سال ۹۴ با تمامی فراز و فرودها و اخبار خوب و بدی که با خود داشت، بالاخره بهروزهای پایانی خود رسیده است و منتظر رسیدن سال جدید هستیم. سال ۹۴ در بازار و صنعت خودروی کشور ما سالی پر خبر بود؛ از رکود بیسابقه در بازار، تا کمپین نخریدن خودروی داخلی، وام ۲۵ میلیونی، مذاکرات با خودروسازان خارجی و ورود برخی خودروسازان و مدلهای جدید به بازار.
رکود بازار
در سال ۹۴ رکود وجه مشترک تحلیلهای کارشناسان در تمامی بخشهای صنعت و اقتصاد ایران بود. از بازار مسکن گرفته، تا صنعت خودروسازی و سایر صنایع. صنعت خودروسازی کشور ما یکی از صنایعی بود که بیشترین تأثیرات را از رکود دریافت کرد. کاهش تولید و فروش خودروسازان و کسادی بازار فروشندگان خودرو از جمله نتایج این رکود بودند. این رکود که تمامی بخشهای کشور را در برگرفته بود، در بخش خودروسازی با انتظارات رو به افزایش مشتریان برای بهبود کیفیت و تعدیل قیمتها نیز همراه شد تا سنگینترین رکود بازار در سالهای اخیر در بخش خودروسازی رقم بخورد. اکنون در روزهای پایانی سال ۹۴، به نظر میرسد که با پرداخت وام دولتی و برخی تغییرات در شرایط بازار، از رکود قدری کاسته شده است، اما این رکود بیسابقه باعث شد تا خودروسازان کشور نتوانند به برنامههای قبلی خود برای تولید در سال ۹۴ دست پیدا کنند.
کمپین نخریدن خودروی داخلی
در تابستان امسال و پس از انجام توافق هستهای، ناگهان برخی از مصرفکنندگان به این نتیجه رسیدند که خودروهای تولید داخل قدیمی، بیکیفیت، ناامن و گرانتر از ارزش واقعی خود هستند. البته حق با این افراد بود، چراکه خودروهای تولید داخل اغلب از پلتفرمها و تکنولوژی بسیاری قدیمی استفاده میکنند و علاوه بر آن در سالهای اخیر بر اثر سومدیریت و تحریم، بسیاری از قطعات آنها از منابع داخلی و خارجی نامعتبر تأمین میشده است که در نتیجه این امر منتهی به کاهش کیفیت در این خودروها شد.
گرانی خودروها که حاصل افزایش قیمت به وجود آمده در محدوده سالهای ۹۰ و ۹۱ بود، دیگر عاملی بود که موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده بود. البته در این میان سؤالی نیز قابل طرح بود و آن این بود که چرا با وجود اینکه قیمتهای فعلی به سال ۹۱ برمیگردد و موج گرانی در آن سال اتفاق افتاده بود، اما اعتراضات به قیمتهای بالا، سه سال بعد از آن و در سال ۹۴ اتفاق میافتاد و چرا در همان سال ۹۱ که قیمتها بهطور روزانه و حتی در بعضی موارد بهصورت ساعتی بالا میرفت، نه کسی از تحریم حرف میزد و نه کسی دیگران را به نخریدن تشویق میکرد؟ بلکه برعکس، در سال ۹۱ میزان تقاضا برای خودرو از میزان عرضه پیشی گرفته و باعث ایجاد اختلاف شدید بین قیمت کارخانه و بازار شده بود؛ اختلاف قیمتی که سود آن درنهایت به جیب دلالان میرفت.
با این وجود، کمپینی در فضای مجازی شکل گرفت که مردم را تا زمان رسیدن به مطالباتش از خرید خودروی صفر و داخلی منع میکرد. در آن روزها شدت کمپین بهگونهای بود که حتی در گروههای غیر مرتبط با مقوله خودرو نیز بهطور روزانه مطالبی در این زمینه فرستاده میشد. حتی گروههای خانوادگی و کاری نیز از این قاعده مستثنی نبودند و گروه و صفحهای نبود که نتوان در آن مطالب تند و شدیداللحنی در مورد کمپین نخریدن خودرو یافت.
