اکثر سوپراسپرتها توسط سازندگانی ساخته میشوند که اختصاصاً به تولید سوپراسپرت مشغولاند مثل لامبورگینی، مکلارن و فراری که چیزی جز سوپراسپرت تولید نمیکنند. اما در طول سالها، برخی از خودروسازانی که زمینۀ فعالیت اصلی آنها سوپراسپرتسازی نیست، سوپراسپرتهای جالبی را معرفی کردهاند که برخی از آنها به پرچمدار سازندهٔ خود تبدیل شده و در صدر بازار خودرو قرار گرفتهاند مانند آئودی R8، نیسان GT-R و شورلت کوروت. برخی دیگر از سوپراسپرتها نیز بهتازگی احیا شدهاند مانند فورد GT و آکورا NSX؛ و تعداد انگشتشماری از خودروسازان مانند مرسدس بنز و آستونمارتین نیز در حال کار بر روی بازگشت قدرتمند به صحنهٔ سوپراسپرتسازی هستند؛ اما دراینبین، تعدادی از سوپراسپرتها وجود دارند که مدتی طولانی است تولید آنها بدون معرفی جانشین به پایان رسیده و ما از صمیم قلب خواهان بازگشت آنها هستیم؛ بنابراین در اینجا پنج نمونه از سوپراسپرتهای بسیار پرطرفدار را معرفی کردهایم که واقعاً شایستهٔ معرفی جانشین هستند. همچنین امیدواریم که خودروسازان با توجه به منابع و توجیه مالی، ساخت جایگزین این سوپراسپرتها را در دستور کار خود قرار دهند و با استفاده از مهارتهای خود جانشین آنها را حتی بهتر از قبل معرفی کنند.
جگوار XJ220
با پوزش از دیگر سوپراسپرتهای این لیست، صدر لیست ما به جگوار اختصاص یافته است. زمینۀ اصلی فعالیت این شرکت بریتانیایی همواره ساخت خودروهای لوکس بوده است اما جگوار در طول سالیان گذشته در کنار محصولات لوکس خود، سوپراسپرتهایی هم ساخته است که بهطورجدی سریع بودهاند مانند XKSS، XKR-15 و XJ220؛ با وجود طرحهای بهتر در جگوار، اما XJ220 توانست همگام با بهترین محصولات فراری و پورشه حرکت کرده و حتی آنها را پشت سر بگذارد چراکه این سوپراسپرت بریتانیایی در دورانی رکورد سریعترین خودروی تولیدی دنیا را شکسته و از این طریق نام خود را وارد کتابهای تاریخ کرد؛ اما بااینحال تولید XJ220 در سال ۱۹۹۴ بدون معرفی جایگزین متوقف شد و هرچند جگوار طی سالهای اخیر با معرفی سوپراسپرت جدید C-X75 قصد بازگشت به این عرصه را داشت اما این خودرو به تولید نرسید و همچنان جای یک سوپراسپرت در سبد محصولات این شرکت خالی است.
مازراتی MC12
مسلماً مازراتی هنوز هم در بین مردم بهعنوان سازندهٔ خودروهای اسپرت شناخته میشود اما این روزها در پس شرکتهایی چون بامو و جگوار قرار گرفته است. این در حالی است که مازراتی حتی یکبار رقیبی را برای فراری و لامبورگینی هم معرفی کرد اما امروزه از آنها نیز بسیار فاصله گرفته است. درواقع آخرین باری که مازراتی یک سوپراسپرت واقعی را تولید کرد به بیش از یک دهه پیش و معرفی مدل MC12 بازمیگردد. این خودرو در اصل یک فراری انزو با بدنهای متفاوت بود که تنها در تعداد ۵۰ دستگاه ساخته شد و پسازاین تولیدش در سال ۲۰۰۵ متوقف گردید. هنگامیکه مازراتی و فراری تحت مالکیت فیات قرار داشتند، مازراتی مجبور میشد که از قلمرو فراری خارج شود و MC12 تنها استثناء در این زمینه بود؛ اما حالا که اسب سرخ ایتالیایی به شرکتی مجزا تبدیل شده است، شاید سرجیو مارکیونه اجازه دهد که نیزهٔ سه شاخ ایتالیایی دوباره به بخش سوپراسپرتها بازگردد.
