در این رقابت بزرگ و جذاب، برترین و اسپرتترین خودروهای حال حاضر دنیا حضور یافتهاند، هرکدام برترین سلاح خود را به میدان آوردهاند تا از این جنگ بیرحمانه پیروز بیرون آیند
امسال بعد از یک دهه ما اسپرتترین خودروهای بازار را به پیست VIR (مخفف Virginia International Raceway) دعوت کردهایم تا به این سؤال پاسخ دهیم: عملکرد نهایی کدام خودرو در پیست بهتر است؟ بر روی پیست، برند خودروها یا خودستایی سازنده مهم نیست بلکه فقط و فقط رفتار خودروها اهمیت دارد. امسال ما ۱۸ نمونه از برترین خودروهای اسپرت دنیا را گرد هم جمع کرده و در آسفالت VIR به بوتهٔ آزمایش گذاشتهایم تا بفهمیم چند مرده حلاجاند!
ما در این آزمون تلاش کردهایم پاسخی از ایالاتمتحده به معیار نوربرگرینگ آلمان بدهیم؛ یعنی جایی که خودروسازان با سریعترین محصولات خود برای کسب لپ تایم (زمان پیمودن یک دور پیست) بهتر مبارزه میکنند. این امکان برای ما در پیست ۶.۶ کیلومتری VIR که طولانیترین پیست در کل ایالاتمتحده بشمار میرود کاملاً فراهم است. ما افسار این اسپرتهای وحشی را در این پیست باشکوه رها کردهایم تا علاقهمندان به سرعت بفهمند سریعترین خودروهای جدید بازار چه ماشینهایی هستند.
ما خودروهای شرکتکننده در این جدال بزرگ را در پنج کلاس از LL1 تا LL5 دستهبندی کردهایم. کلاس LL1 مخصوص خودروهایی با قیمت پایهٔ زیر ۳۵ هزار دلار است تا نهایتاً کلاس LL5 که مختص خودروهایی با قیمتی بیش از ۲۴۵ هزار دلار است. با توجه به تعداد زیاد خودروهای شرکتکننده، در این قسمت فقط به معرفی خودروها، لپ تایم آنها و شرایط آزمون میپردازیم و در قسمت بعدی به بررسی عملکرد تکتک شرکتکنندگان بر روی پیست خواهیم پرداخت. ذکر این نکته ضروری است که قیمتی که جهت کلاسبندی خودروها در نظر گرفته شده و در قسمت بعدی ملاحظه خواهید کرد، با احتساب آپشنهای بهبود عملکرد مانند دیسکهای ترمز کربن سرامیکی، قطعات سبکوزن فیبر کربنی، لاستیکهای عملکردی و دیگر موارد تقویتی لحاظ شده است. حال معرفی شرکتکنندگان این رقابت بزرگ:
آکورا NSX
آئودی R8 V10 Plus
آئودی TTS
بامو M2
بامو M4 GTS
شورولت کامارو 1LE
شورولت کامارو SS 1LE
شورولت کوروت گرند اسپرت
دوج چارجر هلکت
دوج وایپر ACR
فراری ۴۸۸ GTB
فورد فوکوس RS
فورد موستانگ شلبی GT350R
جگوار F تاپ Project 7
لکسوس GS F
مکلارن 570S
پورشه ۹۱۱ GT3 RS
پورشه کیمن GT4
محدودهٔ قیمتی هر کلاس
LL1: تا ۳۴,۹۹۹ دلار
LL2: 35,000 تا ۶۴,۹۹۹ دلار
LL3: 65,000 تا ۱۲۴,۹۹۹ دلار
LL4: 125,000 تا ۲۴۴,۹۹۹ دلار
LL5: 245,000 دلار به بالا
اما غیر از این ۱۸ خودرو، ۳ خودروی دیگر را هم در این آزمون شرکت دادهایم که در هیچیک از کلاسهای LL1 تا LL5 قرار نمیگیرند. دوتا از این سه خودرو صرفاً مخصوص پیست هستند که عبارتاند از مزدا MX-5 Cup Car و لکسوس RC F GT کانسپت. این دو خودرو را برای این دعوت کردهایم که مقایسهای داشته باشیم بین عملکرد خودروهای مسابقهای با خودروهای خیابانی معمولی در پیست؛ و خودروی آخر نیز تسلا مدل S P85D است برای اینکه بفهمیم یک خودروی الکتریکی تا چه حد توان رقابت با انواع بنزینی را دارد. بدین ترتیب تعداد کل خودروهای شرکتکننده در این آزمون بزرگ به ۲۱ دستگاه رسید.
ما با این خودروها سه روز را در روزهای گرم و طاقتفرسای اوایل ماه ژوئن سپری کرده و آنها را در شرایط مختلف و دمای هوای گوناگون مورد آزمایش قرار دادیم تا به نتایجی کاملاً منصفانه و برابر دست پیدا کنیم. در هر خودرو با استفاده از دستگاههای پیشرفته اقدام به ثبت دادهها و اطلاعات گوناگونی نموده و چندین کارشناس حرفهای با خودروها به رانندگی پرداختند. حتی در برخی موارد از مشاوران و مهندسان شرکتهای سازنده نیز کمک گرفتیم برای اینکه بدانیم چگونه بهترین و سریعترین عملکرد را از ماشین استخراج کنیم. در روزهای آزمون بهطورمعمول ساعات اولیهٔ صبح زمان طلایی بودند چراکه در این ساعات هوا خنک بوده و متراکمتر است که درنتیجه موجب عملکرد بهتر خودروها شده و امکان استفاده از حداکثر توان موتور را فراهم میکند. حال در جدول زیر و همچنین در قسمت آینده نتیجهٔ سه روز تلاش ما و ثبت دادههای فراوان را مشاهده میکنید. اطلاعات و مشخصاتی که با تلاش فراوان کارشناسان ما بهدستآمده و سعی شده تا حد امکان عادلانه باشند.