طرفداران این کمپین با تکیه بر مطالبات بر حق خود، دیگران را به نخریدن خودروی صفر داخلی دعوت میکردند. برخی دیگر پا را از این فراتر نهاده و با اشاره به قیمتهای غیرواقعی و بالای خودرو در کشورمان، تمامی خودروهای صفر اعم از داخلی و وارداتی را مشمول تحریم میدانستند. برخی دیگر نیز یک گام جلوتر رفته و هرگونه خریدوفروش خودرو را منع میکردند. سطح انتظارات بین طرفداران تحریم نیز متفاوت بود. برخی به افزایش کیفیت و بهبود خدمات همین خودروهای فعلی راضی بودند، برخی دیگر خواستار کاهش قیمتها بودند، برخی دیگر اعلام میکردند که باید خودروهای قدیمی از رده خارج گردند و خودروهایی بهروز، ایمن و با کیفیت با قیمت پایین باید جایگزین آنها گردد و عدهای دیگر نیز به کمتر از ورشکستگی کامل خودروسازان داخلی رضایت نمیدادند.
اما آنچه که درنهایت اتفاق افتاد این بود که دولت که در سال ۹۴ کمر به نابودی هرگونه تحریم بسته بود، با پرداخت یک وام دولتی، عملاً بساط تحریمها را جمع کرد و دوباره مشتریان را به صفهای خرید خودرو بازگرداند.
وام ۲۵ میلیونی
پرداخت یک وام دولتی با بهره پایینتر از وامهای معمول و بازپرداخت طولانی مدت، روشی بود که دولت برای شکستن رکود بازار و ایجاد تحرک در صنایع خودروسازی و قطعهسازی انتخاب کرد. مدیران وزارت صنعت که معتقد بودند اصلیترین دلیل رکود در بازار پایین بودن قدرت خرید مردم است، با هماهنگی بانک مرکزی این وام را جهت تسهیل فروش خودروسازان در نظر گرفتند. نتیجه پرداخت وام حتی برای خوشبینترین افراد نیز غیر قابل باور بود! از روز اول پرداخت وام، صفهای طولانی در برابر نمایندگیهای خودروسازان تشکیل شد و مردم برای خرید همان محصولات قدیمی، بیکیفیت، ناامن و گران هجوم آوردند. استقبال مردم از این طرح به حدی بود که در طی کمتر از یک هفته، بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از این طریق به فروش رسید و مسئولان بانک مرکزی را مجبور کرد که به دلیل رسیدن به حدنصاب، علیرغم اینکه در ابتدا مدت زمان این طرح را ۶ ماه اعلام کرده بودند، پرداخت وام را متوقف کنند.
در دوره پرداخت وام میزان فروش روزانه ایرانخودرو و سایپا توانست پس از مدتها رکوردهای جدیدی را ثبت کند و پس از ماهها رکود، انبارهای خودروسازان را تخلیه کرده و خطوط تولید آنها را مجدداً رونق بخشد. وام ۲۵ میلیونی بازیای بود که هر سه طرف آن یعنی خودروسازان، مردم و بانکها را میتوان بهنوعی برنده دانست. خودروسازان موفق به تخلیه انبارهای خود شدند و تولید خود را احیا کردند؛ مردم با پیش پرداختی اندک و دریافت وامی مدتدار و نسبتاً کمبهره موفق به خرید خودرو شدند و بانکها نیز با وام دادن به مردم به سود قابل توجهی رسیدند.
این وام نهتنها باعث کاهش رکود در بازار خودرو شد، بلکه عملاً کمپین نخریدن خودروی صفر را نیز به شکست کشاند. زیرا که حتی در دورههای پس از پرداخت وام، مردم بهنوعی با خودروسازان آشتی کرده و از طرحهای فروش بعدی نیز استقبال به عمل آمد. بهعنوان مثال، بنا به گفته رضا تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، در طرح فروش تسهیلاتی سایپا در دهه فجر رکورد فروش قبلی که در دوره پرداخت وام ۲۵ میلیونی به دست آمده بود شکسته شد.
مذاکرات با خودروسازان خارجی
پس از توافق هستهای و اعلام خبر لغو تحریمها، مذاکرات بین خودروسازان داخلی و خودروسازان بزرگ خارجی برای همکاری در دوره جدید شدت گرفت و روزی نبود که خبری یا شایعهای از شرکای آینده خودروسازان و مدلهای جدیدی که بهعنوان محصول همکاریهای جدید به بازار خواهند آمد شنیده نشود.
در سال ۹۴ علیرغم وجود رکود گسترده و مذاکرات بیپایان با کمپانیهای خارجی، مدلهای جدیدی نیز معرفی و وارد بازار شدند و باعث افزایش تنوع در بازار کشورمان شدند. از کمپانیهای لوکس اروپایی گرفته تا خودروهای سطح پایین چینی.
آئودی که آمده است تا رقابت با دو رقیب هموطنش را در بازار ایران نیز دنبال کند و گزینهای جدید برای بچه پولدارها ایجاد کند. از سوی دیگر برند لوکس نوپای فرانسوی یعنی DS نیز میخواهد که در راستای برنامه گسترش بازارهای فروشش، این بار شانس خود را در خاورمیانه و کشور ما امتحان کند. البته تفاوت اصلی DS با سایر برندهای وارداتی این است که فروش DS در ایران کاملاً بدون واسطه و زیر نظر کمپانی مادر انجام میگردد.
در سالی که گذشت بسیاری از برندهای دیگر نیز یا مدلهای جدید خود را در کشور ما معرفی کردند و یا نسخههای بهروز شده از مدلهای قبلی را ارائه دادند. از ساینا بهعنوان محصول جدید سایپا گرفته تا رنو ساندرو و تعداد زیادی از مدلهای وارداتی در سال ۹۴ وارد بازار ما شدند و یا بهعنوان محصول جدید معرفی شدند. در این میان برندهای چینی نیز بیکار ننشسته بودند و مشغول محکم کردن جای پای خود در کشورمان بودند.
در طی چند سال گذشته، خودروهای چینی با بهرهگیری از خلأ رقبای جدی در بازه قیمتی خود، موفق به افزایش سهم خود از بازار کشورمان شدند. در سال ۹۴ نیز این روند ادامه پیدا کرد و تقریباً تمامی خودروسازان کشورمان محصولاتی از برندهای چینی را به بازار عرضه کردند. ایرانخودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور، همکاری خود با هایما را آغاز کرد و سایپا نیز محصولات زوتی، چانگان و برلیانس که در سال قبل معرفی شده بودند را به بازار فرستاد. خودروسازان بخش خصوصی نیز که در سالهای اخیر تنها منبع درآمد خود را در همکاری با چینیها میدیدند، در سال ۹۴ نیز بیش از پیش همکاریهای خود را با این کمپانیهای نه چندان مطرح ادامه داده و مدلها و برندهای جدیدی را نیز وارد بازار کردند. بدین ترتیب سهم برندهای چینی از بازار خودروی کشورمان به حدود ۱۰ درصد رسید و خودروهای چینی علیرغم وجود رکود شدید در بازار توانستند جایگاهی برای خود در بازار خودروی کشورمان را در اختیار بگیرند. در سالی که گذشت بیشترین مدلها و برندهایی که در کشور ما معرفی شدند، از کشور چین بودند و نمایشگاههای صنعت خودرو که در سال ۹۴ در شهرهای مختلف کشورمان برگزار شدند، عملاً به نمایشگاه خودروهای چینی تبدیل گشته بودند. در طول این سال، بارها و بارها از ورود مدلهای جدید چینی به بازار گزارش تهیه کردیم و هفتهای نبود که خبری از همکاریهای جدید با چینیها به گوش نرسد. در نتیجه این حضور چینیها را نیز میتوان یکی دیگر از اتفاقاتی دانست که در سال ۹۴ بر بازار و صنعت خودروی کشورمان تأثیر گذاشت. پس از مروری بر مهمترین وقایعی که در سال ۹۴ در صنعت خودروی کشورمان اتفاق افتاد، در پایان این مطلب از شما مخاطبین گرامی درخواست میکنیم که ما را از نظرات خود بهرهمند سازید.
