زمانی بود که تولیدکنندگان سوپراسپرت فقط به ساخت سوپراسپرتهای دودر میپرداختند. دورانی که چندان دور نیست و مدت زیادی از آن نگذشته است؛ اما امروزه ثروتمندان خواهان دو چیز در سوپراسپرتها هستند: قابلیت حمل تمامی اعضای خانواده با سرعتهای بسیار بالا و خطرناک و استایل باشکوه و مجلل. به همین دلیل سوپراسپرتسازان در حرکتی بیسابقه اقدام به ساخت SUVهایی کردهاند که توانایی دستیابی به سرعتهای بالایی را دارند؛ اما سازندگان سوپراسپرتها تنها روی به ساخت SUV نیاوردهاند بلکه بهجز چند مورد استثناء محدود، اکثر سوپراسپرتسازان ایدهٔ ساخت سدانهای خانوادگی چهاردر را مطرح کرده و حداقل یک نمونه از آنها را ساختهاند. عجیبتر اینکه تعدادی از آنها حتی به تولید انبوه هم رسیدهاند؛ بنابراین بهجز شرکتهایی چون مکلارن، پاگانی و کوئنیگزگ، دیگر سوپراسپرتسازان اقدام به معرفی سوپراسپرتهایی با چهاردر کردهاند که در اینجا شش نمونه از آنها را معرفی میکنیم.
لامبورگینی استوک
هرچند لامبورگینی به ساخت سوپراسپرتهای دودر، دونفره و موتور وسط شناخته میشود و در حال حاضر نیز فقط چنین خودروهایی را تولید میکند اما این شرکت در طول حیاتش وسایل نقلیهٔ گوناگونی همچون تراکتورهای کشاورزی، SUVها، جیتیهای ۲+۲ موتورجلو و حتی موتورهای دریایی و فرمولاوان را ساخته است. لامبورگینی در سال ۲۰۰۸ ایدهٔ ساخت سدان چهاردر را نیز امتحان نمود. این خودرو بانام استوک و بهعنوان یک کانسپت در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸ رونمایی شد. لامبورگینی استوک مجهز به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 متعلق به گالاردو بود که نیروی آن به هر چهارچرخ انتقال میافت. بااینحال درنهایت لامبورگینی تصمیم گرفت کراساوور اوراس را بجای سدان استوک تولید کند.
بوگاتی گالیبیه
پس از پایان تولید هایپراسپرت ویرون، بوگاتی ایدههای مختلفی جهت ساخت محصولات جدید داشت. یکی از این ایدهها ساخت یک سدان فوق لوکس بسیار منحصربهفرد بود که بهعنوان کانسپتی بانام گالیبیه (Galibier) معرفی شد. این سوپرسدان از همان پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 ویرون استفاده میکرد که البته بجای چهار توربوشارژر به دو سوپرشارژر مجهز شده بود. در برابر شکوه بوگاتی گالیبیه حتی بنتلی مولسان و رولزرویس فانتوم نیز عادی به نظر میرسیدند. البته این اولین باری نبود که بوگاتی در تاریخ معاصر خود اقدام به ساخت یک سدان میکرد چراکه این شرکت در دههٔ ۹۰ میلادی نیز سدانهای کانسپت EB112 و EB218 را معرفی نمود که البته هیچیک از آنها به تولید نرسیدند. سرانجام گالیبیه هم به سرنوشت آن دو سدان کانسپت مذکور دچار شده و هرگز به تولید انبوه نرسید چراکه مقامات بوگاتی تصمیم گرفتند شیرون را بهعنوان جایگزین مستقیم ویرون معرفی کنند. البته در حال حاضر دوباره زمزمههایی مبنی بر احتمال ساخت یک سدان توسط بوگاتی مطرحشده است.
فراری پینین
فراری همواره سوگند یادکرده است که هرگز اقدام به ساخت یک سدان چهاردر نکند؛ اما در سال ۱۹۸۰، شریک طراح قدیمی فراری یعنی پینینفارینا در جشن ۵۰ سالگی خود اقدام به طراحی و ساخت یک سدان کانسپت بانام پینین برای فراری نمود. این خودرو بر اساس فراری ۴۰۰ (که امروزه مدل GTC4 Lusso جایگزین آن محسوب میشود) شکلگرفته و از پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V12 استفاده میکرد. بنا بر گزارشات، سرجیو پینینفارینا و انزو فراری صحبتهایی مبنی بر به تولید رساندن این سدان کرده بودند اما درنهایت تنها سدان تاریخ فراری هرگز به تولید انبوه نرسید.
