همه میدانیم که چند سالی است کراساوورها بر بازار خودرو در سراسر جهان سلطه یافته و بهتدریج در حال حذف کلاسهایی مثل سدانها و مینیونها هستند. در آمریکا اما این تغییر گرایش بازار بیشتر به چشم میآید زیرا طی چند سال اخیر بسیار از سدانهای این بازار کنار رفتهاند. این موضوع در بخش سدانهای فول سایز پررنگتر بوده و در حال حاضر این کلاس در بازار آمریکا از همیشه خلوتتر شده است. بهتازگی نیز خبر رسیده که یکی از معدود بازماندگان این کلاس یعنی تویوتا آوالون هم بهزودی از بازار آمریکا خداحافظی خواهد کرد. حال به همین بهانه قصد داریم در ادامه نگاهی به سدانهای فول سایزی بیندازیم که طی سالهای اخیر یکی پس از دیگری از بازار آمریکا کنار رفتند.
هیوندای آزرا
اولین سدان فول سایزی که طی چند سال اخیر از بازار ایالاتمتحده حذف شد، هیوندای آزرا بود. نسل پنجم این خودرو که در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۱ معرفی شد، آخرین نسلی بود که در آمریکا به فروش رسید. با خاتمهٔ تولید این نسل در سال ۲۰۱۷، هیوندای اعلام کرد که به دلیل فروش پایین، نسل ششم آزرا در آمریکا عرضه نخواهد شد. یکی دیگر از دلایل حذف این خودرو از بازار ایالاتمتحده، عرضهٔ سدانهای جدید جنسیس بود که بهطور غیرمستقیم جایگزین آزرا شدند. البته آزرا همچنان در بازار خانگی کره جنوبی عرضه میشود.
فورد تاروس
فورد در استراتژی جدید خود که صرفاً روی پیکاپها و شاسیبلندها تمرکز دارد، تصمیم به حذف همهٔ سدانها و هاچبکهای خود از بازار آمریکا گرفت که یکی از آنها تاروس بود. این سدان فول سایز از سال ۱۹۸۵ در ایالاتمتحده حضور داشت اما در اول مارس ۲۰۱۹، آخرین دستگاه آن از خط تولید کارخانهٔ شیکاگو خارج شده و به حضور ۳۴ سالهٔ تاروس در این بازار پایان داد. البته چند سال پیش از خاتمهٔ تولید نسل پنجم تاروس در آمریکا، فورد در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۵ نسل ششم آنرا فقط برای بازار چین معرفی کرد که هنوز تولید و عرضهٔ آن ادامه دارد.
شورلت ایمپالا
ایمپالا یکی از قدیمیترین و مشهورترین محصولات شورلت محسوب میشود. این خودرو که برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ معرفی شد، طی ۱۰ نسل در طول ۶ دهه به تولید رسید؛ اما جنرال موتورز هم مثل فورد در دههٔ گذشته تصمیم به حذف اکثر سدانهای خود گرفت و به همین دلیل آخرین دستگاه ایمپالا در ۲۷ فوریهٔ ۲۰۲۰ از کارخانهٔ جنرال موتورز در دیترویت خارج و پروندهٔ این نام باسابقه برای همیشه بسته شد.
بیوک لاکراس
لاکراس سدان پرچمدار بیوک بود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد. این خودرو که طی سه نسل به تولید رسید، بر پایهٔ پلتفرم مشترکی با شورلت ایمپالا ساخته میشد. لاکراس هم یکی دیگر از قربانیان قتلعام سدانهای جنرال موتورز بود و تولید آن در ۱۵ فوریه ۲۰۱۹ به پایان رسید. البته لاکراس در چین همچنان تولید میشود و حتی دو سال پیش فیسلیفتی را هم تجربه کرد.
کیا کادنزا
سدان فول سایز کادنزا برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ بهعنوان جانشینی برای اوپیروس معرفی شد. این خودرو که پلتفرم مشترکی با هیوندای آزرا داشت و در دو نسل تولید شد، در کره جنوبی با نام K7 عرضه میشد. چندی پیش اما کیا اعلام کرد که به دلیل فروش پایین، به عرضهٔ کادنزا و همینطور سدان بزرگتر K900 در بازار آمریکا پایان خواهد داد. بدین ترتیب، در ژانویهٔ امسال تولید کادنزا پایان یافت اما کیا سدان جدید K8 را بهعنوان جایگزین آن معرفی کرده که فقط در کره جنوبی عرضه میشود.