لطفاً به ما بگویید که مهمترین اتفاق خودرویی در سال ۹۴ از دیدگاه شما چه بوده است. همچنین ما میخواهیم بدانیم که آیا از نظر شما کمپین تحریم خرید خودروی داخلی کاملاً با شکست مواجه شده است و یا هنوز کمپین وجود دارد؟ ضمناً اگر خود را حامی این کمپین میدانید، انتظار چه شرایطی را دارید که شما را برای خرید خودروی داخلی راضی کند؟
درنهایت به ما بگویید که چه چشماندازی را در سال ۹۵ برای صنعت خودروسازی کشورمان پیشبینی میکنید.
محمدرضا
۲۸ اسفند ۱۳۹۴دو سال دیگه قیافه ی کسانی که با وام پراید خریدن دیدنیه. پرایدشون 15 تومن می ارزه ولی از وامشون 15 تومن مونده. نوش جونشون. امیدوارم عید امسال زنده بمونن و تو تصادفات جاده ای مشکلی براشون پیش نیاد که چنین روزی رو ببینن
Nima
۲۹ اسفند ۱۳۹۴یه خبر رو جا انداختین و اون ورود خودرو هاى آمریکایى هست که امید بش هست.
کاش بش اشاره میشد.
امیر
۲۹ اسفند ۱۳۹۴محمد جان من هم امیدوارم تا دو سال دیگه حرف شما به تحقق برسه ولی خیلی ساده لو باید باشیم تا انتظار داشته باشیم سایپا و ایران خودرو قیمت محصولاتشون رو کاهش بدن . متاسفانه این دو شرکت مثل دو تا بچه لوس و بی تربیت که والدینشونم ( دولت ) تشویشونم میکنن به پرخاشگری خودشون ادامه خواهند داد، ما اگر 1 سال هست که کمپین نخریدن خودرو راه انداختیم اونا 30 ساله که لابی انحصار خودرو راه انداختن، پس نباید دست کمشون گرفت . تنها راه حل برای مقابله فقط نخریدن هست و اگر کسی به خودرو احتیاج داره بهتره دست دوم بگیره تا این دو بچه پررو (خودروسازان ) یک سیلی محکم از ملت بخورند شاید والدینشون هم به خودشون بیان
یا علی مدد
(*مهرداد*)
۲۸ اسفند ۱۳۹۴بیخیال بازار خودرو ایران ،،،پیشاپیش سال نو را خدمت همه دوستان و به خصوص ماشین دوستان تبریک میگم و امیدوارم در سال جدید هموطنان ماشین درجه یک سوار شن ……خوش باشین
Parvaz
۲۸ اسفند ۱۳۹۴سال نو رو به همه دوستای گلم و پدال جان تبریک میگم و امیدوارم بازار خودرو جوری بشه که ماشین بازایی مث من توان تیونینگ یه ماشین معمولی رو داشته باشن و هرشب با صدای موتورش یه صفایی به دل شون بدن… دلتون شاد لبتون همیشه پر خنده ، یا علی
رادین
۲۸ اسفند ۱۳۹۴“درنهایت به ما بگویید که چه چشماندازی را در سال 95 برای صنعت خودروسازی کشورمان پیشبینی میکنید”
افزایش قیمت خودرو
صف بستن مردم برای خرید
شیوه های جدید کلاه برداری
تولید سایپا 1XX
.
