همانطور که میدانید در بازارهای سالم و رقابتی مانند بازار آمریکا خریدوفروش خودرو بر اساس نیاز افراد صورت میگیرد و افراد جامعه در هر سطح قیمتی گزینههای زیادی برای انتخاب خودرو پیش رو دارند. بهمنظور تعیین اولویتهای خریداران برای انتخاب خودرو موسسه معتبر JD Power نظرسنجی جدیدی را ترتیب داده تا عواملی که بیشترین تأثیر را در فروش یک خودرو در سال ۲۰۱۶ دارند، مشخص شود. این نتایج بر پایه پاسخهای حدود ۲۶۵۰۰ نفر از متقاضیانی که یک وسیله نقلیه جدید در ماه آوریل و می ۲۰۱۵ خریداری کردهاند، انجام شده است. دیگر یافتههای جالب بیانگر این واقعیت است که خریداران این روزها برای انتخاب، کمتر به مشاهده خودرو و مشخصات آن بر روی کاغذ بسنده میکنند و هر خریدار به طور متوسط با بررسی فیزیکی و تست سه مدل مختلف انتخاب خود را انجام میدهد.
۵. عملکرد
درحالیکه پاسخ هر کس به یک سواری هیجانانگیز مثبت است، ۴۵ درصد از پاسخدهندگان گفتهاند که عملکرد یکی از عوامل اصلی آنها در انتخاب و خرید یک وسیله نقلیه جدید بوده است. نیاز به عملکرد درواقع در مقایسه با سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است و ممکن است به دلیل کاهش قیمت بنزین باشد.
۴. مصرف سوخت
۵۴ درصد از پاسخدهندگان در این نظرسنجی مسافت پیموده شده با یکبار سوختگیری را بهعنوان یک دلیل اصلی برای خرید ماشین ذکر کردهاند. درواقع تأثیرگذاری این عامل ۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و در حال حاضر بعد از پنج سال از نظر خریداران خودرو جدید کماهمیتتر شده است. در نظرسنجیهای جدید تأثیر مسافت پیموده شده با یکبار سوختگیری در انصراف از خرید یک خودرو بسیار کمتر از گذشته ذکر شده است. کاهش اهمیت به میزان مصرف سوخت را به احتمال زیاد میتوان به کاهش قیمت بنزین نسبت داد.
۳. قابلیت اطمینان
برخلاف مسافت پیموده شده با یکبار سوختگیری، قابلیت اطمینان در اتومبیلهای جدید، تبدیل به یک عامل مهمتر در تصمیمگیری شده است. ۵۶ درصد از پاسخدهندگان اعلام کردهاند که این موضوع یکی از دلایل اصلی برای انتخاب یک ماشین جدید است. نگرانیها در مورد قابلیت اطمینان حدود ۵ درصد نسبت به سال گذشته و تا ۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ رشد داشته است. در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۸ درصد از خریداران خودرو جدید قابلیت اطمینان را بهعنوان یک دلیل اصلی برای انتخاب خود ذکر کرده بودند.
دیو سارجنت، معاون اجرایی بخش کیفیت، JD Power میگوید:
با وجود فراخوانهای زیادی که اخیراً خودروسازان انجام دادهاند و چالشهای جدیدی که با معرفی تکنولوژیهای جدید به وجود آمده است، مصرفکنندگان بیشتر از گذشته به فاکتور قابلیت اطمینان وسایل نقلیه جدید اهمیت میدهند. اثرات این عامل بهاندازهای مهم است که درنهایت میتواند موجب انصراف مصرفکنندهها از خرید گزینههای انتخابی شود.
برای درک اهمیت فاکتور “قابلیت اطمینان” بهعنوان مثال، این موضوع باعث شده تا ۲۴ درصد از پاسخدهندگان از خرید برندهای داخلی و ۱۳ درصد از برندهای اروپایی و ۱۲ درصد از برندهای آسیایی، صرفنظر کنند. با توجه به نتایج بهدست آمده JD Power در مورد فاکتور “قابلیت اطمینان”، واقعیت این است که برندهای داخلی (آمریکا) از نظر قابلیت اطمینان توان رقابت با برندهای خارجی را ندارند.