جدول لپ تایم خودروهای شرکتکننده در آزمون بزرگ کارانددرایور
رتبه | خودرو | کلاس | قدرت | زمان |
۲۱ | تسلا مدل S P85D | الکتریکی | ۴۶۵ اسب بخار | ۳:۱۷:۴ |
۲۰ | آئودی TTS | LL2 | ۳۰۰ اسب بخار | ۳:۰۷:۷ |
۱۹ | مزدا MX-5 Cup Car | مسابقهای | ۱۵۵ اسب بخار | ۳:۰۶:۴ |
۱۸ | لکسوس GS F | LL3 | ۴۷۰ اسب بخار | ۳:۰۵:۹ |
۱۷ | شورولت کامارو 1LE | LL1 | ۳۳۵ اسب بخار | ۳:۰۴:۳ |
۱۶ | فورد فوکوس RS | LL2 | ۳۵۰ اسب بخار | ۳:۰۳:۹ |
۱۵ | دوج چارجر هلکت | LL3 | ۷۰۷ اسب بخار | ۳:۰۳:۳ |
۱۴ | جگوار F تایپ Project 7 | LL4 | ۵۷۵ اسب بخار | ۳:۰۲:۲ |
۱۳ | بامو M2 | LL2 | ۳۶۵ اسب بخار | ۳:۰۱:۹ |
۱۲ | آئودی R8 V10 Plus | LL4 | ۶۱۰ اسب بخار | ۲:۵۶:۱ |
۱۱ | شورولت کامارو SS 1LE | LL2 | ۴۵۵ اسب بخار | ۲:۵۴:۸ |
۱۰ | پورشه کیمن GT4 | LL3 | ۳۸۵ اسب بخار | ۲:۵۴:۰ |
۹ | بامو M4 GTS | LL4 | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۵۲:۹ |
۸ | فورد موستانگ شلبی GT350R | LL2 | ۵۲۵ اسب بخار | ۲:۵۱:۸ |
۷ | آکورا NSX | LL4 | ۵۷۵ اسب بخار | ۲:۵۰:۲ |
۶ | مکلارن 570S | LL4 | ۵۶۵ اسب بخار | ۲:۴۷:۴ |
۵ | شورولت کوروت گرند اسپرت | LL3 | ۴۶۰ اسب بخار | ۲:۴۷:۱ |
۴ | پورشه ۹۱۱ GT3 RS | LL4 | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۴۷:۰ |
۳ | فراری ۴۸۸ GTB | LL5 | ۶۶۰ اسب بخار | ۲:۴۵:۱ |
۲ | دوج وایپر ACR | LL4 | ۶۴۵ اسب بخار | ۲:۴۴:۲ |
۱ | لکسوس RC F GT | کانسپت | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۴۳:۲ |
بنابراین پس از آزمونهای فراوان و بررسی کامل عملکرد خودروها، دوج وایپر ACR توانست سریعترین رکورد یک دور پیست VIR (در بین ۱۸ خودروی اصلی شرکتکننده) را بنام خود ثبت کرده و پیروز این رقابت نفسگیر گردد. با ما در قسمت آیندهٔ این مطلب همراه باشید تا به بررسی عملکرد تمامی این خودروها در پیست بپردازیم.
ادامه دارد…
[دانلود ویدئو]منبع: Car&Driver
Hami
۱۶ مهر ۱۳۹۵m2 من بیشتر میپسندم هم بی ادعا هم جم جور هم اینکه به درد رانندگی روزمره میخوره برعکس بعضی این خودرو های لیست که با سفت کردن کمک فنر پایین بالا بردن اسب بخار کم کردن ارتفاع شاخ و دم نصب کردن قیمت نجومی فقط فکر این هستن که توی پیست پوز هم بزند شورلت عملکرد خوبی داره اما کاش یه فکری به حال قیافش میکرد از دو هزار شش که این طرح معرفی شد هنوز داره روی این طرح در جا میزنه نسبت به نسل قبل خیلی خوبه اما به نظرم با اون کامارو که دهه شصت معرفی شد زمین تا آسمون فرق داره
https://www.netcarshow.com/chevrolet/1967-camaro/800×600/wallpaper_02.htm
شاهینus cars
۱۷ مهر ۱۳۹۵بدون تعصب میگم واقعا امریکا با قدرت داره به دوران با شکوه گذشتش بر می گرده.. منتظر فورد جی تی جدید هستیم
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵قبول دارم
saeed Sj
۱۷ مهر ۱۳۹۵اخه بدون GTR که نمیشه ! یعنی هیچ لپ تایمی بدون GTR معنایی نداره
پرهام
۱۵ دی ۱۳۹۵سلام
سوالم اینه چرا نسخه ۶۵۰ اسب بخاری کوروت رو مقایسه نمیکنن؟