آئرودینامیک یکی از مهمترین علوم درزمینهٔ طراحی خودرو است. چراکه استفاده از آن موجب کاهش صدای باد، کاهش مصرف سوخت و نیاز به قدرت کمتر جهت غلبه به مقاومت هوا در خودرو میگردد. روند استفاده از این علم در صنعت خودروسازی از دههٔ ۳۰ میلادی و با ساخت کرایسلر ایرفلو (Airflow) و همینطور خودروی غیرمتعارف T77 محصول شرکت تاترا آغاز شد.
توضیحی در رابطه با شرکت تاترا:«شرکت تاترا در سال ۱۸۵۰ در چکسلواکی سابق (جمهوری چک کنونی) تأسیس شد و در سال ۱۸۹۷ به ساخت خودرو روی آورد. این شرکت یکی از قدیمیترین خودروسازان دنیا بشمار میرود بهگونهای که پس از دایملر و پژو سومین خودروساز قدیمی دنیا محسوب میشود. تاترا بیشتر به تولید سدان های لوکس موتورعقب با پیشرانه هواخنک و با طراحی آئرودینامیک شهرت داشت. آخرین خودروی سواری ساخت این شرکت مدل T700 بود که در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد و با توقف تولیدش در سال ۱۹۹۹ پرونده ساخت خودروهای سواری تاترا برای همیشه بسته شد؛ اما این کمپانی همچنان فعال بوده و در حال حاضر به تولید خودروهای تجاری مشغول است.» تاترا T77 در سال ۱۹۳۴ معرفی شد و میتوان آن را اولین خودروی واقعاً آئرودینامیک دنیا دانست. نمونه جدید این خودروی موتورعقب که یک سال بعد یعنی در ۱۹۳۵ بانام T77A معرفی شد، دارای طراحی آئرودینامیک پیشرفتهای بود که ضریب آئرودینامیک آن را به عدد فوقالعادهٔ ۰.۲۱ رسانده بود. ضریبی که هنوز هم برای یک سدان خانوادگی بزرگ بینظیر است.
اگرچه خودروهای دونفرهای چون GM EV1 (ضریب آئرودینامیک ۰.۱۹۵) یا فولکسواگن XL1 (ضریب آئرودینامیک ۰.۱۸۹) با ضریب آئرودینامیک خارقالعادهٔ زیر ۰.۲ ساختهشدهاند اما ما بیشتر به دنبال خودروهای معمولی خانوادگی تولید انبوه هستیم. به همین دلیل در این مطلب پنج سدان خانوادگی با بهترین آئرودینامیک را معرفی میکنیم.
اگرچه نسخههای آمریکایی این خودرو دارای ضریب آئرودینامیک ۰.۲۸ (۰.۳۰ در آزمون مستقل کار اند درایور) هستند اما این نمونه دیزل اروپایی با ضریب ۰.۲۲ دارای رکورد جهانی بهعنوان آئرودینامیک ترین خودروی ۴ در دنیا است. این عدد به لطف کف نسبتاً صاف، ارتفاع کوتاه و سطح جلویی کم بهدستآمده است. مرسدس بنز E کلاس W213 ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۳
نسل جدید E کلاس نهتنها حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر از سلف خود است بلکه ضریب آئرودینامیک بهتر و شگفتآوری نیز دارد. این امر کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت آن کرده است بهگونهای که مدل E220d تنها ۳.۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف میکند درحالیکه ظرف ۷.۳ ثانیه از صفر بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. حتی شاید در نمونه کوپه E کلاس این ضریب بازهم کمتر شود. مرسدس را باید واقعاً سردمدار ساخت خودروهای آئرودینامیک در جهان دانست. آئودی A4 B9 ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۳
یکی دیگر از سدان های لوکس آلمانی که آئرودینامیک فوقالعادهای دارد، نسل جدید آئودی A4 با ضریب ۰.۲۳ است. این عدد به لطف ترفندهای هوشمندانهای مانند طراحی کمترین سطح سقف در بین تمامی سدان های کامپکت حال حاضر بازار بهدستآمده است. هرچند در ظاهر و از دید عموم مردم نسل جدید A4 تفاوت چندانی ازلحاظ طراحی با نسل قبلی خود ندارد اما باید گفت درزمینهٔ آئرودینامیک پیشرفته چشمگیری داشته است. تسلا مدل S ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۴
خودروهای برقی یک مزیت عمده درزمینهٔ آئرودینامیک نسبت به همتایان بنزینی و دیزل خود دارند و آن عدم وجود رادیاتور و بهتبع آن جلوپنجره است. تسلا مدل S باوجود ابعاد بزرگی که دارد به خاطر داشتن کفِ صاف، سقف شیبدار و طراحی خاص آینههای جانبی، توانسته است به ضریب آئرودینامیک ۰.۲۴ دست یابد. آئرودینامیک در خودروهای برقی از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه موجب افزایش برد آنها میگردد. هیوندای سوناتا هیبرید ضریب آئرودینامیک: ۰.۲۴
شاید در میان خودروهای هیبریدی اکثر افراد تویوتا پریوس را بهترین بدانند اما هیوندای سوناتا قطعاً خودروی مقرونبهصرفه تری نسبت به نمونههای مشابه است. بهویژه که در دو نوع «هیبرید» و «پلاگ این هیبرید» عرضه میشود. بعلاوه این خودرو با طراحی خاص و آیندهنگرانهٔ خود توانسته است به ضریب آئرودینامیک خوب ۰.۲۴ دست یابد.