تویوتا آوالون
همانطور که در ابتدا گفته شد، جدیدترین قربانی حملهٔ کراساوورها در بازار آمریکا، تویوتا آوالون است. در گزارشی که بعداً توسط تویوتا هم تأیید شد، گفته شده است که عرضهٔ آوالون پس از مدل ۲۰۲۲ در بازار ایالاتمتحده خاتمه خواهد یافت. البته مثل دیگر سدانهای این لیست، مقامات تویوتا تأیید کردهاند که عرضهٔ آوالون همچنان در چین ادامه خواهد داشت. آوالون در سال ۱۹۹۵ راهی بازار آمریکا شد و نسل پنجم آن کمتر از چهار سال پیش در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ رونمایی شد.
بازماندگان
نیسان ماکسیما
شاید باورکردنی نباشد در کلاسی که تا همین چند سال پیش شلوغ و رقابتی بود، در حال حاضر تنها سه خودرو حضور داشته باشند. یکی از این بازماندگان حملهٔ وحشیانهٔ کراساوورها، نیسان ماکسیما است که خوشبختانه هنوز خبری در مورد خداحافظی آن نشنیدهایم. البته فروش این سدان ژاپنی هم بشدت کاهش یافته و از ۷۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۵ به تنها ۱۸ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ رسیده است؛ بنابراین ممکن است نیسان هم بهزودی تصمیم به حذف ماکسیما از بازار آمریکا بگیرد خصوصاً وقتی میبینیم فروش این خودرو در شش ماه نخست امسال در این بازار کمتر از ۱۰ هزار دستگاه بوده است.
دوج چارجر
در بازاری که همهٔ سدانهای فول سایز بازی را به کراساوورها واگذار کرده و در حال مرگ هستند، دوج چارجر خلاف جهت شنا میکند زیرا این سدان آمریکایی علیرغم سن بالا که به سال ۲۰۱۱ بازمیگردد، به لطف طراحی جذاب، پیشرانههای قدرتمند و انتقال قدرت محرک عقب، هنوز هم فروش بسیار خوبی دارد. سال گذشته در اوج بحران کرونا، چارجر در آمریکا بیش از ۷۷ هزار دستگاه فروش داشته و در نیمهٔ اول امسال هم ۴۲ هزار دستگاه فروخته است؛ بنابراین خوشبختانه شرایط چارجر همچنان خوب است ولی بااینحال الکتریکیسازی بزرگترین تهدید برای این ماشین محسوب میشود و هنوز سرنوشت نسل بعدی آن مشخص نیست.
کرایسلر ۳۰۰
این سدان آمریکایی درواقع پسرعموی چارجر محسوب میشود و دقیقاً همسن آن است زیرا نسل کنونی کرایسلر ۳۰۰ هم در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو اما در بازار هرگز محبوبیت چارجر را ندارد زیرا فروش آن در سال گذشته تنها ۱۶ هزار دستگاه و در شش ماه اول امسال ۱۱ هزار دستگاه بوده است. به همین دلیل، آیندهٔ ۳۰۰ فعلاً مبهم به نظر میرسد اما ممکن است در برنامههایی که استلانتیس برای احیای کرایسلر در نظر گرفته، در آینده شاهد توسعهٔ نسل جدید این سدان فول سایز باشیم.
AMG GT R
۱۴ مرداد ۱۴۰۰هزاران افسوس که بعضی از شاهکار های آمریکایی تولید نمی شوند
I LOVE MY GOD
۱۴ مرداد ۱۴۰۰چرا دوج چارجر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ مرداد ۱۴۰۰چون که اونم سدانه! اسمش ماسل کاره وگرنه اینم یه سدانه مثل بقیه…
A.....She only reminds Me of love.....A
۱۴ مرداد ۱۴۰۰همه به یه طرف ،، کرایسلر 300 به یه طرف!!!
