سنجش شتاب خودروها یکی از مهمترین نشانههای عملکرد بالای آنهاست که هم از سوی خودروسازان و هم مجلات خودرویی جدی گرفته میشود. مجله کارانددرایور، سالیان طولانی است که خود به تست شتابگیری خودروهای مختلف میپردازد و بنابراین مرجعی مناسب از شتاب و سرعت خودروها محسوب میگردد. در ادامه سلسله مطالب معرفی سریعترین خودروهای تست شده توسط این مجله از دهه ۵۰ تاکنون، به قسمت انتهایی و خودروهای اخیر از سال ۲۰۰۰ تاکنون میرسیم.
۱۰) پورشه ۹۱۱ توربو S کابریولت مدل ۲۰۱۴ – زمان ۲/۸ ثانیه (جایگاه مشترک)
تصویر قدیمیتر پورشه ۹۱۱ به عنوان یک اسپورت کوچک گرانقیمت، و در عین حال، دستیافتنی در اذهان ساخته شده بود. کسانی که میخواستند اندکی از «کوروت» پا به سن گذاشتهی خود فاصله بگیرند، به سراغ این مدل میرفتند. ولی بعداً ۹۱۱ دیگر خودروی کوچکی به شمار نمیرفت و طول آن به اندازه نیم اینچ بیشتر از C7 کوروت که خودش ابعاد چندان کوچکی هم نداشت، بود. همچنین موضوع در دسترس بودن قیمت آن، اگر هم زمانی وجود داشت، به خاطرهها پیوست.
![2014 Porsche 911 Turbo S Cabriolet](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/Cabrio-546x333.jpg)
توربو S هیچ پدال کلاچی نداشت؛ ترمزهای کربن-سرامیکی آن در سرعتهای پایین، با سر و صدای عجیبی همراه بودند و صندلیهای عقب نیز فضای بسیار تنگی داشتند. ولی در این میان، موتور قدرتمند ۵۳۰ اسببخاری از شرایط بینقص و کاملی برخوردار بود.
![2011 Porsche 911 Turbo S](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/2011-porsche-911-turbo-s-546x333.jpg)
![2014 McLaren P1](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/2014-mclaren-p1-546x333.jpg)
اگر این چهره برای شما آشنا نیست، به دلیل آن است که توجه کافی نداشتهاید. این ترکیب پایه از سال ۱۹۶۵ در حال رشد بوده و نسخه توروبوشارژر برای پیشرانه ۹۱۱ از سال ۱۹۷۶ در بازار امریکا وجود داشته است.
![2011 Porsche 911 Turbo S](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/2011-porsche-911-turbo-s-01-546x333.jpg)
آیا تا به حال به درون یک خودروی اسپورت برای تشخیص نوع گیربکس آن سرک کشیدهاید؟ بنابراین حتماً برای شما اتفاق افتاده که مالک چنین خودرویی را برای استفاده از گیربکس اتوماتیک ملامت کنید. ولی اگر این نسخه از ۹۱۱ توربو را در خیابان دیدید، نیازی به نگرانی در مورد نوع سیستم انتقال قدرت آن نیست؛ چرا که به صورت انحصاری با یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه همراه است.
![2014 Porsche 911 Turbo S](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/2014-porsche-911-turbo-s-546x333.jpg)
تست فراری لافراری در پیست معروف «فیورانو» در ایتالیا انجام شده است. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که فراری تنها در شرایطی حاضر به تست این خودرو بوده که این کار در داخل همین پیست صورت گیرد.
![2015 Ferrari LaFerrari](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/laFerrari-546x333.jpg)
«ناردو رینگ» یک پیست آسفالتی ۱۲/۵ کیلومتری است که خودروسازان از سراسر دنیا، سرعتهای بالای خود را در آن امتحان میکنند. این اتوبان دایرهای بدونترافیک در پاشنه چکمه ایتالیا، در مالکیت پورشه قرار دارد و انحنای آن به صورتی است که میتوانید در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، دستهای خود را از روی فرمان آزاد کنید. در واقع، این از معدود جاهایی در دنیاست که مدل جدید ۱۰ سیلندر لامبورگینی میتواند به حداکثر سرعت اعلامشده برای آن، یعنی ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت برسد.