مازراتی کواتروپورته
در بین تمامی سوپراسپرتسازانی که به ساخت سدانهای چهاردر روی آوردند مسلماً مازراتی عجیبترین آنها محسوب میشود. با توجه به اینکه فراری هرگز به ساخت سدان چهاردر اقدام نمیکرد، مازراتی تصمیم گرفت با ساخت یک سدان چهاردر نقش یک فراری سدان را بازی کند. این اقدام برای اولین بار با معرفی نسل نخست سدان کواتروپورته در سال ۱۹۶۳ توسط مازراتی انجام گرفت. مدلی که همچنان در حال تولید بوده و در نسل ششم خود قرار دارد. کواتروپورته در طول این سالها با موتورهای مختلف V6 و V8 عرضهشده است درحالیکه اخیراً از موتورهای ساخت فراری استفاده میکند. علاوه بر این به دلیل موفقیت کواتروپورته، مازراتی تصمیم گرفت سدانی کوچکتر از آن بانام گیبلی را نیز تولید کند.
آستونمارتین راپید
آستونمارتین ازجمله سوپراسپرتسازانی است که تجربهٔ ساخت سدانهای چهاردر را در تاریخ خود دارد چراکه این شرکت، برند لاگوندا را در سال ۱۹۴۷ خریداری نموده و اقدام به تولید سدانهایی تحت برند لاگوندا نمود. حتی در حال حاضر آستونمارتین، لاگوندا را مجدداً احیا نموده و سدان جدیدی را صرفاً جهت عرضه در بازار کشورهای حاشیهٔ خلیجفارس تولید کرده است؛ اما غیر از لاگوندا، آستونمارتین یک سدان کوپهٔ چهاردر دیگر را نیز بانام راپید عرضه کرده است. این خودرو بر اساس مدل DB9 ساختهشده و از بسیاری جهات شبیه به آن است. جدیدترین مدل راپید، مدل S است که از یک موتور ۶ لیتری V12 با ۵۵۲ اسب بخار قدرت استفاده میکند.
پورشه پانامرا
پسازاینکه پورشه با عرضهٔ اولین کراساوور خود بانام کاین در سال ۲۰۰۲ به موفقیت رسید، در سال ۲۰۰۹ اولین سدان تولیدی خود را نیز بانام پانامرا معرفی نمود. البته پانامرا اولین سدان پورشه محسوب نمیشود چراکه این شرکت قبلاً نسخهٔ سدان ۹۱۱ و سدان دیگری بانام ۹۸۹ را نیز معرفی کرده بود که البته هیچکدام به تولید نرسیدند؛ بنابراین پانامرا اولین سدان تولیدی پورشه بهحساب میآید. بهتازگی نسل دوم پانامرا معرفیشده که با طیف وسیعی از موتورهای V6، V8، توربو، دیزل و حتی هیبریدی و گیربکسهای دستی، اتوماتیک و دوکلاچه و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه میگردد. جدیدترین پانامرا توربو مجهز به موتور ۵۵۰ اسب بخاری است که میتوانید با آن به همراه خانواده در کمتر از ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسید. مطمئناً پانامرا خودروی چهاردر اسپرت ایدهآلی است.
علي
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ولی هیچکدومشون تجربه پورشه و موفقیتهاشو حالا حالاها بدست نخواهند اورد. وقتی اسم سدان اسپورت به میان میاد ذهن همه به سمت پانامرا جلب میشه و این یعنی موفقیت.
NEMESIS
۱۲ مرداد ۱۳۹۵درود بر تو علی جان ……………..
واقعا وقتی اسم سدان سریع میاد پانامرا در ذهن نقش میبنده ……..
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مرداد ۱۳۹۵رخ پانامرا لامصب خیلی خوبه
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مرداد ۱۳۹۵به نظر من فراری و لامبورگینی تخصص دارن در سوپراسپرت
ولی پورشه هم در ساخت سدان موفق بوده هم اسپرت
بوگاتی هم فقط برای رکورد زدن خوبه
احمد باقری
۱۲ مرداد ۱۳۹۵بوگاتی، لامبورگینی، مازراتی، استون مارتین
رضا
۱۲ مرداد ۱۳۹۵یعنی چی ! بازم نظرات بی محتوا
مرصاد
۱۲ مرداد ۱۳۹۵داشته مرور می کرده یادش نره! !
????
محمد حسین
۱۲ مرداد ۱۳۹۵پر واضحه که مازراتی و پورشه با هدفمندی بیشتری سدان های خودشونو معرفی کردن و این یعنی دقت بیشتر در رسیدن به اهدافی که خریدار ها دنبالشون هستن ؛ بنابر این موفقیت رو باید در این دو جست و جو کرد. من باشم پورشه رو انتخاب می کنم …. با اجازه!
امیرحسین
۱۲ مرداد ۱۳۹۵واقعاً رخ پانامرا عالیست!!!!!!یعنی هر چیز گرونی تو ایران بی نظیر و فوق العاده تلقی میشه
احتمالاً دوستان برنامه “تاپ گیر” رو ندیدن که وقتی پانامرا می خواست رد بشه هر سه نفر چشمها شون رو میبستن!!!!
آستون مارتین راپید و مازراتی گیبلی بهترین هستن
NEMESIS
۱۲ مرداد ۱۳۹۵نه دیگه عزیز فقط اون جرمی مسخره اینکارو کرد ………
در ضمن برنده اون مسابقه هم پورشه بود
اخ قیاف جرمی چقدر دیدنی بود زمانی که مسابقه رو استون و مازراتی باختن
دلم خنک شد همیشه پورشه حال جرمی گرفته تو هر درگی که با پورشه داشت پشت ماشین رقیب می نشست و از پورشه بد میگفت مثل احمد باقری بعد سریع تو مسابقه سوسک می شد حالی می کردم ها
خیلی کلیپ دارم از این وقایع خواستید بگید تا بذارم ……..
البته جرمی پشت کاررا جی تی که دهنش وا مونده بود ……….
PORSCHE:The God of Cars
۱۲ مرداد ۱۳۹۵درسته. من عاشق پورشه بودم. ولی اصلا از تیکه انداختن های جرمی ناراحت نمیشدم. حتی خیلی هم برام جالب بود.. چون هم بامزه بود هم تنوع داشت. بعضی ایراد هایی که میگرفت رو خودم هم قبول داشتم چون با علم و تجربه حرف میزد. نه مثل بعضی ها که فقط تو مانیتور پورشه میبینن و هدفشون فقط جلب توجهه. به نظر من هدف جرمی گیر دادن و اذیت کردن ریچارد هموند (عاشق پورشه )و جذاب کردن برنامه بود.
نمیدونم کسی این حس بهش دست داده یا نه. با دیدن عکس از نمای جانبی Panamera فکر میکردم خیلی باید دراز باشه. یک حور نامتناسبی حس میشد. ولی با دیدن این ماشین از نزدیک فهمیدم خیلی متناسب و با وقار طراحی شده. سواریش هم اصلا شبیه یک خودروی دراز مثل سری 7 یا S class نیست. خیلی عالی فرمون میگیره. همون حس اسپرت پورشه. جدا میخوام بدونم پانامرا توربو اس چه حسی میتونه داشته باشه.
ALIREZA034
۱۲ مرداد ۱۳۹۵تاریخ نشون داده سوپر اسپرت سازان وقتی سدان لوکس میسازن معملا ماشین های خوب و بسیار جذابی میشن به نظرم علتشم اینه که این خودرو سازان معمولا یک مدل در این سگمنت دارن و تمام تلاششونو میکنن و هنرشونو تو ماشین واقعا اجرا میکنن.
akbar
۱۲ مرداد ۱۳۹۵پولدارها کمتر دوست دارند یک خودرو خیلی گران چهار درب اسپرت بخرند و اگه قرار باشه لحظاتی رو تفریح کنند ترجیح می دهند سوار یک اتومبیل اسپرت دو درب باشند و در کنار اون چند ماشین دیگه هم داشته باشند ، به نظر من تولید یک خودرو چهار درب سوپر اسپرت اصلا” لزومی نداره و چهار دربی که نسبت قدرت به وزنش 200 باشه واقعا” کافیه .
uss zumwalt DDG-1000
۱۲ مرداد ۱۳۹۵سدان شاخ هم خیلی داریم که پولدارها طرفدار سرسختشون هستن
MjM
۱۳ مرداد ۱۳۹۵نیاز بازار….رقابت…تنوع محصول… و در نهایت حفظ مشتری طی سالهای گذشته خودرو سازای زیادی رو ترغیب کرده که کلاس های جدیدی رو به لیست خودرو هاشون اضافه کنن…از کاین برای پورشه بگیر که تا رسیده به پانامرا و ماکان…یا شاسی بلند های مازراتی ، جگوار..لامبورگینی … کلاس های مختلف بنز(CLS…GLE…CLA…S coupeو…)…همه و همه به خاطر تغییر ذاعقه مشتری و موندن تو کورس رقابته…که حتی شاید برخلاف روند سنتی شرکتها باشه….حتی فراری که به طور قاطع گفته کراس یا سدان تولیدنخواهد کرد….شاید چند سال دیگه این کارو بکنه…تو دنیای تگنولوژی و خودرو هیچ چیزی بعید نیست!
پوریا
۱۳ مرداد ۱۳۹۵به نظر من جای m6وm5 خالی بود
مسعود
۱۳ مرداد ۱۳۹۵تو بین سدان های تولید شده هیچ کدوم اصالت و استایلش رو مثل آستون مارتین رپید حفظ نکرده.
تو یه مقایسه میخوندم که بین سدان های هم قیمت و حتی بالا تر بهترین و زیبا ترین صدای اگزوز رو داره که در برخی موارد هم رقیب رو از سبقت گیری منصرف میکنه.
اما خب مشکلات عدیده ای مثل فضای تقریبا غیر قابل استفاده عقب برای بزرگ سالان هم از مشکلات این سدان لوکس اسپرت محسوب میشه.
محمد زمانلو
۱۶ مرداد ۱۳۹۵سدان لوکس اسپرت = فقط پانامرا توربو S