مسعود
۲۵ اسفند ۱۳۹۴دوستان یه سوال داشتم بالاترین تیپ تویوتا هایلندر و سانتافه گرند چیه… و شامل چه امکاناتی میشه؟
حسین
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ضریب ۴۰۵ چند بود؟
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ اسفند ۱۳۹۴10.00
شاهین
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ضریب درگ 405 که در سال 1987 میلادی تولید شده برابر با 0.31 بوده و در زمان خودش عدد خوبی محسوب میشده و جالب توجه اینکه از برخی خودروهای امروزی هم بهتر بوده! لینک ضریب درگ چندتا از خودروهای مشهور رو میزارم امیدوارم مورد توجه قرار بگیره.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
احسان آرسنالی
۲۵ اسفند ۱۳۹۴پس چرا ژاپن نماینده نداره؟ آلمان 3تا و کره و آمریکا.
ایتالیا و فرانسه کجان
شکوفه های کویری
۲۵ اسفند ۱۳۹۴آقا احسان ، ژاپن ماشالله تو همه ی لیست های خوب حضور موفقی داره ، تو این لیست فرصت داده تا بقیه بتونن عرض اندام کنن.
شکوفه های کویری
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ژاپن از بس که تو لیست هایی مثل (قابلیت اطمینان،کیفیت،فروش،بهترین طراحی و…) حضور موفق و برتر داشته که اگر در یک لیست حضور نداشته باشه باعث تعجب میشه
کارال
۲۵ اسفند ۱۳۹۴سلام آقا ی سوال این اسم این ماشینها ک تو درگ (شتاب)آمریگا شرکت میکنن چیه؟. لاستیکای عقب بزرگی دارن ولی لاستیکای جلوشون مثه چرخ دوچرخه هستش،لطفا هر کی میدونه جواب بده
محمد
۲۵ اسفند ۱۳۹۴به اونا میگن Top Fuel dragsters. سرچ کن مطلب در موردشون زیاده
امیر
۲۵ اسفند ۱۳۹۴اگه بخوام انتخابی بین پریوس و سوناتا داشته باشم صد در صد انتخاب من سوناتاست .حداقل قیافه داره .تو متن هم اشاره شده ایرودینامیکشم بهتره.شکل و شمایل پریوس بسیار زننده و نافرم و خجالت اور میباشد و در شان یک انسان متمدن نیست.خخ
Barbar
۲۵ اسفند ۱۳۹۴بازم ارتش المان فاتح شد
«میلاد.فقط آلمان.فقط بنز»
۲۵ اسفند ۱۳۹۴درود .
در این مقاله از 5 تا خودرو ، 3تا آلمانی بودن . قابل توجه بعضی از متعصب های شرق آسیا.
Sina
۲۵ اسفند ۱۳۹۴پروفسور میلاد
تو اون لیست های گنده و دهن پر کن که المانی ها عددی نیستن و همیشه بعد ار رتبه دهم هستن
این لیستم که پیشه اون لیستا اصلا عددی نیس باشه واسه المانی ها خخخخخ
mohammad
۲۶ اسفند ۱۳۹۴با این حرفی ک شما زدی منو بیشتر یاده بچه کوچیکایی انداختی که فقط میخوان یجوری جدی گرفته بشن…
ولی باشه عاقا شما برو با همون لیستای دهن پرکنت حال کن!
فقط میخوام بدونم اگه همین لیستا نبودن میخواستی چیکار کنی!!؟
luis
۲۷ اسفند ۱۳۹۴هیچی به والله امنیت و ثبت اختراع کیفیت و ارزش برند و تست تصادفات امار فروش و قابلیت اطمینان و مصرف پایین و…. که مهم نیست مهم اینه که شما المانی بازی و همه بچه کوچولو و ماشین نابلدن جز شما که خوبی
luis
۲۶ اسفند ۱۳۹۴استفاده از طراحی های کاملا مشابه در کلاس ها عدم استفاده از خطوط شکسته و هیجان انگیز استفاده از طرح تخم مرغی باب شده در دهه 90 میلادی عدم جسارت در انقلابی عمل کردن همه و همه جمع شده تا دو دهم درصد اونم تازه تو سدان های خانوادگی اگی کوپه ها رو بررسی میکرد مگه اصلا ایرودینامیک تر از ال سی 500 ساخته شده تو دنیا تا الان؟؟؟؟؟؟ با 3 عنوان اولی در طراحی و دنیای عظیم هایبرید مولتی لینکش در جهان که تا حالا وجود خارجی نداشته.