![2015 Lamborghini Huracán LP610-4](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/2015-Lamborghini-Huracan-LP610-4-546x333.jpg)
بهراحتی میتوان در این خودرو سرعت گرفت. در داخل کابین، شرایط موتور شش سیلندر تخت درست به مانند چیزی است که از سال ۱۹۶۵ از یک ۹۱۱ انتظار رفته است. امّا از بیرون، داستان به گونه دیگری است؛ مانند این است که توربو S تمام هوای اطراف را به درون خود میکِشد.
![2014 Porsche 911 Turbo S](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/Porsche-2014-546x333.jpg)
![2008 Bugatti Veyron](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/2008-bugatti-veyron-546x333.jpg)
خودروهای به سرعت پورشه ۹۱۸ در دنیای اتومبیل بسیار نادر هستند. در سال ۲۰۰۸ سریعترین خودروی تولیدی که مورد تست قرار گرفته بود، بوگاتی ویرون ۱۶.۴ نام داشت که میتوانست در ۲/۵ ثانیه، مرز ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت را رد کند و مسیر یکچهارم مایل را نیز در ۱۰/۱ ثانیه به پایان میرساند. امّا پورشه ۹۱۸ رکوردهای خودروی میلیون دلاری قبلی را جابجا کرد و توانست در ۲/۲ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برسد و مسیر یکچهارم مایل را نیز در ۹/۸ ثانیه کامل کند. برای آن که مقایسهای از این زمانها در اختیار داشته باشید، شاید بهتر است بدانید که ۰/۳ ثانیه، زمانی است که برای یک چشم به هم زدن لازم است. با کاهش زمانهای شتابگیری، اختلاف بین عملکرد مدلهای خودروی مختلف بسیار قابلتوجه میشود و این ۰/۳ ثانیه برتری برای پورشه، دستاوردی مهم نسبت به ویرون محسوب میگردد.
![2015 Porsche 918 Spyder](http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/03/2015-Porsche-918-Spyder-546x334.jpg)
مهدی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵نظر فراری اینه که سیستم چهار چرخ متحرک درسته که باعث شتاب و چسبندگی بیشتر میشه اما ب واسطه اجزای سیستم باعث سنگینی ماشین میشه و لذت رانندگی کاهش پیدا میکنه و بعد از سرعت های اولیه فقط باری هست رو دوش خودرو. به واقع هم شتاب صفر تا ۱۰۰ توی خودروی شهری خیلی به کار نمیاد حالا من نمیدونم دلیل مانور دادن رو این داستان چیه
enzo
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵بیشتر ماشینای این لیست تاز ه اصل شتابگیریشون از 100 به بعد شروع میشه
تو این سگمنت مبنای مقایسه اصلا نباید 0-100 باشه
محمد
۱ خرداد ۱۳۹۵مگه911sمدل2014چنتا موتور براش در نظر گرفتن ک سه چهارتا رکورد شتاب جداگانه براش ثبت شده؟
در ضمن این فقط نتیجه بررسی یک مجله خاصه و اعتبار زیادی نداره،اگه توجه کنین میبینین ک روزنامه های کاتالونی همیشه از رئال بد میگن و روزنامه های مادریدی از بارسا
وگرنه شتاب کونیخزگ اگرا آر،وان تو وان،هنسی ونوم جی تی،شلبی جی تی1000،نیسان جی تی ار نیسمو و خیلیای دیگم زیر 3ثانیس
bahman
۴ خرداد ۱۳۹۵سلام
دوستان طوری نظر می دهند که انگار سهامدار کارخانه پورشه و یا فراری و یا … هستن و یا اینکه پشت فرمان همه اون ماشینها نشستن در ضمن پورشه هم ساخت یک کشور عقب مانده صنعتی نیست ، ساخت کشوری هست که همیشه جزو سه کشور برتر صنعتی دنیا هستش که بعضی از دوستان از اون بد می گن ، به هر حال این رده بندی نظر کارشناسان مربوطه هستش و کلی هم قابل احترام به همه خسته نباشید می گم .