انتخاب شاسیبلند سال 2021 موتورترند
این روزها کل دنیا بشدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا است و این بیماری عجیب و مهلک بسیاری از رویدادها را مختل کرده است. این همهگیری روی رقابت انتخاب خودروهای سال موتورترند که هرسال بهطور منظم برگزار میشود هم تأثیر گذاشته و به همین دلیل این رقابت امسال به شیوهٔ متفاوتی برگزار شده است. در این روزها که تحرک اجتماعی محدود شده و ترس از ابتلا به کرونا همهٔ جهان را فراگرفته، حفظ سلامتی آزمایشگران، سردبیران، عکاسان و فیلمبرداران بسیار جدی خواهد بود اما این نشریهٔ مشهور وظیفهٔ خود را هم جدی میداند تا کاملترین اطلاعات را در مورد خودروهای سال در اختیار خوانندگان قرار دهد؛ بنابراین با محدود شدن گزینههای آزمایش، موتورترند برای رقابت امسال خلاقیت به خرج داده است.
در طول برگزاری رقابتهای امسال، ماسک زدن برای همه اجباری بوده، موارد ضدعفونیکننده در همهجا وجود دارد و کابین خودروها مرتباً با الکل ضدعفونی میشود. علاوه بر این، افراد با حفظ فاصله در چادرها میخوابند، غذا در جعبههای مجزا سرو میشود و دو بار در روز دمای بدن همه توسط یک متخصص کووید بررسی میشود. اگر علائمی در کسی مشاهده شود نیز کل رقابت به مدت دو هفته متوقف خواهد شد. به همین دلیل، برخلاف سالهای گذشته که نتیجهٔ رقابتهای خودرو، شاسیبلند و پیکاپ سال بهطور همزمان اعلام میشد، امسال هرماه نتیجهٔ یک رقابت اعلام میشود که اولین آنها رقابت شاسیبلند سال 2021 است.
آغاز رقابت
هرچه خودروسازان از سدانها دور میشوند، به تنوع و کلاسهای مختلف شاسیبلندها افزوده میشود؛ بنابراین امسال جدیدترین مدلها در اندازهها، اشکال و قیمتهای مختلف در رقابت شاسیبلند سال 2021 موتورترند مورد آزمایش قرار گرفتهاند. در رقابت امسال حدود 30 شاسیبلند مختلف در مکانهایی از مسیرهای کوهستانی ناهموار و مسیرهای کویری شنی گرفته تا بزرگراههای سرعتبالا مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
شرکتکنندگان رقابت شاسیبلند سال ۲۰21 موتورترند
آئودی A6 آلرود
آئودی SQ7
بامو X6
بیوک انکور GX
کادیلاک اسکالید
شورلت تریلبلیزر
شورلت تاهو/سابربن
جنسیس GV80
جیامسی یوکان
هیوندای ونی
کیا سلتوس
لندروور دیفندر
مزدا CX-30
مرسدس بنز E450 آلترین
مرسدس بنز GLA
مرسدس بنز GLB
مرسدس بنز GLC
نیسان روگ
تسلا مدل Y
تویوتا هایلندر
تویوتا ونزا
فولکسواگن اطلس کراس اسپرت
برای انتخاب شاسیبلند برتر از بین این شرکتکنندگان، تیم تست موتورترند هر شاسیبلند را طی یک فرایند دقیق 10 روزه بهطور کامل مورد ارزیابی قرار دادند. البته باید توجه داشت که این یک رقابت مقایسهای نیست و هر خودرو بر اساس شایستگیهای خود با توجه به شش معیار اصلی ارزیابی میشود. این معیارها عبارتاند از:
پیشرفت در طراحی: به طراحی داخلی و خارجی و همینطور انتخاب هوشمندانه و استفاده از متریال توجه ویژهای میشود و از اینکه به شرکتی گفته شود خودروی آن زشت است ابایی وجود ندارد.
مهندسی و تکنولوژی: تکنولوژیهایی که به نفع خریداران است بررسی میشود. این میتواند از تکنولوژیهای پیشرانه و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق جدید را شامل شود. در داخل نیز توانایی خودروها در جای دادن سرنشینان و بارها و همینطور کارایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارزیابی میشود.
مصرف سوخت: در این رقابتی که خودروها از همه لحاظ بسیار باهم تفاوت دارند، مصرف سوخت با توجه به وزن و کلاس هر خودرو سنجیده میشود. برای خودروهای الکتریکی هم مصرف انرژی بهصورت معادل در نظر گرفته میشود.
ایمنی: ویژگیهای ایمنی که از سرنشینان در برابر آسیب در تصادفات محافظت میکنند، موردبررسی قرار میگیرند و توانایی خودرو برای کمک به راننده در جلوگیری از تصادف آزمایش میشود.
ارزش: بررسی میشود که هر خودرو در برابر برچسب قیمتی خود چه ویژگیهایی را ارائه میکند و چقدر ارزش خرید دارد. همچنین پیشبینی میشود که هر خودرو پس از پنج سال مالکیت چقدر از ارزش خود را حفظ میکند.
عملکرد: بررسی میشود که در هر خودرو طراحان و مهندسان وظیفهٔ خود را چقدر خوب انجام دادهاند. مثلاً یک خودروی لوکس باید بسیار راحت باشد، یک اسیووی آفرودی باید از هر مانعی عبور کند و یک خودروی اسپرت باید در پیچها دقیق و عالی عمل کند.
پسازاینکه همهٔ شرکتکنندگان رقابت شاسیبلند سال 2021 موتورترند بهطور کامل و دقیق موردبررسی و ارزیابی قرار گرفتند و با هرکدام از معیارهای فوق سنجیده شدند، از بین آنها شش خودرو بهعنوان فینالیست انتخاب شدند.
فینالیستهای رقابت شاسیبلند سال ۲۰۲1 موتورترند
کادیلاک اسکالید
جنسیس GV80
لندروور دیفندر
کیا سلتوس
نیسان روگ
تویوتا ونزا
هرکدام از این شش شاسیبلند شایستگی پیروزی در این رقابت سخت و کسب عنوان ارزشمند شاسیبلند سال 2021 را دارند اما برخلاف سایر نشریات که لیستهایی طولانی از بهترین خودروهای سال را ارائه میکنند، در رقابتهای موتورترند فقط یک ماشین پیروز میشود. این خودرویی است که موتورترند آنرا در دستهٔ خود بهترین میداند؛ بنابراین فینالیستها باید بار دیگر باهم به رقابت بپردازند تا سرانجام یک خودرو بتواند یکی از برترین جوایز صنعت خودروسازی را از آن خود کند.
لندروور دیفندر، شاسیبلند سال 2021 موتورترند
این روزها شاسیبلندها از خودروهای همهجارو به استیشنهای قدبلند و جایگزینی برای مینیونها تبدیل شدهاند. بیشتر خودروهایی که امروزه آنها را بهعنوان SUV میشناسیم در اصل CUV هستند یعنی کراساوورهای مبتنی بر پلتفرم خودروهای سواری که صرفاً چند سانتیمتر به ارتفاع آنها اضافه شده آنهم نه برای افزایش توانایی حرکت در مسیرهای ناهموار بلکه به این دلیل که مردم دوست دارند در ارتفاع بالایی بنشینند؛ اما در مورد لندروور دیفندر هرگز اینطور نیست. نسل جدید این خودرو شاسی فولادی نسخهٔ قبلی را با یک ساختار آلومینیومی یکپارچه جایگزین کرده است و محورهای صلب جای خود را به سیستم تعلیق مستقل دادهاند. البته این شاید برای علاقهمندان به آفرود خوشایند نباشد اما دیفندر جدید در مسیرهای خشن یک همراه و راهنمای ثابتقدم است.
البته اینکه شاسیبلندی صرفاً یک اسیووی واقعی و خشن باشد، آنرا به جایزهٔ کالیپر طلایی نمیرساند زیرا در این رقابتها همهچیز از شتاب، هندلینگ و مصرف سوخت گرفته تا فضای سرنشینان عقب و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهطور دقیق ارزیابی میشود؛ بنابراین دیفندر قطعاً در همهٔ این موارد و همینطور شش معیار اصلی عملکرد خوبی داشته که توانست عنوان شاسیبلند سال 2021 موتورترند را کسب کند. دیفندر جدید جزء آن دسته از خودروهایی است که پس از تنها یک کیلومتر رانندگی احساس خاص بودن به راننده میدهد. این شاسیبلند بریتانیایی واقعاً از همه لحاظ احساس خوبی دارد تا جایی که سردبیر اصلی موتورترند میگوید خوشحالم آنقدر زنده ماندهام که بازگشت دیفندر را دیدم.
دیفندر مثل G کلاس، لندکروزر و رانگلر یک نماد است و علاقهمندان به خودرو میخواهند نمادها نهفقط خوب بلکه عالی باشند. دیفندر جدید دقیقاً همان چیزی است که طرفداران این نام بزرگ میخواهند. این ماشین از طراحی داخلی و خارجی عالی، هماهنگی فوقالعادهٔ پیشرانه و گیربکس، کیفیت سواری استثنایی، ارزش شگفتانگیز و قابلیت رفتن به هر جای کرهٔ زمین برخوردار است. این یک ترکیب تحسینبرانگیز است؛ بنابراین بهتر است G کلاس مراقب باشد زیرا دیفندر نزدیکترین رقیبی است که طی سالهای گذشته داشته است. هرچند این ماشین هنوز هم بهوضوح یک دیفندر است و باافتخار میراث خود را به همراه دارد اما مثل رانگلر و G کلاس بَردهٔ گذشته نیست. دیفندر جدید اثبات میکند نیازی نیست همیشه و به هر قیمتی به گذشته و سنتها پایبند ماند.
مشخصات فنی
Land Rover Defender 110 2020 | |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توربو |
قدرت | 400 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر |
ردلاین | 6,800 rpm |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
طول | 4,757 میلیمتر |
عرض | 1,996 میلیمتر |
ارتفاع | 2,039 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,022 میلیمتر |
وزن خالص | 2594 کیلوگرم |
توزیع وزن | 49/51 جلو/عقب |
ظرفیت بکسل | 3.7 تن |
ظرفیت سرنشین | 7 نفر |
ظرفیت صندوق بار | 323 تا 1955 لیتر |
شتاب صفر تا 96 | 6.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.9 ثانیه |
ترمز از 96 تا صفر | 39.3 متر |
شتاب جانبی | 0.67 جی |
ظرفیت باک | 90 لیتر |
مصرف سوخت | 12.4 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 63,600 دلار |
قیمت تستشده | 82,575 دلار |