هنگامیکه یک خانواده رشد میکند موجب میشود که خرید یک وسیلهٔ نقلیهٔ بزرگتر به یک ضرورت تبدیل گردد. SUVها و کراساوورها جایگزین مناسبی برای کسانی هستند که علاقهای به خرید مینی ونها ندارند. بااینحال هنوز هم کراساوورها مصرف سوخت بیشتری نسبت به سدانها دارند؛ بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند کراساوور هیبریدی که مصرف سوخت کمتری نسبت به همتایان استاندارد خود دارند.
ولوو XC90 T8 AWD PHEV
نسل دوم ولوو XC90 بسیار ما را تحت تأثیر قرار داد و موجب شد آن را بهعنوان برترین SUV سال ۲۰۱۶ انتخاب کنیم حتی قبل از اینکه مدل پلاگ این هیبریدی T8 آن به بازار عرضه شود. یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری که مجهز به هر دو سیستم پرخوران سوپرشارژر و توربوشارژر است نیروبخش XC90 T8 AWD PHEV است که ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. یک موتور الکتریکی با ۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور نیز چرخهای عقب را به چرخش درمیآورد. بدین ترتیب خروجی کل سیستم ۴۰۰ اسب بخار خواهد بود. این خودرو میتواند تا ۵۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند درحالیکه مصرف سوخت آن در حالت هیبریدی معادل ۴.۴ لیتر در صد کیلومتر است که عدد قابلتوجهی برای یک کراساوور هفتنفرهٔ چهارچرخ محرک است.
تویوتا RAV4 هیبریدی
هرچند موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر در RAV4 هیبریدی قدرت کمتری نسبت به موتور بنزینی مدل استاندارد دارد اما نسخهٔ هیبریدی جهت افزایش قدرت به یک جفت موتور الکتریکی مجهز شده که موجب کاهش مصرف سوخت هم شده است. RAV4 هیبریدی از یک گیربکس CVT به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۴۱ اسب بخار قدرت برای چرخهای جلو و یک موتور الکتریکی با ۶۷ اسب بخار قدرت برای چرخهای عقب استفاده میکند و خروجی کلی آن ۱۹۴ اسب بخار است. تویوتا RAV4 هیبریدی در هر صد کیلومتر ۷.۶/۶.۹ لیتر سوخت در شهر/جاده مصرف میکند که ۴.۳ لیتر کمتر از نسخهٔ استاندارد بنزینی است.
لکسوس NX300h
بااینکه نسخهٔ استاندارد لکسوس NX200t مجهز به یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور است اما نسخهٔ هیبریدی NX300h از یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر، گیربکس CVT و موتورهای الکتریکی مشابه RAV4 هیبریدی استفاده میکند. NX300h با ۱۹۴ اسب بخار قدرت، ضعیفتر از NX200t است اما مصرف سوخت قابلتوجهی دارد. لکسوس NX300h مدل ۲۰۱۶ مصرف سوختی معادل ۶.۷-۷.۱/۷.۵-۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر/جاده و به ترتیب در مدل دیفرانسیل جلو و نسخهٔ چهارچرخ محرک دارد درحالیکه مصرف سوخت NX200t برابر با ۱۰.۷/۸.۴ لیتر در صد کیلومتر در شهر/جاده است.
لکسوس RX450h
لکسوس RX450h نیروی موردنیاز خود را توسط یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 و یک جفت موتور الکتریکی تأمین میکند. موتور بنزینی ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه موتور الکتریکی جلو ۱۶۵ اسب بخار و موتور الکتریکی عقب ۶۷ اسب بخار قدرت دارد. خروجی کل سیستم ۳۰۸ اسب بخار است که چند اسب بخار بیشتر از نسخهٔ استاندارد RX350 با موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور است. نسخهٔ هیبریدی ۸.۱/۷.۸ لیتر در صد کیلومتر در شهر/جاده سوخت مصرف میکند درحالیکه این رقم برای RX350 معادل ۱۰.۶/۹.۸ لیتر است.
بامو X5 XDrive 40e
اگرچه X5 XDrive 40e تنها مدلی از X5 است که با موتور چهار سیلندر ارائه میشود اما موتور الکتریکی آن موجب شده است که قدرت آن بیشتر از مدل X5 XDrive 35i با موتور ۶ سیلندر باشد. موتور ۲ لیتری توربوشارژ آن ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد که به همراه موتور الکتریکی با ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی کل خودرو را به ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور میرساند که ۸ اسب بخار قدرت و ۴۳ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به مدل X5 XDrive 35i دارد. نسخهٔ پلاگ این هیبریدی X5 میتواند تا ۲۲ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی بپیماید و در حالت هیبریدی مصرف سوختی معادل فقط ۴.۳ لیتر در صد کیلومتر دارد درحالیکه مصرف سوخت X5 XDrive 35i برابر با ۱۳/۹.۸ لیتر در صد کیلومتر در شهر/جاده است.
تویوتا هایلندر هیبریدی
نسخهٔ هیبریدی کراساوور سه ردیفهٔ هایلندر ظرفیت حمل ۷ نفر را دارد درحالیکه مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل استاندارد ارائه میکند. این کراساوور مجهز به یک موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. در کنار این پیشرانهٔ درونسوز، دو موتور الکتریکی در جلو و عقب آن نیز تعبیهشده است که به ترتیب ۱۶۸ و ۶۸ اسب بخار قدرت دارند. خروجی کلی ۲۸۰ اسب بخاری خودرو نیز توسط گیربکس CVT به چرخها انتقال میابد. نسخهٔ معمولی هایلندر با موتور ۳.۵ لیتری V6 قدرتی معادل ۲۷۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۳۶ نیوتن متر دارد. هایلندر هیبریدی بهصورت ترکیبی ۸.۴ لیتر در صد کیلومتر سوخت مصرف میکند درصورتیکه این رقم در مدل معمولی ۶ سیلندر و نسخهٔ چهار سیلندر دیفرانسیل جلو ۱۸۵ اسب بخاری به ترتیب معادل ۱۰.۹ و ۱۰.۶ لیتر است.
اینفینیتی QX60 هیبریدی
قدرت کراساوور هفتنفرهٔ اینفینیتی QX60 هیبریدی توسط یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری سوپرشارژ به همراه یک موتور الکتریکی تأمین میشود. موتور بنزینی ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد که به همراه ۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتن متر گشتاور موتور برقی، قدرت کل سیستم را به ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور میرساند. بااینکه نسخهٔ هیبریدی QX60 قدرت کمتری از نسخهٔ استاندارد با موتور ۳.۵ لیتری V6 با ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۶ نیوتن متر گشتاور دارد اما این خودرو بیشتر با هدف کاهش مصرف سوخت ساختهشده است بهطوریکه مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۹ لیتر در صد کیلومتر است که کمتر از مصرف ۱۰.۱ لیتری نسخهٔ معمولی است.
آئودی Q5 هیبریدی
آئودی Q5 هیبریدی از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ به همراه یک موتور الکتریکی نیرو میگیرد. خروجی کلی سیستم آن ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور است. برای مقایسه، نسخهٔ استاندارد Q5 با موتور ۲ لیتری، ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نسخهٔ ۳ لیتری V6 سوپرشارژ آن ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت آئودی Q5 هیبریدی در هر صد کیلومتر ۹.۸/۷.۸ لیتر، Q5 استاندارد با موتور ۲ لیتری ۱۱.۷/۸.۴ لیتر و Q5 با موتور ۳ لیتری ۱۳/۹ لیتر در شهر/جاده است.
پورشه کاین S e-Hybrid
درحالیکه پورشه به ساخت خودروهای اسپرت و قدرتمند مشهور است اما این سازنده آلمانی نسخهٔ هیبریدی از SUV کاین خود را نیز تولید کرده است. پورشه کاین e-Hybrid مجهز به یک موتور ۳ لیتری V6 با ۳۳۳ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک جفت موتور الکتریکی با ۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور است که خروجی کل آن را به ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور میرساند. این خودرو میتواند تا ۲۲ کیلومتر را بهصورت تمام برقی طی کند که در این صورت مصرف سوخت آن ۵ لیتر در هر صد کیلومتر ارزیابی شده است.