۲. طراحی داخلی و آسایش
به دلیل اینکه رانندگان زمان زیادی را در داخل وسایل نقلیه خود سپری میکنند، نیاز به یک طراحی داخلی شیک و راحت دارند، بهطوری که ۵۷ درصد از پاسخدهندگان از بین فاکتورهای مختلف لیست، آن را بهعنوان یک نگرانی عمده برای خرید خود اعلام کردهاند. این فاکتور همچنین دومین فاکتور تأثیرگذار در انصراف مشتریان از خرید گزینههای انتخابی است.
۱. طراحی ظاهری
همهچیز در یک عنصری ساده از وسایل نقلیه خلاصه میشود: طراحی ظاهری. با وجود تکنولوژیهای مختلف و اهمیت عملکرد خودرو و فاکتورهای مهم دیگر هنوز هم مهمترین عامل در انتخاب خودرو ظاهر خارجی آن است. ۵۷ درصد از پاسخدهندگان، طراحی ظاهری را بهعنوان اصلیترین دلیل انتخاب و خرید یک ماشین جدید اعلام کردهاند. درواقع این میزان نسبت به سال گذشته، کمتر از یک درصد کاهش داشته است.
دانیال
۵ بهمن ۱۳۹۴خوب اینو واسه ما چه تاثیری داره ؟ ما باید اول اخرش پراید بگیریم و بمیریم
Archi KHAN
۵ بهمن ۱۳۹۴درستِ اوضاع اقتصادی برای قشر متوسط و ضعیف جامعه خیلی بهم ریخته اس ،
اما دیگه این قدر هم نا امید نباش داداش …
دانیال
۶ بهمن ۱۳۹۴دوست عزیز به چی امید داشته باشم اینقد دست و پا زدم که دیگه خستم
Archi KHAN
۶ بهمن ۱۳۹۴اولا که خستگه بودن از همه چیز
با نا امیدی فرق داره
ثانیا خیلی ها هستن که تو همین آشفته بازار ، پراید سوار نمیشن و ماشین نسبتا خوب سواران .
البته اگه از اون آدمهایی نباشی که تازه لازم باشه بهت ثابت کنم کسی که پول داره و ماشین خوب داره الزاما بچه پولدار نیست و دزد و کلاه بدار نیس …
CORVETTE Z06
۵ بهمن ۱۳۹۴تا وقتی که آدم از طراحی ظاهری ماشینی خوشش نیاد هر چقدر هم قدرت و امکانات داشته باشه به دل نمیشینه.
king 918
۵ بهمن ۱۳۹۴اگه ماشینی هم طراحی داخلی خوبی نداشته باشه فقط ظاهرش خوب باشه به دل نمیشینه
یه راننده بیشتر با کابین خودرو سر و کار داره و طراحی شیک و زیبای کابین با یه کیفیت فوق العاده و مخصوصا اپشن های متنوع صندلی ( گرم کن سرد کن و ماساژور ) رویایی ترین سواری رو به همراه داره ..
Car Designer
۵ بهمن ۱۳۹۴ما هم وقتی بخوایم ماشین بخریم همیشه این دغدغه هارو داریم…مثلا ماشینی…ببخشید…مثلا پرایدی که میخوایم بخریم وانت باشه یا سدان باشه اصلا کوپه باشه ولی خانوما بیشتر هاچبک دوستدارن…چون میدونیم هر کدوم از این مدلا یه کارایی خاصی داره
مهدی
۵ بهمن ۱۳۹۴5 فاکتو ر تاثیر گذار در خرید خودرو در ایران:
5:خودروی خریداری شده زیر 100 اسب بخار قدرت داشته باشد(برای گاری سازان ارتقای تکنولوژی در حال حاظربسیار فراتر از توانایی شان است)
4:خودروی خریداری شده همانند پراید کم مصرف باشد(مصرف پرایددر صد کیلومتر 7 الی 8 لیتر است که به ادعای کمپانی کم مصرف تر از خودرو های روز است!)
3:خودروی خریداری شده حد اقل تا دم در پارکینگ نمایندگی از هم وا نرفته و پیچ و مهره هایش نقش بر زمین نشوند یا موتور آن منفجر نشود!(خدمات بسیار مطلوب خودروسازان بر این اساس است که اگر تا دم در پارکینگ نمایندگی خودرو سالم ماند پس بقیه اش را هم سالم خواهد ماند!)
