هر بار با کلمهٔ سوپراسپرت یا سوپرکار مواجه میشویم قطعاً به یاد پیشرانههای حجیم ۸، ۱۰، ۱۲ و یا حتی ۱۶ سیلندر میافتیم؛ اما این تفکر اصلاً درست نیست زیرا همین چند روز پیش بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آئودی در حال آمادهسازی یک نسخهٔ شش سیلندر از سوپراسپرت R8 خود است که پایینتر از نسخهٔ ۱۰ سیلندر قرار خواهد گرفت. هرچند این ایده ممکن است ناامیدکننده باشد اما آئودی اولین خودروسازی نیست که یک سوپراسپرت شش سیلندر خواهد ساخت زیرا در حال حاضر چهار سوپراسپرت واقعی در حال تولید هستند که تنها شش سیلندر در زیر کاپوتشان دارند که حجمی بین ۳.۵ تا ۴ لیتر دارد. البته این سوپراسپرتها برای اینکه بتوانند با انواع مجهز به پیشرانههای بزرگتر رقابت کنند اغلب مجهز به توربوشارژر یا حتی موتور کمکی الکتریکی شدهاند. حال در ادامه به معرفی این چهار سوپراسپرت شش سیلندر میپردازیم که عملکرد فوقالعادهای داشته و با موتور کوچک خود به رقابت با سوپراسپرتهایی با موتورهای بزرگتر میپردازند.
پورشه ۹۱۱
بدون شک وقتی صحبت از یک سوپراسپرت شش سیلندر میشود اکثراً پورشه ۹۱۱ را به خاطر میآورند. خودرویی مجهز به پیشرانهٔ شش سیلندر تخت که در قسمت عقب نصب شده و در طول سالها بسیار بهبود یافته است. مثلاً برای مدیریت دمای بهتر از شیوهٔ سنتی هواخنک به روش آبخنک روی آورده است. بالاترین مدل ۹۱۱ امروزی، نسخهٔ توربو S است که از یک پیشرانهٔ تخت ۳.۸ لیتری با دو توربوشارژر استفاده میکند. این موتور ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آنرا از طریق یک گیربکس سریع PDK دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال میدهد. این امر موجب میشود که پورشه ۹۱۱ توربو S تنها در ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. اگر توربوشارژر و سیستم چهارچرخ محرک چیزهایی هستند که علاقهای بدانها ندارید، مدل GT3 RS انتخابی عالی برای شما خواهد بود. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی است که ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتاب صفرتاصد کیلومتر این مدل ۳.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعتی برابر با ۳۱۰ کیلومتر در ساعت دارد. هرچند این مدل کندتر از توربو S است اما بهاحتمالزیاد لذت و رضایت بیشتری را برای مالک خود به ارمغان میآورد و تقاضای بیشتر بازار نیز این امر را اثبات کرده است.
نیسان GT-R
یکی از رقبای اصلی پورشه ۹۱۱، نیسان GT-R است که همواره از زمان معرفی در سال ۲۰۰۷ در طول یک دههٔ گذشته بهبود پیدا کرده است. نیروی این سوپراسپرت ژاپنی از یک موتور ۳.۸ لیتری V6 با دو توربوشارژر تأمین میشود که ۵۷۰ اسب بخار قدرت دارد. این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال یافته و شتاب صفرتاصد باورنکردنی ۲.۷ ثانیه را به GT-R هدیه میکند. اگر چیزی بازهم سریعتر از این میخواهید، تیونر داخلی نیسان یعنی نیسمو، نسخهٔ تقویتشدهٔ GT-R را ارائه کرده است. نیسان GT-R نیسمو ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف زمان خارقالعادهٔ ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند. نسخهٔ استاندارد GT-R یک دور پیست نوربرگرینگ را با زمان ۷ دقیقه و ۸ ثانیه و ۶۷۹ هزارم ثانیه طی کرده است که برای خودرویی با تنها شش سیلندر هرگز عدد بدی نیست.
آکورا NSX
مانند نسل اول NSX، نسخهٔ جدید آنهم مجهز به یک پیشرانهٔ V6 شده که در میانهٔ خودرو نصب گردیده است. این موتور بنزینی توسط دو توربوشارژر و سه موتور الکتریکی تقویت میشود که یکی از این سه موتور برقی درون گیربکس ۹ سرعتهٔ دوکلاچهٔ خودرو نصب شده و دوتای دیگر داخل چرخهای جلو نصب گردیدهاند. حجم پیشرانهٔ درونسوز NSX جدید نیز از ۳ لیتر نسل اول به ۳.۵ لیتر افزایش پیدا کرده است. نتیجهٔ تمامی این موارد ارائهٔ قدرت کلی ۵۷۵ اسب بخار و گشتاور ۶۴۵ نیوتن متر است. این سوپراسپرت که با مهندسی ژاپنی اما در آمریکا ساخته شده است، با تکیه بر موتورهای خود تنها در ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز به ۳۰۷ کیلومتر در ساعت میرسد. این عملکردی است که یک موتور بنزینی کوچک با هر ترفندی که شده برای شما به ارمغان میآورد.
فورد GT
نسخهٔ اصلی و اولیهٔ فورد GT مجهز به یک پیشرانهٔ عظیم V8 با حجم ۷ لیتر بود. یک دهه پیش فورد برای ادای احترام به GT پرافتخار، نسل جدید آنرا معرفی نمود که مجهز به یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 شده بود؛ اما این بار در جدیدترین نسل GT، فورد از یک موتور کوچک ۳.۵ لیتری V6 اکوبوست استفاده کرده که بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. خروجی دقیق این موتور و ارقام و اعداد مربوط به عملکرد نسل جدید فورد GT هنوز اعلام نشده است اما میتوان با قاطعیت گفت که فورد GT جدید بسیاری از سوپراسپرتهای با موتورهای بزرگتر را تار و مار خواهد کرد. البته فورد GT همچنان از رقبای مستقیمش یعنی شورلت کوروت Z06 و دوج وایپر که مجهز به پیشرانههای بسیار بزرگتری هستند ضعیفتر است بهطوریکه کوروت Z06 با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ و وایپر با پیشرانهٔ ۸.۴ لیتری V10 تنفس طبیعی به ترتیب ۶۵۰ و ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارند.
(ali (CHEVY NOVA
۳۱ شهریور ۱۳۹۵فورد gt که اخره ماشین هست و نیومده همش رو فورد فروخت اونم با چه شرایط سختی که برا فروشش گذاشته بود
این ماشین دقیقا مثل سال1966 که قهرمان مسابقات لمانز اروپا شد و مقام 1تا 3 رو بدست اوردباز هم موفقیتش رو نشون میده
البته با این فروشی که داره موفقیتش معلومه
(ali (CHEVY NOVA
۳۱ شهریور ۱۳۹۵هر چقدر دیسلایک میگیرم بیشتر حال میکنم نمیدونمم چرا؟؟؟
این نشون میده به یه سری خیییییلی فشار اومده خدا
Hamid...Audi
۱ مهر ۱۳۹۵دوستان به این تعصب احمقانه منفی دادن وگرنه کیه که ماشین آمریکایی مخصوصا فورد جی تی رو دوست نداشته باشه.
(ali (CHEVY NOVA
۱ مهر ۱۳۹۵جناب حمید ایودی شما انگاری از ادب به دور هستید
من فقط از ماشین مورد علاقم حرف زدم مثل بقیه
از من متعصب تر خیلی هست که شما انگار نمیبینی
علی اتزیو
۱۲ آذر ۱۳۹۵داداش من (نظر شخصیم) با فورد جی تی اصلا حال نمیکنم ولی بالعکس عاشق فورد موستانگم اما تو این چهار تا ماشین من نیسان بیشتر می پسندم
Ehsangt3
۳۱ شهریور ۱۳۹۵داداش منم مثل شما ماشین آمریکایی رو دوست دارم ولی خوب ماشینای ایتالیایی آلمانی وانگلیسی رو هم خیلی دوست دارم ولی نمیتونم درک کنم چرا اینقدر دیسلایک دادن بهت مگه غیر اینه که سلطان فورد جی تی 4سال پیاپی قهرمان لمانز شده بود
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵ولی پورشه 911 چه جیگری بخدا
مجد
۱ مهر ۱۳۹۵هر چهار تا مشین این لیست عالی هست فقط حیف که گرونن!!!!!!!!!
(ali (CHEVY NOVA
۱ مهر ۱۳۹۵به Ehsangt3
داداشم این دیسلایک ها که به من دادن کار 2 یا 3 نفر هست که با مرورگرهای مختلف این کار رو انجام میدن
مهم نیست
REVENTоN
۳۱ شهریور ۱۳۹۵اصن خیلی کیف میکنم جی تی ار رو میبینم و هر وقت خبری ازش میشنوم خوشحال میشم، مثی مال کارخونه بابامه…?
***
Nissan...japan
۳۱ شهریور ۱۳۹۵همشون محشرن من به شخصه عاشق جی تی ار نیسموام.
Matador
۳۱ شهریور ۱۳۹۵پورشه گفته 2.8 ثانیه اما همیشه سریع تر از GTR با شتاب 2.7 ثانیه بوده.
ببینیم نیسمو با نسل جدید 911 چکار میکنه….
