خودروهای امروزی دارای برخی تکنولوژیهای شگفتانگیزی هستند که برخی از آنها تقریباً در همهی مدلها بکار میروند. خودروهای جدید با تکنولوژیهای جدید غالباً “اولین” نیستند چراکه در حقیقت برخی از آنها در قرن بیستم توسعه یافتهاند اما در آن زمان تنها در حد نمونههای آزمایشگاهی باقی ماندهاند. از پیشرانهی توربوشارژر پایه گرفته تا سیستم فرمان پذیری چهار چرخ، اینجا ۸ خودرو با تکنولوژی مخصوص خود را معرفی کردهایم که صنعت خودروی مدرن را تحت تأثیر قرار دادهاند.
- الدزموبیل جت فایر
در سال ۱۹۶۲ الدزموبیل توربوشارژر را اختراع کرد و دید که این تکنولوژی چقدر خوب است. نیروی القایی پیش از سوپرشارژر وجود داشت اما این شرکت با Garrett همکاری نمود. این توربو حداکثر بوست 5psi داشت و خودرو هنوز به کاربراتور مجهز بود. از آنجایی که این خودرو نمونهای آزمایشی بود پارهای از مشکلات را داشت که الدزمبیل را مجبور به توسعهی تزریق آب نمود و آن را مایع توربو راکت نامید. طراحی این سیستم پیچیده بود اما در آینده ادامه یافت و هماکنون میبینیم که توربو چقدر محبوب شده است.
- کراسلی هات شات
کراسلی کمپانی آمریکایی کوچکی بود که به ساخت خودروهای کوچک مبادرت میکرد. این شرکت دارای لیستی از تکنولوژیهای جدید بوده که معمولترین آن ترمزهای دیسکی است. در سال ۱۹۴۹ آنها ترمزهای دیسکی را بهصورت استاندارد روی هر چهار چرخ قرار داده بودند. با اینکه توسعهی ترمزهای دیسکی به اوایل سالهای ۱۸۹۰ بازمیگردد اما تا اواخر دههی ۴۰ میلادی کسی از آنها استفاده نکرده بود. پیش از کراسلی این جگوار بود که از ترمزهای دیسکی برای مدل مسابقهای D تایپ سود برده بود.
- لامبورگینی میورا
شاید میورا را اولین سوپرکار مدرن بنامید. میورا پدر همهی خودروهای اسپورت پیشرانه وسط کنونی است. خودروهای پیشرانه وسطی قبل از میورا وجود داشتهاند اما لامبورگینی حقیقتاً پیشرو خودروهای پیشرانه وسط بوده است. میورا دارای پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۴ لیتری بود و اولین لامبورگینی مدرن نام گرفت.
- آلفارومئو اسپایدر
این خودرو از آن چیزی که V-tech مینامیم فاصله دارد اما در حقیقت اولین خودرویی است که نوعی از زمانبندی متغیر سوپاپها را داشته است. اکثر خودروهای اسپورت امروزی این سیستم را دارند اما لقب “اولین” به آلفارومئو اسپایدر در سال ۱۹۸۲ تعلق میگیرد. این خودرو VVT مکانیکی داشت که اگرچه کاراترین نبود اما تکنولوژی جدیدی بود که به اکثر خودروهای اسپورت تسری یافت. بعدها سیستم VTEC توسط هوندا اختراع شد که اصول یکسانی با این سیستم دارد.
- تویوتا کرولا
برخلاف دیگر خودروهای حاضر در این لیست، کرولا به خاطر تکنولوژی زیر پوستی اینجا حضور نیافته بلکه به خاطر مسائل بیرونی یعنی تولید خود دیده میشود. اکثر خودروهای امروزی در کارخانههای بزرگ و با سرعت زیاد و هزینهی کم ساخته میشوند. تویوتا کرولا با بیش از ۴۰ میلیون دستگاه فروش (تا سال ۲۰۱۳) پرفروشترین خودروی تاریخ است. این خودرو از سال ۱۹۶۶ ساخته میشود و بهصورت میانگین در هر سال ۸۵۰ هزار دستگاه از آن فروخته شده است. تقاضا برای این خودرو هنوز هم بالاست و شما میتوانید کرولا را همهجا بیابید.
- فورد مدل T
همانند کرولا فورد مدل T نیز چیزی جدید دارد اما داخل خودرو نیست. ایدهی تولید انبوه در اوایل ۱۹۰۰ همانند یک لطیفه بود. تا زمانی که فورد به مردم ثابت کرد در اشتباه هستند هیچکسی باور نداشت که خودرو بتواند جایگزین اسبها شود. این خودرو یکی از مهمترین مدلهای صنعت خودروست چراکه اولین بار بهصورت انبوه تولید شد. با افزایش تولید بهای آن کاهش یافت و تقاضا بالا رفت و بنابراین همه میتوانستند یک فورد مدل T بخرند. این خودرو ۱۴ نوع شاسی متفاوت داشته و دارای طراحیهای متفاوت بوده است. امروزه اکثریت خودروها برای همان هدف ساخته میشوند: جابجایی تودهی مردم.
- ساب GT750
ایمنی در صنعت خودروی امروز فاکتور مهمی است برای مثال هر خودرویی که ساخته میشود باید دارای کمربند ایمنی باشد. کمربندهای ایمنی تقریباً در زمان جنگ جهانی اول ساخته شدند اما اولین خودرویی که بهصورت استاندارد دارای کمربند ایمنی بود و تولید انبوه داشت ساب GT750 است. این خودرو بین سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ و به عنوان نسخهی اسپورت ساب ۹۳ ساخته شد و تنها قدرت ۵۰-۵۵ اسب بخاری داشت. بعدها این خودرو با ساب ۹۶ که پیشرانهای بزرگتر و ترمزهای دیسکی داشت جایگزین گردید.