.
در یک کلام تکرار مکررات
ایرانخودرو بخش نامه داده تمام سیم کلاچ اتوماتیک ها رو با نمونه دستی تعویض کنن !!!در حالی که همین الان خودروی صفر با موتور tu5(رانا،پارس،پژو)همچنان داره با سیم کلاچ اتوماتیک میده بیرون!!!!
قضاوت با شما
sina
۲۸ اسفند ۱۳۹۴خدا کنه هرچه زود تر با قیمت مناسب بیان تا از این چینی های بی هویت راحت شیم من که از قیافه ds خیلی خوشم اومده مخصوصا ds6 که با 160 اسب بخار صفر تا صدش 8.5 ثانیه است قیمتش فکر کنم 35000 یورو هست اگه واقعا 217 باشه خدایی به سانتافه که 24000 یورو هست می ارزه
Ashkan
۲۹ اسفند ۱۳۹۴DS زیر 200 تومن نمیدن خوشحال نباش
حامد
۲۸ اسفند ۱۳۹۴متاسفم برای کسایی که وام خودرو گرفتن ***. چقدر قشنگ گفت ناصر خسرو قبادیانی, از ماست که بر ماست
m.reza
۲۸ اسفند ۱۳۹۴ضمن تبریک سال نو خدمت اهالی پدال به نظر من اونایی که عضو واقعی کمپین بودن (با توجه به در دسترس بودن تقریبی شبکه های اجتماعی برای تمام سنین در کشور یه سری افراد که در خانواده تصمیم گیرنده نبودن یا دستشون تو جیب خودشون نبود مسلما تاثیر خاصی در این حرکت نداشتند) هنوز هم سر حرفشون هستند لا اقل بیشترشون فکر میکنم.
از طرفی مردم ما هم وقتی یکی حقشونو ازشون میگیره بیشتر عصبانی هستند و فحش میدهند.مثلا در حوزه خودرو تا حالا چند نفر را دیدید که از خدمات بد نمایندگی ها یا نصب یک قطعه خراب در کارخانه روی خودرو به مراجع قانونی برای شکایت مراجعه کردن؟خیلی تعدادشون کمه اگر از این راه پیش بریم من فکر میکنیم زودتر اوضاع بهتر میشه حداقل در تولیدات داخل و وارداتی ها.
در مورد عرضه خودرو های جدید هم به یقین بستن قرارداد ایجاد خط تولید تامین قطعات با توجه به اقتصاد دولتی ما که همه دلشون میخواد یه سهمی از قرارداد بهشون برسه کمی به زمان بیشتری نیاز داره
محمدحسین
۲۸ اسفند ۱۳۹۴سال نو دوستان مبارک… دم بچه های سایت پدال گرم
علي
۲۸ اسفند ۱۳۹۴تا قیمت دلار و ارز پایین نیاد و دولت دست از سودهای بالای گمرکی برنداره و انحصار طلبی و رانت از بین نره و محیطی کاملا رقابتی بوجود نیاد و قوانین خدمات پس از فروش و گارانتی تغییر نکنه به نظر من این گره کور بازشدنی نیست و نخواهد بود. پیشاپیش عید نوروز رو به همه دوستان تبریک میگم و سالی پر از تغییرات خوب و به نفع عام رو براتون آرزومندم .
edris
۲۹ اسفند ۱۳۹۴از اونجایی که درآمد اصلی کشور از نفته و قیمت نفت پایین اومده و فروش نفت به دلاره، دولت خودش قیمت دلار رو پایین نمیاره تا با کسری بودجه مواجه نشه
مسعود
۲۸ اسفند ۱۳۹۴بپر اون 25 ملیونو بگیر تا یه ماشین خوب و مقاوم مثل همین بهت بدم ?