اسم شرق اسیا رو میاری حواست باشه پسر جون
اول در تولید و فروش خودرو بنزینی هایبریدی و سلول سوختی تویوتا موتور
اول در کیفیت طولانی مدت و قابلیت اطمینان لکسس
اول در تست تصادفات اتوبان های امریکا با 8 مقام اولی تویوتا موتور
اول در ثبت اختراع دنیای خودرو در بین خودرو های سوختی و در بین کل خودروهای جهان دوم پس از تسلا تویوتا موتور
اول در بالاترین ارزش افزوده هنگام فروش از سایت kbb معتبر ترین سایت فروش اجناس دست دوم جهان لکسس
اول در ارزش برندددددددددددد تویوتا
اول در حداقل مصرف خودرویی جهان( مزدا(
اول در بیشترین وفاداری به صاحبان در طول مدت نگهداری هوندا موتور
اول در فروش غیر اروپایی بازار اروپا نیسان موتور
اول در ……
تا صب بگم تموم نمیشه خودتو خسته نکن با فقط فقط کردن نمیتونی برادر ارزش ژاپنو کم کنی .
احمد باقری
۲۵ اسفند ۱۳۹۴یه آفرین ویژه به مرسدس.
Matin
۲۵ اسفند ۱۳۹۴کیفیت ، کارایی و لوکس بودن خودروهای المانی بر کسی پوشیده نیست تو هر لیستی اگر بنز و آئودی نباشه حتما ب ام. و پورشه هست ، جای که ب ام و آئودی نیست حتما بنز و فولکس هستند ، اصلا به جان برادر جا نداریم برای بقیه البته میتونن اخر صف یه جای پیدا کنند . پرچم جرمنی بالاست .
Salar
۲۵ اسفند ۱۳۹۴دوستان المانی دوست
اون موقع که جی دی پاور امار میده که صداتون در نمیاد اصلا??
خسته شده
۲۶ اسفند ۱۳۹۴برو آمار جی دی پاور رو غیر از اون داستانه قابلیت اطمینان بخون موندم ماشین آمریکایی که بیشترین خرابی و بیشترین مصرفو دارن و در برندینگ هیچ جایگاهی ندارن و هیچ تکنولوژی درستی هم ندارن و جلوی آلمانی ها همیشه هیچی نبودن و هیچوقتم کلاس و وقار آلمانی هارو نداشتن چطور کسی میاد در موردشون اینجوری حرف میزنه جناب سالار یا سینا که همین حرفو جایی دیگه میزنی با یه اسمه دیگه اینقدر پافشاری نکن اگر قرار به مقایسه بود که خود آلمانی ها در دل آمریکا برنده قاطع فروش لوکس نمیشدن مقایسه یه کشتی گیر سنگین وزن و مگس وزنه حالا تا ده سال دیگه بود آمار 2016 جی دی پاور نمیدونم 10 تا خرابی کمتر یا بیشتر بود
Sina
۲۶ اسفند ۱۳۹۴جناب خسته شده خسته از روزگار در اینکه شما از کارشناسای بین المللی کشور ما هستید شکی نیست
میدونم سوابق زیادی در این عرصه دارید ماشینهای زیادی رو هم تست کردید از جمله پراید پژو پیکان نیسان ابی و…..
کمپانی های زیادی به شما التماس همکاری دارن استاد از جمله فرغون سازی
اون ماشین امریکایی ها که تو ذهنته اونجور بودن دورش گذشت کوچولو
شما تو ۲۰ سال پیش موندی و اینکه امار جایی مثل جی دی رو قبول نداری این مال مشکل مغزیه شماست که بر ضد دنیا هستی
انقدرم بیکارو هستی که نشستی اینجا کامنت ملتو رصد میکنی و میخوای امار همه رو داشته باشی
این مملکت اگه چنتا نخبه مثل تو داشت قطعا اباد میشد
HP7
۲۶ اسفند ۱۳۹۴سینا جان و سالار عزیز ممنون از اینکه موجبات شادی و خنده رو برای ما فراهم کردید.
توروخدا ***نگید…منظورتون درباره کیفیت ژاپنی ها و گزارش جی دی پاور اینه دیگه؟؟؟
http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1-2015/
اینم ببینید بد نیست!
http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2015/
Sorosh
۲۹ اسفند ۱۳۹۴خسته جان شما امار کی، کدوم سایت ، کدوم مجله رو قبول داری؟؟؟
همه که از نظر شما مزخرف میگن
بفرما هر کیو قبول داری تا ما درخواست کنیم از همونا مطلب بذارن فقط
AM!N
۲۶ اسفند ۱۳۹۴خب تویوتا هیبرید یه خورده قیمتش بالاست بخاطر همین یه آبانس داده به هیوندای
Archi KHAN
۲۶ اسفند ۱۳۹۴دوست معلوم الحال مون که همیشه نطق میکن که :
برتری پورشه فقط در سبک طراحی جلوش و پایین بودن قسمت جلویی ماشین و…
و در نتیجه ضریب آئرودینامیک کم و راندمان بالاست
الان کجا تشریف دارن ؟!!
پس پورشه کو ؟!!!!!!
بهنام طیبی
۳ فروردین ۱۳۹۵ایول به المان