چشم اندازمازراتی

گران ترین خودروی ایران [ویدئو]

می گویند یکی از قوانین ورود به باشگاه سوپر اسپرت ها شتاب صفرتاصد خودروست که اگر زیر ۴.۰ ثانیه نباشد چندان تحویلش نمی گیرند! داستان ما با مازراتی گرن توریسمو همین است . . .

Photo by dkmag.net
Photo by dkmag.net

سال ۲۰۰۷ که گرن توریسمو برای نخستین بار راهی بازارهای جهانی شد؛ همه هوادارانش انتظار تقابل آنرا با سایر سوپر اسپرت ها می کشیدند درحالیکه به اعتقاد ما هدف مازراتی از ساخت چنین خودرویی، عرضه یک سوپر اسپرت تمام عیار نبود؛ نگاهی منتقدانه به مدل های سابق مازراتی نشان می دهد که از اواسط دهه هشتاد میلادی تا سال ۲۰۰۴، مدل های این شرکت با آنکه به لحاظ فنی کم و بیش تفاوتی با سایر خودروهای اسپرت مطرح جهان نداشتند اما با لحاظ ظاهری اکثرا از یک چیز رنج می بردند و آن هم بلا تکلیفی ظاهرشان بود.

نداشتن روح ایتالیایی در خودروها یا نزدیکتر شدن زبان طراحی آنها (به ویژه در دهه نود) به خودروهای آلمانی شاید دو نکته مهمی باشند که مازراتی در سال های آغازین هزاره سوم میلادی برای برطرف کردن آن اصرار و پافشاری زیادی داشت. با آمدن نسل پنجم کواتروپرورته در سال ۲۰۰۳ دیگر همه چیز برای یک تحول انقلابی آماده بود؛ پنین فارینا رگ خواب مازراتی را به خوبی پیدا کرد؛ او بود که سال ۱۹۴۸ نخستین اسپایدر مازراتی یعنی مدل A6GCS را طراحی کرد پس بهتر از هر کسی می دانست که مازراتی بدنبال چه چیزی است.

Photo by carccx.com

جالب است که از آن سال پنین فارینا در طراحی هیچ کدام از مدل های مازراتی دستی نداشت تا ۵۵ سال بعد که طراحی کواتروپورته نسل پنجم را برعهده گرفت. با استقبال از کواتروپورته، مازراتی به دنبال سومین همکاری خود با پنین فارینا رفت که نهایتا این همکاری در سال ۲۰۰۷ به ثمر نشست و گرن توریسمو به تولید رسید؛ خودرویی که نسبت به مدل های سابق مازراتی بی نهایت زیبا بود و طراحی بی نظیرش همه را به تحسین واداشت.

Photo by carccx.com

اما همه این چیزها را که گفتیم مقدمه ویدئوی بسیار جالب و البته قابل تامل زیر است که توسط بخش خبری سیما تهیه شده؛ ویدئویی که به مخاطبانش قصد القا کردن مفاهیمی دارد که به حقایق موجود جامعه ۱۸۰ درجه در تناقض است؛ با دیدنش چنان برق سه فاز ما را گرفت که تصمیم گرفتیم همین ولتاژ را به شما هم منتقل کنیم!

# آدم اگه زحمت بکشه میتونه ماشین گرون قیمتی هم بخره . . . ؟؟؟ آقای مجری شما را که نمی دانیم ولی ما هم اکنون در شرایطی هستیم که ارزان ترین خودرویمان پراید ۱۲ میلیونی است که بیشتر خانواده ها بعد از سال ها پس انداز، توانایی خرید آنرا پیدا می کنند. حالا این خودروی میلیاردی دقیقا صحبت چندسال زحمت است؟!

# خرید یک خودروی میلیاردی اصولا چه ارتباطی با حاشیه امنیت سرمایه گذاری در ایران دارد؟؟؟ وقتی سرمایه شخصی آنقدر هست که حدود یک میلیارد آنرا فقط برای خودرویش خرج می کند پس از کجا می دانید که مابقی پول خود را در کجا و به چه صورتی سرمایه گذاری کرده؟!

# خبرنگار می گوید: برای خیلی ها رویایی و دست نیافتنیه؛ خودروهای شیک و لوکسی که نظر هرکسی رو به خودش جذب میکنه . . . ما که بالاخره نفهمیدیم حرف آقای مجری را گوش کنیم که می گفت اگر زحمت بکشید می خرید یا باور قلبی آقای خبرنگار را که معتقد است خرید چنین خودرویی در حد یک رویاست؛ آقایان بالاخره ما زحمت بکشیم یا نکشیم؟!

# ماهم با این جمله مالک محترم که: آدم اگه کار کنه میتونه یه ماشین مازراتی یا حتی بهترشم داشته باشه . . . . کاملا موافقیم ولی طبق کنجکاویمان یک سوال هم از ایشان داریم؛ این چه کاری است که فقط ده تا بیست نفر در کشور قادر به انجام آن هستند؟! چرا که مازراتی های وارداتی هم تقریبا همین تعدادند!

# وقتی مجری تحصیلات و کار مالک را پرسید ناخودآگاه به این فکر افتادیم که مثلا چند نفر از دکترین عمران هم اکنون شغلی برای خودشان دارند؟! یا مثلا چند نفر از آنها در ۳۲ سالگی قادر به خرید یک خودروی معمولی هستند چه رسد به خودروی چند صد میلیونی؟! ولی از آنجایی که این سوالات و سوالات دیگر مربوط به وزارتخانه های خاصی می شدند از پی گرفتن رشته افکارمان منصرف شدیم.

# طبق گفته های مالک شتاب صفرتاصد این خودرو ۳.۰ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۲۰ کیلومتر برساعت است که احتمالا به خاطر استرس موقع فیلمبرداری این اعداد را گفته! بالاخره همه ما وقتی دچار استرس می شویم ممکن است تصمیمات نادرست یا حرف های اشتباهی بزنیم که کاملا هم منطقی است! برای یادآوری سایر مالکین محترم می گوییم که شتاب صفرتاصد گرن توریسمو معادل ۵.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۸۵ کیلومتر برساعت است که اگر مدل گرن توریسموS باشد این اعداد به ترتیب ۴.۸ ثانیه و ۳۰۰ کیلومتر برساعت خواهند بود.

# نکته آخری که در این ویدئو جلب توجه می کند، آهنگ پس زمینه آن است که ذهنمان را به جاهای بدی می کشاند! درحالیکه مالک صراحتا اظهار می کند که از خانواده ای عادی است پس تدوینگر این ویدئو چه اصراری داشته تا از این موسیقی استفاده کند؟؟؟! یعنی باور کنیم که فقط بخاطر ایتالیایی بودن این خودروست یا اینکه … !

Photo by carccx.com
Photo by carccx.com
Photo by carccx.com

 

Photo by carccx.com
Photo by carccx.com
Photo by carccx.com

اجازه دهید در پایان این متن اندکی هم اطلاعات کاتالوگی را چاشنی این مقاله کنیم؛ می گویند آرتا تاک موتورز وابسته به گروه صنعتی آرتا بوده که از سال ۱۳۵۹ تاکنون پابرجاست! خودروهای وارداتی این نمایندگی شامل سه مدل گرن توریسمو، گرن کابریو و کواتروپورته هستند.

Photo by carccx.com
Photo by carccx.com
Photo by carccx.com

گرن توریزمو اگرچه ارزان ترین مدل مازراتی است ولی باز هم ۱۱۷,۶۰۰ دلار قیمت پایه ای دارد! طول و عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۸۸۱، ۱۹۱۵ و ۱۳۵۳ میلیمتر و فاصله محوری آن هم ۲۹۴۲ میلیمتر است. خروجی موتور ۴.۲ لیتری V8 گرن توریسمو معادل ۴۰۵ اسب بخار قدرت در 7100rpm و گشتاور آن ۴۶۰ نیوتن متر در 4750rpm است که توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. این خودروی ۱۸۸۰ کیلوگرمی قاتل بنزین است طوریکه در شهر ۲۳.۸ لیتر، در جاده ۱۰.۷ لیتر و به صورت ترکیبی ۱۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند. حجم باک گرن توریسمو نیز ۸۶ لیتر است.

Photo by carccx.com
Photo by carccx.com
Photo by carccx.com
Photo by carccx.com
Photo by carccx.com
Photo by carccx.com

حال به سراغ گرن توریسموS می رویم که تفاوت اصلی آن با گرن توریسمو در دو چیز است: اول آنکه موتور ۴.۷ لیتری آن توانایی تولید ۴۳۳ اسب بخار قدرت در 7000rpm و ۴۹۰ نیوتن متر گشتاور در 4750rpm دارد و دیگر آنکه گیربکس شش سرعته اتوماتیک آن مجهز به پدال شیفتر است. این خودروی با قیمت پایه ای ۱۲۳,۰۰۰ دلار در شهر ۲۱.۴ لیتر و در جاده ۱۳ لیتر بنزین می سوزاند. به لحاظ ظاهری هم ساده ترین روش برای تشخیص مدل های S این است که نسخه های گرن توریسموS رکاب های جانبی و اسپویلر انتهای صندوق دارند؛ البته اگر اندکی ریزبین هم باشید می یابید که بدنه مدل های S حدود ۶۹ میلیمتر عریض تر از مدل های پایه ای است!

Photo by carccx.com

نوبتی هم باشد نوبت گرن کابریوست که در واقع نسخه کانورتیبل گرن توریسموS خواهد بود. این خودرو در سال ۲۰۱۰ راهی بازار شد و قیمت ۱۳۷,۰۰۰ دلاری آن باعث شده هرکسی به سمت آن نرود! گرن کابریو با آنکه ۹۸ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به مدلS دارد اما در شتاب صفرتاصد می تواند پابه پای آن حرکت کند ولی ۴۰۰ متر را در ۱۳.۹ ثانیه طی می کند که حدودا ۰.۵ ثانیه بیشتر از گرن توریسموS است.

باسپاس از هفته نامه دنیای خودرو، سایت خبری ایران کانترست، دوستانمان در اسپیدبکس و همچنین تشکر ویژه از Carccx جهت تصاویر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۲۹ دیدگاه‌ها

  1. مهتاب

    ۱۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا این مازراتی هم مگه ماشینه….که انقدر شلوغ اش کردید.اگه بیاید ماشین من رو ببینید که سکته رو زدید.

  2. Mortezam21

    ۷ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی خوشگله گرفتم دنیایی واسه خودش

  3. محمد

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مازراتی هم مگه ماشینه پراید بگیرین بهترین امکانات رو فراهم کرده تا اسون سریع و راحت به خدا برسیم راستشو میگم نخندین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا