در واقع، این صحنهها را شما فقط در میدانهای گاوبازی دیدهاید، ولی ما اینبار قصد رام کردن سه قلچماق اصیل آمریکایی را در این میدان داریم. چندی پیش، مقایسهٔ شورلت کامارو و فورد موستانگ ۲۰۱۵ را در پدال خواندید. حال که گویا دوج چلنجر از این خبر مطلع شده، خود را به صحنه رسانده و در برابر رقبا عرضاندام کرده است؛ در ادامه به بررسی کامل این سه اسب وحشی میپردازیم.
به این خودروها، پونیکار “ponycar” نیز گفته میشود؛ تعریف دقیقی کلمهٔ پونیکار برای خودرو دشوار است ولی، با جوش دادن چند ویژگی منحصربهفرد به این خودروها میتوانید مفهوم این کلمه را دریابید. یکی این که آنها خودروهایی پرهیاهو و آمریکایی هستند. یکی دیگر اینکه از کاپوت بلند و صندوق عقب کوتاهی بهره میبرند. بسیار پرقدرت هستند و پیشرانهٔ آنها معمولاً بیش از ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. آخرین مورد هم این است که اتومبیلهای اسپرت خالص نیستند و پلتفرم آنها مبتنی بر خودروهای سدان است. مثلاً دوج چلنجر بر پلتفرم کرایسلر LX سوار شده است. شورلت کامارو نیز در واقع یک هولدن کومودور است و فورد موستانگ هم با وجود جدید بودنش میتوانید ردپاهای لینکلن LS که مهمترین آنها Floorpan است را ببینید.
همچنین اسبهای نر گروه، ساده و منظم نیستند و هرکدام پسوندی دارند؛ 1LE، Performance Pack، Scat Pack.
برای اینکه بفهمیم کدام اسب نر، برتر از همه است، یک چالش برای آنها در نظر گرفتیم، حدود ۴۵ مایل جادهٔ پر پیچوخم، ۱۰ مایل در کنار ساحل اقیانوس آرام، صعود از یک تپه با سرعت بالا، ۵ مایل حرکت در بزرگراه ۱۰۱، که چیزهایی مانند کیفیت سواری، کروز کنترل، تجهیزات رفاهی را تست کردیم و در نهایت حدود ۳ کیلومتر از خیابانهای شهری را طی کردیم که در آن عملکرد خودروها را حتی در ترافیک اندازهگیری میکنیم.
جایگاه سوم: دوج چلنجر R/T 6.4 ، Scat Pack
عضلاتی بزرگ و بسیار قدرتمند، قیمت متوسط
اگر در طول زندگی، تمام جادههای پیش روی شما، خطوط مستقیم بود، بیشک، با چلنجر Scat Pack شما برندهٔ میدان خواهید بود. این در صورتی است که شما فقط، ۴۸۵ اسب بخار قدرت دارد. حال فکر کنید که این خودرو میتواند با پیشرانهٔ دوج هلکت قدرت ۷۰۷ اسب بخار را در اختیارتان بگذارد. مطمئن هستیم زمانی که لامبورگینی کانتاش ۵۰۰۰ S تولید شده بود با قدرت ۴۴۹ اسب بخار برایتان قابل هضم نبود، و حس میکردید که قدرتمندترین خودروی جهان خواهد ماند، ولی در اینجا نشان دوج را با ۷۰۷ اسب بخار میبینید. همچنین قیمت کمتر از ۴۰.۰۰۰ دلار برای این خودرو بسیار مناسب به نظر میرسد.
وزن زیاد پکیج Scat Pack برای چلنجر مشکلساز شده است، بهطوریکه بیش از ۱۸۰ کیلوگرم نسبت به رقبا سنگینتر است. مشکل دیگر اینکه ابعاد خودرو نسبت به رقبا بزرگتر بوده و کنترل خودرو را تا حدی مشکلساز نموده است. با این حال وزن کلی چلنجر ۱۹۲۰ کیلوگرم، کامارو ۱۷۶۲ کیلوگرم و فورد ۱۷۳۰ کیلوگرم میباشد. چلنجر با یک سیستم انتقال قدرت ۱۴۰۰ دلاری هشت سرعتهٔ اتوماتیک روانهٔ بازار میشود. مطمئناً با گیربکس دستی میتوان به وزن کمتری دست یافت و قیمت کامل شدهٔ آن به ۳۹.۴۹۰ دلار خواهد رسید.