خبری دارید از این که کسی انجین هلکت رو ، روی 300 گذاشته باشه؟!
A.....She only reminds Me of love.....A
۱۴ مرداد ۱۴۰۰https://www.carsales.com.au/editorial/details/spy-pics-chrysler-300-srt-hellcat-107226/
این سایت رو دیدم ولی عکس های جاسوسی هستش دیدنش خالی از لطف نیست
Nima RST
۱۴ مرداد ۱۴۰۰نه تنها خیلی وقته که نسخه SRT hellcat نداره بلکه امسال نسخه 300C هم حذف شد و فقط نسخه های 300s و touring تولید میشه
قطعا یا نابود میشه یا همین روزا میان میگن برقی شد
A.....She only reminds Me of love.....A
۱۴ مرداد ۱۴۰۰میگم کسی یا گاراژی یا شرکت تیون ایی ممکنه انجین هلکت رو گذاشته باشه توی سینه کرایسلر 300 .
یه سایت دیدم که واسه چند سال پیشه چند تا عکس شکاری هستن که گرفتن از کرایسلر 300 که دیدنش خالی از لطف نیست لینکش باید تایید شه!
ممد ژانگولر
۱۴ مرداد ۱۴۰۰دنیا همینه دیگه . یکی به دنیا یکی دیگه میره از دنیا . اه بابا
شب جمعست برای شادی روح درگذشتگانتون 🤲🏻
با مهربونی جهان زیباتره
۱۴ مرداد ۱۴۰۰من مطمئنم امریکایی ها یه چیزی میفهمن چسبیدن ب کراس اور بالاخره ایکیو اونا بیشتر از 69 هست
رضا
۲۲ مرداد ۱۴۰۰من الان فورد رنجر دارم
تو وانت ها کمترین ضربه رو داره
لکس RX دارم
ولی ی سدان برند برای مسافرت یا توی شهر ی چیز دیگس
با مهربونی جهان زیباتره
۱۴ مرداد ۱۴۰۰عه فورد تاروس خدا بیامرز
یکی از همین کاربرای سایت داشته خیلی ازش راضی بوده
محمد
۱۴ مرداد ۱۴۰۰عزیز برای من بود قابل شما هم نداره هنوزم دارمش سخته ازش دل کندن واقعا نسبت به قیمتش طراحی و امکانات خیلی خوبی داره واقعا هم بی ازاره هربار میخوام یه چیز دیگه بخرم پشیمون میشم قطعا اگه دوباره واردات امریکایی به مناطق ازاد مجاز بشه به احتمال زیاد دوباره صفر همین رو میخرم مگر اینکه نسل های بعدی سدان نیمه لوکس مثل ماکسیما ازرا یا ایمپالا بهتر شده باشن چون تجربه اونا رو هم دارم نرمی و سکوت کابین تاروس از همشون یه سر و گردن بهتر بود
Aryan🥋🥋🥋judo
۱۴ مرداد ۱۴۰۰من تجربه سواری تقریبا ۲ روزه رو با تاروس داشتم در کیش البته برای خاله من بود واقعا ماشین کابین ساکت و آرامش بخشی داره و خیلی هم نرم شتاب میگیره ظاهر خیلی پخته ای هم داره اما کیفیت متریال داخل کابین یه مقدار از رقبا ضعیف تره طراحی بیرونی خیلی عضلانی و درشت هست ولی داخل کابین میتونست بهتر باشه در کل خیلی ماشین خوبی هستش سواری راحتی داره
با مهربونی جهان زیباتره
۱۵ مرداد ۱۴۰۰مبارکه داداش انشالا ب خوشی استفاده کنی
mahan
۳ شهریور ۱۴۰۰منم داشتم اس ای ال.فوق العاده هست واقعا راضی بودم ازش
F22RAPTOR
۱۴ مرداد ۱۴۰۰کدیلاک xts هم هست
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ مرداد ۱۴۰۰لینکلن mkx و کانتیننتال هم بود که ننوشتن…
امیر
۱۴ مرداد ۱۴۰۰واقعیتش یک بحث مهمی که هست اینه که همه این سدان ها در واقع در رده لوکس نیستن و این حذفو در بنز و بی ام و و لکسوس و اینها نمیبینیم یا کمتره، در خودروهای میان رده که مشتریش مردم عادی هستن مردم دنبال ماشین چند منظوره هستن. قطعا امکانات و رفاهی که یک شاسی بلند ایجاد میکنه سدان میان رده نمیده، یعنی فضای بار خیلی زیاد، امکان تا کردن و تبدیل خودرو به شبه وانت که بشه باهاش بعضی وسیله هارو جابجا کرد، عبور از جاهایی که سواری ها نمیتونن حتی شن و ماسه ساحل، رفتن به افرودهای سبکتر، حس جذاب تجربه سواری تو ارتفاع بالاتر و ابهت بیشتر و به خصوص که شاسی های مدرن سواری خوبی هم دیگه دارن، اینها دلایل کاربردی انتخاب suv ها شده البته خبری هم از هندلینگ بهتر سواری ها و امنیت بیشتر اونها در برخی موارد نیست.
Philipp
۱۴ مرداد ۱۴۰۰این چیزیه که جدیدا مد شده
و اگه این جریان وحشیانه از بین بردن آلایندگی ها ادامه داشته باشه گریبان تمام کراس اوور ها را خواهد گرفت چون:
1-آیرودینامیک بشدت ضعیف تری دارند که باعث افزایش مصرف انرژی و درنتیجه افزایش تولید آلایندگی میشه که با جهت گیری سیاست مداران یک جهت نیست
2- جرم بیشتری دارند که مجددا باعث افزایش مصرف انرژی میشه
3- پرفورمنس ضعیف تری نسبت به سدان ها دارند که شاید در این جریانی که به پرفورمنس بیشتر از هندلینگ و طراحی اهمیت میدن باعث افت فروشش بشه
محمدرضا
۱۵ مرداد ۱۴۰۰نه دیگه همه دارن برقی میشن.
Philipp
۱۵ مرداد ۱۴۰۰خب فرضا برقی بشن
باز انرژی بیشتری مصرف نمی کنن؟
آنتونی
۱۴ مرداد ۱۴۰۰همه یه طرف انتخاب تیتر قلع و قمع وحشیانه از طرف پدال برای این مقاله یه طرف. منو که یه لحظه تکون داد. انصافا نمیدونم انتخاب اینگونه کلمات با مفهوم نسبتا منفی تنها برای جذابیت و هیجان موضوع در مخاطب در یک مقاله تحقیقی در مورد بازار ماشین مناسبه یا نه!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ مرداد ۱۴۰۰اتفاقا تیتر خوبیه، اینجا فقط چند نمونه نام برده شده که کامل نیست، اگه به عمق موضوع نگاه کنید میبینید کلاسیک های بکر آمریکایی رو هم هزارتا هزارتا توی اوراقی ها تبدیل به ورقه فلز میکنن که اون واقعاً قلع و قمعه…
البته این جدیدا خصوصا ایمپالا هم همینطور…
Philipp
۱۴ مرداد ۱۴۰۰یک سوالی که برام پیش اومده اینه که چرا هیچ نامی از محصولات مرسدس بنز بامو و آئودی در لیست نیست؟
حسین
۱۴ مرداد ۱۴۰۰اینا سدان فول سایز هستن.ولی اونا سدان فول سایز لوکس هستن.تو گروهبندی دوءل های قدیمی هم نگاه کنی میفهمی.
Philipp
۱۴ مرداد ۱۴۰۰یعنی A-class لوکس حساب میشه؟
A.....She only reminds Me of love.....A
۱۴ مرداد ۱۴۰۰A class لوکس حساب نمیشه ولی سدان فول سایز نیست!…!!.!.!!!!
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۱۴ مرداد ۱۴۰۰به چه چیزای زیبا و تو دل برویی پشت کردن ، چقد کادنزا و چارجر قشنگن ، کرایسلرم بجز موتورش خیلی دیگه قدیمی شده
سید علیرضا
۱۴ مرداد ۱۴۰۰من عاشق کراس اوور ها و شاسی بلند ها هستم.