بامو M1
بامو خود و محصولاتش را برای مدتی طولانی است که با عبارت «ماشینی برای رانندگی بینهایت» توصیف میکند اما بااینوجود این شرکت باواریایی در طول تاریخ خود تنها یک خودرو ساخته که صرفاً بر عملکرد تمرکز داشته است که آن M1 نام دارد. بامو جورجتو جیارو را برای طراحی این سوپراسپرت استخدام کرده و از لامبورگینی برای کمک به توسعهٔ آن درخواست همکاری نمود تا اینکه درنهایت ۴۵۷ دستگاه از M1 را بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ تولید نمود. چند دهه بعد، بامو یک خودروی اسپرت موتور وسط دیگر بنام i8 تولید کرده که فلسفهٔ کاملاً متفاوتی با M1 دارد. به همین دلیل، طرفداران این شرکت آلمانی خواستار معرفی جانشین مناسبی برای M1 هستند. امری که شاید هیچوقت به حقیقت نپیوندد.
دوج وایپر
شاید وایپر هنوز هم بهصورت بسیار محدود روی خط تولید باشد و چند دستگاه از آن همچنان تولید گردد اما پسازاین، تولید این افعی آمریکایی بدون معرفی هیچ جانشینی متوقف میشود. تولید وایپر برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و طی این سالها در مواقعی تحت برند SRT به بازار عرضه شد. البته پیشازاین هم در تولید وایپر وقفه ایجاد شده بود که آن بین سال ۲۰۱۰ (زمانی که تولید نسل قبلی متوقف شد) تا سال ۲۰۱۳ (زمانی که نسل کنونی معرفی شد) بود و در این مدت موقتاً تولید آن بهطور کامل متوقف شد؛ بنابراین ممکن است هنوز هم امیدی به بازگشت وایپر باشد و فیات-کرایسلر پس از گذشت مقطعی دوباره نسل جدید این سوپراسپرت افسانهای را معرفی کند؛ اما بااینحال پیشرانهٔ غولپیکر ۸.۴ لیتری V10 وایپر که ۶۴۵ اسب بخار قدرت دارد تا حدودی تحتالشعاع موتور کوچکتر ۶.۲ لیتری V8 هلکت با ۷۰۷ اسب بخار قدرت قرار گرفته است چه رسد به موتور جدید چلنجر دیمن با ۸۴۰ اسب بخار قدرت.
لکسس LFA
یکی دیگر از خودروسازانی که در کنار زمینۀ اصلی فعالیت خود بهعنوان سازندهٔ خودروهای لوکس به ساخت سوپراسپرت روی آورْد، لکسس با معرفی مدل LFA بود. این سوپراسپرت در ابتدا با استفاده از آلومینیوم توسعه پیدا کرد اما سپس طی طراحی مجددی بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شد. علاوه بر این، لکسس یک پیشرانهٔ V10 کاملاً جدید را برای LFA طراحی نمود و حتی یک مرکز تولید مجزا را به آن اختصاص داد. نتیجهٔ این اقدامات، ساخت یک خودروی فوقالعاده عملکردی بود که هرچند قیمت بالایی داشت اما اگر نگوییم فراری و آستونمارتین را مغلوب میکرد، قطعاً میتوانست پابهپای آنها پیش رَوَد؛ اما متأسفانه تولید این سوپراسپرت خارقالعادهٔ ژاپنی در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید و بهسختی میتوان امیدی به معرفی جانشین آن داشت. بدین ترتیب در حال حاضر تنها مدل LC500 بهعنوان یک کوپهٔ ردهبالا در سبد محصولات لکسس حضور دارد.
منبع: CarScoops
سامان اذری
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶MC12 واقعا یه شاهکاره
Ferrari zonda TDF
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶مازراتی قراره بر اساس لافرراری یه هایپرکار بسازه
همونطور که ام سی12 بر اساس انزو فرراری تی ام ساخته شده بود.
امیدوارم زودتر معرفی شه.و البته پدال هم ازش خبر بذاره!!
پلیز
AK_007
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶نمیشه
الان ک فراری جدا شده دیگه نمیشه بر اساس ماشینای فراری ماشین بسازه
Mehdi TuRbO
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶دوج وایپرو میبینم خیلی ناراحت میشم اخه چرا ؟؟؟ لنسر ؟؟؟ اف جی ؟؟؟
Alireza.GT86
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶وای نگو جون من ، چرا لنسر؟؟؟!
