چشم اندازهفته نامه

فوق‌العاده‌ترین خودروهای 6 چرخ تاریخ

همیشه این بحث‌وجدل بین راننده‌های خودرو و موتورسیکلت وجود داشته که ۴ چرخ بهتر از ۲ چرخ است؛ اما برای برخی افراد هیچ‌یک از این دو کافی نیستند. در طول سال‌ها افراد زیادی بوده‌اند که فکر می‌کردند خودروهای ۶ یا حتی ۸ چرخ گزینه‌ی بهتری هستند. اگرچه اکثر این خودروهای چند اکسلی وارد خط تولید نشدند اما برخی نمونه‌ها نیز وجود داشته‌اند که ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند؛ و ما در این نوشتار برخی از موفق‌ترین و تواناترین آن‌ها را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

اگرچه خودروهای ۶ چرخ به عنوان سطحی بالاتر از مدل‌های آفرود دو دیفرانسیل محسوب می‌شوند اما آیا این خودرو همیشه باید بهتر باشند؟ انتخاب‌های ما در زمینه‌ی آفرود گزینه‌ی نخست محسوب نمی‌شوند. از سوی دیگر سوپرکارهای ۶ چرخ جالبی نیز وجود داشته‌اند که از مرحله‌ی کانسپت خارج نشده‌اند.

از یک‌چیز مطمئن هستیم و آن توانایی بالای این خودرو در جلب‌توجه افراد به خود است.

  • لندروور دیفندر Flying Huntsman


پاسخ بریتانیایی‌ها به دیگر شاسی بلندهای ۶ چرخ لندروور دیفندر Flying Huntsman است. این خودرو محصول ذهن خلاق متخصصان معروف پرفورمنس Kahn Design بوده و فرسنگ‌ها با دیفندر معمولی فاصله دارد. شاسی خودرو به منظور جا دادن چرخ‌های اضافی در خود حدود ۴۰۰ میلی‌متر طویل‌تر شده است و نیروبخش آن بجای پیشرانه‌ی دیزلی، نسخه‌ی هیولای ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری جنرال موتورز است که قدرت ۵۰۰ اسبی دارد.

از دیگر اصلاحات این خودرو می‌توان به سقف شیشه‌ای پانورامیک، کابین چرم قرمز سفارشی و رنگ مخصوص کروماکس اشاره کرد. بسته به آپشن های موجود، بهای خودرو حول‌وحوش ۲۰۰ هزار پوند تخمین زده می‌شود.
  • هنسی ولوسی رپتور


آن‌ها می‌گویند که هر چیزی در تگزاس بزرگ‌تر است (!) و این موضوع درباره‌ی پیکاپ ها قطعاً درست است. متخصص تیونر آمریکایی یعنی هنسی روی فورد F-150 رپتور ۲۰۱۷ جادوی خود را پیاده کرده است.

ماحصل کار خودروی ولوسی رپتور ۶×۶ با رینگ‌های ۲۰ اینچی و لاستیک‌های آفرودی، اکسل‌های عقب قفل شونده، سیستم تعلیق ارتقا یافته و بازنگری‌های وسیع ظاهری است. هنسی این خودرو را به‌صورت مفهومی توصیف کرده اما می‌توان با مبلغ ۲۵۰ هزار پوند صاحب آن شد.
  • تیرل P34


با چهار چرخ عجیب در جلو و دو چرخ غول‌آسا در عقب، تیرل P34 بی‌شک یکی از متمایزترین خودروهای فرمول ۱ تاریخ است.

این خودرو در سال ۱۹۷۶ و در گرند پری اسپانیا معرفی شد و بعدها دو راننده‌ی تیرل با این خودرو در گرند پری سوئد به مقام‌های اول و دوم دست یافتند.
  • پانتر ۶


پانتر ۶ یک سوپرکار ۶ چرخ بسیار عجیب اصیل بود. این خودرو در سال ۱۹۷۷ معرفی شد و قطعاً در طراحی آن از تیرل الهام گرفته شده است.

زیر کاپوت این خودرو پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۸.۲ لیتری کادیلاک با قدرت ادعایی ۶۰۰ اسب بخاری قرار داشته و در آن زمان ادعا شده بود این خودرو می‌تواند به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برسد. از تجهیزات لوکس این خودرو می‌توان به تلفن در هر درب و تلویزیون قرار گرفته روی داشبورد اشاره کرد. بهای ۳۹۹۵۰ پوندی خودرو حدود ۴۰ درصد گران‌تر از بهای فراری‌ها و لامبورگینی‌های آن دوران بود.
  • کووینی C6W


این خودرو در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. کووینی C6W نیز همانند پانتر ۶ از ۴ چرخ در جلو و ۲ چرخ در عقب استفاده کرده و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری ۴۳۴ اسبی آن که ساخته‌ی آئودی بوده در میانه‌ی خودرو قرار گرفته است.