چلنجر با خشم هرچه بیشتر به خط مستقیم جاده بازمیگردد: قدرت و گشتاور چلنجر نسبت به دو رقیب دیگر بیشتر است، به عبارت دیگر، چلنجر ۴۸۵ اسب و ۶۴۴ نیوتن متر، کامارو ۴۲۶ اسب و ۵۷۰ نیوتن متر و موستانگ ۴۳۵ اسب و ۵۴۲ نیوتن متر قدرت و گشتاور دارند. همچنین، چلنجر با پکیج Scat Pack درگ ۶۰ مایل را تنها در ۴.۲ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر را در زمان ۱۲.۶ ثانیه با سرعت ۱۸۰.۷۳ کیلومتر در ساعت موفق به رکورد بالاترین عملکرد شد. موستانگ GT بهسختی در جایگاه دوم قرار گرفت، چراکه ۶۰ مایل را در ۴.۴ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۲.۸ ثانیه و با سرعت ۱۸۰.۵۷ کیلومتر در ساعت پشت سر گذاشت. کامارو نیز در ۴.۴ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت رسید و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۲.۹ ثانیه و با سرعت ۱۷۷.۸۳ کیلومتر در ساعت طی کرد. در نهایت چلنجر در پیست ۱.۵۵ مایل توانست زمان ۱:۲۵:۷۷ ثانیه را به ثبت برساند.
اما مکان تست ما، برای دقیقترین رکورد خودروها زیاد مناسب نیست، چراکه سطح زمین، نیروی اصطکاک کافی را برای چرخها مهیا نمیکرد. برخلاف نسخهٔ SRT که مجهز به سیستم کنترل کشش و نیروی قابل تنظیم چرخها است، چلنجر Scat pack به این سیستم مجهز نیست و همین امر باعث میشد مقدار زیادی هرزگردی و عدم کنترل نیروی چرخها مشاهده شود. همچنین عملکرد ترمزها نسبت به رقبا آنچنان رضایتبخش نبود. علیرغم اینکه هرزگردی در چرخهای عقب مشاهده میشود، باز هم حس لذت خاصی به شما میدهد و عقب خودرو را طوری به شناور میسازد که گویی وزن ندارد و بر روی یک تخت سوار بر آب نشستهاید. با این حال تمام مدلهای V8 چلنجر دوستداشتنی هستند ولی نسخهٔ Scat Pack آن چنان که باید نظر تیم ما را جلب نکرد. به همین خاطر مقام سوم به دوج چلنجر تعلق میگیرد. البته شاید از نظر آمریکاییها این خودرو چنین جایگاهی داشته باشد، ولی از نظر فرانسویها این خودرو زندگیست.
جایگاه دوم: فورد موستانگ GT، Performance Pack
رئیس کجاست؟
موستانگ جدید در طراحی ضعیفتر شده است. چراغهای جلو اشتباه طراحی شدهاند. در دماغهٔ خودرو برآمدگی زیادی وجود دارد. همچنین فرم بدنه از حالت زمخت و مردانه بودن دور شده است که این یکپارچهسازی بدنه به ضرر موستانگ تمام میشود. موستانگ ها همیشه از بدنهٔ بزرگ، زمخت و عضلانی بهره بردهاند جز این مورد. مردم همیشه موستانگ را با کامارو مقایسه میکردند که هم اکنون طراحی آن نسبت به کامارو ضعیفتر شده است. فاصلهٔ دو محور از هم نسبت به کامارو ۵ اینچ کوتاهتر شده است و در طول ۲ اینچ کوتاهتر است.