علي رضا
۲۸ اسفند ۱۳۹۴بنظر من که ورود ب ام و i8 به ایران یکی از اتفاقهای نسبتا مهم و دوست داشتنی بود.
در مورد خودروسازیهای داخلی هم، به نظرم فعلا نباید انتظار بهبود وضعیت آنها را داشت چون آنها با وارد کردن ماشین های جدید پژو و ساخت سورن توربو و هایما و… فعلا می تونن خوب بفروشن و مردم هم که عقلشون به چشمشونه…
بهرحال امیدوارم بهترین ماشین ها رو تو سال جدید سوار بشین…براتون آرزوی سلامتی و یک خودروسازی خوب دارم…
انشالله تعصب رو همه بذاریم کنار..
نوروز،
میرسد از دوردستهای تاریخ،
با پیامی جاودان از تازگی و زیبایی،
آمدنش فرخنده باد.
شاهین
۲۸ اسفند ۱۳۹۴بنده هم به نوبه ی خودم فرا رسیدن سال نو و تجدید حیات طبیعت رو به همه ی دست اندر کاران سایت پدال و همه ی دوستان خوبم تبریک میگم.
امیدوارم که سالی پر از شادی و نشاط و تندرستی برای همه باشه.
آرزو می کنم که در سال جدید صنعت خودروی به روزی رو شاهد باشیم و هر کس به هر خودرویی که آرزوشو داره برسه.
ارادتمندم
MehdiTurbo
۲۸ اسفند ۱۳۹۴سال نوتون مبارکککککککککککک ای لاو یو پدال به …. رای بدید با تشکر
احمد باقری
۲۸ اسفند ۱۳۹۴من هم سال نو رو به همه دوستان عزیز در این سایت، تبریک میگم و امیدوارم سال خوب و خوشی داشته باشید. آرزوی توفیق و سربلندی برای یکایک دوستان دارم. برید حالشو ببرید.
نوید جهرمی
۲۸ اسفند ۱۳۹۴دوستان خوبم سال نو رو پیشاپیش بهتون تبریک میگم.
سالی ب طراوت و زیبایی شکوفه های بهاری داشته باشید.
سعید
۲۸ اسفند ۱۳۹۴سلام به همه
ایشالله سال 95 انقدر خبر های خوب خودرویی بشنویم که تموم خاطرات تلخ سه سال گذشته رو کامل از یاد ببریم
امیر سابق
۲۸ اسفند ۱۳۹۴بنده هم در نوبه ی خودم سال جدید رو خدمت شما دوستان ارجمند تبریک میگم و امید وارم بهترین لحظات رو در سال جدید داشته باشید
قربان شما امیررضا
sajjad
۲۸ اسفند ۱۳۹۴اولا بگم که مشکل مردم تنگ نظر ماست.
اگه از همون اول موقع گرون شدن پراید تحریم کرده بودن، جواب میداد چون اونا سواری رو کول مردم رو یاد نگرفته بودن و حالا هم که آکار از کار گذشته
مثلا یه آئودی میارن با مشخصات سمند، قیمت نجومی میزنن چون یه مقدار کلانی هم خودشون میخوان ازش سود کنن و فقط به سود پولداراس
امیر سابق
۲۸ اسفند ۱۳۹۴آیودی با مشخصات سمند ؟ !!
