انتخاب نام مناسب برای یک محصول، یکی از موارد اساسی در فروش آن است و خودروسازان نیز این مسئله را که به اصطلاح برندینگ نامیده میشود، کاملاً مدّنظر قرار میدهند. نام یک خودرو، اگرچه عامل تأثیرگذار کامل در بالا کشیدن یا سقوط یک مدل در بازار خودرو نیست، ولی در عین حال میتواند باعث ماندگاری یک محصول در اذهان عمومی شود. نامهایی مانند کوروت، موستانگ، کمری و سری ۳ را در نظر بگیرید که همگی بر اساس استراتژیهای کمپانی مربوطه نامگذاری شدهاند. البته چنین تصمیمهایی در پشت درهای بسته انجام میگیرد. این که بعضی خودروهای مشهور کنونی، میتوانستند دارای نام دیگری در بازار باشند، در نوع خود جالب است. مثلاً فورد موستانگ را در نظر بگیرید که اولین بار میخواست با نام «تاندربرد II و تورینو» به بازار وارد شود. در واقع اگر برخی دخالتها از طرف دیگر طراحان و برنامهریزها نبود، بازار کنونی اتومبیل در جهان نامهای معروفی مانند موستانگ یا فورد فیوژن را در خود نداشت.
فورد فیوچرا (Futura)
اگر کمپانی فورد، نظر خود را تغییر نمیداد، شاید در مقطع کنونی، خودرویی با نام فورد فیوچرا، به عنوان پرفروشترین سدان خانوادگی در امریکای شمالی شناخته میشد. ولی در واقعیت، فورد فیوچرا با عنوان فورد فیوژن معرفی شد.
فیوچرا عنوانی بود که اولین بار برای یک خودروی کانسپت لینکلن در سال ۱۹۵۵ به کار رفت. از آنجا که این کانسپت، بعدها به تولید انبوه رسید، مدل فیوچرا تبدیل به یکی از خودروهای ریشهدار و مشهور شد. این خودروی نمایشی، بعدها به نام بتموبیل شناخته شد؛ زیرا شخصیت بتمن در سریالی که به همین نام در دهه ۶۰ میلادی از تلویزیون پخش میشد، از این مدل خودرو، به عنوان بتموبیل خود استفاده میکرد. پنجاه سال بعد، فورد تصمیم گرفت تا دوباره این مدل را احیا کرده و با نام فیوچرا به امریکا و کانادا معرفی کند. فورد فیوچرا از سال ۱۹۶۲، نامی شناخته شده در استرالیا بود و همه چیز آماده بود تا فورد، مدل جدید خود، فیوچرا را به بازار معرفی کند. امّا گروه خدماتی پپ بویز (Pep Boys) که این نام را برای فروشگاههای تایر خود به کار میبردند و بنابراین امتیاز این نام تجاری متعلق به آنها بود. بنابراین، فورد، برندی جایگزین برای یک خودرو با کاربریهای گوناگون پیدا کرد و فورد فیوژن در سال ۲۰۰۵ متولد شد؛ یک سدان چهار در که بایستی فورد فیوچرا نام میگرفت. فورد فیوژن در سال ۲۰۱۲، سومین خودروی پرفروش در بین محصولات فورد بود.نیسان / داتسون 240Z فیرلیدی (FairLady)
داتسون 240Z یکی از ریسکهای کمپانی نیسان در بازار امریکا بود. در دهه ۷۰ میلادی، بسیاری از خودروهای ژاپنی که به امریکا وارد میشد، شامل کشندههای سبک و خودروهای با صرفه اقتصادی بود و معرفی 240Z در آن، برخلاف سیاستهای جاری داتسون بود. امّا در عینحال، این خودروی اسپورتی زیبا که قرار بود با برند «فیرلیدی» به بازار بیاید، به سرعت مورد استقبال رانندگان امریکایی قرار گرفت.
در حالی که خودروی فیرلیدی Z در ژاپن کاملاً شناخته شده بود، کمپانی نیسان، نمونه خودروهای داتسون اسپورتی جدید خود را به شاخه ایالات متحده نیسان فرستاد. رئیس بخش ایالات متحده نیسان، یوکوتا تاکایاما که به لقب «مستر کِی» مشهور بود، با این نام، زیاد موافق نبود و تنها چند روز قبل از ورود فیرلیدی به نمایشگاهها، نام آن تغییر یافت. برچسبی با معنای «خانم زیبا» چیزی نبود که مستر کی اجازه چسبیدن آن را به خودروهای خود بدهد و بر این اساس، برچسب سادهتر 240Z با عنوان Legacy به معنای «میراث» جایگزین آن شد. امروزه، حتی تصور اینکه رانندگان اهل امریکا، به دنبال یک خودروی اسپورت با نام «فیرلیدی» باشند نیز مشکل است.دوج زیپ (Zipp)
زمانی که دوج در سال ۲۰۱۳، خودروی کامپکت جدید خود را بر اساس پلتفرم فیات با نام «دارت» عرضه کرد، کاملاً به گذشتهی خود اطمینان داشت و ارتباط مناسبی با آن برقرار کرده بود. مدل دوج دارت، اولین بار بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۶ تولید میشد. البته برخی خودروهای مکزیکی کرایسلر در دهه ۸۰ میلادی نیز از نام دارت استفاده میکردند.