به هر حال نسل جدید موستانگ در این زمینه موفق نشده است. ما از این موضوع ناراحت هستیم چراکه فورد برای موستانگ راهی را در پیش گرفته بود که شورلت برای کوروت Z06 استینگری در پیش گرفته بود. به هر روی این موضوع برای ما ناامیدکننده است و با اینکه مانند فورد F-150 از بدنهٔ آلومینیومی استفاده میکند ولی با این حال موستانگ GT تست ما، به طور خالص ۸۹ کیلوگرم نسبت به موستانگ GT اصلی سنگینتر است که بسیار قابلتوجه است.
بدون شک احتمالاً با خود فکر میکنید با اینکه ۳۰ کیلوگرم از کامارو سبکتر است و باید موستانگ GT برنده شود، ولی سخت در اشتباه هستید چراکه وزن، یک بُعد قضیه است. موستانگ جدید به سیستم IRS یا همان محور عقب یکپارچه، ارائه مجهز است که UnderSteer کمتری را باعث میشود، اما در پیچها کمی OverSteer احساس میشود. تیم موتور ترند یک پیست کوتاه به شکل عدد ۸ دارد که تمامی خودروهای تست شده را در این مسیر به چالش میکشد. عادلانه بخواهیم قضاوت کنیم، موستانگ جدید در این شکل ۸، سریعتر از موستانگ قبلی عمل کرد و رکورد ۲۴.۷ ثانیه را به ثبت رساند که معادل زمان آلفارومئو 4C است. موستانگ در این مسیر از چلنجر سریعتر و از کامارو کندتر بود. چلنجر زمان ۲۵.۵ و کامارو زمان ۲۴.۵ را ثبت کردهاند. به گفتهٔ کارشناسان تیم موتور ترند، شورلت کامارو 1LE برای این مسیر یک خودروی فوقالعاده است. چراکه پیست شکل ۸، هیچ مسیر مستقیمی ندارد و خودرویی که پایداری و هندلینگ بهتری داشته باشد موفقتر است. در پیست ۱.۵۵ مایل، موستانگ در مدت زمان ۱:۲۴:۳۲ ثانیه موفق به عبور از خط پایان شد.
هندلینگ موستانگ محدود است، اما در مسیر مستقیم بزرگراه، سواری بسیار عالی و لذت بخشی را با آن، نسبت به دو پونیکار دیگر تجربه کردیم. کروز کنترل موستانگ بسیار خوب عمل میکند و زمان و مصرف سوخت را به طور قابلتوجهی کاهش میدهد. در مجموع موستانگ GT در جاده، هیچ مشکلی ندارد و سواری بهتر از چلنجر دارد. صدای نعرهٔ موتور V8 در موستانگ به خوبی شنیده نمیشود ولی در چلنجر و کامارو بسیار پرطنین و گیراست. هنگامی که جادههای پر پیچوخم شروع میشود موستانگ GT را میپسندید ولی از دل عاشق آن نمیشوید. هرچند سیستم تعلیق جدید IRS شایان توجه است و کیفیت سواری و هندلینگ را بهطور قابلتوجهی بالا برده است ولی باز هم خودرو را به گوشهٔ پیچ پرتاب میکند که ما فکر میکنیم موستانگ برای بهتر بودن در مسیرهای پر پیچ و خم هنوز هم جای تکامل دارد.
مقام نخست: شورلت کامارو SS 1LE
پادشاه پونیکارها
شورلت کامارو با قیمتی حدود ۴۵۰۰ دلار کمتر از فورد موستاگ، در بسیاری از جهات برتری خود را ثابت کرد. چه در جادههای مستقیم و چه در مسیرهای پر پیچ و خم، توانست پیروز میدان باشد و به عنوان پادشاه پونیکارها، صدرنشین شود.
شاید طرفداران فورد با ناراحتی از خود بپرسند آیا شورلت بهترین و عالی است؟ خیر.
در طول لانچ برای ثبت رکورد، صدایی بسیار بلند از موتور شنیده میشود که هم میتوان گفت خوب است هم بد. خوب بودن به خاطر لذت بردن از غرّش موتور V8 است و بد بودن آن به این دلیل است که بیشازحد به کابین نفوذ میکند. حتماً با خود فکر میکنید که احتمالاً جنس قطعات داخلی به دلیل کیفیت پایین است که اینگونه صدا را نفوذ میدهد، ولی باید بگوییم که قطعات این خودرو از بهترین و با کیفیتترین مواد روی زمین ساخته شده است. برای مثال، غربیلک فرمان و پوشش صندلیها و دربها از چرم مرغوب آلکانترا پوشیده شده است.
1LE در کنار خط ساحلی، مانند یک رزمناو بود. بسیار پرقدرت و با صدایی پرطنین است که با گاز دادن به آن لگد زدنش شروع میشود. همچنین در اتوبان بسیار خشن و جسورانه خودنمایی میکرد. البته در حالت Comfort رانندگی بسیار نرم و لذت بخشی را مهیا کرد و بزرگترین تفاوت بین کامارو و دیگر رقبا، در بخش سرگرمکنندهٔ رانندگی در جادهٔ آسفالتهٔ سنگفرش شده بود. با کامارو تسلط کامل بر جاده دارید، پیچها و مسیرهای ناهموار برای کامارو مانند خوردن آجیل است. این خودرو بهخوبی میتواند تعادل خود را در بدترین مسیرها حفظ کند و OverSteer بسیار کمی حس شد. ترمزها قوی هستند و قدرت آنها را احساس میکنید. در نهایت، کامارو توانست پیست ۱.۵۵ مایل را در بهترین رکورد، یعنی ۱:۲۲:۸۱ ثانیه به پایان برساند.
نوسانات عقب خودرو که ناشی از قدرت و گشتاور زیاد آن است به خوبی کنترل میشود، به طوری که احتمال چرخش خودرو صفر است. همین امر باعث شده است کامارو به شما اعتماد به نفس بالایی بدهد. رانندگی با کامارو به سهولت انجام میشود، مثلاً سیستم جدید فرمان که بسیار فوقالعاده است توانایی این را دارد که اگر ۱۰۰ اسب بخار بیشتر هم به قدرت کامارو اضافه شود همچنان بهراحتی قابل کنترل باشد. طرفداران فورد نا امید از آنچه موستانگ در پیش گرفته، ولی نباید عصبانی شوند، چرا که این تازه ابتدای داستان موستانگ جدید است. به یاد آورید که نیم دهه قبل کامارو در مقابل موستانگ واقعاً بد بود و در سال ۲۰۱۱ این موضوع عوض شد، در حالی که امروز شورلت پیشرفت قابل توجهی کرده است و رقابت آن با موستانگ بسیار تنگاتنگ است؛ البته در آیندهای نزدیک فورد شلبی GT350 خواهد آمد که مطمئناً رکوردها را تغییر خواهد داد.
چلنجر کمی متفاوتتر از دو خودروی دیگر است اما همینطور که هست دوستداشتنی و باوقار است. ولی در حال حاضر ابعاد بزرگ و وزن زیادی دارد که کمی با بازار هماهنگی ندارد. البته دوج برای سال ۲۰۱۷ کارهایی در دست اقدام دارد. به گفتهٔ دوج، در سال ۲۰۱۷ چلنجر نسل جدید خود را بر روی یک پلتفرم جدید ارائه خواهد کرد که حداقل ۳۰۰ پوند سبکتر و هشت اینچ کوتاهتر، با فاصلهٔ محور کمتر خواهد بود. این اعداد و ارقام یعنی هماهنگ ساختن ابعاد چلنجر با دو پونیکار دیگر. شورلت کامارو نیز در سال ۲۰۱۶ نسل جدیدش را معرفی خواهد کرد. پلتفرم جدید آلفا برای کامارو، که از آلومینیوم فشردهٔ جدید ساخته میشود به طور چشمگیری سبکتر از بدنهٔ فعلی است که باز هم از مزیت آن محسوب میشود. به هر حال آیندهٔ پونیکارها علاوه بر حفظ سنت و اصالت، باید با جدیدترین تکنولوژی و دستاوردهای روز همراه باشد. قطعاً تا چند سال آینده پونیکارها دست روی دست نگذاشته و برای رقبای هم چنگ و دندان تیز میکنند، ولی تا آن زمان که نسل جدید این خودروها معرفی نشده، ما گرفتن یک کامارو SS 1LE را به شما توصیه میکنیم.