امیرعلی
۱۴ مرداد ۱۴۰۰اگه یادتون باشه یک زمان بازار خودرو های لوکس تو امریکا بین مثلث کادیلاک لینکن و کرایسلر بود
الان لینکن و کادیلاک خیلی پیشرفت کردن اما کرایسلر با مدیریت بد به این روز افتاد
مثلا نسل اول کرایسلر ۳۰۰ زمانی که توی سال ۲۰۰۵ اومد خیلی از برند های لوکس سازی رقیب جدیشون میدونستن حتی به نطر من از نظر ظاهر خیلی بهتر از بنتلی سال ۲۰۰۵ بود ولی حیف که کرایسلر خوب مدیریت نشد و از لوکس سازی به حالت انبوه سازی رفته
و به نظر من دلیل اصلی عقب ماندن کرایسلر سردرگمی برند و نداشتن هدف درسته چون تو بازار وارد شده که انبوه ساز های بهتری مثل جنرال موتور و فورد و تویوتا و …
هستن
البته شاید دلیل دیگه ای که کرایسلر رو انبوه ساز کردن میترسیدن که به عاقبت لوکس ساز دیگه شون یعنی مازراتی دچار بشه
ولی در کل با یه سرمایه گذار ۳ میلیارد دلاری و مدیریت و طراحی خوب میتونه دوباره توی لوکس ساز های حرفی برای گفتن داشته باشه
Hamid
۱۴ مرداد ۱۴۰۰نیسان ماکسیما عالیه …
یه زمان میگفتن واردات میخواد آزاد بشه میخواستیم اگه بشه یه دست دوم تمیزش رو برای خودمون بیاریم که … هیچی دیگه حتی تو بازار آزاد هم دیگه زورمون نمیرسه بخریم!
🇩🇪👑BENZ👑🇩🇪
۱۴ مرداد ۱۴۰۰برم خدا خدا کنم یه پراید یا پیکان دسته دو گیرمون بیاد انقدر گرون شده همینا هم شدن آرزو یه خارجی بیاد این قیمتا رو ببینه درجا سکته میکنه 😐
محمد
۱۴ مرداد ۱۴۰۰من تو منطقه زندگی میکنم فورد اج داشتم بعدش تاروس خریدم و تا الانم دارم خدایی سواری و حس و حال سدان یه چیز دیگس نمیدونم این تب شاسی سواری چرا نمیخوابه خصوصا تو امریکایی که اکثرا تک سرنشین ماشین رو استفاده میکنن و جاده ها مهندسی سازه
Kato
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ن اینطور نیست
الان دیگه اکثر آمریکایی ها به یک رفاه نسبی رسیدن و دوست دارن آخر هفته به پارک جنگلی ها و طبیعت گردی برن که این جور جاها چون عموما صعبرالعبور هم هستند ماشین های شاسی بلند یا پیکاپ می طلبه
از طرفی طبیعت گردی و جنگل و آفرود.. نیاز به بردن وسایل زیاد دارن که پیکاپ ها و شاسی بلند ها اونو دارن
طبیعت آمریکا خیلی وسیع و زیبا و منحصر به فرد است
پر از جنگل و کوه و دشت و … است و بسیار زیبا و بکر است
KASTECH
۱۵ مرداد ۱۴۰۰قطعا آمریکایی ها افسوس نمیخورن چون با این ماشینا خاطره بازی کردن جای افسوس برای ما هایی که تو ایران زندگی میکنیم و جز بعضا در مناطق آزاد خیلی هاشونو ندیدیم و نخواهیم دید
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ مرداد ۱۴۰۰مطلب جالب اما نیمه کاملی بود،جای لینکلن های سدان، کراون ویکتوریا که تا همین چند سال پیش برای پلیس ساخته میشد، شورولت مالیبو و… هم خالیه، به هرحال دوران تخلیه، دوران تب و تاب جاروبرقی ها و کراس اوور ها…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ مرداد ۱۴۰۰″به هرحال دوران تخلیه″
ببخشید تلخیه…
آریا ماشین
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ماکسیما و کرایسلر هم به زودی میرن و تنها بازمانده چارجره
لعنت به هرچی برقی و کراس اوور