نیسان مورانو هیبریدی
نیسان مورانو هیبریدی نیز مانند اینفینیتی QX60 هیبریدی مجهز به یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری سوپرشارژ هیبریدی است با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با ۲۰ اسب بخار قدرت ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور است. خروجی کلی آن نیز برابر با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور میباشد درحالیکه نسخهٔ استاندارد ۳.۵ لیتری V6 آن ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد. مورانو هیبریدی در هر صد کیلومتر در شهر/جاده ۸.۷/۷.۸ لیتر سوخت مصرف میکند درحالیکه این ارقام در نسخهٔ استاندارد معادل ۱۱.۲/۸.۴ لیتر است.
مرسدس بنز GLE550e PHEV
مرسدس بنز GLE550e PHEV با همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 مدل GLE400 ارائه میگردد اما به آن یک موتور الکتریکی با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور اضافهشده است. خروجی کل سیستم هیبریدی این خودرو معادل ۴۳۶ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور است که آن را به سریعترین عضو خانوادهٔ GLE غیر از مدلهای AMG میکند. GLE550e میتواند بهصورت تمام برقی مسافتی معادل ۲۹ کیلومتر را طی کند درحالیکه مصرف سوخت آن ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. برای مقایسه، GLE400 در شهر/جاده مصرف سوختی معادل ۱۳/۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر دارد درحالیکه مدل پایهٔ GLE350 با موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور در هر صد کیلومتر در شهر/جاده ۱۳.۴/۱۰.۲ لیتر بنزین میسوزاند.
آکورا MDX هیبریدی
برای سال ۲۰۱۷ آکورا یک نسخهٔ هیبریدی را به کراساوور سه ردیفهٔ پرچمدار خود یعنی MDX اضافه کرد. آکورا MDX هیبریدی ۲۰۱۷ از قوای محرکهٔ هیبریدی این شرکت که متشکل از چهار موتور بوده و مشابه نمونهٔ بکار رفته در نسخهٔ هیبریدی سدان RLX و سوپراسپرت NSX است استفاده میکند. در نسخهٔ هیبریدی MDX یک موتور ۳ لیتری V6 جایگزین موتور ۳.۵ لیتری V6 نمونهٔ استاندارد با ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور شده است. نیروی موتور بنزینی از طریق یک گیربکس ۷ سرعتهٔ دوکلاچه به همراه یک موتور الکتریکی به چرخهای جلو انتقال میابد درحالیکه برای به حرکت درآوردن چرخهای عقب نیز دو موتور الکتریکی دیگر بکار گرفتهشده است. آکورا قدرت هر یک از این موتورها را بهصورت مجزا اعلام نکرده است اما کل خروجی آن را ۳۲۵ اسب بخار اعلام نموده است. بااینکه هنوز مصرف سوخت آکورا MDX هیبریدی اعلامنشده است اما پیشبینی میشود این خودرو با سه موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی مصرفی در حدود ۹.۲ لیتر در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی داشته باشد درحالیکه نسخهٔ استاندارد آن با موتور ۳.۵ لیتری V6 بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۱۰.۳ لیتر بنزین مصرف میکند.
امير علي
۲۳ تیر ۱۳۹۵ولوو xc90 واقعاً از جلو و بغل خیلی قشنگه ولی از پشت خوب نیست در حد این ماشین نیست واقعاً اگه پشتشم مثل جلوش بود عالی عالی میشد
REVENTоN
۲۴ تیر ۱۳۹۵داداش تو اصن از نزدیک دیدیش؟
واقعا عالیه، مخصوصا همون چراغا عقبش
دکتر واسه ما تز صادر نکن…
امير علي
۲۴ تیر ۱۳۹۵منم نگفتم بده گفتم چراغای عقبش در حد این ماشین نیست برا یه ماشین ۲۰۰ تومنی مناسبه نه ۵۵۰ میلیونی
علي
۲۳ تیر ۱۳۹۵مصرف سوخت وولو و بی ام وه در حدود ۴ لیتره و این یعنی ی کراسو اور هیبرید واقعی که رسالتشو خیلی خوب انجام داده. ولی X5 به نظر من ی چیز دیگست . انگار آماده آماده برای کشتی و ورزشه.