نتیجه
خلاصهٔ عملکرد این سه خودرو بدین ترتیب است: هر سه خودرو بسیار پرقدرت هستند و رفتاری تهاجمی دارند. قدرت بسیار زیاد دوج چلنجر باعث میشد به یک خودروی مهار نشدنی تبدیل شود که شما را به گوشههای پیچ پرتاب میکرد، سرعت و شتاب قابلملاحظه از خصوصیات بارز چلنجر به شمار میرود. موستانگ قدرت مناسبی دارد و با سیستم تعلیق جدید پایداری بهمراتب بهتری از چلنجر دارد. کامارو نیز قدرت مناسبی دارد، ترمزهای قوی و سیستم تعلیق جدید آن را به پایدارترین پونیکار بدل کرده است.
در ادامه:
۲۰۱۵ Ford Mustang GT Performance Pack | ۲۰۱۵ Chevy Camaro SS 1LE | ۲۰۱۵ Dodge Challenger RT Scat Pack | |
قیمت پایه | ۳۵,۴۲۰ دلار | ۳۸,۰۰۰ دلار | ۳۹,۴۹۰ دلار |
قیمت مدل تست | ۴۶,۳۸۰ دلار | ۴۱,۸۸۰ دلار | ۳۹,۸۹۰ دلار |
کلاس خودرو | موتور جلو، دیفرانسیل عقب، 2 درب، کوپه، ماسل کار | موتور جلو، دیفرانسیل عقب، 2 درب، کوپه، ماسل کار | موتور جلو، دیفرانسیل عقب، 2 درب، کوپه، ماسل کار |
موتور | V8 5.0 لیتری، ۳۲ سوپاپ DOHC | V8 6.2 لیتری، ۳۲ سوپاپ DOHC | V86.4 لیتری، ۳۲ سوپاپ DOHC |
گیربکس | شش سرعته دستی | شش سرعته دستی و اتوماتیک | هشت سرعته اتوماتیک |
قدرت | ۴۳۵ اسب بخار در | ۴۲۶ اسب بخار در ۵۹۰۰ rpm | ۴۸۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ rpm |
گشتاور | ۵۴۲ نیوتن متر | ۵۷۰ نیوتن متر در ۴۶۰۰ rpm | ۶۴۴ نیوتن متر در ۴۲۰۰ rpm |
شتاب ۰-۶۰ مایل | ۴.۴ ثانیه | ۴.۸ ثانیه | ۴.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود) | ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود) | ۲۹۲ کیلومتر در ساعت |
عبور از ¼ مایل | ۱۲.۸ ثانیه / ۱۸۰.۵۷ کیلومتر در ساعت | ۱۲.۹ ثانیه /۱۷۷.۰۳ کیلومتر در ساعت | ۱۲.۶ ثانیه / ۱۸۰.۷۳ کیلومتر در ساعت |
پیست ۱.۵۵ مایل | ۸۴.۳۲ ثانیه | ۸۲.۸۱ ثانیه | ۸۵.۷۷ ثانیه |
مسیر ۸ شکل | ۲۴.۷ ثانیه | ۲۴.۵ ثانیه | ۲۵.۵ ثانیه |
مسافت ترمز ۶۰-۰ | ۳۲.۶ متر | ۳۰ متر | ۳۳ متر |
مصرف میانگین سوخت | ۱۲.۳۷ لیتر | ۱۱.۷ تا ۱۲ لیتر | ۱۳ لیتر |
وزن | ۱۷۳۰ کیلوگرم | ۱۷۷۲ کیلوگرم | ۱۹۲۰ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۴۶/۵۴% | ۴۷/۵۳% | ۴۵/۵۵% |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | ۴۷۸.۲۸ / ۱۹۱.۵۲ /۱۳۹.۴۵ سانتیمتر | ۴۸۴.۱۲ / ۱۹۱.۷۷ / ۱۳۷.۶۷ سانتیمتر | ۵۰۲.۶۷ / ۱۹۲.۲۸ / ۱۴۶.۰۵ سانتیمتر |