کووینی ادعا می‌کند ترکیب فرمان پذیری ۴ چرخ و وزن خالص کمتر از ۱۲۰۰ کیلوگرم باعث شده تا این خودرو چابکی قابل‌توجهی داشته باشد.
  • مرسدس-ای ام جی G 63 6×۶


مرسدس G کلاس استاندارد به اندازه‌ی کافی سرسخت است اما شما می‌توانید برادر ۶ چرخ آن را بخرید. این خودرو بزرگ‌تر بوده و توانایی‌های آفرود بیشتری دارد. طول آن ۵.۸۷ متر و وزن خالص آن بیشتر از ۳ تن است.

این خودرو در ابتدا با پیشرانه‌ی توربودیزل نظامی مانند برای ارتش استرالیا توسعه یافت اما نیروبخش نسخه‌ی جاده‌ای پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری توئین توربو با قدرت ۵۳۷ اسب بخار است. G 63 دارای کمپرسوری است که با آن می‌توان فشار باد لاستیک‌ها را کم‌وزیاد کرد.

و اگر ۶ چرخ برای شما کافی نیست، نگاهی به آوتوروس ۸×۸  بیندازید.

وقتی که می‌توان ۸ چرخ داشت چرا به ۶ چرخ قانع باشیم؟ شرکت روسی آوتوروس مدل همه‌کاره‌ی Shaman را به ۸ چرخ ارائه می‌کند. این خودرو یک تراک هیولا بوده که وزن آن ۴.۸ تن و طول آن ۶.۳ متر می‌باشد. پیشرانه‌ی توربودیزل ۳ لیتری ۱۷۶ اسبی آن ساخت ایویکو بوده و به نظر می‌رسد کم‌توان‌تر از آن چیزی هست که موردنیاز این هیولا بوده اما برخلاف ابعاد بزرگ، Shaman عملکرد خوبی دارد.

البته که خودرو را می‌توان در روی سنگفرش هم راند اما برای آفرود سنگین طراحی شده و به راحتی می‌تواند در زمین‌های بسیار سخت هم حرکت کند. هر ۸ چرخ قابلیت فرمان پذیری داشته و دیفرانسیل‌های قفل شونده هم دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. علي

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    جالبه از داخل لندوور ی عکس نذاشتن. داخلش به قدری قدیمی و افتضاحه که باورتون نمیشه. در کل ماشین گول زندده ایی بر عکس مرسدس G کلاس
    با تچکر

    1. Ghost

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (193 ديدگاه)

      قیمتشونو ام مقایسه کن بعد این حرفو بزن
      اصلا از داخل هیچ ماشینی عکس نزاشته :| مجبورت کردن ذهن مردمو مسموم کنی؟

    2. حمید

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (29 ديدگاه)

      دوست عزیز این تیون شده هستش و چرمه توش
      تو خود پدال هم هست مطلبش میتونی بگردی پیدا کنی
      دفندر معمولی هم واسه کار دیگه ساخته شده و اون کارو به بهترین .نحو انجام میده و به کابین زیبا احتیاجی نداره

    3. amin

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (46 ديدگاه)

      فقط پراید 564
      .
      .
      .
      .
      ولی انصافا اونا چی سوار می شن ما چی سوار می شیم .

  2. الف.ی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    آخریه چه چیزه خوفیه.
    اون عکس مرسدس که رو هواست رو ببینید.چه قیافه باحالی داره g کلاس هم با ابهت هم با نمک

  3. علیرضا میرزایی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (337 ديدگاه)

    ماشین روسیه چ گولاخیه

  4. ROHAM

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    آوتوروس خیلی خوبه

  5. حامد

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (188 ديدگاه)

    شاید بی ربط باشه ولی پانتر یه مدلی به نام سولو داشت که به نظر جلوتر از زمان خودش بود. حیف که ورشکست شد و رویاها به باد رفت.

  6. shirko.merceds benz

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    جی ۶۳ ، اخر کلاس ، اخر تکنولوژی ، اخر قدرت

  7. Ahmad

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    فکر کنم مرسدس G63 6×6 تولیدش محدود باشه.اینو ریچارد هموند وقتی تو بی بی سی بود و این ماشین رو تو دبی تست کرد گفتش.ولی واقعا هیولاییه واسه خودش

  8. ASA

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    8 چرخ روسی موتور فوق العاده ضعیفی داره
    ولی طبق هندلینگ، گمان کنم از همه بهتر باشه

  9. امپراتور لامبورگینی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    همیشه عاشق دیدن پرش های G63 AMG 6×6 بودم و هستم.
    اگر 918 ( چیتا) باشه G63 قطعا ( ببر) دنیا ماشین هاست.

  10. امیر

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (25 ديدگاه)

    کوینی چراغ 206 روش بود

  11. رامکال

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    لطفا کسانی که یادشونه کمکم بکنند.
    در اولین و یا شاید هم دومین شماره ماهنامه نوآور بود که درمورد یک خودروی 6 چرخ مقاله ایی کار شده بود.
    اگر اشتباه نکرده باشم همین کووینی بود مگر نه؟
    اگر کسی میدونه بهم بگه.

    1. judge

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      فکرم شمار 101 بود منم خودم اولین با کووینی رو همون جا دیدم کلا قبلا مجله خیلی خوبی بود ولی الان خیلی ضعیف شده !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا