چشم انداز

معرفی برترین پیشرانه‌های سال 2016

پیشرانه‌ی برتر سال ۲۰۱۶ به‌صورت رسمی معرفی شد و ما مفتخریم تا برنده‌های بخش‌های گوناگون را اعلام نماییم.
مؤلفه‌هایی همچون پرفورمنس و کارایی، مصرف سوخت و صدا در میان دیگر شاخصه‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار هستند. حداکثر امتیاز ممکن در هر بخش ۱۵ و حداقل آن ۱ است.
پیشرانه‌ی برتر سال گذشته، نسخه‌ی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری ب‌ام‌و i8 بود که یک مدل هیبریدی-بنزینی به شمار می‌رود و امسال این مقام به پیشرانه‌ی فراری ۴۸۸ GTB رسید. قلب تپنده‌ی این خودرو نسخه‌ای ۸ سیلندر و ۳.۹ لیتری با دو توربو است که در اکثر بخش‌های واجد شرایط برنده شد.
در اینجا لیست پیشرانه‌های برتر سال را با هم مرور می‌کنیم:

ferraris-turbo-charged-v8-is-the-overall-winner-of-the-international-engine-of-108082_1
زیر ۱ لیتر: پیشرانه‌ی ۱.۰ لیتری اکوبوست فورد
علیرغم از دست دادن مقام سال قبل و واگذار کردن آن به پیشرانه‌ی انقلابی ۳ سیلندر ب‌ام‌و، سلطه‌ی فورد در بخش پیشرانه‌های زیر ۱ لیتر نشان داد که پیشرانه‌ی ۱.۰ اکوبوست این خودروساز از فناوری بالایی برخوردار بوده و برای پنجمین سال متوالی تاج زرین این بخش را بر سر می‌گذارد.

Focus 1.0-liter EcoBoost
Focus 1.0-liter EcoBoost

بین ۱.۰ تا ۱.۴ لیتر: پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری پژو سیتروئن
یکی از سورپرایزهای سال گذشته، برنده شدن پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری پژو سیتروئن بود که به سلطه‌ی ۹ ساله‌ی فولکس‌واگن در این بخش پایان بخشید. امسال نیز این پیشرانه‌ی خودروساز فرانسوی خودش درخشیده و با پشت سر گذاشتن پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری ب‌ام‌و در جایگاه اول قرار گرفته است.

PSA 1.2-liter three-cylinder
PSA 1.2-liter three-cylinder

بین ۱.۴ تا ۱.۸ لیتر: پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری هیبریدی ب‌ام‌و
برنده‌ی سال گذشته امسال نیز در بخش مخصوص خود مقام اول را کسب کرده و بسیاری از داوران، این پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری را به عنوان یکی از انقلابی‌ترین پیشرانه‌ها در صنعت خودروسازی اعلام کردند.

BMW i8 1.5-liter hybrid
BMW i8 1.5-liter hybrid

بین ۱.۸ تا ۲ لیتر: پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوی مرسدس-AMG
این پیشرانه که به تازگی اصلاح شده و ۲۵ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتون متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند، به عنوان سنگ محکی قوی در بخش پیشرانه‌هایی با حجم ۱.۸ تا ۲ لیتری محسوب می‌شود و برای سومین سال پی‌درپی در رتبه‌ی اول قرارگرفته است.

Mercedes-AMG CLA 45 engine
Mercedes-AMG CLA 45 engine

بین ۲ تا ۲.۵ لیتر: پیشرانه‌ی ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری آئودی
پیشرانه‌ی افسانه‌ای ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری آئودی موفقیت‌های زیادی را کسب کرده و از سال ۲۰۱۰ تا به امروز پاسخی دندان‌شکن به رقبا داده است. این پیشرانه رقیبان‌ زیادی را پشت سر گذاشته که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پیشرانه‌ی سبز ۲.۱ لیتری مرسدس بنز و پیشرانه‌ی ۲.۲ لیتری مزدا با نسبت تراکم بالا اشاره کرد.

Audi 2.5-liter five-cylinder
Audi 2.5-liter five-cylinder

بین ۲.۵ تا ۳ لیتر: پیشرانه‌ی تخت ۶ سیلندر ۳ لیتری پورشه
اخباری که در رابطه با برنامه‌های پورشه برای تجهیز پیشرانه‌ی ۶ سیلندر تخت ۹۱۱ به گوش می‌رسد قطعاً باعث تأمل طرفداران شده است اما پیشرانه‌ی جدید ۶ سیلندر و ۳ لیتری (با دو توربو) این خودروساز افسانه‌ای با غرش خود مقام اول را به دست آورده است، آن هم در بخشی که سالیان سال تحت سلطه‌ی ب‌ام‌و بوده است.