رضا
۲۳ تیر ۱۳۹۵وای این ولوو واقعا که بهترینه
Sina
۲۳ تیر ۱۳۹۵انتخاب من مطمئنن ب ام و هستش
حالا از بحث انتخاب که بگذریم اره منم ماشینهای هیبریدی رو دوست دارم چون از نظر محیط زیستی بخوایم در نظر بگیریم با کاهش مصرف سوخت تاثیر خیلی خوبی دارن اما از نظر من مصرف کننده بخوایم در نظر بگیریم درسته مصرفه سوخت کمتری دارن ولی چندین هزار دلار گرونترن یعنی اندازه خرید همون هزاران لیتر بنزینی که قراره با مصرف سوخت کم برامون بصرفه باشه از اون طرف درسته با ترمز کردن و این حرفها مقداری انرژی رو دخیره میکنه ولی بازم باید به پریز برق متصل باشه اینم خودش یه هزینه اضافه و دیگه اینکه خود موتورهای توربو به اندازه کافی نسب به تنفس طبیعی دردسرهای خودشونو دارن روغن مخصوص میخوان استحلاکشون بیشتره و … حالا علاوه بر اینها دردسرهای باطری هم بهش اضاف بشه باطری که در بهترین حالت شاید تا 10تا25سال کار بده بهرحال هرچه تکنولوژی و پیچیدگی بیشتر باشه دردسرها و خرابی بیشتره
شاید هنوز تا تکمیل شدن این تکنولوژی که خیلی ارزون بشه و خیلی بادوام تر بشه صبر کرد شایدم تکنولوژی آینده دست ماشینهای هیدروژنی باشه که با ترکیب اکسیژن و هیدروژن تولید انرژی میکنه و خروجی اگزوزشم آبه باشه
عیسی
۲۳ تیر ۱۳۹۵طراحیای لکسوس به کانسپت بیشتر شبیه تا یک ماشین واقعی..خیلی رادیکاله..
دانیال
۲۳ تیر ۱۳۹۵حد اقل قیمت تو ایران 237 میلیون راو4 .ولو آِوودی 500 میلیون .کلمه با صرفه بهش نمیاد
احسان(احسان سابق)
۲۳ تیر ۱۳۹۵هنوز کسی هست بیاد از NX جدیدش تعریف کنه؟
REVENTоN ?
۲۳ تیر ۱۳۹۵من به این نتیجه رسیدم ما ایرانیا حق اظهار نظر در مورد ماشینا خارجی رو نداریم.
همشون خوبن
والسلام
ahmad
۲۳ تیر ۱۳۹۵سلام واقعا کسی که ۵۰۰ ملیون ماشین میخره دربند مصرف سوخت نیست کلا ماشین هیبریدی وتوربو به مفد نمی ارزه
soroush shirazi
۲۴ تیر ۱۳۹۵داداش من همه چیز که پول بنزین نیست که مصرف سوخت کمتر یعنی الایندگی کمتر یعنی هوای پاک تر نیگا به چهارتا جغله نکن میان این ماشینارو میخرن واسه پز دادن و دور دور کردن،اونایی که رو میارن به سمت این ماشینا دلشون به حال زمینو هوای بالای سرشون میسوزه ،میخوان هوای پاک داشته باشن ،به نظر من ما ایرانیا(خود من ) با وجود اینکه ادعای اصالت و شعورمون میشه اما فوق العاده ادمای کم فرهنگی هستیم ،در صورتی که اونایی که خارج هستن (البته نه همشون) حد اقل شعور فرهنگ بالاتری نسبت به ما هستن،در ضمن این ماشین (xc90) مال سوئده کشوری که بخاطر اینکه پلاستیک دیر تجزیه میشه مردمش از بگ استفاده میکنن واسه خرید که پلاستیک کمتری تولید بشه و الودگی بیاد پایین،بعد ما میریم خرید میکنیم گوشتو توی 4 تا پلاستیک میزارن میدن دستت ،در صورتی که توی سوئد شما کهپخرید میکنی بابت پلاستیک ازت پول میگیرن اونم زیاد (10,000 ) تومن وایه یه پلاستیک ،واسه اینکه ترقیب شی بری بگ بخری
احمد باقری
۲۴ تیر ۱۳۹۵یکی از یکی بهتر، البته هر جور نگاه کنم، طراحی پورشه، اون طراحی ای که باید داشته باشه و به چشم بیاد(مثل بقیه ماشینهای این مقاله)، نیست. اصلا طراحی خوبی نداره.
سینا
۳۰ تیر ۱۳۹۵اقا مورانو جدید واقعااا زیباست خیلی هم زیباست