میتسوبیشی اف بر تو ، کارلوس گون ازت متنفرم!!
Mohamad
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶یجا خوندم که نوشته بود احتمال داره لکسس نسل بعدی LFA را 2019 معرفی کنه.
نسل فعلیش که یه شاهکار تمام عیاره، حتی یاماها و کاوازاکی هم تو ساخت انجین این ابر خودرو با لکسس همکاری کردن.
امپراتور لامبورگینی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ولی پرفورمنسش اصلا در قیمتش نبود.
Hooman
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶البته فکر کنم این فقط نظر شماست نه هیچ کس دیگه !
نسخه نوربرگرینگ این ماشین که ساخت ۲۰۱۱ هست حتی همین امروز هم دوازدهمین ماشین سریع این پیست هست ! در زمان تست هم اگر اشتباه نکنم چهارمین یا شیشمین خودرو سریع این پیست بود ! جالب اینه که حتی خیلی از سوپر اسپرت سازهای بنام هم جرات تست ماشین هاشون رو تو این پیست ندارن و وقتی حتی این خودرو ها رو میفروشند خریدارها رو مجبور به امضای قرارداد هایی میکنن که اونها رو منع میکنه از رکورد گیری با ماشین هاشون در یکسری پیست های خاص !
در ضمن فراموش نکن دوست عزیز این ماشین ماشینی بود که جرمی کلارکسون در موردش گفت بهترین خودرویی که تا حالا باهاش رانندگی کردم !
امپراتور لامبورگینی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶قیمتش باید ۲۵۰ هزار تا میبود حداکثر ، نه ۳۸۰۰۰۰ تا. در سال ۲۰۱۱ با اون پول می شد فراری اف ۱۲ فول خرید .
SRT VIPER
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶جرمی کلار سون همیشه در مورد آلفا رومئو ولکسوس تعریفهاش از حد میگذره
ونوم اف ۵
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶دفعه ی قبل که وایپر تولیدش متوقف شد اعلام کردن که نسل بعدی در اینده معرفی میشه ولی الان همچین حرفی زده نمیشه در هر صورت خیلی دوست دارم جانشین وایپر حتما معرفی بشه
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶تو متن به طور واضح معلومه که فیات کرایسلر چه بر سر دوج و مازراتی اورده
امیدوارم وایپر برگرده
ونوم اف ۵
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶جگوار xj 220 هم واقعا جای خالیش حس میشه و همینطور ام ۱ ( بی ام و دست بجنبون برای تولید یه سوپر اسپرت داداش )
پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶(( اما جگوار در طول سالیان گذشته در کنار محصولات لوکس خود، سوپراسپرتهایی هم ساخته است که بهطورجدی سریع بودهاند مانند XKSS، XKR-15 و XJ220؛ ))
xjr15 درسته نه XKR.
——————————————————————
xjr 15 توسط دو طراح مشهور پیتر استوینز و تونی ساتگیت((Peter Stevens -Tony Southgate) طراحی شد که طراح اولی یکی از مشهور ترین و بهترین طراحان انگلیسی هستش که در حال حاضر جزء مشاورین طراح و مدرس در دانشگاه محسوب میشه.
تا سال 2014 هم جزء استادین دعوت شده در کالج صنعتی هنر بخش طراحی خودرو بود.
که همونطور که میدونید در کنار گوردن موری جزء طراحان اصلی مک لارن اف 1 بود.
طراح دومی هم شاید بشه گفت مهمترین طراحی خودش مدل موفق و قهرمان بنتلی Speed 8 بود که در سال 2003 قهرمان مسابقات لمانز شد.
—————————————————————-
XJR-15 اولین خودروی جاده ای تمام فیبر کربنی در دنیا بود.
این ماشین شاسی و بدنش از فیبرکربن و کولار ساخته شده بود((فقط اینقدر بهتون بگم که با وزن یکسان 5 برابر فولاد استحکام داره Kevlar)) و قبل از اف1اولین ماشینی بود که به طور کامل از کربن و کامپوزیت کولار تشکلیل شده بود.
و وزنش به طرز فوق العاده ای به 1050 کیلو رسیده بود.(یعنی به اندازه فولکس گلف اون زمان!!!!)
0 تا 60 مایل رو هم تو 3.9 ثانیه میرفت.
از گیربکس 6 سرعته دستی twr استفاده میکرد.
یان کواه(Ian Kuah البته اگه درست نوشته باشم) یکی از نویسندگان World Sports Cars دربارش گفته بود: کیفیت سواری بسیار خوبی داره و در رانندگی در سرعت پایین بهتر از فراری 348 هستش.
و از حسه فوق العاده ای که هندلینگش داره گفته بود.
قدرتشم 450 اسب بخار و از گشتاور 570 نیوتن متری برخوردار بود.
((خروجیه75.09 اسب بخار در هر لیتر.))
که بعدا جانشین افسانه ای ایش یعنی xj220 معرفی شد.
Ahmad
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶بیشتر از همه امیدوارم جانشین البته یه جانشین واقعی برای LFA بسازند.واقعا ماشین بود که از لحاظ طراحی و صدای موتور فوق العاده بود.خیلی دوستش داشتم.و هر ماشینی نمیتونه جانشینش باشه مخصوصا این اسپرتهای الان لکسوس اصلا با LFA قابل قیاس نیستند.
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶جرمی هم میگفت که هیچ ماشین جدیدی نمیتونه جایگزین لکسوس بشه
LFA فوق العاده بود
اميرحسين رادفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶تو لیست جاى یه ماشین به شدت خالى بودmercedes benz slr mclaren stirling moss واقعا فکر نکنم دنیا دیگه ماشینى با اون طراحى فوق العاده به خودش ببینه
Hooman
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶یه نکته که در مورد لکسوس LFA وجود داشت این بود که هزینه تحقیق ، توسعه و تولید بسیار بالایی داشت و به خاطر اینکه به ۵۰۰ دستگاه تولید محدود شده بود تقریبا هیچ سودی نصیب کمپانی نکرد . ولی با توجه به این نکته که تویوتا بیشترین منابع مالی ممکنه رو بین خودروساز ها داره میشه امیدوار بود به اینکه بهد از ده سال نسل جدیدش رو ببینیم !
AK_007
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶در درجه اول دوست دارم جانشین مرسدس مکلارن و مکلارن F1 رو ببینم
ک اولی به عنوان Amg gt میاد و در مورد دومی P1 جانشین اف وان نیست ب نظرم. اون خیلی سرتر بود نسبت به رقباش اون زمان
و در درجه بعد نسل جدید LFA
و سوپر اسپرت BMW
و البته لنسر اوولوشن ک ب نظرم میتونه پلتفرم مشترکی با نیسان GTR داشته باشه
و در درجه بعدتر هم مزراتی با نیزه 3 شاخش
Ahmad
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶نه دوست عزیز amg gt اصلا در کلاس slr نیست از طرفی ساخت مرسدسه و مکلارن هیچ دخالتی تو amg gt نداره.پس اصلا جانشین slr نیست.اگه دوباره مرسدس و مکلارن همکاری کنن جانشینش رو خواهند ساخت.
در مورد f1 هم باید بگم خود کمپانی مکلارن p1 رو جانشینش میدونه.گر چه p1 مثل f1 افسانه ای نیست یا حداقل الان نیست.ولی ممکنه یک مدل موفق هیچ وقت با اون سطح توفیق تکرار نشه.
اميرحسين رادفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶خود مرسدس project one و جانشین slr افسانه ایش مى دونه چون این ماشینم تو اینگلیس و توسط تیم فرمول۱ مرسدس طراحى و توسعه اش طى شده اما مطمئنم نمى تونه مثل slr بشه خواب و رویاى بچه هاى زمان خودش مثل slr که تو سال 2003 شتاب ۳.۷ داشت افسانه اى نمیشه یه دلیلشم اینه که اون زمان تنها رقیب درست حسابیش فرارى انزو بود اما الان خیلیا مدعى شدن مخصوصا vw که سرمایه زیادى داره و ۴/۵ تا سوپر اسپرت ساز فوق العاده رو کنار خودش داره که هر کدومشون تو یه بخشى فوق العادن ولى تنها ارزوم اینه که مرسدس تو سرى جدید محصولاش یه بار دیگه ستاره و افسانه دهه خودش و بساز
احسان
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶مرسدس SLR مک لارن
و
سالین S 7
را هم به لیست اضافه کنید
USA & JAPAN
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶doge viper سلطانه