امروزه حوادث رانندگی اجتنابناپذیرند. هرچند شاید شما هیچ تقصیری نداشته باشید اما ممکن است شخص دیگری با شما برخورد کند یا در شرایطی غیرقابلپیشبینی که راننده را نمیتوان سرزنش کرد، حوادث و تصادف اتفاق بیفتند؛ بنابراین زمانی که احتمال وقوع چنین حوادث ناگواری وجود دارد، شما میخواهید مطمئن باشید که در ایمنترین خودروی ممکن هستید. البته امروزه با تکنولوژیهای جدید و تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال فراوان، خودروها بسیار ایمنتر از قبل شدهاند اما درواقع هنوز هم خودروهای کاملاً خطرناکی در بازار وجود دارند و به همین دلیل ما هم برخی از بدترین و ناایمنترین خودروهای سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در لیست زیر ارائه کردهایم.
استاندارهای ایمنی طی چند دههٔ گذشته، خصوصاً با ظهور تکنولوژیهای کمکراننده و سیستمهای رانندگی خودران، راهی بسیار طولانی را در مسیر پیشرفت پیمودهاند؛ اما گاهی اوقات حتی سیستم نظارت بر نقاط کور و یا ترمز خودکار هم نمیتوانند از برخورد خودروها جلوگیری کنند. بخش عمدهای از معیارهایی که ما برای تهیهٔ این لیست مدنظر قرار دادهایم از سازمانهای IIHS و NHTSA ایالاتمتحده گرفته شدهاند. هردوی این سازمانها بر روی خودروهای جدید تستهای تصادف انجام داده و ازلحاظ ایمنی، آنها را دستهبندی میکنند. IIHS از سیستم چهار امتیازی (شامل خوب، قابلقبول، لب مرز و ضعیف) استفاده میکند و NHSTA سیستم امتیازدهی ستارهای (پنج ستاره بهترین بوده و یک ستاره بدترین است) را مورداستفاده قرار میدهد.
میتسوبیشی میراژ
میتسوبیشی میراژ قطعاً نسبت به سال گذشته بهبود یافته است اما این خودروی کوچک ژاپنی هنوز هم ایمن نیست. میراژ هاچبک در آزمون تصادف جلو از IIHS پایینترین امتیاز ممکن یعنی ضعیف را کسب کرده است و نسخهٔ سدان آن هم در همین آزمون امتیاز لب مرز را دریافت نموده است. این در حالی است که میتسوبیشی میراژ در تصادفات از طرفین نیز امتیازی بالاتر از قابلقبول کسب نکرده است. سازمان NHTSA هم فقط نسخهٔ هاچبک میراژ را آزمایش کرده و رتبهٔ کلی چهار ستاره را به آن اعطا کرده است.
میتسوبیشی i-MiEV
از شانس بد میتسوبیشی، این سهگانه الماس ژاپنی رتبهٔ دوم لیست ما را هم با مدل i-MiEV خود اشغال کرده است. هرچند شاید ایمنی نهچندان بالا برای یک هاچبک ارزانقیمت الکتریکی منطقی به نظر برسد اما این خودرو در آزمونهای تصادف NHTSA، در برخورد روبرو چهار ستاره و در برخورد جانبی تنها سه ستاره کسب کرده است که نشان از ایمنی ضعیف آن دارد. امتیاز کلی i-MiEV از سوی NHTSA هم چهار ستاره اعلام شده که مشابه سال گذشته است و نشان میدهد میتسوبیشی هیچ عجلهای برای بهبود ایمنی i-MiEV ندارد. IIHS هنوز امتیاز ایمنی این خودرو را اعلام نکرده است.
جیپ رانگلر
وقتی صحبت از پیمودن هر نوع مسیر ناهموار و صعبالعبوری به میان میآید، فوراً جیپ رانگلر به ذهن متبادر میشود. خودرویی که ریشههایش به خدمات نظامی در جنگ جهانی دوم بازمیگردد؛ اما چیزی که دراینبین مطرح میشود این است که جیپ درواقع هرگز تغییرات زیادی در طراحی رانگلر انجام نداده است که این یعنی رتبهبندی ایمنی آن با استانداردهای مدرن کاملاً پایین خواهد بود بهگونهای که NHTSA به جیپ رانگلر تنها سه ستارهٔ ایمنی اعطا کرده است. در همین حال IIHS در آزمونهای برخورد از روبرو با موانع متوسط و باریک به ترتیب رتبههای خوب و لب مرز را به رانگلر داده و در آزمون برخورد از طرفین نیز آنرا حائز رتبهٔ ضعیف دانسته است. البته نسخهٔ چهاردر رانگلر کمی وضعیت بهتری دارد بهنحویکه در آزمون برخورد از جلو با موانع متوسط و باریک امتیاز خوب را گرفته است اما همچنان در بخش جانبی رتبهای بهتر از قابلقبول کسب ننموده است.
کیا ریو
کیا ریو خودرویی بهشدت ناامن است چراکه میزان ۱۴۹ کشته برای هر یکمیلیون دستگاه آن ثبت شده است. این آمار از تمام خودروهایی که توسط IIHS موردمطالعه قرار گرفته و گزارش آن سال گذشته منتشر شد، بالاتر است. همچنین هرچند ریو بهطور گستردهای طی یک دههٔ گذشته بهبود یافته است اما هنوز هم ایمن نیست بهطوریکه IIHS در آزمون برخورد از جلو به آن رتبهٔ لب مرز و در برخورد جانبی امتیاز قابلقبول را داده است. در همین حال NHTSA هم به ریو ۲۰۱۷ در برخورد از روبرو چهار ستاره داده است. امتیاز کلی ریو نیز از سوی این سازمان چهار ستاره اعلام شده است.
نیسان ورسا نوت
نیسان ورسا نوت هم از دیگر خودروهایی است که در مطالعهٔ IIHS تعداد مرگومیر بالایی را نسبت به هر یکمیلیون دستگاه به ثبت رسانده است اما نسخهٔ جدید ۲۰۱۷ آن برخلاف ظاهرش که تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است، در بخش ایمنی بهبود چشمگیری را تجربه کرده است. بااینحال ورسا نوت هنوز هم خودروی چندان ایمنی نیست بهنحویکه NHTSA به این خودرو در آزمون تصادف از جلو سه ستاره و در رتبهبندی کلی چهار ستاره داده است. IIHS هنوز امتیازات ایمنی ورسا نوت ۲۰۱۷ اعلام نکرده است.
منبع: TopSpeed
?ReventОn
۸ دی ۱۳۹۵پراید داره یه گوشه میخنده الان
به تنهایی شاید خون 1 میلیون آریایی گردنشه
رضا
۹ دی ۱۳۹۵بالاخره 80 میلیون جمعیت رو یه جوری باید کنترل کنن
یراید و تیسان گاوی نبود فکر کنم جمعیت ایران بی الان جمعیتش هم اندازه هند بود.
نکته مثبتش اینه الان جوون های کمتری نسبت به اون حالت بیکارن
vahid 956
۸ دی ۱۳۹۵خخخخخ حتی کیا ریو که از نوادگان پراید محسوب میشه هم ایمنی نداره شجره ی ملعونه که میگن همینه
علی
۹ دی ۱۳۹۵خعلی حال کردم با این تیکه ات!!! D:
The Grand Tour
۸ دی ۱۳۹۵سایپام کجایی؟
ایران خودروم کجایی؟
دقیقا کجایی؟
کجایی تو این لیست؟
دقیقا کجایی؟
The Grand Tour
۸ دی ۱۳۹۵راستی یادم رفت بگم که پراید به ازای هر 1000 خودرو 50000 کشته داره چون ملت 5 نفره می چپن توش.
KING 918
۸ دی ۱۳۹۵بابا رفیق اینا پراید رو اصلا جز ماشین حساب نمیکنن که …..
sunmartin
۸ دی ۱۳۹۵برندهای معتبری در این لیست هستند از نیسان و میتسوبیشی تا کیا و جیپ باید این شرکت ها بفکر ایمنی بیشتر باشند چون بنظر من ایمنی در درجه اول آیتم های انتخاب است البته ویل ریو مدل 2016 با دریافت 5 ستاره کامل و امتیاز خوب از iihs و nhtsa توانسته جزو خودروهای کاملا ایمن باشد
مهدی اکرمی
۸ دی ۱۳۹۵البته بحث پراید گفتن نداره، همتون میدونید دیگه، ولی نکته جالبش اینه که جانشین پراید که همون ریو هست هنوز هم به سنت نسل اولش پایداره و همچنان تو خط دنیا به آخرت مشغول به کاره
Cna
۸ دی ۱۳۹۵درود بر ژاپنیا
عجب امنیتی بپا کردن??
امپراتور لامبورگینی
۸ دی ۱۳۹۵مطئن باش اگر این لیست 30 تا عضو داشت، یکیش آلمانی نبود.
مخصوصا بنز ، ب ام و، پورشه و آئودی عزیز.
ASTON
۸ دی ۱۳۹۵به قول خیابانی چیزی از ارزشهای ژاپنیها کم نمیکنه سه تا نماینده از ژاپن
اما یه نماینده از اروپایی ها تو این لیست نیست البته قابل توجه اونهایی که فقط هندلینگ و شتاب خودرو و یا فروش بالای خودرو ملاک برترین ماشین ها هست براشون
اول ایمنی بد کار
اول ایمنی بعد راندن خودرو
ASA
۸ دی ۱۳۹۵و همچنان جای پراید خالی!!!!