ببخشید میشه اسم این آیودی رو بفرمایید تا ما هم ازش با خبر بشیم؟
ارزون ترین مدل آیودی آ4 هست که با مدل سی بنز یا IS لکسوس هم سگمنت هست. اونوقت این بنز و لکسوس هم با سمند یکیه؟
دمت گرم حاجی موجبات شادیمونو فراهم نمودی
احسان(احسان سابق)
۲۸ اسفند ۱۳۹۴امیدوارم سال دیگه همتون موفق بشین…البته با کار و تلاش و سختکوشی خودتون رو رشد بدین و باعث رشد دیگران بشید البته که اول از خودم باید شروع کنم!.امیدوارم سال 95 برای من و برای شما سالی باشه که زندگی رو از این رو به اون رو کنیم.واقع بینانه نیست که از رهبرانمون بخوایم درست بشن اما امیدوارم اگر واقعا فکر می کنید استعدادی دارید که می تونه به درد جامعه بخوره از این کشور برید و تو موقعیتی قرار بگیرید که استعدادتون حروم نشه.عیدتون مبارک…
Hamid...Audi
۲۸ اسفند ۱۳۹۴امیدوارم سال خودرویی خوبی در انتظار ایران و ایرانی باشه…هر چند احتمالش خیلی کمه
سال نو رو هم پیشاپیش به همه پدالی های عزیز تبریک میگم و سال خوبی رو آرزومندم.
محمد
۲۸ اسفند ۱۳۹۴جمش کنید بابا مسخره کردید همه رو
تومملکت ….تاکی ماشینای نابود واشغال باقیمتای نجومی باید تولیدکنید؟؟؟؟؟؟
سعید
۲۸ اسفند ۱۳۹۴بچه ها دیروز رفتم لوازم التحریر بخرم. فروشنده هر کالایی رو که برام میاورد چینی بود، دلم شکست بخدا ، دلم نکشید که بخرم.
جای جای ایران عزیز رو نگاه کنید علنا هفتاد میلیونمون رو کردن فروشنده خودشون این چینی ها. از هر صنف که میخوای حساب کن، لوازم التحریر ، پوشاک. ابزار آلات و…
بچه ها بیاید به احترام خودمون و کشورمون یا علی بگیم استارت کمپین خرید کالای چینی ممنوع رو بزنیم.
مطمئنم غیر از وارد کننده های سودجو که اکثرا آقازاده ها هستن همه استقبال می کنند.
با کمپین حرفمون رو بزنیم شاید گرفت و مسئولا بیدار بشن. واقعا با دست خودمون داریم کشورمون رو نابود میکنیم
من انقدر تو سایت های مختلف این مطلب رو پیشنهاد میدم شام هم به اشتراک بگذارید تا بالاخره بگیره.
حاضرید؟؟؟
MjM
۲۹ اسفند ۱۳۹۴به امید نابودی مونتاژکاران داخلی
کمپین ادامه داره
پارسا
۲۹ اسفند ۱۳۹۴صنعت خودروی ایران در 95:((1_سایپا:تولید پراید شاسی بلند،تلاش برای استفاده بیش تر کاغذ و پلاستیک بازیافتی در پراید.دادن انحنا به بدنه پراید و تولید ان به نام های نینا بینا قاینا ماینا و… در دو مدل نیمه لوکس و سوپر لوکس. ایران خودرو: تعویض قطعات خوب باقی مانده در خودرو ها با قطعات درجه 10 چینی.(مخصوصا دنا چون دیگه بازارش سکه شده)اضافه کردن سانروف به دنا و تبدیل ان به دانا و افزایش 5 میلیونی نسبت به دنا. حذف کلیه امکانات پژو 206 (حتی کولر!) و تبدیل ان به 206 se .گشتن به دنبال خودرو سازان ورشکسته و از دور خارج شده و عقد قرار داد با ان ها.تولید خودرو های سال 2004 تا 2007 همان خودرو سازان ور شکسته به قیمت بالای 50 میلیون و صف خریداران برای ان ها!وارد کردن پژو های موعود با شروع قیمت 60 میلیون.موارد مشترک سایپا و ویرانخودرو: فشار اوردن به دولت برای افزایش قیمت ها.اظهار درماندگی و ضرر کردن و کمک به اشتغال.ساختن کامیون با موتور ef7 و Tu5. و در نهایت ساخت یک خودروی دیگر بر پلت فرم پژو 405.وارد کنندگان خودرو:وارد کردن خودرو های فوق اقتصادی به عنوان خودرو لوکس و قیمت بالای 120 میلیون برای ان ها. دولت :دادن وام 50 میلیونی خودرو با سود 50 درصد و صف کشیدن مشتریان!!? اها یه مورد یادم رفت:قرار داد بستن با شهرداری در جهت تامین زباله مورد نیاز برای تولیدخودرو های ایرانی? سال نو رو به همه مردم ایران و بچه های پدال تبریک می گم انشا.. از شر این مافیا خلاص شیم. همه کسایی هم که پراید رو 20 تومن نخریدن ولی واسه 30 میلیونیش صف کشیدن مواظب خودشون باشن و امیدوارم ازش لذت ببرن.