با اینحال، وقتی اولین بار دوج دارت میخواست به بازار وارد شود، خودروسازان کرایسلر، وسواس عجیبی در انتخاب نام آن به خرج دادند. در حالی که این خودرو در حال توسعه مراحل طراحی خود در کمپانی کرایسلر بود، مسئولان کرایسلر اعتقاد داشتند که این خودرو باید با نام زیپ عرضه شود. عنوان زیپ پس از مطالعاتی که در بازار انجام گرفته بود و سادگی استفاده از آن، انتخاب شده بود. امّا عنوان خودروهایی مانند فورد ادسل (Edsel) نیز با مطالعات گسترده بازار انجام شده بود. در نهایت، عنوان دوج دارت برای این خودرو انتخاب شد و بیشترین سهم را در این میان، حرف D در اول نام Dart داشت.شورولت پنتر (Panther)
برای رقابت با فورد موستانگ، خودرویی که در میانههای دهه ۶۰ میلادی به موفقیت بینظیر دست یافته بود، بخشهای شورولت و پونتیاک از جنرال موتورز نیز دست به دست هم دادند تا خودروی دو در خود را برای رانندههای جوان آماده کنند.
شورولت، چند ماه قبل از عرضه این خودرو، از آن با نام پنتر (یوزپلنگ) یاد کرد. امّا در یک حرکت زیرکانه و اقتصادی، در کنفرانس خبری خود، خبر از ملاقات خود با «جامعه ریشهکن کردن حضور یوزپلنگها در دنیای اتومبیلها»، SEPAW، داد. در نهایت، این کنفرانس خبری که در سال ۱۹۶۶ برگزار شد، مدل کامارو را معرفی کرد. البته با اینکه شورولت پنتر، هیچگاه به خط تولید خودروسازی وارد نشد، امّا گروه تیونینگ SLP در تعداد محدودی از کامارو، از طراحیهای پنتر استفاده کرده است.پورشه ۹۰۱
پنجاه سال از تولد پورشه ۹۱۱ میگذرد و این خودرو، در واقع، داستانی هیجانانگیزی از یک خودروی اسپورت کلاسیک است. طراحان این خودروی اسپورت آلمانی، نام مدل جدید خود را ۹۰۱ گذاشتند و سال ۱۹۶۳، نمایشگاه بینالمللی اتومبیل فرانکفورت، جایی بود که پورشه ۹۰۱، توجه بسیاری را برانگیخت. با وجود واکنشهای مثبتی که به مدل جدید پورشه نشان داده شد، این موضوع به مذاق پژو، خودروساز فرانسوی، خوش نیامد و با کمال تعجب، اعلام کرد که امتیاز برندی که در آن عدد سه رقمی با رقم میانی «صفر» باشد، متعلق به پژو است.
یک سال پس از نمایشگاه فرانکفورت، خودروی اسپورت، به صورت رسمی با نام پورشه ۹۱۱ وارد چرخه تولید شد. تعداد پورشههای ۹۰۱ تولید شده، ۸۲ عدد بود که نتوانست به بازار عمومی راهی پیدا کند.
ساسان.م
۶ دی ۱۳۹۲پژو جان بیخیال بابا سخت نگیر :D
من عاشق فیوژن شدم
carbonado aventador
۶ دی ۱۳۹۲خیلی جالب بود . اقای نویسنده دستت درد نکنه
e.scamp
۶ دی ۱۳۹۲پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال پدال مرسی پدال.
مهران
۶ دی ۱۳۹۲تهران ساعت 3:57 فیسبوک فیلتر نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محسن.د
۶ دی ۱۳۹۲پژو مثلا میخواست جلوی محبوبیت پورشه رو بگیره! 911 که خیلی بهتر از 901 ه :-)
یارو
۶ دی ۱۳۹۲درود
منم با شما موافقم محسن جان کلا فرانسوی ها به خصوص سیاست مدارا شون ادمای کثیفی هستند . فرانسه داره خیلی از در امدشو از طریق فروش تصلیحات هسته ای به دست میاره . پزو هم نتونسته توی این سال ها با برند های المانی . زاپنی .امریکایی و حتی کره ای رقابت سالم داشته باشه و همه ی پولشو از فروشش به کشور های جهان سوم (یا یه جوری بگم که خودمونو گول بزنیم) در حال توسعه به دست میاره
مرگ بر پزو
مرگ بر فرانسه.
فرزاد
۶ دی ۱۳۹۲مرسی
زیگما
۶ دی ۱۳۹۲جناب حسینی کاش از اس مسخره مازراتی گیبلی هم میگفتی که چقدر تاثیر بد روی بازاریابیش گذاشت
مهران
۶ دی ۱۳۹۲تهران ساعت 4:15 به جونه خودم راست میگم فیسبوک بازه بازه
carbonado aventador
۸ دی ۱۳۹۲مگه می شه!!!!!!!!
