سال ۲۰۱۳ برای طرفداران خودروهای هاچبکِ سریع، یک سال رویای بوده است. سالی که با عرضهٔ خودروهایی چون، فورد فیستا ST، پژو ۲۰۸ GTi، رنواسپرت کلیو ۲۰۰، رنو اسپرت مگان، فورد فوکوس ST و فولکس واگن golf GTI فشرده ترین بازار را در این عرصه از خودروسازی تجربه کرد.
امروز با گذشت نزدیک به ۴۰ سال از شروع رقابتِ بین هاچ بک های سریع، فولکس واگن گلف GTI در هفتمین نسل خود قرار دارد. خودرویی بر پایهٔ پلتفرم هوشمند MQB (سطحی از تکنولوژیِ پلتفرم که اولین بار بر روی آئودی A3، سئات لئون و اشکودا اکتاویا با وعدهٔ سرعت بیشتر و چابکی بالاتر استفاده شد)، یک کابین درجه یک و کارآمد، هزینهٔ ساخت پایین و ظاهری تهاجمی تر.
قرار است مقایسه ای دقیق بین فولکس واگن golf GTi، رنواسپرت مگان با بالاترین سطح هیجان و جنون در رانندگی و فورد فوکوس ST با ظاهری شیک و آراسته با قدرتی بالا انجام گیرد. GTI برای این آزمون سخت، دارای ۲۱۷ اسب بخار قدرت و یک گیربکس DGS (گیربکسی دابل کلاچ با امکان کنترل الکترونیکی که توسط خود فولکس واگن ساخته شده) می باشد.
مقام سوم: رنو مگان RS 265
موتور دو لیتری توربوی مگان با تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت، قویترین عضو گروه مقایسه ماست. اما شگفتی اینجاست که این خودرو با این موتور در شتاب از گلف نیز کندتر است. با وجودی که مگان سه سالیست که با همین سر و شکل تولید می شود، اما هنوز یک هاچ بک داغ و امروزی است که می تواند در حد رقبا ظاهر شود. سقف شیب دار و فضای داخلی فشرده که برای پنج مسافر بسیار کوچک به نظر می آید از نقاط منفی این خودرو است.
قیمت بعد از سه سال/ ۳۶ هزار کیلومتر کارکرد: £۱۱,۲۱۷/۴۲.۴%
قدرت موتور: ۲۶۱/۵,۵۰۰ bhp/rpm
گشتاور: ۳۶۰ Nm
گیربکس: ۶ سرعته دستی
گنجایش صندوق: ۳۴۴
وزن خالص: ۱,۳۹۴
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۶.۵
حداکثر سرعت: ۲۵۴
بیشترین میزان صدا: ۷۲ دسی بل
مصرف سوخت متوسط: ۷.۵ لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: ۶
مقام دوم: فولکس گلف GTI DSG
گلف جدید هم مثل نیاکان خود یک هاچ بک داغ و مقرون به صرفه است اما بعد از رانندگی با سایر رقبا، کمی بی روح به نظر می رسد. آخرین نسل گلف سبک تر و قوی تر از نیاکان خود ساخته شده است. سیستم تعلیق آن نیز توسط مهندسان سازنده پورشه ۹۱۱ GT3 تیون شده است. رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی زیبا و علامتهای GTi و نوار قرمزی که از جلوپنجره شروع و به داخل چراغها امتداد می یابد و لوله های اگزوز دو تایی از نقاط برجسته طراحی این خودرو محسوب می شوند.
بر روی کاغذ، گلف با ۲۱۷ اسب بخار در مقابل رقبای خود کم می آورد اما به لطف گیربکس شش سرعته DSG و کلاچ دوگانه و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متری، همراه با فرمان پذیری سریع و سرعت بالا و آرامش مخصوصا در مسیرهای مستقیم، نسبت به رقبا در مقامی شایسته تر قرار می گیرد.
قیمت بعد از سه سال/ ۳۶ هزار کیلومتر کارکرد: £۱۴,۴۸۸
قدرت موتور: ۲۱۷/۴,۵۰۰ bhp/rpm
گشتاور: ۳۵۰ Nm
گیربکس: ۶ سرعته DSG
گنجایش صندوق: ۳۸۰
وزن خالص: ۱,۳۷۰
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۶.۳
حداکثر سرعت: ۲۴۳
بیشترین میزان صدا: ۷۱ دسی بل
مصرف سوخت متوسط: ۶.۴ لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: ۷
مقام اول: فورد فوکوس ST
فوکوس St سریع، سرگرم کننده، تطبیق پذیر برای استفاده روزانه، ارزان و کارا است. فورد هم مانند فولکس پنج در بوده و فضای مناسبی برای اعضای یک خانواده فراهم می کند. رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی، جلوپنجره ذوزنقه ای بزرگ جلو با حالت خمیازه ای و اسپویلر بزرگ عقب، به وضوح قابلیتهای اسپرت این ماشین را فریاد می زنند.
موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر آن قادر است ۲۴۷ اسب بخار نیرو تولید کند. برای مسافتهای طولانی، فوکوس بهترین است و با پولی که برای آن می پردازید، شما را چه در عملکرد و چه در سایر ویژگیهای یک هاچ بک داغ، نا امید نمی کند.
قیمت بعد از سه سال/ ۳۶ هزار کیلومتر کارکرد: £۹,۶۸۸
قدرت موتور: ۲۴۷/۵,۵۰۰ bhp/rpm
گشتاور: ۳۶۰ Nm
گیربکس: ۶ سرعته دستی
گنجایش صندوق: ۳۱۶
وزن خالص: ۱,۴۳۷
شتاب صفر تا صد کیلومتر: ۶.۳
حداکثر سرعت: ۲۴۷
بیشترین میزان صدا: ۶۰ دسی بل
مصرف سوخت متوسط: ۷.۲ لیتر
تعداد کیسه هوا-ایربگ: ۶
نتیجه آزمون
به نظر می رسد هیچ خودرویی نمی تواند بر فورد پیشی بگیرد. فورد فوکوس ST با تلفیق ماهرانهٔ ارزشمندترین پارامترهای دینامیکی و آیرودینامیکی، یک عملکرد عضلانی بسیار پویا و تطبیق پذیری همه جانبه با محیط، تجربه ای فوقالعاده از یک رانندگی سطح بالا را به شما ارائه خواهد داد. این ها در کنار قیمت مناسب، لیست خدمات و سرویسهای کارآمد، یک پیروزی شایسته برای فورد در مقایسهٔ بین این سه خودرو به ارمغان می آورد.
اما اگر شما همچنان به هیجان و جنون در رانندگی اهمیت می دهید، بهترین گزینه برایتان مگان RS خواهد بود، البته فراموش نکنید میزان آلایندگی و قیمت این خودرو نسبت به دو خودروی دیگر بالاتر است.
همه اینها آیا نشان از پایانِ دوره شکوهِ فولکس واگن گلف در بین هاچ بک هایِ سریع بوده. یا اینکه فولکس واگن در جدیدترین نسل گلفش مرتکب اشتباهات بزرگی شده است؟
هیچ کدام. با هر مفهومی که شما تصور کنید بی شک گلف یکی از بهترین خودروهای دنیای هاچ بک های سریع است، مخصوصاً نسل MK7 آن که در سطح بالاتری از سرعت، قدرت و تکنولوژی قرار دارد. بی تردید گلف GTI با دارا بودن یک کابین استاندارد و کارآمد به همراه قیمتی مناسب و سطحی استاندارد از مصرف سوخت و میزان آلایندگی، همچنان پای ثابتِ بازار هاچ بک های سریع خواهد بود.
alireza
۱۵ تیر ۱۳۹۲پراید!! =قیمت پایه!= ۸ میلیون
بعد از ۲ سال کارکرد= ۱۸ میلیون
ایا دوران گلف به سرآمده ؟؟؟!؟!؟!
hesan
۲۰ تیر ۱۳۹۲سخته یکدومشونو بگی بهتره همشون خوبن تو رده خودشون…
حسین
۱۵ تیر ۱۳۹۲ببینید یه مگان بعد 3 سال چنده و نسل جدیدش بعد 3سال چنده؟!!
ما چه گناهی کردیم حسن!!!!!
HASSANBMW
۱۵ تیر ۱۳۹۲گیربکس 6سرعته DSG چیه؟؟؟
Amir
۱۵ تیر ۱۳۹۲ترنسمیشن DSG یکی از پیشرفته ترین گربکس فولکس واگن هست که چند ساله تولید میشه خیلی سریع دنده عوض میکنه و میگن که با این وضع سوخت کمتر من خودم اتفاقا تو آلمان گلف سری ۵ روندم و آنهم DSG داشت به نظر من بستگی به موتور داره همینطور که میدونید موتور دیزل پر فروش تر از موتور بنزین تو اروپا برای همین دندههای اتوماتیک خاطرخواه داره چون هم راحت تره هم سرو صدا از موتور کمتر. یه دلیل دیگه هست که میخوان سعی کنن هی تکنولوژی بهتری درست کنن که پول پیشتری تو جیب گذاشته شود برادر.
علی لیواری
۱۵ تیر ۱۳۹۲گیربکس DSG یا همون direct shift gearbox به آلمانی(Direkt-Schalt-Getriebe) یک سیستم گیربکس با محوری چندگانه و امکان کنترل الکترونیکی هستش. اگه بخوایم واضحتر بگیم این سطح از تکنولوژی برای گیربکس دارای یک کلاج بیرونی برای سطوح سرعت 1 و 3 و 5 هستش و یک کلاج درونی برای سطوح 2و 4 و 6 همراه با چندین محور و میله داخل سیستم گیربکس،که در هنگام اظطرار می توانند بر روه هم جمع و متحدالهدف کار کنند که ماحصلش یک سطح استاندارد از کنترل رو گیربکسه.جالبه بدونید زمان لازم برای شیفت این گیربکس از یک کلاج به یک کلاج دیگه یا از یک سطح سرعت به یک سطح دیگه 8 هزارم ثانیه س.در حالی که این عدد مثلا برای فراری F430 شصت هزارم ثانیه است.
اشكان
۱۵ تیر ۱۳۹۲فورد فوکوس ST خوشکله و دوست داشتنی
احمد.ف
۱۵ تیر ۱۳۹۲ایول فورد! کاش اینجا هم میومد! (البته فقط میشد از دور دیدش)
Amir
۱۵ تیر ۱۳۹۲دوست عزیز من تو آلمان زندگی میکنم و کلیپپهای زیادی از این ۳ رقیب تو یویوب دیدم که تست کردن آنهارا. ۸ از ۱۰ تست نشون داده که رنولت از هماشون بهتره فقط یک نگاتیو داره اونم اینکه که در حال دنده عوض کردن ماشین یک بوق زشتی عیده که یعنی حالا وقت دنده عوض کردن و اینو نمیشه آوف کرد همش اون هستش. فکرشو بکن هرروز داری با هاش رانندگی میکنی و بوق هم هر روز باهات. لول
علیرضا
۱۵ تیر ۱۳۹۲جای پراید 111 خیلی حالیه :)))))))))))))
masoud
۱۶ تیر ۱۳۹۲یه زمانی می گفتیم ما هم 206 می گیریم 12 تومن حداقل کمتر می سوختیم…حالا پراید 6 میلیونی که به لعنت خدا هم نمی ارزه شده 18 تومن دیگه گلف جی تی ای نسل ششم حکم بوگاتی داره….خدا به خیر بگذرونه..؟؟؟؟؟
فرامرز
۱۶ تیر ۱۳۹۲حالا نمیدونم چی شده همه فکر میکنن فقط پراید گرون شده! 206 وقتی پراید 7 تومن بود 10.5 قیمت داشت. ماکسیما دنده ای 32 بود! الآن که پراید 16-17 تومنه اونا چندن؟ هیچ ماشینی تو بازار ایران به قیمت واقعیش به فروش نمیرسه ولی نمیشه فقط رو یکی زوم کرد. مگه تندر چی داره که 40 میلیون باشه و پراید 16 میلیونی گرون به نظر بیاد؟ هیچ کدوم استاندارد نیستن و هر دو هم به شدت بی ارزش هستن واسه پول پرداختی!!!
pooya
۱۸ تیر ۱۳۹۲هرسه اینا خوبن ولی رنو مگان بین اینا بهترین انتخاب هستش.
یارو
۲۰ تیر ۱۳۹۲فورد از همه ارزون تره وسخت جون تره
کیوان
۲۲ تیر ۱۳۹۲مگان قس هم از نظر ظاهر اسپرتره هم هیجان سواری بااین مشخصات در کل پراید عشقست
SHAHROKH
۹ مرداد ۱۳۹۲رنو مگان حرف نداره هم زیبا تره هم موتور خیلی قویتری داره من که عاشقش شدم.
amir.t.
۱۶ آبان ۱۳۹۲گلف سر تره …
shiva
۲۱ آبان ۱۳۹۲من اذربایجان شرقی زندگی میکنم و رفتم جلفا تا ماشین ارس شماره( بدون گمرک ) بخرم چند نوع ماشین تست کردم و عاشق فورد فوکوس شدم خریدم و تا دو هفته ی دیگه به دستم میرسه تا الان نمیدونستم که این ماشین جزو ماشین های برتر دنیاست ، روز شماری میکنم تا ماشینم زودتر به دستم برسه
محمد
۱۶ بهمن ۱۳۹۲خب معلومه فولکس واگن زیباتره و برنده این رقابت میشه….
مهدی
۷ بهمن ۱۳۹۳مدل ۲۰۱۵گلف در ایران نیست؟اگر هستش چه قیمته
Mostafa
۱ فروردین ۱۳۹۵سلام،گلف ،چند دهه از بهترین هاچ بک های دنیاست،حالا هم که تو سالهای 2010،2013،2015 ماشین سال اروپا شده از هزار تا فیلتر رد شده در نتیجه بی رقیبه تو هاچ بک ها .
علی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام کسی میتونه چند هاچ بک چهار چرخ متحرک به من معرفی کنه