اخیراً حین گشتوگذار در فضای مجازی متوجه مطلبی شدم که اگرچه مربوط به چند ماه پیش است اما خواندن آن خالی از لطف نیست. در این نوشتار به خوبی میتوان با ظرفیتهای بالقوه صنعت و بازار خودرو کشور و همچنین دیدی که خارجیها به این حوزه دارند آشنا شد.
پس از صنعت نفت و گاز، صنعت خودرو بزرگترین صنعت کشور ایران است که حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را در اختیار داشته و ۴ درصد اشتغال را نیز به خود اختصاص داده است. تولید خودرو در این کشور بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ با افزایش قابلتوجهی مواجه شد؛ اما اعمال تحریمهای جدید علیه ایران از سال ۲۰۱۳ باعث شد تا کمپانیهای ایرانی نتوانند قطعات خودرو را وارد نمایند به همین علت تولید خودرو با افت مواجه شد و ایران جای خود را به ترکیه داد تا این کشور به عنوان خودروساز تاپ منطقه شناخته شود.
اما در طی سال گذشته بالاخره کشورمان با گروه ۵+۱ به توافقی دربارهی مسئلهی هستهای دست یافت که به اختصار “برجام” خوانده میشود. طبق برجام تحریمهای ظالمانهای که در طی چندین سال گذشته علیه کشورمان وضع گردیده بود برداشته شد و همین امر باعث شد تا خودروسازان جهانی بتوانند مذاکراتی با خودروسازهای داخلی داشته و خودروهای جدیدی را برای عرضه در کشورمان در نظر بگیرند. بازار خودروی کشورمان یکی از معدود بازارهای تقریباً بکر جهانی است که سالانه ظرفیت فروش بیش از ۱.۵ میلیون دستگاهی را داراست.
کمپانیهای خودروسازی بهصورت مستقیم و همچنین پشت پرده مذاکراتی با شرکای ایرانی خود به منظور پیش برد اهداف خود داشتهاند. ایران ظرفیت پتانسیل بزرگی دارد که خودروهای قدیمی، قطعات زیر استاندارد و موقعیت استراتژیک منطقه به عنوان هاب صادراتی مؤید همین نکته است. به علاوه ایران دارای جمعیت جوان و تحصیلکردهی زیادی است که خواهان خودروهای بهتری میباشند.
با اینکه ایران در اجرای سیاستهای خود پایداری صنعت خودرو موفق بوده اما تحریمهای اقتصادی اعمال شده بر این کشور بازار خودرویی را تحت تأثیر قرار دادهاند. نرخ بالای ارز و ممانعت این کشور از نقل و انتقالات مالی بینالمللی باعث شد جریان آزاد پول در بازار خودرو آسیب ببیند که این امر چالشی تمامعیار برای تأمینکنندهها به شمار میرود. این فضای خالی در اقتصاد یک فرصت برای بازیگران جهانی است تا به بازار خودروی کشور نفوذ کنند. تأمینکنندهها و شرکای OEM بهترین حالت ورود به بازار خودروی ایران است و البته انتظار میرود ایران واردات خودروها بهصورت کامل را محدود کرده و تمرکز خود را روی محلی سازی بگذارد. با توجه به اینکه شرکتهای محلی دسترسی محدودی به پایتخت دارند، بنابراین آنها مشتاق شرکای خارجی مخصوصاً شرکای غیر چینی هستند.
تقریباً ۸۵ درصد خودروهایی که در ایران فروخته میشود بهایی زیر ۵۰ میلیون تومان داشته و ۹۹ درصد این خودرو بهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان دارند؛ بنابراین برای موفق شدن در این بازار باید از رقابتی بودن قیمتها اطمینان حاصل کرد. سگمنت های خودرویی جدید عموماً در تلاش برای جذب جمعیت جوان، شهری و طبقه متوسط با بهایی زیر ۲۵ هزار دلار هستند.
ایران نیز در نهایت به خیل کشورهای دوستدار شاسی بلندها پیوسته و بازار در حال انتقال از سدان ها به ترکیبی از هاچبکها، کراس اوورها و شاسی بلندها است. درحالیکه سگمنت خودروهای لوکس تنها ۱ درصد کل فروش صنعت خودروی ایران در تحت کنترل دارد اما نزدیک به ۱۰ درصد کل ارزش بازار متعلق به آنهاست.
علیرغم چالشهای زیادی که وجود دارد ایران بهطور موفقیتآمیزی توانسته به میدان وسیع اقتصاد جهانی پای بگذارد و یکی از جذابترین مقاصد سرمایهگذاری در چند دههی اخیر دانسته میشود. اگر کمپانیهای خودرویی جهانی به قدر کافی باهوش باشند سریعتر وارد بازار ایران خواهند شد. این موضوع بهتر از آن است که دنبال جبران عدم توازنهای منطقهای مثل کاهش رشد چین باشند.
مجید
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ایران کشوری با 70 قوم دارای بیشترین مساحت و بیشترین تنوع آب و هوایی و جغرافیایی در منطقه وتاریخ غنی و منابع خدادای فراوان اما در واقع بزرگترین بازار بسته جهان و بدون تکنولوژی روز در هر زمینه ای برای اکثر مردم از جمله همین خودرو!
امیدوارم زنده باشم و یه روزی ببینم این روزگار به تاریخ پیوستن و این وضع عوض شده
peyman
۱۳ فروردین ۱۳۹۶داداش شاهین راست فرض میکنیم ۸۵ درصد خودروها زیر ۵۰ میلیون هست .ولی کدوم خودروها؟خودروهای که حداقل استانداردها رو هم نداره.و اقتصادی که یه فرد با در امد متوسط باید ده سال نخوره و پول جمع کنه تا بتونه بی کیفیت ترین خودرو بازار رو بخره.
فقط میتونم بگم خدا اخر و عاقبتمون رو به خیر کنه .این ملت کم سختی نکشیده اند
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ایران از همون 100 سال پیش تا همین الان بازار بسیار خوبی برای انواع کالا بخصوص ماشین بوده
یه مطلب چند سال پیش میخوندم در مجله ماشین که در سالهای 20 19تا 1930 میلادی شرکت های اوبرن . پاکارد. کورد و……… که از لوکس سازان مطرح اون زمان بودن و خیلی شرکت های معتبر در اون زمان متوجه پتانسیل خوب ایران شده بودند و در ایران نمایندگی داشتن
شما ببنید از سال 1320 تا 1360 چقدر کمپانی های مختلف و متعدد در ایران نمایندگی فعال داشتن و چقدر محصولات متنوع برای سلیقه های مختلف در ایران وارد کرده بودند
همه ی اینها نشون دهنده کشش بالای بازار ایران هست
AK_007
۱۳ فروردین ۱۳۹۶شما گفتین بنزین و سوخت در کل ارزونه
اما قدرت خرید ملت از چند سال پیش خیلی پایین تر اومده.
و هرچند ک ماشینای داخلی ب نسبت خارجی ارزونه, ولی ب نسبت درامد برای ملت خیلی گرون هم میشه
اگر که از قدیمی و فرسوده بودنشون بگذریم.
و در مورد خودرو های لوکس بهتره اشاره کنین ک درواقع خودرو های لوکس ما خودروهای قشر متوسط جوامع پیشرفته هستن که با بیش از ۲,۵ برابر قیمت به ملت عزیزمون میندازن!
و جالب اینه ک از هر ماشین وارداتی علاوه بر هزینه گمرک و مالیات هزینه خودرو های فرسوده و عوارض هم میگیرن ولی باز هم این طرح هیچ پیشرفتی نمیکنه با اینکه هزینشو مردم میدن!
یاسین
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ایران کشوریه که پتانسیل خیلی چیزها داره خودروسازی ایران میتونست مرکز تولید بهترین خودروهای دنیا باشه متاسفانه مدیریت منابع این کشور ***
ahmad
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ایران قبل از تحریم ها، خودروساز تاپ منطقه بوده؟!
اول اینکه ما در کشورمون چیزی به نام خودروساز نداریم بلکه فقط چند مجموعه مونتاژ کار داریم!
دوم اینکه ما چه جور خودروساز تاپی بودیم که هیچکدوم از محصولاتمون رو هیچ جا نمیخریده و مجبور بودیم یک دوره سمند رو با قیمت سه میلیون تومان (ضرر خالص) به ارمنستان و سوریه صادر کنیم و آخرشم توی همین صادرات زیر قیمت شکست بخوریم؟!
(البته ناگفته نماند شاید به خاطر اینکه توی خاورمیانه هیچ کشوری غیر از ما خودرو مونتاژ نمیکنه، بهمون میگن تاپ منطقه، )
reza-a
۱۳ فروردین ۱۳۹۶وقتی بیشتر از 80 درصد بازار در انحصار دو شرکت دولتی با ماشین های قدیمی هست پتانسیلش هیچ اهمیتی نداره
محمدرضا
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ایران بهترین بازار برای خودروسازان ورشکسته دنیا برای تجدید قواست چون حمایت بی بدیل دولت از خودروساز بر علیه مردم همیشه همراهشون هست .
Madjid
۱۳ فروردین ۱۳۹۶.
خودروهای داخلی و چینی عمدتا نسبت به رقبای بین المللی بی کیفیت و گرون ، و خودروهای خارجی گرون هستند.
یاشار
۱۳ فروردین ۱۳۹۶از نویسنده محترم خواهش میکنم که خودرو سازی (آشغال سازی ) ایران را با خودرو سازی ترکیه مقایسه نکنه….ترک ها دارن بنز و تویوتا و فورد و هوندا مونتاژ میکنن و اکثر محصولات تویوتا اروپا هم ساخته شده در ترکیه است …ولی ما داریم تو ایران لگن های مثل پراید رو مونتاژ میکنیم
ali
۱۳ فروردین ۱۳۹۶ضعف صنعت خودرو سازی ایران ، بودنشه . یعنی حضورش به عنوان خودروساز خودش یک ضعف هستش
ونوم اف ۵
۱۳ فروردین ۱۳۹۶بزرگترین پتانسیل خودروسازی در ایران برای داخلی ها و خودروساز خارجی مردم همیشه منتظر پیش فروش با هر شرایطی و هر قیمتی هستن که حکم طلای ناب رو دارن
huayra
۱۳ فروردین ۱۳۹۶بازار ما خیلی جا داره و میتونه خیلی پیشرفت کنه ولی انگار چیزی ک بیشتر جا داره جیب ی مش ********* هست……
پرسپولیس
۱۳ فروردین ۱۳۹۶امکان نداردکشورما به این زودی ها شاهد یک خودروی وطنی باشه که با کره رقابت کندصنعت خودروسازی تحریم رابهانه کرده قبل تحریم چه گلی به سرجاده خودرو داده که حالاتحریم هست بامشکل مواجعه شده