چشم انداز

300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکست

طی روزهای اخیر بوگاتی سروصدای زیادی به پا کرده است زیرا این شرکت موفق شد با نسخهٔ ویژه‌ای از شیرون که سوپراسپرت ۳۰۰ نام گرفته است، به سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و اولین خودروی تولیدی دنیا لقب گیرد که توانسته از سد ۳۰۰ مایل بر ساعت عبور کند اما جالب است بدانید که این سد بیش از ۸۰ سال پیش شکسته شده است.

Campbells Blue Bird 1933

«مالکوم کمبل» (Malcolm Campbell) که در سال ۱۸۸۵ در چیزلهرست در لندن متولد شد، یک روزنامه‌نگار خودرویی و رانندهٔ مسابقهٔ بریتانیایی بود. وی که عاشق سرعت بود، در طول دوران عمر خود چندین رکورد سرعت مختلف را به ثبت رساند. کمبل اولین رکورد سرعت خود را در سال ۱۹۲۴ با خودروی رکوردشکن ۳۵۰ اسب بخاری ساخت سانبیم با رسیدن به سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت به ثبت رساند؛ اما او به این سرعت قانع نبود و بین سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۵ نُه بار رکورد سرعت زمینی را شکست.

Campbells Blue Bird 1933

خودرویی که تصاویر آن‌را مشاهده می‌کنید، بلوبرد (Blue Bird) نام داشته و آخرین خودروی رکوردشکن کمبل محسوب می‌شود. این خودرو که در سال ۱۹۳۳ ساخته شد، در اصل خودروی رکوردشکن قبلی کمبل بود که تا حد زیادی ارتقاء یافته و از نو طراحی شده بود. در بلوبرد جدید از خودروی قبلی تنها طرح کلی و شاسی باقیمانده بود و تقریباً همهٔ قطعات و اجزای دیگر تغییر کرده بودند. بزرگ‌ترین تغییر این خودرو استفاده از پیشرانهٔ بزرگ‌تر، سنگین‌تر و بسیار قوی‌تری بجای موتور قبلی بود. پیشرانهٔ بلوبرد یک نمونهٔ ۳۷ لیتری V12 سوپرشارژ هواپیمایی ساخت رولزرویس بود که ۲۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

Campbells Blue Bird 1933

اولین آزمایش و رکورد زنی بلوبرد در فوریهٔ سال ۱۹۳۳ در دیتونا انجام شد و کمبل توانست با آن به سرعت ۴۳۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وی در این رکورد زنی، خودرویی با تمام قدرتی که می‌خواست را در اختیار داشت اما راهی برای استفادهٔ از کل این قدرت عظیم وجود نداشت زیرا خودرو با مشکل بکسوات و هرزگردی چرخ‌ها مواجه بود که ۸۰ کیلومتر بر ساعت از حداکثر سرعت آن‌را کاسته بود. به همین دلیل بلوبرد به کارگاه بازگردانده شد تا تغییراتی در آن صورت گیرد.

Campbells Blue Bird 1935

ارتقاء و تغییرات فنی بلوبرد اما بجای اینکه صرفاً در افزایش قدرت معطوف شود، روی بهبود کشش تمرکز داشت زیرا در این خودرو قدرت به‌اندازهٔ کافی وجود داشت؛ بنابراین در محور عقب خودرو چرخ‌های دوبل نصب شد تا چسبندگی بهبود پیدا کند. بلوبرد از ترمز هوایی هم برخوردار بود که حالا به سیلندر هوای بزرگ‌تری مجهز شد. در این بازطراحی، ظاهر بلوبرد هم تا حد زیادی تغییر کرد و بدنهٔ خودرو شکلی مستطیلی پیدا کرد. علاوه بر این، عرض خودرو افزایش یافت و درحالی‌که قبلاً چرخ‌ها بیرون از بدنه قرار داشتند، حالا بدنه تا روی چرخ‌ها ادامه پیدا کرده بود. با این تغییرات، بلوبرد جدید به‌وضوح طراحی مدرن دههٔ ۳۰ را نشان می‌داد.