Porsche 3.0-liter turbocharged flat six
Porsche 3.0-liter turbocharged flat six

بین ۳ تا ۴ لیتر: پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۹ لیتری بای توربوی فراری
شکی وجود ندارد که بخش پیشرانه‌های ۳ تا ۴ لیتر یکی از شگفت‌انگیزترین قسمت‌های انتخاب پیشرانه‌های برتر سال است که خودروسازان مشهوری همچون پورشه، آئودی، بنتلی، نیسان، مزراتی، مرسدس-AMG، مک لارن در آن شرکت داشته‌اند و البته فراری با پیشرانه‌ی توربوی جدیدش که در ۴۸۸ بکار رفته مقام اول را کسب نموده است.

Ferrari 3.9-liter V8 Biturbo
Ferrari 3.9-liter V8 Biturbo

۴ لیتر و بالاتر: پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری فراری
پیشرانه‌های تنفس طبیعی و حجیم در بازار کنونی چیزی شبیه مرغ مرده هستند. اگرچه که خوشبختانه برخی خودروسازان هستند که پیشرانه‌هایی را می‌سازند که نه‌تنها یادآور روزهای خوش است بلکه هر آرزوی ناممکنی را ممکن می‌کنند. پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر فراری بر تمامی حریفان غلبه کرد و در مقام اول قرار گرفت.

Ferrari 6.3-liter V12
Ferrari 6.3-liter V12

پیشرانه‌ی سبز سال: قوای محرکه‌ی تسلا مدل S تمام الکتریک
تسلا اولین خودروسازی است که برای سومین سال متوالی در این بخش به پیروزی رسیده است. تسلا با پیروزی‌های خود ثابت کرده که عصر جدیدی در تاریخ خودروسازی شروع‌شده و بی‌شک موفقیت‌های آن ادامه خواهد یافت.

Tesla Model S all-electric powertrain
Tesla Model S all-electric powertrain

پیشرانه‌ی جدید سال: پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری بای توربوی فراری
اکثر افراد معتقدند که بخش پیشرانه‌های جدید سال یکی از مهم‌ترین جوایز این مراسم است چرا که نشان‌دهنده‌ی بهترین پیشرانه‌ی جدید توسعه‌یافته در ۱۲ ماه گذشته است. پیشرانه‌ی جدید فراری به آسانی در این بخش به پیروزی رسیده است.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

کاراترین پیشرانه‌ی سال: پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری بای توربوی فراری
ازآنجایی‌که اکثر خودروسازان امروزی روی پیشرانه‌های کم‌حجم و مجهز به پرخوران تمرکز کرده‌اند بنابراین جای تعجب ندارد که این نوع پیشرانه با حجم کم و راندمان بالا راه خود به پیشرانه‌های پرفورمنس را نیز بازکرده‌اند. پیشرانه‌ی جدید فراری مثالی عالی از چگونگی استفاده از تکنولوژی توسط این خودروساز برای افزایش راندمان و کاهش آلایندگی‌ها است که در عین می‌تواند تجربه‌ی رانندگی بسیار هیجان‌انگیزی را ارائه نماید.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

پیشرانه‌ی بین‌المللی برتر سال: پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری بای توربوی فراری
در ۸ سال گذشته تنها پیشرانه‌های ۴ سیلندر و کمتر از آن برنده‌ی این بخش شده بودند و یک دهه‌ی کامل از برتری پیشرانه‌های بزرگ‌تر از ۶ سیلندر می‌گذشت. اما پیشرانه‌ی جدید ۸ سیلندر فراری سنت‌شکنی کرده و در این بخش نیز به مقام اول دست‌یافته است.
این پیشرانه‌ی برجسته در اکثر بخش‌هایی که نامزد بود به مقام اول دست یافت و تبدیل به یکی از ۳ پیشرانه‌ای شد که ۴ جایزه را در یک سال برنده شده است.

Ferrari 488 GTB Engine
Ferrari 488 GTB Engine

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. Carbonado Aventador

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4514 ديدگاه)

    و باز هم درخشش و سلطه ی فراری در دنیای خودرو و موتور سازی…
    من فکر نکنم دیگه عملکرد فراری حرفی واسه گفتن باقی گزاشته باشه!

    1. احمد

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (381 ديدگاه)

      ضمن تایید صحبت های دوستمون
      فراری همیشه یک خودروساز خاص و بسیار بی نظیر بوده
      فراری اونقدر خاص هست که واقعا نمیشه با بقیه خودروساز ها مقایسش کرد
      یک خودروساز بسیار اصیل و خاص با محصولات بی نظیر

      1. حسين

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        درود. آقا آرمین اولا اینکه از این ماشینا به هیچ عنوان به صورت روزمره استفاده نمیشه. اما … اما اگر هم استفاده بشه موتورهای بسیار با دوامی دارن. سوال من اینه که منظور شما از دردسر چیه؟ دقت کنید اونی که فراری خریده اینجوری نبوده که پولاشو پس انداز کنه و بره یه فراری بخره و باهاش بره مسافرت!!!!! اونی که فراری میخره، تفریح و مسافرتشو توی قایق تفریحی چند میلیون دلاریش میگذرونه! پس قطعا هزینه نگهداری ماشیناش (که تعدادشون هم خیلی زیاده و خیلی هم لوکس هستن) اصلا براش دردسر حساب نمیشه. این ماشینا دوام بالایی دارن اما هزینه نگهداری و سرویسشون هم بسیار بالاس.

      2. Armin

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (419 ديدگاه)

        من به اونی که خریده کاری ندارم ،،، سوالم تکنیکالیه ، اره یا نه! موتوری که انقدر پرفورمنس بالایی داره در طول استفاده روزمره هم بی دردسر عمل میکنه یا هرروز میخواد چک انجینش روشن باشه؟؟

    2. Amirhossein

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (218 ديدگاه)

      عملکردش حرفی برای گفتن نذاشته اما من دلم میخواد اسم لامبو هم این جا باشه. اخه مثلا موتور های v10 یاv12 لامبورگینی چی ندارن دقیقا که اینجا نیستن. صدا قدرت گشتاور و همه چیز تمام هستن ولی هیچ وقت انتخاب نمیشن. واقعا نمیفهمم این امتیاز بندی سر چیه. من هم فراری هم لامبورگینی رو خیلی دوست دارم ولی حسی که به لامبورگینی دارم رو هم به فراری ندارم.

      1. حبیب

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (169 ديدگاه)

        فراریه دیگه حتما یه چیزاییه داره که لامبو نداره

      2. Carbonado Aventador

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        NIKOLA
        خب میشه گفت اصلی ترین معیار برای انتخاب موتور بالای 4 لیتر , نسبت قدرت بدست اومده از حجم هستش!!!
        الان موتور لافراری 6.3 لیتری با قدرت 790 اسب
        موتور لامبورگینی سنترانیو 6.5 لیتری با قدرت 770 اسب.
        خب معلومه که فراری عنوان برترین پیشرانه بالای 4 لیتر رو کسب میکنه!
        به نظرم باید دسته بندی ها یکم گسترش پیدا کنه
        مثلا بهترین موتور v10
        بهترین موتور v12
        بهترین موتور بای توربو
        و…

        1. NIKOLA

          ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (218 ديدگاه)

          اهان. ممنون دوست عزیز. ماشالله به اطلاعات شما.حال کردم.

        2. Carbonado Aventador

          ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4514 ديدگاه)

          قربان شما.

      3. HORSE

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (217 ديدگاه)

        فراری با حجم موتور کمتر اسب بخار بیشتری بدست اورده!
        دلیل اینکه لامبو رو انتخاب نکردن و فراری رو انتخاب کردن این بود!

    3. سعید

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (14 ديدگاه)

      همیشه گفتم… فراری محصولاتش دارای فناوری بی نظیر نیستن… فراری محصولاتش شاهکار هنری هستن… متفاوت ترین برند خودروسازی

    4. HORSE

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره هیچ حرفی برای گفتن باقی نزاشته!
      اصن دیگه سر برتر بودن فراری بحثی هم نیست!

  2. جواد

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    فراری عالی هستش ولی خیلی دیر به فکر توربو افتاد که اثرات اونو تو فرمول یک دیدیم ولی به هر حال من مطمئن هستم تا اخر همین فصل مشکل موتورهای فراری حل میشه

    1. صادق

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2121 ديدگاه)

      درود آقا جواد
      راستش همچین دیر هم به فکر توربو نیوفتاد حقیقتش!
      یه نکته ای وجود داره و اون اینه که، قوانین فراری همراه با قوانین فرمول یک جلو میره، و هر عنصری که توی فرمول یک اجازه ی استفاده پیدا کنه، توی نسخه های خیابونی فراری هم اجاره ی استفاده پیدا میکنه
      (البته بعضی وقتها هم سنت شکنی میکنه، ولی قانون عمومیش همینطوره
      ارادت.

  3. صادق

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2121 ديدگاه)

    بسیار عالی
    جالبه که خیلی وقتا پیش میاد که میان میگن فراری پول برند میخوره و….
    حتی اگه پول برند رو هم بخوره، حقشه، شرکتی که از هیچ مزیتی برای خودروهاش دریغ نکنه، پول برندش هم نوش جونش

    1. داج توماهاک

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      عکس های قشنگی میزاری.ایول

      1. صادق

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2121 ديدگاه)

        قربونت داش داج توماهاک
        اگه دوست داشتی شما بذارش، من یه چیز دیگه میذارم…

        1. داج توماهاک

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          فدات شم مرسی شما گذاشتی انگار ما گذاشتیم.

  4. king 918

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    پیشرانه 6 سیلندر پورشه همیشه قابل احترام بوده برام و البته موتور های فراری هم که دیگه حرف ندارن
    ولی در حجمموتور بالاتر از 4و 5 لیتر و حتی بالتر هم من لامبو رو بهتر میدونم مخصوصا اوراکان و اونتادرو ……….

    1. Archi KHAN

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2202 ديدگاه)

      king 918 جان
      بخاطر همینِ که قدیمی ها میگفتن :

      ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

      1. king 918

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        فداتم اره واقعا ……….
        این جمله دیگه سرقفلیه خودت شده صاحب سخنی داش گلم ……

    2. FXX K

      ۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (217 ديدگاه)

      نظرات عجیبی دارید دوست عزیز !(king918)
      فکر کنم شما خوندن اعداد رو بلد نیستین پس بزارین ی مقدار کمکتون کنم ?
      .
      اونتادور-6.5 لیتر -۶۹۱ اسب بخار
      .
      لافراری-۶.۳لیتر-۷۹۰ اسب بخار
      .
      اختلافشون خیلی زیاده !! یک مورد دیگه هم اینه که لافراری از کمک موتور الکتریکی خودش هم استفاده میکنه و به ۹۵۰ اسب میرسه!
      من حتی توی مقایسه با لامبو قسمت الکتریکیه لافراری رو هم در نظر نگرفتم!
      وارد قسمتای دیگه ی ماشین هم نمیشم که وزن لافراری کمتر هم هست!
      هیچوقت با اطلاعات ضعیف اظهار نظر علکی و بی پایه و اساس نکنین!

  5. Mohammadreza4060

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (870 ديدگاه)

    اگه دقت کنید اکثر موتورهای برتر موتورایی هستن که حجم هر سیلندرشون حدود500 سی سی یا نیم لیتره
    که این نشون میده سیلندر های نیم لیتری بهترین بازده رودارن

    1. صادق

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2121 ديدگاه)

      درود آقا محمد
      این موضوعی که شما فرمودی، هم از لحاظ تئوری و هم از لحاظ عملی اثبات شده و خودرو سازها بر حسب شرایط، سعی میکنن که این موضوع رو مد نظر قرار بدن اگر به موتور های BMW و فراری و… دقت کنید (که دقت کردید :) ) میبینید که این نسبت یا دقیقا یا با یک اختلاف حداقلی رعایت شده
      ارادت

  6. صادق

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2121 ديدگاه)

    آقا نیما، دوست عزیز، این چ صحبتی که شما میفرمایید؟؟؟
    اگه اینجوری بود که دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشد
    آلیاژی که الان فراری یا هر شرکت دیگه برای تولید موتورش داره استفاده میکنه، کاملا محرمانه است
    اینکه از چه ترکیبی از مواد استفاده بکنن، از چی استفاده بکنن، از چی استفاده نکنن، یا چجوری از موادشون استفاده کنن، تمامشون حاصل سالها تجربه و تحقیقه
    اونوقت شما میگی میتونن بیان تمومشو فیبر کربن بکنن یا….
    اگه اینجوری بود که شما فرمودی، هزینه ی تولید موتور تمام فیبر کربنی خیلی کمتر از هزینه ی بخش توسعه تحقیق برای پیدا کردن یه راه حل مفید و کارا برای تولید موتوره
    میدونید سالیانه چقدر سرمایه صرف تحقیقات میشه (مخصوصا تحقیقات مربوط به موتور و بخش فنی)
    مطمئن باشید به همین راحتی ها هم نیست…
    ارادت

    1. Nima

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1659 ديدگاه)

      صادق جان من که موتور فرارى رو نمیگم فیبر کربنى. موتورBMWM4 GTS میل لنگ فیبر کربنى داره. فکر نمیکنم انقدر هم محرمانه باشه. شما یه موتور فرارى بدى آزمایشگاه هر شرکت خودروسازى با طیف هاى اتمى تا درصد دقیق آلیاژ تمام قطعات موتور رو میتونه دربیاره. منتها مسئله اینه که من میگم بهترین موتور ها (این موتور هاى فرارى بى نقص هستن) موتور هایى هستن که با هزینه کم بهترین بازده رو داشته باشن و بشه براى همه امور ازشون استفاده کرد. مثل موتور هاى اکوبوست فورد یا موتور هاى سرى I بى ام و و اسکاى اکتیو مزدا یا نورث استار و ارورا کادیلاک و اولدزمبیل.(حالا من بیشتر آمریکایى هارو میشناسم) به نظرم این دسته موتور ها خیلى مفید ترن براى صنعت خودروسازى

      1. صادق

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2121 ديدگاه)

        آقا نیما، من هم صحبت شما را به خودروی خاصی نسبت ندادم و کلی عرض کردم.
        میدونی آقا نیما، حرف شما درست (در مورد فهمیدن اینکه با چه موادی ساخته شدن) که همونم بازم خیلی جاها نمیشه، چون برخی مواد در صورت ترکیب شدن باهم یا حرارت دیدن به طور کلی ماهیتشون عوض میشه. ولی یه نکته ی مهم میدونید چیه؟
        اینکه چ جوری اون مواد استفاده شدند؟
        با چه قالبی ساخته شدن؟
        قالب از چ جنسی بوده؟
        توی چه کوره ای قالب ساخته شده؟
        توی چه کوره ای موتور حرارت دهی شده؟
        توی چ دمایی این کار صورت گرفته؟
        و…
        (اینا چیزایی هستن که فقط در زمان ساخت و توسعه ی موتور قابل فهمه)
        در مورد موتورهایی هم که گفتید، قطعا اون ها هم موتور های خوبی هستن ولی هر چیزی باید در جایگاه خودش سنجیده بشه.
        مثلا موتور اسکای اکتیو مزدا موتور بی نظیری هستش ولی از کجا معلوم در شرایط خاص مثل شرایط موتور لافراری دووم بیاره؟؟
        اینه که میگم همه چیز به راحتی قابل بیان نیست

      2. Nima

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        صادق جان حرف شما درسته من خودمم از این موتور 3.9 فرارى خیلى راضى هستم و واقعا عالیه. ولى یه چیزى همیشه ذهن منو درگیر میکنه درباره این مدل موتور ها: این که این موتور الان 3.9 لیتر و ۲ تا توربو داره و توانش 660 اسب بخار هست. حالا اون چیزى که ذهن منو مشغول کرده این هست که (بازم میگم من بیشتر آمریکایى هارو میشناسم و اونارو مثال میزنم) انجین 350 شورولت(فکر کنم همه میشناسنش) اتمسفریک با لوازم پیشنهادى و ساخت خود جنرال موتورز(CHEVY PERFORMANCE ) میتونه از 5.7 لیتر توان 750 اسب بخار داشته باشه بدون فرمول خاصى و مخفى کارى توى ساخت و استفاده از مواد گرون.(بدون توربو 750 اسب با توان دوران 10-11 هزار دور بر دقیقه) شما نسبت توان به حجم این دو موتور رو ببین: موتور 350 از هر لیتر 131 اسب بخار میده و فرارى از هر لیتر 169 اسب.(در نظر بگیرید توربو نیست اون موتور 350) حالا هزینه تمام شده کدوم موتور کمتره. فکر نمیکنم انجین فرارى کمتر از 50.000-60.000 دلار پولش باشه ولى این انجین 40 ساله قیمتش با این لوازم به 20.000 دلار میرسه. هیچ جادو و جمبلى هم نکرده. این قسمته که ذهن منو مشغول کرده که وقتى میشه با هزینه پایینتر ساخت و همون بازه رو گرفت. چرا هزینه صرف تحقیق و توصعه و قالب هاى عجیب و این چیزا بشه؟

      3. بابک

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (186 ديدگاه)

        درود نیما جان
        چن تا نکته تو صحبت های شما دیدم که فکر میکنم باع نگرش و تصمیم گیری اشتباه شما شده
        در مورد قیمت ببینید شما قیمت یه موتور رو در نظر نگیرید چون قیمت یه موتور بستگی خیلی زیادی به تعداد و شیوه ی تولید اون داره. درسته قیمت یه موتور فراری به مراتب از یه موتور اکوبوست و یا اسکای اکتیو بیشتره ولی شاید هزینه های تحقیقاتی اون موتورها بیشتر از موتور فراری باشه.
        حالا فرض کنید هزینه های کلی تولید فراری حتی اگر نصف اونا هم باشه چون تیراژ تولیدش کمتر از یک دهم اوناست باز قیمتش 5 برابر میشه
        بحث دیگه مقایسه ی موتور قدیمی 350 و موتور جدید فراری: اصولا چرا خودرو سازا رو به توربو اوردن؟ به دلیل کاهش مصرف سوخت و استاندارد هایی که دارن روز به روز سخت تر میشن مخصوصا تو اروپا. حالا به نظرتون اون موتور قدیمی چقدر بنزین مصرف میکنه؟و با اون مصرف و حجم موتور اصلا به درد میخوره؟ اگه این جوری بود که شما فکر میکنید که خود شرکت فراری میرفت اون موتور رو میگرفت و تولید میکرد