گاز CO2 | ۴۸۰.۸۱ گرم بر مایل | ۴۶۷.۲۰ گرم بر مایل | ۴۸۰.۸۱ گرم بر مایل |
DRAGONBORN
۸ آبان ۱۳۹۳من ماستانگ رو بیشتر میپسندم بعد کامرون بعد چالینجیر
CAPITALIST
۸ آبان ۱۳۹۳ilove hust camaro ss
hrf
۸ آبان ۱۳۹۳اقا من فکر کنم فرانسوی هستم :| چون طبق متن بالا چلنجر زندگی هس از نظرشون :D . واقعا زندگیه. یک ماسل کار کلاسیک و واقعی.
ای کاش…
مک میسل
۹ آبان ۱۳۹۳منم یه فرانسوی هستم!!!!
چلنجر واقعا نسبت به دو خودرو مذکور کلاسیک تره و قیافش بیشتر به ماسل کار میاد تا کامارو و موستانگ
داریوش
۸ آبان ۱۳۹۳واقعا که مقاله عالی ای بود
ولی اگه با من باشه چلنجر رو میپسندم قیاف خفن تری داره
مخصوصا نسخه هلکت
amir
۸ آبان ۱۳۹۳ولی خداییش……کمترین تغییر ظاهری تو اینا نسبت به مدلای قبلی رو چلنجر داشته……من که چلنجر رو دوست دارم
مک میسل
۹ آبان ۱۳۹۳1-چلنجر
2-شورلت
3- فورد
من چلنجرو خیلی دوست دارم
I love chelenger
[ایران&المان]
حشمت021
۹ آبان ۱۳۹۳یه مشکل.کوچیک داشت این تست
رنگ ماشینا
دوج باید سبز میبود
فورد ابی
کامارو قرمز
پریروز یه دوج دیدم
جاتون خالی بقل پراید عین ارنولدشوارتز کنار چاپلین بود
مک میسل
۹ آبان ۱۳۹۳ولی به نظر من،دوج باید قرمز بود
فورد ابی
کامارو زرد
hemi cuda
۹ آبان ۱۳۹۳احمد آقا دستت درد نکنه . مطلب خیلی خوبی بود .
Ahmad..F12
۱۱ آبان ۱۳۹۳ممنون از توجه شما دوست عزیز
ارادت
REZA . JUST TOYOTA
۹ آبان ۱۳۹۳هیج وقت فکر نمی کردم سرعت چلنجر این قدر زیاد باشه
mahdi
۱۱ آبان ۱۳۹۳من عاشق فورد هستممممممم |||| بعدا دوج چالنجر ، بعد کامرو :))))
خوش به حال من ، چون من تو تبریز یا همون منطقه آزاد ارس زندگی میکنم و هر روز هر سه تا ماشین رو میبینم ولی ماستانگ و کامارو زیاده ، چالنجر کمه ، یه نفر خاص پسند مثه من میتونه اونجور ماشین هارو بپسنده ^___^
adel
۱۱ آبان ۱۳۹۳من عاشق موستانگم ، ولی نسخه قبلیشو بیشتر دوست داشتم. با مدل جدیدش اصلا حال نمیکنم…
شاهین حسینی
۱ دی ۱۳۹۳بابا اینا که رقابت نیستن بیان تبریز پیست یادگار امام ببینید چلنجر 8 سیلند SRT چه وحشی بازی درمیاره پورشه پانامرا رو خورد تو درگ.فقط چلنجر SRT.