- جیپ ویلیز
ریشهی خودروهای همهجارو به این مدل بازمیگردد. در زمان جنگ جهانی دوم ارتش نیازمند خودروی بادوام، ساده و ارزانی بو که بتواند همهچیز را در نواحی خشن جابجا کند. این خودرو بسیار سبک و دارای پیشرانهی ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری با قدرت ۶۰ اسب بخار بود؛ و به خاطر اینکه وزن آن کمی بیشتر از یک تن بود فرز و چابک عمل میکرد. از سال ۱۹۴۵ افراد غیرنظامی نیز میتوانستند این خودرو را بخرند و ویلیز لقب اولین ۴×۴ تولید انبوه را از آنِ خود کرد.
منبع: carthrottle
آرین
۲۷ آبان ۱۳۹۵حیف بود ساب سوئدی تا اخرین روز تولیدش همیشه پیشرو در ایمنی بود، .ضمناً همین ساب بود که اولین بار توربو شارژ رو در مدل تولید انبوه بکار برد.
(ali (CHEVY NOVA
۲۷ آبان ۱۳۹۵ای ولا که 3 تاشون امریکایی هستش
اولدزموبیل جت فایر ماه هستش
جیپ mb که یه ماشین حماسه ساز هستش
فوردt هم اولین ماشین تولید انبوه جهان با 15 میلیون فروش طی نزدیم به20 سال
ونوم
۲۷ آبان ۱۳۹۵علی اقا چهار تا امریکایی بودن کراسلی هم حساب کن خیلی اقایی
(ali (CHEVY NOVA
۲۸ آبان ۱۳۹۵درسته دادا 4 تا هستن
شما هم خیلی اقایی
مجید
۲۷ آبان ۱۳۹۵میورا که عشق است!!!!!!!!!!بی شرف تو موزه خودرو کرج رفتم سمتش تا 2 دقیقه محوش بودم!!!!!!!!!!
واقعا یکی از شاهکارها چه هنری و چه فنی در تاریخ خودرو سازیه!!!!!!!!جیپ که پدر آفروده و جای خود!!!!!!اما الدزموبیل و ساب هم خیلی جالب بودن.ولی اسم کمپانی کراسلی رو هم تاحالا نشنیده بودم!!!!!!!!!
در کل ممنون از نویسنده!
شب جمعه ای با این مطلب حال اساسی داد!!!!!
Elemento
۲۷ آبان ۱۳۹۵موافقم.
واقعا میورا خودرویی بود که در تاریخ دیگه تکرار نشد و نخواهد شد.
تاثیری که میورا بر صنعت سوپراسپرت سازی و خودروسازی داشت هیچ شرکت دیگه ای نداشت.
همین الان هم از 90 درصد خودروهای تولیدی دنیا برای من جذابیت و طراوت بیشتری داره.
در کل خودرویی هست که عاشقش هستم.
امیدوارم لامبورگینی رو همیشه در اوج ببینم.
التماس دعا
م.ر
۲۷ آبان ۱۳۹۵خدایا سال 1949 یه شرکت کوچک ماشینهاش چهارچرخ دیسکی بوده الان ما نمیتونیم همه ماشینهامونو چهارچرخ دیسکی بدیم تو بازار فقط سورن و پارس elx
امیدوارم با همین دعاهامون کارمون درست بشه
حمیدرضا
۲۷ آبان ۱۳۹۵اون ساب توسط چینی ها شد سنوا و اومد ایران منتها دیار خودرو این مدلم تو ایران نابود کرد
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۲۷ آبان ۱۳۹۵الفا چقدر شبیه پورشه بوده ….!!!!!!!!!
ASA
۲۷ آبان ۱۳۹۵جیپ ویلیز عالی بود واقعا
حسین
۲۷ آبان ۱۳۹۵دوستان فردا قسمت اول گرند تور منتشر میشه
حميد
۲۷ آبان ۱۳۹۵کرولا از کجا به کجا رسید پیکان از رده خارج شد بدون هیچ تغییری
احمد باقری
۲۷ آبان ۱۳۹۵لامبورگینی، آلفارومئو و تویوتا.
la Ferrari
۲۷ آبان ۱۳۹۵فوق العاده است این لامبورگینی میورا…..
فرشاد سجادیان
۲۸ آبان ۱۳۹۵لامبورگینی عالیه اما هیچوقت انقلابی نبوده.
حامد
۲۸ آبان ۱۳۹۵من عاشق اون 12سیلندر عرضی میورا هستم. مجموعه موتور و شاسیش واقعا جالب و قشنگه.
کسی میدونه تو عکس به جز فروچیو لامبورگینی اون دونفر دیگه کیان؟ ینی دالارا و استانزالی هستن؟
GOD BLESS AMERICA
۲۸ آبان ۱۳۹۵شماره هفتم یعنی ساب GT750 بسیار نظرم رو جلب کرد .
mehdegaran
۲۴ خرداد ۱۳۹۷محض اطلاع بگم اولین خودروی تولید انبوه جهان الدزمبیل curved dash با تیراژ تولید 19000 دستگاه بود و نه فورد مدل T