MPH
۸ دی ۱۳۹۵بقول بعضی از دوستان کشور مدعا اینجا هم نماینده نداره!!!!!!!!
?????
(ali (CHEVY NOVA
۸ دی ۱۳۹۵اون کشورهای پر مدعا تو تقلب هست که به کرات نماینده دارند
امپراتور لامبورگینی
۸ دی ۱۳۹۵اون شرکت های پرمدعا تا حالا ورشکست که نشدن و با زور پول مالیات دهندگان بیچاره ، خودشون رو جمع و جور کنن ؟؟
#ورشکستگی
#تقلب
#سویچ های معیوب
#زنده زنده سوختن در ماشین
#دیزل گیت
امپراتور لامبورگینی
۸ دی ۱۳۹۵در ضمن خودروسازان امریکایی در بحث کشته شدگان و تلفات جانی و امنیت ، کارنامشون سیاهه…. سیاه… به سیاهی شب !!
به نظر من مهم ترین چیز هم همینه.
ماشینی که مثلا هر 100 کیلومتر به جای 5 گرم دی اکسید کربن، 7 گرم تولید کنه ، هیچ مشکل جدی برای کسی به وجود نمیاد.
البته من با دروغ مخالفم و کار فولکس رو هم تقبیح میکنم.
اما ماشینی که 140 نفر توش گیر کردند و زنده زنده سوختند…
ماشینی که باک بنزینش جایی بود که با یک تصادف از عقب منفجر میشد…
ماشینی که چند سال ناامن ترین خودروی بازار امریکا بود…
ماشینی که ترمز های معیوبش ، ده ها نفر رو به کشتن داد….
MPH
۸ دی ۱۳۹۵خودروسازی آلمان اونقدر قوی هست که احتیاج به دفاع من و امثال من نداره.
شما تو هر پست باید در مورد خودروسازی آمریکا کلی داستان تعریف کنی که چی بودن و چیکار کردن
کامنتهای قبلیتو ببین قبلی از این که پاسخ بدی
رامکال
۸ دی ۱۳۹۵ام پی اچ جان گل گفتی.
اتفاقا توی یکی از مقالات پدال گزارشی تهیه شده بود که توش باک های بنزین یکی از معروفترین کارخونه های کشور پر ادعای حجیم ساز به علت ضعف بر اثر تصادف سرنشیناشون رو زنده زنده کباب میکردند.
متاسفانه یک بچه هم به طرز فجیعی دچار همین حادثه دلخراش شده بود.
جالبه که همون کارخونه توی این فهرست هم یک نماینده دارد.
البته نمیدونم چقدر جریمش کردند چون معمولا این جور مواقع هوای هموطناشون رو دارند.
متاسفانه اینجوریه دیگه.
در ضمن گند های دیگه ایی هم زدند تو از من بپرس تا من بهت بگم.
کافیه که فقط از من بپرسی تا من بهت بگم.
(ali (CHEVY NOVA
۸ دی ۱۳۹۵یادش بخیر راس میگی اما..
اون کشور پر مدعای حجیم ساز ادعای گرون قیمتی و بی نقصیش نمیشه
اما اون کشور مدعی فناوری و محصولات به قول خودشون لوکس کاری کردند که یاد هیچ کسی نمیره اونم(د.گ) بود و تبعات بعدیش
تازه معلومه هوای هموطناشون رو دارند و اون کشور پر مدعا رو زیر پا لگد میکنند
MPH
۸ دی ۱۳۹۵ادعاش میشه چون میتونه
آمریکام میتونه ادعا کنه
???
اعتمادیان
۹ دی ۱۳۹۵سلام
میشه این داستان رو واضحتر بگین من متوجه نشدم کی باک جچیم زد ، کی سوخت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مانی
۸ دی ۱۳۹۵حداقل تو عنوان مینوشتید خارج از ایران!
Mohammad
۹ دی ۱۳۹۵نا امن ترین خودروهای تاریخ تمام محصولات تولیدی و مونتاژی دو شرکت گاری ساز ایرانی اعم از سدان،وانت،هاچ بک،سفری،کامیون،ون و انواع اقسام مدل که همه از همان مدل اولیه پراید یا پژو 405 گرفته شدند هستند.
wolf man
۹ دی ۱۳۹۵هه هه !
FARA2001
۹ دی ۱۳۹۵از همین جا، جا داره صدای قاتل خونخوار قرن (پراید ) رو به گوش کارشناسانان سازمان NHTSA برسونم
aref
۱۰ دی ۱۳۹۵اینا که به کسایی که گفتم جایی ماشینای ایرانی خالیه مخصوصا اونا که گفتن پراید بعد یه تعداد دیسلایک دادن دقیقا فاز اونا که دیسلایک دادن چیه مشخص کنن.