Campbells Blue Bird 1935

بلوبرد جدید برای اولین بار در مارس ۱۹۳۵ در دیتونا مورد آزمایش قرار گرفت و کمبل توانست رکورد خود را به ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت ارتقاء دهد اما درحالی‌که وی می‌دانست این خودرو توانایی بیشتری دارد، ناهمواری شن‌های مسیر موجب کاهش چسبندگی شده و مانع از رسیدن به سرعت بیشتر گردید. این آزمایش نشان داد که بلوبرد جدید به منطقهٔ بزرگ‌تر و نرم‌تری نیاز دارد و به همین دلیل برای رکورد زنی بعدی به دریاچهٔ نمک بونویل در یوتا برده شد. بدین ترتیب نهایتاً در ۳ سپتامبر سال ۱۹۳۵ کمبل توانست با بلوبرد در دو جهت رفت‌وبرگشت در بونویل به میانگین به سرعت ۴۸۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند؛ بنابراین سرانجام تلاش‌ها و ازجان‌گذشتگی‌های مالکوم کمبل نتیجه داد و او به اولین کسی در دنیا تبدیل شد که برای اولین بار سد ۳۰۰ مایل بر ساعت را شکست.

Campbells Blue Bird 1935

البته کمبل با خودرویی مخصوص و رکوردشکن از این سد عبور کرد درحالی‌که بوگاتی این کار را با خودرویی تولیدی انجام داده است اما نباید فراموش کرد که رکورد زنی کمبل، ۸۴ سال پیش صورت گرفته است و رسیدن به چنین سرعتی در آن زمان حتی با خودرویی مخصوص هم بسیار ارزشمند و قابل‌توجه است. بلوبرد هم‌اکنون در تالار مشاهیر موتوراسپرت آمریکا در موزهٔ پیست بین‌المللی دیتونا نگهداری می‌شود. همان‌طور که گفته شد، این آخرین رکورد زنی زمینی کمبل بود اما جنون سرعت او در اینجا به پایان نرسید زیرا وی چندین بار برای ثبت رکورد سرعت روی آب هم تلاش کرد و در آگوست ۱۹۳۹ با رسیدن به سرعت ۲۲۸ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین رکورد آبی خود را به ثبت رساند.

Campbells Blue Bird 1935

 

مشخصات فنی

Blue Birde 1933

پیشرانه ۳۷ لیتری V12 سوپرشارژ
قدرت ۲۳۰۰ اسب بخار
گیربکس سه سرعته
محور محرک عقب
طول ۸.۲۰ متر
فاصلهٔ محوری ۴.۱۷ متر
وزن ۴.۷۵ تن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Farzad

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    یا خدا: ۳۷ لیتری 2300 اسب بخار سه سرعته
    ؟؟؟

  2. Farzad

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    آره فقط جنون سرعت باعث میشد بشینی پشت فرمون این موشک

  3. OMID

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    چه مشخصات جالبی
    37 لیتر سوپرشارژ
    2300 اسب
    گشتاور ش باید بالا باشه
    سه سرعته!
    حدود پنج تن وزن!

    1. محمد

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      و ۸۰ سال پیش

      1. Achtung

        ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (423 ديدگاه)

        موتور هواپیماست عجیب نیست

  4. سورنا

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    هیچوقت نفهمیدم سرعت و شتاب زیاد چرا انقدر روش مانور میدن یا افتخار البته شتاب منظورم مثلا یکی میگه ۲ یکی میه 1.9
    همین سرعت مثلا بگو ۵۰۰ خب کجا میخوای این سرعت بری یا حتی توی پیست هم نمیتونی حتی نزدیک این سرعت بشی مگه اینکه فوق العاده راننده حرفه ای باشی

    بوگاتی نمیدونم چرا خوشم نمیاد ازش عوضش فراری و لامبورگینی و مک لارن و استون و … خیلی به نظرم بهترن از همه نظر
    تو لامبورگینی یا فراری بهم بده اصن بگو سرعتش ۲۰۰ تا بیشتر نیس والا بخدا ?

    1. Farzad

      ۱ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (163 ديدگاه)

      جنون سرعت میدونی چیه؟؟؟

  5. Speedy

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرتون سوختش چیه و مصرفش چقدره؟

  6. محمد حسین

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (489 ديدگاه)

    الان یکی از مهمترین محدودیت ها لاستیک هست.
    80 سال قبل از چه لاستیکی استفاده کرده بودن که تونسته چنین سرعتی رو تحمل کنه ؟

  7. علیx76

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    یه زمانی بنز و آتویونیون(آئودی الان) هم سر سرعت مسابقه داشتن و تا جاییکه یادمه حدود ۷۰۰ کیلومتر در ساعت هم رفتن
    و یک راننده بخاطر این سرعت کشته شد
    اسم یکیشون ردولف کاراکیولا بود

    1. علیx76

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      اصلاح میکنم
      رقابت سر ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده
      من اشتباها ۴۵۰ مایل رو تبدیل کردم که به حدود ۷۰۰ رسید

  8. 

    ۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    با موتوری به این حجم ، چندان عجیب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا