هیئتداوران متشکل از روزنامهنگاران اروپایی حوزهٔ خودرو نامزدهای خودروی سال ۲۰۱۷ اروپا را انتخاب کردهاند و به نظر میرسد که امسال نبرد سخت و تنگاتنگی میان این خودروهای وجود داشته باشد. ۵۸ عضو هیئتداوران لیست از هفت نامزد فینالیست خودروی سال ۲۰۱۷ اروپا را به شرع زیر اعلام کردهاند:
همانطور که انتظار میرفت بخش عمدهای از نامزدها (پنج از هفت) اروپایی هستند و دو خودروی دیگر هم ژاپنی هستند اما امسال هیچ نمایندهای از کره یا آمریکا در لیست حضور ندارد. همچنین اثری از خودروهای الکتریکی یا هیبریدی هم دیده نمیشود. همچنین هیچکدام از خودروهای اول تا سوم رقابت خودروی سال گذشته امسال در رقابت شرکت داده نشدهاند.
پژو-سیتروئن تنها گروه خودروسازی است که امسال دو نامزد در لیست دارد. پژو تاکنون چهار بار و سیتروئن سه بار برندهٔ جایزهٔ خودروی سال اروپا شدهاند. داوری و قضاوت رقابت خودروی سال اروپا توسط ترکیبی از روزنامهنگارانی از نشریات خودرویی صورت میگیرد که هریک از این نشریات متعلق به یک کشور اروپایی هستند. مجموع داوران ۵۸ نفر هستند که هرکدام ۲۵ امتیاز را حداقل بین ۵ نامزد تقسیم میکنند. نهایتاً برندهٔ رقابت در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۷ (۱۶ اسفند ۹۵) در نمایشگاه خودروی ژنو بهعنوان خودروی سال ۲۰۱۷ اروپا معرفی میشود.
تاکنون همچنان فیات با ۹ بار پیروزی بهعنوان پرافتخارترین شرکت در رقابت خودروی سال اروپا باقیمانده است. پسازآن رنو با ۶ پیروزی، فورد و اوپل هرکدام با ۵ پیروزی و پژو و فولکسواگن هرکدام با ۴ پیروزی قرار دارند. در جدول زیر هم میتوانید برنده و مقامهای دوم و سوم خودروی سال اروپا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ را مشاهده کنید.
سال | مقام اول | مقام دوم | مقام سوم |
۲۰۱۰ | فولکسواگن پولو | تویوتا IQ | اوپل آسترا |
۲۰۱۱ | نیسان لیف | آلفارومئو جولیتا | اوپل مریوا |
۲۰۱۲ | شورولت ولت | فولکسواگن آپ | فورد فوکوس |
۲۰۱۳ | فولکسواگن گلف | تویوتا GT86 | ولوو V40 |
۲۰۱۴ | پژو ۳۰۸ | بامو i3 | تسلا مدل S |
۲۰۱۵ | فولکسواگن پاسات | سیتروئن C4 کاکتوس | مرسدس بنز C کلاس |
۲۰۱۶ | اوپل آسترا | ولوو XC90 | مزدا MX-5 |
ASA
۱۰ آذر ۱۳۹۵من فقط بین اینا به بنز و ولوو ایمان دارم.
البته درسته بنز رو زیاد دوست ندارم ولی واقعا همیشه خوب عمل میکنه. ولوو هم که عشقه
vahid 956
۱۰ آذر ۱۳۹۵اقا این سیتروئن c3 خیلی قشنگه هم طراحی خارجی هم داخلی به شخصه یکی از زیباترین کابین هایی که دیدم عکسشو گذاشتم
https://www.netcarshow.com/Citroen-C3-2017-1024-46.jpg
نمیدونم شاید چون شبیه پرایده فکر میکنم قشنگه?
سعید
۱۰ آذر ۱۳۹۵باز هم یه عده که میخوان پز روشنفکری بدن میان و میگن اشغال فرانسوی یا ماشین پر استهلاک فرانسوی و… از لین حرف های بیخود.بهتره چشم هاشون را شستشو بدن و بدونن ماشین فرانسوی چیزی به جز پژو های از رده خارج تولید داخله.یه نگاه به رتبه فرانسوی ها در خودروی سال اروپا بندازید
<<<<<
۱۰ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز شما که دست پیش را گرفتی …
البته اگر از اهل فن بپرسی ماشین اروپایی = پرفورمنس و پرفورمنس = اصطهلاک
میدونید چرا؟ چون قراره چند سال خوب ازشون کار کشیده بشه بدون دردسر بعد هم راهی قبرستان بشه
اما ماشین امریکایی و آسیایی (کره ای و ژاپنی) قراره سالهای سال کار بده حتی اگه اون قابلیت ماشین اروپایی را نداشته باشه
madjid
۱۰ آذر ۱۳۹۵پرفورمنس = لذت
لذت = ماشین اروپایی
بنزما
۱۰ آذر ۱۳۹۵نظرت امین جان خیلی عالی و تخصصی بود دوستمون کاملش کرد
امیرحسین
۱۰ آذر ۱۳۹۵آقا جان استهلاک,استهلاک,استهلاک….استهلاک از هلاک میاد یعنی نابودی و از بین رفتن
اون اصطکاک هست برادر من که با ص نوشته میشه
فارسی رو درست بنویسید
وحید
۱۱ آذر ۱۳۹۵چه جور به این نتایج میرسن خدا می دونه چند سال پیش هم پژو رو برنده اعلام کرد در حالی انتخاب بهتری میشد داشته باشن
حميد
۱۰ آذر ۱۳۹۵انتخاب من بنز هست منتهی همه اینها خودرو خوبی هستند
shahab
۱۰ آذر ۱۳۹۵بنز E که واقعا حرف نداره ولی کاش سری5 زودتر معرفی میشد و میتونست تو این رقابت شرکت کنه
خیلی هیجانی میشد??
ابی
۱۰ آذر ۱۳۹۵رقابت اصلی بین ولوو و بنزه به احتمال زیاد البته این نظر منه و من کارشناس نیستم و من بنز رو برنده میدونم
فرشاد سجادیان
۱۰ آذر ۱۳۹۵طبق جدول، تو این چند سال، خودروی شماره یک سال اروپا تو بخش سواریها، با سلیقه عامه مردم جورنبوده؛ چیزی که تاثیر اصلی توانتخابشون داره نه سلیقه مردمه، نه تکنولوژیهای مدرن و پیشرفته و نه نوآوریهای خاص، همه چی به قیمت ربط داره وگرنه خودرویی مثل E کلاس به عنوان مدرنترین خودروی حال حاضر دنیا، باید رتبه اول میبود.
madjid
۱۰ آذر ۱۳۹۵.
دوست عزیز ماشین سال اروپا باید برای عموم مردم قابل خرید باشه…
هدف همینه.
وگرنه باید Benz AMG GT یا Ferrari 488 یا 911 Turbo هر سال برنده ی این جوایز میشدن.
معلومه که سلیقه ی همه ی مردم به سمت ماشین های گرونی میره که آرزوی خریدش رو دارن. اما توان خرید مهمه…
یکی از مهم ترین دلایل حضور پررنگ فیات و فولکس و پژو در این لیست هم همین قیمت مناسبه.
فرشاد سجادیان
۱۰ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز به نظرت بنز E کلاس، تسلا مدل S، ولوو XC90,، آلفارومئو جولیا و. . . برای عموم مردم قابل خرید هستن؟! نه عزیز همون مردم عامه خارجی هم تا این حد قدرت خرید ندارن. من حرفم این نیست که خودروهایی که اسم بردی تو لیست باشن، حرفم اینه که خودروی سال (مقام اول) باید به جز قیمت، نکته مثبت و چشمگیر دیگهای هم داشته باشه. بهترین حالت به نظرم اینه که بیان خودروی سال رو تو هر بخش انتخاب کنن, خودروی اقتصادی سال، خودروی لوکس سال، خودروی مدرن سال، خودروی پرفورمنس سال. . . اینجوری عادلانهتره
madjid
۱۰ آذر ۱۳۹۵فرشاد جان ،
ممنون. خوب توضیح دادی.
با اینکه گفتی بهترین خودرو در هر کلاس انتخاب کنن کاملا موافقم.
اما اینا متاسفانه همه رو با هم می سنجن که به نظر من هم اشتباهه.
به نظر من هم E class و سری 5 و Audi S4 یا A4 کاملا حق داشتن در این لیست باشن. AMG GT هم میتونست باشه.
اما بازم میگم اینا به قیمت خیلی اهمیت میدن.
در واقعا بهترین عملکرد ^نسبت به قیمت^ رو میسنجن.
برای همینه که fiat رکورد داره.
فرشاد سجادیان
۱۰ آذر ۱۳۹۵عزیزی ❤️
میدونی داداش به نظرم اینجور انتخابا واقعا غیر منطقی هستن؛ الان جلو شما بنز E کلاس و اوپل آسترا بذارن، بعد بگن خودروی سال رو انتخاب کن، آسترا به جز قیمت و مالیات کمتر تو چه چیزی دست بالاتر رو داره که بتونی انتخابش کنی؟ کیفیت ساخت، تکنولوژی ساخت، امکانات، پرستیژ، فضای بار، فضای سرنشین، طراحی، کیفیت رانندگی، دوام در بلند مدت، بازار دست دوم، پرستیژ، قدرت فنی و صد تا بخش دیگه، تو همش یه خودروی از پیش بازندست.
saeid
۱۱ آذر ۱۳۹۵مقایسه تون کلا اشتباست دوست گرامی ، شما چی رو دارین با چی مقایسه میکنید
الان بنز E کلاس چه ربطی به اوپل آسترا داره؟؟؟!!! شما دو تا ماشین رو وقتی میتونید مقایسه کنید که تو یه کلاس و تو یه رده قیمتی باشن . شما باید بنز E کلاس رو با هم رده های خودش مقایسه کنید نه با آسترا . اگه هم میخوای مقایسه کنی اوپل اینزیگنیا رو باید با E کلاس مقایسه کنی.
مثلا شما نمی تونی بیای E کلاس بنز رو با سری 7 ب ام و مقایسه کنید بعد بگین یکیش رو انتخاب کن ، صد درصد سری 7 تو همه زمینه ها بهتره
اگه قرار باشه اینجوری انتخاب کنن که همش باید لوکسترین ها انتخاب بشن
مثل بنتلی یا اس کلاس یا سری 7 و ..
در ضمن آسترا یکی از بهترین ماشینهای اروپاست تو کلاس خودش
فرشاد سجادیان
۱۵ آذر ۱۳۹۵با عرض معذرت شما منظور من رو متوجه نشدی سعید جان
ENER-G-FORCE
۱۰ آذر ۱۳۹۵شکوه , تجلیل(!) و مدرنیسم : فقط بنز – کلاس و شیک بودن : فقط ولوو – جذابیت : فقط آلفا ( البته فقط در این لیست)
mohammadrr
۱۰ آذر ۱۳۹۵هیچ وقت فکر نمیکردم پژو ۳۰۰۸ رقیبی برای مرسدس بنز E کلاس باشه!!!!! :/
<<<<<
۱۰ آذر ۱۳۹۵الانم داری اشتباه فکر میکنی داداش
اصلا قضیه چیز دیگه ایه
مک میسل
۱۰ آذر ۱۳۹۵به نظرم یا ولوومیشه یا الفارمئو جولیا
بنز خیلی طراحی هاش تکراری شده توی این نسل هاش و زیاد فناوری عجیبی هم توش استفاده نشده،ولی الفا همیشه با معرفی ماشیناش!ادرنالین خونو میبره بالا!!!
مخصوصا به نظرم جولیا خیلی ماشین توپی میتونه باشه
البته بنز از همشون بهتره و منکر این نمیشه شد،ولی به نظرم الفا جولیا خیلی ماشین توپی هست
ولوو هم که دیگه حرفی نمیشه براش زد!!!اوج طراحی و ایمنی و اپشن!
بنتلی
۱۰ آذر ۱۳۹۵به به مک میسل عزیز…خیییلی خوشحال شدم دوباره کامنت گذاشتی…
یاسین
۱۰ آذر ۱۳۹۵خدایا این mx-5 میاتا رو عاشقشم مزدا با این ماشین سالهاس داره سروری میکنه جدا خیلی خیلی دوسش دارم
amin
۱۰ آذر ۱۳۹۵و همچنان خبری ازاسباب بازی های کره ای در مقابل بزرگان نیست!!!!!!!!
احمد باقری
۱۰ آذر ۱۳۹۵مرسدس. نیسان.
متین
۱۱ آذر ۱۳۹۵نظر منم مثل دوست قبلی ، اول ولو و و دوم الفا رومئو جولیا هر دو شاهکار هستند .