احمد قمی
۱ فروردین ۱۳۹۵هموطنان عزیز با آرزوی سالی سرشار از سلامت و شادی و موفقیت برای همگی می خواستم عرض کنم که تنها راه لذت بردن از زندگی و از جمله خرید ماشینهای به روز و با امنیت بالا و با قیمت مناسب و داشتن قدرت انتخاب در خرید خودرو و رانندگی در مسیرهای با کیفیت، مهاجرت از ایرانه.چون اگه تا آخر عمرتون تو این مملکت بمونید نه تنها چیزی درست نمیشه بلکه همه چی روز به روز خرابتر و ویران تر میشه.
سیاوش
۱ فروردین ۱۳۹۵این هایی رفتن وام رو گرفتن اصلا نگران وام و هزینه و قسط ماشین نباشن الان فقط باید دعا کنن سالم برین سالم برگردن با این ورق کاغذ هایی که میرن باهاش تو جاده.
کیانوش
۱ فروردین ۱۳۹۵با سلام و عرض شادباش به مناسبت سالی جدید …
امیدوارم سالی پر از خبرای خوب و پیشرفت برای همه تو همه ی زمینه ها باشه مخصوصا تو زمینه ی خودرو و مسایل مرتبط …
سروش
۴ فروردین ۱۳۹۵از ماست که بر ماست…
امیر کبیر گفت:ابتدا فکر میکردم که مملکت وزیر دانا میخواهد بعد فکر کردم که شاید شاه دانا میخواهد اما اکنون میفهمم که ملتِ دانا میخواهد.امیر کبیر در زمان تبعید
حالا یکی دیگه
۱۰ فروردین ۱۳۹۵سلام دوستان یعنی میشه ما هم مثل مردم دیگه دنیا سوار ماشینهای با کیفیت با دوام و با قیمت مناسب بشیم ای خدااااا تا کی چوب بی لیاقتی مدیران نالایق رو بخوریم آقا خودرو صفر نخر برادر من این شکست کمپین هم همش الکیه میخوان جو بدن که من وشما متحد نشیم آخه اگه متحد بشیم ممکنه حرف حساب بزنیم و بعد پررو میشیم اونوقت یواش یواش پیشرفت میکنیم اونوقت نمیشه دیگه رانت خواری و دزدی و از این حقه بازیها و سر مردم بیچاره کلاه گذاشتن و از جیب مردم کانال به جیب از ما بهترون زدنها دیگه امکان پذیر نمیشه بله داداش کی میگه کمپین شکست خورده اون فروشی هم که اینا میگن مال پرداخت وامه که اونم از بی پولی و عدم نقدینگی حاصل میشه
دانایی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵دوستان بنده با تمام نظرات انتقادی دوستان در باره خودروسازان ایران موافقم اما این موتور ef7 با توجه به سوخت گاز و قیمت پایین گاز سی ان جی در ایران واقعا تک خال خودرو سازی ایران هست به نظر من هیچ موتوری از نظر قدرت و نرمی و مقرون به صرفه بودن سوختش حداقل تا ۵ سال آینده به پای موتور ef7 در ایران نخواهد رسید