2:خودروی خریداری شده دارای یک عددغربیلک فرمان,,چهار عدد شیشه و در, 4 الی 5 عدد صندلی,یک عدد جای خالی برای نصب ضبط صوت توسط خریدار!,یک عدد بوق!,سه عدد پدال زیر پای راننده! دو عدد کیسه فریزر(air bag!) (داشتن امکانات بینظیری مانند مورد های ذکر شده آسایش و آرامش بینظیری را برای تفکر راجع به مرگ و دنیای آخرت و البته مکانی مناسب برای ملاقات با عزرائیل فراهم می آورد)
1:خودروی خریداری شده دارای دو عدد چراغ در جلو,دو عدد چراغ در عقب,چهار عدد رینگ و لاستیک,سپر و زه های بقل مشکی که در محافظت از خودرو نقش بسزایی دارند!, و صد البته از طراحی آیرودینامیک و بسیاز زیبا(مانند تیبا!) برخوردار باشد.
فضای بازار خودرویی ایران چیزی فراتر از بازار های بین المللی است چون خودروهای شاخصی مانند پراید,تیبا,سمند,405,پارس ,دنا و… درآن وجود دارند که از نظر ایمنی,مصرف سوخت,آلایندگی و دوستی با محیط زیست و صد البته کمپانی های خودروسازی که همواره به فکر آسایش و آرامش مصرف کننده هستند(بر خلاف بلاد کفر!)
محمدرضا♥BMW♥
۵ بهمن ۱۳۹۴برای من:
1.قابلیت اطمینان و کیفیت
2.قدرت و مشخصات فنی
3.ایمنی
4.طراحی داخلی و امکانات رفاهی
5.طراحی خارجی
6.خدمات پس از فروش
7.مصرف سوخت
♥BMW-LEXUS♥
امین
۵ بهمن ۱۳۹۴نظر من:
1- عملکرد
2- مصرف سوخت
moein
۵ بهمن ۱۳۹۴تمام این ملاک ها درست ولی به نظر من کیفیت ساخت از همه چیز مهم تره که به تمام موارد بالا می ارزه
البته نظر منه
پویان
۵ بهمن ۱۳۹۴نمونش ال90 که هم قابلیت اطمینان و کیفیت بیشتری نسبت به سمند و پارس و 206 و اینا داره هم عملکرد بهتری داره از لحاظ موتوری و هم مصرف سوخت خوبی داره ولی طراحی داخلی و خارجی فاجعش باعث شده مردم کمتر سمتش برن.
کامران
۵ بهمن ۱۳۹۴طراحی داخلی و خارجی اش هم از همه این ماشین هایی که اسم بردی بهتره
maha
۵ بهمن ۱۳۹۴فکر کنم شما اتوبوسای شرکت واحدو خیلی دوست داری. واقعا ظاهر ال90 بهتر از 206 هست؟!!!!
ali
۶ بهمن ۱۳۹۴نه داداش عملکرد و کیفیتش بهتره و برای بعضی ها عملکردو کیفیت خیلی واجبتر از ظاهره
مگر اینکه هدف از خرید خودرو مثل خرید دکور تو منزل باشه نه کاربری اون
پویان
۵ بهمن ۱۳۹۴من داشبورد پیکان رو به ال90 ترجیح میدم:)))
ali
۶ بهمن ۱۳۹۴با این تفکرات باید هم پیکان و پراید سوار بشیم
ظاهر خودرو خیلی مهمه ولی بعد از تمامی فاکتورهای اصلی عملکردی و کیفی
شاید ما ماشین می خریم که فقط خوشگل باشه و دیگران ببیننش
به نظر من 206 از تویوتا کرولای 2015 و تویوتا یاریس خوشگل تره
حسین
۶ بهمن ۱۳۹۴شما میتونی پیکان بگیری هنوز به وفور پیدا میشه
من قیافه ال90 رو به سمندو پژو پارس و بقیه فسیل ها ترجیح میدم
حداقل جونم رو دوست دارم و نمیخوام به تعمیرگاه برم
یه توهم زده
۵ بهمن ۱۳۹۴نه داداش اشتباه نکن قیمت فضاییش باعث شده. ال 90 قراربود جایگزین پیکان بشه الان شده خوروی لوکس ایران!
احمد باقری
۵ بهمن ۱۳۹۴حتی کارشناسان خودشون هم میگن طراحی ظاهری خیلی نقش داره، نه اینکه یه کمپانی بیاد صد سال یه مدل با نمای جلوی بسیار ضعیف رو بذاره جلوی مشتری، منظورم همون طرح قورباغه ای افسانه ای هست.
نوید جهرمی
۶ بهمن ۱۳۹۴همین طرح قورباغه ای افسانه ای که میگی پرفروش ترین بازارش امریکاس.
GT500
۵ بهمن ۱۳۹۴به نظر من 3 تا فاکتور بیشتر وجود نداره.
1- مقرون به صرفه باشد.
2- طرحش به دل بشیند.
و از همه مهمتر:
*
*
*
*
3-چینی نباشد….
american and japan
۵ بهمن ۱۳۹۴من:
1-کیفیت و هزینه ی نگهداری کم
2- برند و اصالت برند به اندازه ی کافی و آشنا بودن با اون برند ((که ضامن ایمنی و کیفیت هست و حس اطمینان رو به من بده))
3-عملکرد موتور
4-خدمات پس از فروش
5-طراحی خارجی
6-طراحی داخلی
7-امکانات و آپشن ها
ضایع هست ژاپنی سوارم فکر کنم :))))
پویان
۵ بهمن ۱۳۹۴بیشتر میخوره تویوتا سوار باشی تا ژاپنی سوار! آخه فقط تویوتاس که وقتی سوارش میشی میفهمی آپشناش از دنا یا حتی پارس elx کمتره و ظاهرش هم معمولیه برخلاف مزدا یا نیسان.
BMW ///M
۵ بهمن ۱۳۹۴برای من.
۱_ ظاهر بیرونی و داخلی زیبا باشه
۲_ ایمن باشه ( از مرگ نمیترسم ولی نمی خوام با برخورد اول بمیرم. با توجه به سبک رانندگیم. )
۳_ قدرت موتور و عملکرد
۴_مصرف سوخت
۵_ قیمت
البته هیچ یک از این ۵ گزینه ی من یا نظرسنجی GD Power یا کاربران پدال گفتن در ایران نمیشه بدون داشتن بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بدست اورد. ( البته اگه صفر یا تو منطقه ی مثلا آزاد نمی خواید. )
احمد
۶ بهمن ۱۳۹۴من اینو،میدونم که تا چند سال دیگه قیمت خودرو کاملا در دسترس همه خواهد بود ولی هزینه نگهداری آن مانند بیمه و … به قدری خواهد بود که هر کسی از پس هزینه اش بر نمی آید. یادمه یکی از دوستانم به انگلستان مهاجرت کرده بود و سریع رفته بود یک هوندا اکورد ۲۰۰۴ خریده بود ولی سر ماه به دلیل گرانی بنزین و مالیاتو … فروختش. این تنها راه برون رفت از ترافیک های شدید و آلودگی و این حرف هاست.،حالا اون وقت بعضی ها باز بگید پراید اینجور و انجور. وقتی بنز کنار خیابون باشه و مفت باشه ولی نتونی هزینه هاشو تامین کنی بهدچه درد میخوره.
Htaaj
۶ بهمن ۱۳۹۴اول از همه ایمنی بسیار مهمه چون خانواده قراره سوار بشه ، دوم امکانات و قدرت موتور و یا کلا فنی ماشین و سوم طراحی داخل و خارج
Mehrbod
۶ بهمن ۱۳۹۴اولویت ها درکشورمان :
1/ طراحی نو و محافظه کارانه با چهره خشن و چراغ های گربه ای و کشیده
2/ مارک و برند
3/ ساخت کشوری پیشرفته و صنعتی
4/ آپشن ها و امکانات زیاد به ویژه آنهایی که دیده می شوند .
5/ جای بار زیاد برای وسایل سفر و جابجایی اثاثیه
LOOKOUT
۶ بهمن ۱۳۹۴ایرانی نباشد ….
تمام !
javad
۶ بهمن ۱۳۹۴بهترین فاکتور تاثیرگذار: ژاپنی باشد….
امین
۱۱ بهمن ۱۳۹۴من یه پراید خریدم هنوز توآپشناش موندم….البته تو کشوری که کنجد رو نون سنگک آپشن حساب بشه انتظار بیش از این نمیشه داشت