مونتاژ میشه
پرادو از سال 2013 در روسیه هم مونتاژ میشه
راو4 های جدید در کانادا و چین هم مونتاژ میشن
کمری در بیش از 9 کشور دنیا بغیر از ژاپن مونتاژ میشه
اف جی کروزر در چین هم مونتاژ میشه
یاریس سدان در چین و اندونزی و فیلیپین هم مونتاژ میشه
یاریس هاچ بک در فرانسه اندونزی ژاپن و تایوان مونتاژ میشه
تویوتا کرولای نسل جدید در بیش از 9 کشور جهان مونتاژ میشه
FORTUNER در 8 کشور دنیا
هایلوکس در 6 کشور دنیا
تویوتا هایآس در 8 کشور
نیسان جوک علاوه بر ژاپن در بریتانیا و اندونزی مونتاژ میشه
مورانو در روسیه ایران هم مونتاژ میشه
X-TRAIL در روسیه هم مونتاژ میشه
پاترول در افریقای جنوبی پاکستان و ترکیه
آلتیما در ژاپن و چین
قشقایی در ژاپن
ناوارا در امریکا و ممکزیک و برزیل و اسپانیا و فیلیپین
سنترا در ژاپن چین مکزیک امریکا تایوان روسیه
سانی در چین و مصر مکزیک و فیلیپین و تایلند
شورلت سیلورادو در مکزیک
کروز در 10 کشور دنیا
ترکس در مکزیک و چین
سونیک در 8 کشور دنیا
اسپارک در 5 کشور دنیا
مالیبو در 5 کشور دنیا
کاپتیوا در 5 کشور
فورد اسکیپ در 5 کشور دنیا
اکسپلورر در ونزوئیلا و روسیه
اف 150 در ونزوئلا و مکزیک
فوکوس در 6 کشور دنیا
فیوژن در امریکا هم مونتاژ میشه
اکواسپرت در برزیل و تایلند
جی ام سی سیرا در امریکا مونتاژ میشه
فولکس گلف در چین مکزیک و برزیل
TIGUAN در چین روسیه و ویتنام
بقیه لیست تا رنو کامله
رنو Fluence در ترکیه آرژانتین و هند و روسیه
رنو کولیوس در هند و روسیه
مگان در روسیه فرانسه و ترکیه
داستر در 5 کشور دیگر هم مونتاژ میشه
ساندرو در برزیل و مراکش و روسیه
فرهاد
۹ آبان ۱۳۹۳جالبه هیچ خودرو سازی تو چین ماشین نمیسازه
البته کره ای ها میسازن که تو این لیست نبودن
زیگما
۹ آبان ۱۳۹۳ای بابا این لیست کامل نبود
فقط مبدا ماشین های وارداتی ایران رو نوشته بود
اکثر خودروسازا توی چین ماشین میسازن و چین بزرگترین تولید کننده ماشین در دنیاست
پدال این مطلبت خیلی ناقص بود
سام
۹ آبان ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز،مطلبی را که من نوشته ام فقط مربوط به خودروهایی است که به بازار امارات صادر شده و در بازار این کشور عرضه می شوند. در بندهای آخر مقاله به وضوح به این موضوع اشاره شده است.
Ahmad..F12
۱۰ آبان ۱۳۹۳با تشکر از سام عزیز
بسیار عالی بود مثل همیشه
یاسین
۹ آبان ۱۳۹۳خیلی خوب بود ممنون !اون چارجر سفید هل کت بدجوری دلبره !
ASADI
۹ آبان ۱۳۹۳خیلی مطلب خوبی بود
احسان(احسان سابق)
۹ آبان ۱۳۹۳ایران میتونه بهشت مدیران تجاری بزرگ دنیا باشه اگر توی سیاست های اقتصادی و خارجی خودش اصلاحات بده.زیرساخت های بهداشتی و صنعتی و ارتباطی نسبتا خوبی داره و نیروی کار فراوان و جوونی داره و از جنوب به اقیانوس و از شمال به روسیه و بقیه اروپا راه داره.اگر حاکمای ما درست فکر کنن خیلی زودتر از اونی که فکرش رو میکنیم اوضاعمون روبه راه میشه
بردسام
۹ آبان ۱۳۹۳ماهم باید باچندتا ازاین خودروسازهای تاپ قراردادببندیم ومحصولاتشون رو تو کشور عزیزمون تولید کنیم تا هم اقتصادمون به روز بشه هم خداییش حیف این خاک پاک نیست سمند توش ترددکنه مردم مالایق استون مارتین اند لایق فراری اند لایق جگواراند! ای خدا تاکی از اینها جدا
re8889
۹ آبان ۱۳۹۳اگه واقع بین باشیم طراحی دنا از زمان رونماییش جلو بود ولی چه…….که هنوز هم نیومد هیچ صحبت 48 تومن هم هست
مک میسل
۱۰ آبان ۱۳۹۳دقیقا دوست عزیز…
کلید خط مونتاژش 28مهر خورد.
ولی میگن هنوز فقط20تا ساخته شده….
امیدوارم دنا حداقل ماشین خوبی در بیاد…..
سورن که بد نبود اگر واقعیت رو ببینیم.البته در حد مگان3سال پیش و405 و پر شیا30سال پیش و ماشینای چینی بد نبود
مک میسل
۱۰ آبان ۱۳۹۳البته پلت فرمش که همون405 ولی به هر حال تغییراتی داشته و بد نبوده البته اون موقعی که30تومن بود می ارزید
مک میسل
۱۰ آبان ۱۳۹۳البته ناگفته نماند که اون زمانی که سمند های ای اف7 اذیت میکرد ساخت چین شده بود ولی سورن ها موتور های المانی روشون کار گذاشته شد در سال92 برای همین بود که سورن یه زمان شد50تومن و ال ایکس شد25 تومن…
الان که دیگه خدارو شکر با اومدن روحانی یکم وضع دلار و کیفیت خودرو ها بهتر شد و کلا از ای اف7 های اصلی استفاده میشه.
یعنی ای اف7 های ساخت شرکت بوش المان…..
سپاسگذارم
(ایران&المان)
re8889
۹ آبان ۱۳۹۳شما یه جور میگی هندوستان انگار همه زاغه نشین هستن که!!!!!!این تکنولوژی که تو هند هست به خصوص برای موبایل تا 5 سال دیگه هم به ایران نمیاد
re8889
۹ آبان ۱۳۹۳از تراک gmc خیلی خوششم اود فقط خوراکش سیستمه
مک میسل
۱۰ آبان ۱۳۹۳من هم همینطور ولی حیف که ماشین به نسبت خوبی نمیسازه جی ام سی
محمدMOHAMMAD
۹ آبان ۱۳۹۳البته تولید در کشورهای مختلف بسته به سیاست اون خودرو ساز دارد مثلا فورد هیچ وقت مدل های محبوبش مثل F150یا MUSTANGیا EXPLORER را از کشور خودش دور نمی کندو فقط مدل هایی را که مردم کشور خودش نمی پسندند را مثل FIGO یا ECOSPORT را در کشور های جهان سوم مثل هندوستان تولید می کندو یا تویوتا که مدل های اصیلش در کشور خودش و یا کشور های پیشرفته تولید می کند و بقیه خودوسازها که همینطور عمل می کنند به غیر از رنو که که هیچ تعصبی به مدل های خاص ندارد و براساس آمار فروش و سهولت در صادرات به کشورهای متقاضی تولید مدل های مختلف را برای تولید در کشورها تقسیم بندی می کند
interceptor
۱۳ آبان ۱۳۹۳Hilux و Camry corolla Hiace Yaris مگه محبوب نیستن؟ اتفاقا برند های اصلی تویوتا همین ها هستن.
ای کاش از این برند های غیر محبوبش! رو بیاره اینجا
ESI
۱۰ آبان ۱۳۹۳بنازم به این 2015 Dodge Charger SRT Hellcat
حسام
۱۰ آبان ۱۳۹۳خدا را شکر که هنوز این کافرای بی دین و خدا نشناس پاشون به گلستان ما باز نشده و بازار ما رو خراب نکردن تا تولید ملیمون کماکان پا برجا بمونه و امپراطوری کنه
parseh net30
۱۰ آبان ۱۳۹۳میگم این Dodge چقـــــــــــــــــــــــــد زیباست
amir
۱۰ آبان ۱۳۹۳هرجا را بگی از ایران بهتره!ما بعد این همه سال حتی نتونستیم یه مونتاژکننده خوب بشیم…
احمد.ف
۱۰ آبان ۱۳۹۳به نظرم کشور ما هم پتانسیل بالایی برای تولید ماشین داره و همین الان هم توانایی این رو داره که ماشینی بسازه که از لحاظ کیفی در بهتر از هند باشه ولی متاسفانه در زمینه طراحی و برند سازی و اداره کارخانه و مشتری مداری وضع بسیار بدی داریم .
خیلی از زیرساخت ها هم آماده است. از کارخانه های مونتاژ و قطعه سازی تا جاده و راه آهن و بنادر و بازار آماده در اطراف کشور. ولی به نظر باید برخی سازمانهای دولتی و غیر دولتی یک مقدار در امر تولید داخل نشوند و به دنبال سودهای مقطعی و زودگذر نباشند!
Ahmad..F12
۱۰ آبان ۱۳۹۳آمریکا دنیارو غبضه کرده
سام
۱۰ آبان ۱۳۹۳سلام احمد عزیز
از این همه لطف و عنایتی که به من داری، خیلی سپاسگذارم.
HILUX
۱۰ آبان ۱۳۹۳هایلوکسهایی که تو ایرانه ساخت تایلنده.
sam
۱۱ آبان ۱۳۹۳با سلام
دوست عزیز ،این مطلب فقط و فقط مربوط به خودروهای مدل 2014 یا 2015ای است که در بازار امارات عرضه می شوند و تمامی کشورهای دنیا را شامل نمی گردد.به طور مثال تویوتا یاریس در مالزی و تایلند و…. هم ساخته می شود ولی مدل 2015 آن که به امارات صادر می گردد ساخته تایلند است و یا مثلا هیوندای i20 در ترکیه هم تولید می شود ولی نمونه صادراتی آن به امارات ساخت هندوستان است. همه این تصمیمات به سیاست های شرکت اصلی(مادر) و صاحب حق لیسانس بستگی دارد.
نیما
۱۰ آبان ۱۳۹۳ولی من از یک چیزی مطمئن هستم و اون اینه که کادیلاک فقط و فقط توی آمریکا مونتاژ میشه. یعنی تو خود کارخانه
فقط کادیلاک یک بار در کل تاریخش ماشیناش رو مونتاژ کشور های دیگه کرد که اونم به این صورت هست:
ایران بود فقط به مدت 3 سال و تولید 2000 دستگاه کادیلاک سویل (کادیلاک ایران)
دیگه هیچ کشوری وجود نداره که مونتاژ کار کادیلاک باشه.
Behnam
۱۰ آبان ۱۳۹۳بسیار مطلب خوبی بود.
سپاس
ياكان
۱۱ آبان ۱۳۹۳و ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم!
interceptor
۱۳ آبان ۱۳۹۳مکزیک ، هندوستان و اندونزی فقط با میزبان شدن برند های دیگه دانش خودروسازی رو کسب کردن و چن سال دیگه باید شاهد ورود برند های بومی این کشور ها بود ولی صنعت خودروی بیمار ایران رو به نابودیه.
صنعتی که نمی تونه یک پلتفرم تولید بکنه و کل خودروسازیش فقط شده سواری(و نه تیپ دیگه) های قدیمی و از رده خارج.
راستی ما کجا مون درسته که این یکی باشه؟
eMaD
۱۳ آبان ۱۳۹۳تشکر بابت اطلاعات مفیدی که ارائه داده شد.
r.m
۲۳ اسفند ۱۳۹۳باتشکرفراوان ازتوضیحات وافی وکافی شماعزیزان فقط یه پیشنهادداشتم، اگه خواستین یه خودروی وارداتی خریداری کنین حتماٌ سوابقش رودرنظربگیرین و مطمئن باشید کشور بدرد نخور چین تومونتاژش هیچ دخالتی نداشته باشه چون متاسفانه آشغالترین لوازم و تولیداتش واردبازارخاورمیانه بخصوص ایران میشه !…