احسان(احسان سابق)
۶ دی ۱۳۹۲من که تا حالا خاطره و خبر مثبتی از پژو نشنیدم
masoud v12
۶ دی ۱۳۹۲پورشه 911عجب ماشینه دوست داشتنی هستش مدرنترین تکنولوژی آمیخته شده با کلاسیکترین طراحی.
توفیقی
۶ دی ۱۳۹۲حوصله نظر دادن ندارم.فقط تو این لیست 911 از همش بهتره
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۶ دی ۱۳۹۲لطفا از مناظره ی صنعت خودرو هم مطلب بزارین
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۶ دی ۱۳۹۲میرخانی رشتی:”راهنمایی و رانندگی غلط کرد”
در راستای آمار منتشر شده برای تصادفات
___خودروسازی رو تحریم کنیم حداقل به خاطر سلامتی هموطنان و سلامتی مردم—-
میرخانی رشتی:من طبق منافع شرکتم انتخاب می کنم با کدام شرکت خارجی قرارداد ببندم
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۶ دی ۱۳۹۲الیوم خرید خودروی ایرانی از شرکت های تولید کننده خیلی بی غیرتی است.
دوستان گرامی فقط 2سال خودروی دست دوم بخرید خواهش میکنم
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۶ دی ۱۳۹۲نظر من حذف شد خب بابا میرخانی خودش گفت از خودم نگفتم که…
اصلا برید اینقد پژو و پراید بخرین که تا ابد 405 و پراید تولید بشن
به من چه…
الآن سردبیر محترم این رو هم حذف میکنه
یارو
۶ دی ۱۳۹۲PEUGEOTجان کجاییییی توی این مناظره ی امروز حرفی که من همیشه می زدم ثابت شد دیدی کل مردم هم گفتن که باید با دیگر خودرو ساز ها قرار داد ببنده نه فرانسوی ها قبول کن داری تو اشتباه می کنی نه نود درصد مردم.
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۷ دی ۱۳۹۲دوست عزیز بحث با اونی که شما تصور میکنید فرق داره،خودرو سازان بین المللی پشت در صف نکشیدن که بیان بااین از خدا بی خبرها قرارداد ببندند…
نماینده پژو در ایران:برای حضور در ایران هیچ برنامه ای نداریم،
لغو تحریم به ما ابلاغ نشده.
دوستان گرامی شرکتی که سایپا داره باهاش قرارداد می بنده زوتیهzotye برای تولید محصول زد300 است و این یک فاجعه است.
احسان1
۷ دی ۱۳۹۲شرکته کجاییه؟؟؟؟
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۷ دی ۱۳۹۲شرکت کوچک چینی بدون هیچ استاندارد بین المللی
carbonado aventador
۸ دی ۱۳۹۲آمار مرگ و میر پراید دو برابر می شه!!!!!!
احسان(احسان سابق)
۶ دی ۱۳۹۲فیوژن رو ببینید.چقدر خوشگله.یعنی این ماشین رو واسه قشر متوسط تولید میکنن
altima3600
۶ دی ۱۳۹۲بابا این میرخانی سرش درد میکنه واسه این کارها.اقای میرخانی وقتی میدوند که دولت در کارهایتان دخالت میکنه وشما نمیتوند کارخونه رو دو دستی کنترل کنید از سمت خود استعفا بدین و برید به کارخونه هایی که خصوصی هستند اونجا کار کنید اگر که کار بلد هستید اونجا رو آباد کنید مثل کرمان خودرو زاگرس خودرو یا کرمان موتور و غیره که خودتون میگید که حدود 20تا خودرو ساز داریم خودتون رو اونجا نشون بدین که مردم بدونند مشکل از شماست یااز دولت محترم.
احمد.ف
۷ دی ۱۳۹۲آقا اصلا این آقای میر خانی الان چه کاره است؟ مدیر عامل سابق ایران خودرو یعنی چی؟ الان چی کاره مملکته؟
من
۸ دی ۱۳۹۲ایشون همکار حضرت عزراییل هستن هنوزم دست گلاشون دارن کار میکنن و نتیجه هم میده!
مهرداد
۶ دی ۱۳۹۲عجب مناظره ایی بود. کم مونده بود کتک کاری بشه!
ایول به علی خاکساری که واقعا حرف مردم رو میزد… اون …هم که فقط بلد بود فحش بده …
حمید
۶ دی ۱۳۹۲من دنبال یه W140 هستم ، اگر کسی سراغ داره یا میفروشه لطفا ایمیل بزنه .
achiro94@gmail.com
zondar
۷ دی ۱۳۹۲درود.
مطلب زیبایی بود سپاسگزارم پدال عزیز.
50
۷ دی ۱۳۹۲داستان نام گذاری پیکان چی بوده؟؟
رضا
۸ دی ۱۳۹۲اسم 911 پژو رو میخره و ازاد میکنه.
masoud17
۱۵ دی ۱۳۹۲جالب بود،مرسی