      4. حسين

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        درود. نیما جان، اینجوری هم نیست که شما میگی شورلت هیچ مخفی کاری ای نکرده. قطعا اون هم اسرار خودش رو داره. ولی این رو هم در نظر بگیر که موتور فراری از نظر ساختاری بسیار شبیه به موتورهای فرمول 1 هستش و طبیعتا هزینه زیادی برای ساختش صرف میشه. اگر بخوان توی داوری هزینه تولید رو هم در نظر بگیرن که دیگه مسابقه نمیشه!! مهم نتیجه کاره، هر کس، هر چقدر که میتونه هزینه میکنه تا نتیجه ای که مطلوبش هست رو به دست بیاره. و قطعا اینجوری هم نیست که فراری سر کیسه رو شل کنه و شورلت خسیس بازی در بیاره! همون فراری هم با توجه به اینکه تولیدش محدوده اگر صرفه جویی نکنه نابود میشه. پس قطعا خییییییییلی صرفه جویی میکنه ولی خب دقتی که یک تراشکار صرف تراش دادن سوپاپ های موتور فراری میکنه، قیمتش خیلی بالاس. مهم اون نتیجه و محصولیه که به دست مصرف کننده میرسه. موتور باید عالی، کارا، خوش صدا و کم مصرف باشه. اینکه چقد خرجش شده مهم نیست، مهم اینه که چقدر مقرون به صرفه ست.

        در مورد مهندسی مواد هم هرچی لازم بود صادق گفت.

      5. صادق

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2121 ديدگاه)

        نیما جان ببین، اگر فقط بخوای به اعداد دقت کنی
        لافراری هم از 6.2 لیتری تنفس طبیعی حدود 800 اسب گرفته
        یا FXXK با 6.2 لیتری تنفس طبیعی حدود 850 اسب گرفته
        اینا نسبت توان به حجمشون چیزی حدود همون 350 Chevy میشه
        فقط اعداد و ارقام رو نباید دقت کردن نیما جان
        باید دوام را مد نظر گرفت (مدت زمانی که یه موتور با حداثر توان بتونه کار بکنه و آسیبی نبینه)
        باید مصرف رو مد نظر گرفت
        باید سطح آلایندگی رو در نظر گرفت
        جدید بودن و تکنولوژی ساخت اون موتور رو در نظر گرفت
        .
        شما بیشتر دارید توانایی موتور رو در برابر قیمت میسنجید که همین موضوع شما را یکم گمراه کرده
        خلاصه بگم خیلی از مزایای موتور با عدد اسب بخار و گشتاور و… قابل مقایسه نیست

      6. صادق

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2121 ديدگاه)

        من از شما تشکر میکنم نیما جان که یه بحث سالم و به دور از بی احترامی رو باهمدیگه داشتیم
        موفق باشی دوست عزیز.

  7. DODGE

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (279 ديدگاه)

    میخوام بگم رنو دوستای عزیز چرا اثری از رنو نیست؟!

  8. احمد باقری

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    واقعا فراری یه چیز دیگه است، از طراحی گرفته، از قدرت، شتاب و سرعت گرفته و …
    حتی طراحی و ظاهر موتور هم به گونه ای است که انسان رو به وجد میاره، با اون رنگ آمیزی قرمز در بعضی قسمتها. حتی به ظاهر موتور هم توجه کرده. آفرین. مرحبا.

    1. NIKOLA

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (218 ديدگاه)

      این افرین و مرحبای تو از این چند تا جایزه بیشتر فراری رو خوشحال کرد. من مطمئنم الان در پوست خودشون نمیگنجن.

  9. علیرضا4225

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    در انتخاب بهترین موتور بعضی وقت ها سلیقه هم دخالت می کنه ولی بشخصه موتور های بی ام و را واقعا قبول دارم چون تجربه داشتم و می گم

  10. moein

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    بله یه چند وقتیه ره ایی ها تو لکن و مثل کپک سرشون رو کردن تو برف
    آفرین به فراری
    و آفرین به پژو که دوباره رده ی متو رهای کم هجم رو به دست آورد با پشت سر گذاشتن فولکس واگن و بی ام و که اصلا زاتشون متور سازیه
    گرچه همه می دونن هیچ کس از بین یه ماشین ایتالیایی یا آلمانی یه کره یی بی نام و نشان رو انتخاب نمی کنه چه کنیم که از سر ناچاریه (بمیرم الهی برای بعضی )
    که برای اف و کلاس می رن یه کره ایی رو لیزینگی هفت ساله قسط بندی می کنن

    1. moein

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      حجم

  11. بهزاد

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2548 ديدگاه)

    در تایید صحبت های صادق جان یک نکته بسیار مهم در موتورهای فراری یا هم تراز اون این هست که به غیر از آلیاژها و مهندسی همه ی موتورها توسط دست ساخته و پرداخته و مونتاژ میشوند و این مورد برای خریدار بسیار اهمیت داره.
    نیما جان اشاره به سایر موتورها داشتند و هزینه و پرفورمنس نهایی که باید اشاره بشه تک تک قطعات مورد استفاده در انجین فراری یا همرده ها از آلیاژهای خاص بوده و قیمت زیادی دارند و استفاده از اونها در خودروهای معمولی یا متوسط توجیه اقتصادی نداره و به صورت سفارشی فقط برای این خودروها ساخته میشه و فرآوری ساخت اونها عملا از دست بسیاری شرکت ها دوره و به همین سادگی نیست.
    ولی در دنیای واقعی تنها نکته ای که مورد توجه قرار میگیره عملکرد خطی موتور و تحمل فشار در دورهای بالا بدون هیچ ایرادی هست که داوران را مجاب به انتخاب اونها میکنه.

    1. بهزاد

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2548 ديدگاه)

      و البته مصرف سوخت و آلایندگی

      1. بهزاد

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2548 ديدگاه)

        مشکلی نیست دوست گرامی، ما با طبیعت و ذات انسانها مشکلی نداریم و قرار نیست همه مثل هم باشیم، بنده از شما باید پوزش بطلبم و به عنوان یک شاگرد دوست دارم در محضر استاد و مهندسی چون شما به اطلاعاتم اضافه بشه و از همه مهمتر اخلاق و رفتار حسنه ی شماست که بنده را مجذوب ساخته و بعد از اون صداقتی که دارید و متاسفانه قلم از بازگو کردن کردار نیک شما عاجزه و در نوع خودتون یک پدیده ی شگفت انگیز محسوب میشید و انگار زمینی نیستید و از اون بالاها اومدید و امیدوارم با مدارک عالیه مهندسی بتونید مشکلات صنعتی کشور را حل کنید. مهندس ما چشمون شوره در صورت امکان چه معنوی چه مالی روزی چند نوبت دود اسفند فراموش نشه.

      2. حسین

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        درود. آقا بهزاد واقعا رشته تحصیلی شما مربوط به علوم انسانیه؟ من واقعا به شما تبریک میگم. چرا که با وجود اینکه رشتتون به اتومبیل مربوط نیست، اما از افراد با اطلاع و آگاه در زمینه خودرو هستین و همیشه از بحث کردن با شما و خوندن کامنت هاتون لذت میبرم. موفق باشی دوست عزیز

      3. بهزاد

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2548 ديدگاه)

        درود حسین جان.
        بنده با اجازتون دیپلم تجربی دارم و دانشگاه اقتصاد خوندم.
        دریافت یا کسب اطلاعات برای هر انسانی آزاده منتهی نوع تحقیق و تفحص است که باعث این مشکلات میشه ،اگر روح تعصب و تنفر در کسب اطلاع در انسان نهادینه شده باشه یحتمل در کسب نتیجه تاثیر گذار خواهد بود برای مثال اگر از 5 بعدازظهر یا اول صبح خیلی ها تا 6 صبح از 100 کلمه ی سرچ 99 تاش در مورد آلمان باشه و سالها ادامه پیدا کنه این امر موجب یکطرفه بودن نتایج میشه و احتمالا او یکی هم راجب شکست و گاف های کشور مورد تنفر هست.

    2. صادق

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2121 ديدگاه)

      آقای هاینریش جان
      قرار نیست وقتی میگن دست ساز، یعنی طرف با چکش و پتک موتور رو شکل میده
      و یا مثلا با فرچه ماشین رو رنگ میکنن ….
      جالبه بدونید که فراری رو بعضی جزء صنایع دستی ایتالیا میدونن
      .
      و اگر در فیلم هم دقت کنید، میگه هر متخصص یک موتور رو از اول تا آخر میسازه
      .
      بهزاد ان اشتباه نمیکنن و بخش زیادی از قسمتهای شکل گیری به کمک دست و تکنسین های فراری انجام میشه.
      و بعد از ساخت توسط ماشینهای خاص، دقت ساخت بررسی میشه و در صورت تایید، اجازه ی پیوستن با سایر اجزای خط تولید رو پیدا میکنه.
      .
      دست ساز، یعنی در بخش های زیادی از خط تولید، انسان کار منتاژ رو انجام میده، (و حتی برخی قالب ها توسط دست و با خاک ساخته میشن)

      1. بهزاد

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2548 ديدگاه)