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵هردو حرفی برای گفتن دارن و خوب عملکردی دارن
Matador
۳۱ شهریور ۱۳۹۵NSX و GTR عالین ولی جلوی پورشه 911 turbo S باید سجده کنن !! :-))
رضا
۳۱ شهریور ۱۳۹۵صد در صد،همونطور که اونتادور برابر مدل کانورتیبل توربو اس کم آورد
Matador
۳۱ شهریور ۱۳۹۵درسته.
البته اونتادور، پورشه 911 ، شیرون ، 918 ، R8 ، RS7 ، همشون عضو یک خانوادن و با هم برادرن. برادرا جلوی هم کم نمیارن.
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵نمیارن
Nissan...japan
۱ مهر ۱۳۹۵رکورد جی تی ار نیسمو توی نوربرگ رینگ ۷:7 ثانیس و رکورد توربو اس 7:33 ثانیه دقیقا کدوم باید سجده کنه؟
حميد
۳۱ شهریور ۱۳۹۵پورشه یکم کسل کننده شده اون فورد و هوندا عالی هستند
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵از اون حرفا بود ها
کجاش کسل کننده است؟؟؟
علي
۳۱ شهریور ۱۳۹۵انگلیس کبیر کو پس؟!!!
احمد باقری
۳۱ شهریور ۱۳۹۵به جز پورشه، بقیه عالی هستند.
رضا
۳۱ شهریور ۱۳۹۵حیف که بعضی حرف هارو نمیشه گفت،وگر نه خوب جوابتو میدادم.همین پورشه ای که میگی بده قاتل خییییییلی از سوپر کار هاست
Matador
۱ مهر ۱۳۹۵کاش پورشه رو استثنا نمیکردی. :-//
باور کن افسردگی گرفتم
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵نظرشخصی ش دیگه و باید احترام بزاریم به حقوق همدیگه
Ahmadreza
۳۱ شهریور ۱۳۹۵همه عالین
ونوم
۳۱ شهریور ۱۳۹۵همانا سرور هستی ،فورد جی تی / رقیبان را کنی تو خورد جی تی …….. بگشته این ونوم دنیا سراسر / ندیده چون تویی را تند گیتی
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵شما طرفدار هنسی ونوم هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ونوم
۳۱ شهریور ۱۳۹۵داداشای پدالی اگه مشکل قافیه اینا داره شرمنده عاشق ماشین امریکاییم دیگه البته دنیا رو هم نگشتم همینجوری گفتم
Matador
۱ مهر ۱۳۹۵حرفی که از دل بیاد به دل میشینه.
قافیه لازم نداره.
uss zumwalt DDG-1000
۱ مهر ۱۳۹۵درود برشما
Saied
۱ مهر ۱۳۹۵همشون عشقه. دوس دارمشون
ارمان
۱ مهر ۱۳۹۵تو پیشرانه مورد علاقه من پرچم ژاپن بالاست همه ی ماشین های لیست عالین
به نظرم عمر محصولات ۶ سیلندر میتونه خیلی بیشتر از ۱۲ سیلندر باشه چون معقول تر به نظر میرسه
یادی هم بکنبم از پیشرانه محبوب خودم ۳لیتری ۶ سیلندر که استاد بی ام ، رو m3 افسانه ای قرار میده
GOD BLESS AMERICA
۱ مهر ۱۳۹۵حجم ها بالاست.
همون طور که تا به حال از کامنتهام فهمیدید من یکم انتظارم از صنعت خودرو بالاست چون معتقدم دارن کم کاری میکنن .
تو این دوره به خصوص و برای سال 2017 که نسل خودرو های فورمولا وان عوض خواهد شد، انتظار میره لااقل پیشرانه های 6 سیلندر هم گام با نسل فعلی فورمولا وان که سال 2013 معرفی شدند حجمی بین 1تا 2 لیتر داشته باشند نه حجمهای 3 تا 4 لیتر…..!
mojtabaaston
۱ مهر ۱۳۹۵هم هوندا و هم آکورا هر دو مدلی به اسم NSX دارند که کاملا شبیه هم هستن اما هر کدوم برند خودش رو روی ماشین میزنه؟دلیل این کار چیه؟و توی قیمت و قدرت موتور و … چه تفاوتهایی با هم دارند؟
ارمان
۱ مهر ۱۳۹۵هبچ تفاوتی ندارند احتمالا برای مارکتهای مختلف هستند البته اکورا جدید رو ندیدم هوندا لیبل بزنه همون اکورا فروشش رو در دست داره البته هر دو کمپانی یکی هستن و هیچ فرقی نمیکنه
اما اگه بحوایم به نطفه ماشین دقت کنیم خیلی بیشتر شبیه به محصولات اکورا طراحی شده تا هوندا