        کیارش باهوش برو بزن انجین فراری بعد فیلمارو نگاه کن بعد بیا اینجا ادای مهندسارو در بیار.
        آی کیو جان زمانی که یک موتور فراری مونتاژ میشه تک تک اجزاء وزن میشن تک به تک تست دقت و پایداری و میکروسکوپی ازشون گرفته میشه بعد از مونتاژ تست نهایی چند ساعته در حالت روشن با فشار بالا گرفته میشه و تمامی نمودارها و آمار دریافتی بررسی و در صورت تایید بر روی خودرو نصب میشه.
        آی کیو جان منحنی آزاد سازی اسب بخار و گشتاور در موتورهای فراری خطی هست و شما خودت با علمی که داری بگرد ببین چی پیدا میکنی.
        این رفتار پوسیده شما کاری از پیش نمیبره و حتی از اوضاع ساده صنایع خودروسازی بی خبری.
        هنوز مفهوم دست ساز بودن براتون درک نشده و غرق خیال پردازی های خودتون هستید و فقط جو را سمی میکنید چون افکارتون زاییده ی تشنج هست.

      2. حسين

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        جناب هاینریش هیملر

        شما برو فیلم خط تولید 599GTB رو ببین بعد بیا بگو دست ساز نیست. تمام سوپاپها رو تراشکارها با دست میتراشن، حتی در مرحله ریخته گری مذاب هم دست انسان دخیله. تمام پرداخت و صیقلی کردن سطوح موتور با دست انجام میشه. با جوابایی که دوستان دادن نیاز نیست من پرحرفی کنم اما اینو بدون که در خیلی از موارد دست ساز بودنِ یک کالا به معنی دقت و نظارت انسان بر تولید اونه، نه به معنی اینکه انسان با قلم چکش کالا رو میسازه. (البته در برخی موارد هم انسان مستقیما خودش کار میکنه) — این تعریفی که گفتم واقعیه و از خودم در نیاوردم.

        پی نوشت: ملاکهای انتخاب برترین موتور سال عبارتند از: مصرف سوخت، نرمی، کارایی، صدا، رانندگی و وجود تکنولوژی های هوشمند (آخریه برای موتور سبز سال بیشتر مهمه)
        منبع پی نوشت سایت اصلیه که انتخاب موتورها رو انجام میده

      3. صادق

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2121 ديدگاه)

        آقای هاینریش، مطمئن باش با این جور رفتارا چیزی رو نمیتونی ثابت کنی…
        چیزی که ثابت شده و هم توی تاپ گیر و هم توی برنامه مستند نشنال جئوگرافیک بهش اشاره شده، دست ساز بودن فراری در بسیاری از بخش های خودرو (هم بخش فنی و هم بخش داخلی) است.
        .
        شما اصرار داری که نیست، باشه قبول…

  12. بنتلی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ایییول فراری!دیگه آخرای مطلب یاد تبلیغ مدرسان شریف افتادم!حتی ظاهر موتورشم خفنه!البته بقیه موتور ها هم عالی هستن و جای تحسین دارن! راستی مطلبی درمورد خودرو جدید مازانتی نمیخواین بذارین؟!تیزر پورشه پانامرا جدید هم اومده!عکسای بدون پوشش هم ک تو ‏motor1ی مدتی هس گذاشته شده

  13. حسين

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    درود. من یه آمار جالب بدم. در طول 13 سال برگزاری این برنامه (انتخاب موتور برتر سال)، تا سال 2015، تعداد رتبه های اول کسب شده به این ترتیبه:

    ب ام و: 66 رتبه اول

    آئودی: 15

    فولکس واگن: 12

    تویوتا: 10

    فراری و پورشه و هوندا: 8

    فیات و مرسدس بنز: 7

    فورد: 5

    مزدا: 3

    و …

    دوتا نکته جلب توجه میکنه: یکی اختلاف ب ام و با بقیه (مخصوصا اینکه گاهاً توی بعضی رده ها ب ام و مقام اول و دوم و سوم رو همزمان به دست میاره)
    و دوم اینکه اگر آمار امسال رو هم اضاف کنیم، تعداد رتبه اولی های فراری به 13 عدد میرسه. توی 14 سال، 13 تا رتبه اول!!! دقت کنید که تعداد موتورهای فراری زیاد نیست، ینی اکثر موتورهاش هر سال برنده شدن. امسالم که گل کاشته

    1. Archi KHAN

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2202 ديدگاه)

      مرسدس بنز را …

    2. حسین

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      ببخشید، امسال سال هجدهم برگزاری این رقابت بود. اشتباه نوشتم. امسال سال هجدهم و پارسال سال هفدهم بوده. این رقابت از سال 1999 شروع شده

  14. شاهین

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4699 ديدگاه)

    ارادتمندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا