خودروسازان ایتالیایی همیشه به عنوان سازندههای خودروهای اسپورت و کامپکتهای مناسب برای محیط شهری مشهور بودهاند، ولی در همین حال، مدلهای ۴ در تهاجمی نیز در بین محصولات آنها وجود داشته است. در ادامه، برخی از جذابترین این سدانها را مرور میکنیم.
لانچیا آپیا مدل ۱۹۵۳
مدلهای کوچک «آپیا»، دربرگیرنده تمام ویژگیهای ممتازی بود که از لانچیا انتظار میرود؛ از جمله یک مهندسی فوقالعاده و یک طراحی دوستداشتنی. پیشرانه ۴۸ اسببخاری آپیا از یک موتور ۱/۱ لیتری V4 تأمین میشد که از قدرت کافی برای به حرکت درآوردن یک خودروی بسیار سبک برخوردار بود. بهعلاوه، در طراحی بدنه از طرح درهای «خودکشی» استفاده شده بود.
در حالی که همتای «اسپایدر» این مدل، شهرت بیشتری بهدست آورد، ولی در همین حال آلفا رومئو جولیتا برلینا واقعاً شایسته احترام است. این سدان شاید جذابیت مدلهای دیگر آلفا را نداشته باشد، ولی با داشتن موتور افسانهای twin-cam چهار سیلندر در زیر کاپوت، گزینه شگفتانگیزی در رانندگی است. ضمن اینکه «برلینا» در زمان عرضهاش در بازار، توانست موفقیت کسب کند و شرایط سخت آلفا رومئو را در دهه پس از جنگ جهانی دوم تسهیل کند. آلفا رومئو جولیا برلینا مدل ۱۹۶۲
شرایط مدل جایگزین جولیتا آنقدر خوب بود که آلفا رومئو تصمیم گرفت نام آن را برای مدل با اهمیت دیفرانسیلعقب این کمپانی، احیا کند. یکی از خواستنیترین نمونهها، جولیا ST سوپر بود که یک خودروی مسابقهای کارخانهای به شمار میرفت؛ چیزی شبیه به یک M3 در دنیای امروز، ولی با ظاهری زیباتر. فیات-آبارث 1500S مدل ۱۹۶۲
کارلو آبارث (Carlo Abarth) حتی از یک خودروی ساده مانند فیات ۱۵۰۰ نیز میتوانست یک محصول خارقالعاده تولید کند. آبارت در موتور ۱/۵ لیتری با چهار سیلندر فیات، دو کاربوراتور «وبر» و یک میلسوپاپ تهاجمی اضافه کرده و از آن، یک خودروی مسابقهای در ابعاد کوچک ساخت. متأسفانه این مدل، بسیار کمیاب است. لانچیا فولویا برلینا مدل ۱۹۶۳
لانچیا به عنوان جایگزین مدل «آپیا»، «فولویا» را تولید کرد که یک سدان کوچک و چابک و بسیار فراتر از زمانهی خود بود. در این مدل، طراحی دیفرانسیل عقب آپیا به کناری گذاشته شده و در یک فرم دیفرانسیل جلو، از یک موتور V4 با زوایای تندتر استفاده شده بود. مازراتی کواتروپورته مدل ۱۹۶۳
شاید کمتر کسی بداند که مدل کواتروپورته (با معنای ۴ در به ایتالیایی)، اولین بار در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی در خط تولید مازراتی ظاهر شده است. در واقع، کوتروپورته اولین مدل چهار در مازراتی بوده و در ابتدا با یک موتور ۴/۲ لیتری V-8 به جای نموونه ۴/۷ لیتری آن عرضه میشده است. شاید مهمترین جنبه این خودرو، موتور آن بود که از یکی از موتورهای مسابقه مازراتی گرفته شده بود. فیات ۱۲۴ مدل ۱۹۶۶
فیات ۱۲۴ شاید هیجانانگیزترین خودروی موجود در این لیست نباشد، ولی مطمئناً یکی از مهمترین آنهاست. این خودرو در حالی که یکی از بهترین شرایط رانندگی را داشت، موفقیت بزرگی در زمینه فروش برای فیات داشت. ضمن اینکه ۱۲۴ شالوده مدلی مانند «لادا ریوا» را در خود داشت؛ خودرویی که یکی از بالاترین آمارهای تولید را در تاریخ خودروسازی دارد. ایزو فیدیا (ریولتا S4) مدل ۱۹۶۷
در اینجا یکی از کمیابترین سدانهای ایتالیایی را داریم؛ ایزو فیدیا که با نام ریولتا S4 نیز شناخته میشود. این سدان با طراحی «جوجارو» و پیشرانه V-8 شورولت، سریعترین خودروی ۴ در زمان خود به شمار میرفت. مطابق اطلاعات حراجی «بونهام»، تنها ۱۹۲ نمونه از این خودرو ساخته شده و قیمت آنها حتی از یک رولز رویس نیز بالاتر است. آلفا رومئو ۷۵ مدل ۱۹۸۵
این مدل که با عنوان «میلانو» در امریکا فروخته شده، آخرین سدان دیفرانسیلعقبی است که قبل از مدل جدید جولیا توسط آلفا رومئو ساخته شده است. در همین حال، دو ورژن فوقالعاده از این خودرو با عناوین «توربو اوولوتزیونه» و QV وجود داشتند که از موتور ۳ لیتری V6 آلفا رومئو استفاده میکردند. لانچیا تِما ۸.۳۲ مدل ۱۹۸۶
لانچیا تِما ۸.۳۲ یکی از آن عجیبوغریبهای دوستداشتنی است؛ آن هم به دلایلی نامعلوم. لانچیا بهدلایلی، فکر میکرد که قرار دادن موتور V8 از یک فراری ۳۰۸ در فرمت دیفرانسیل جلوی تِما سدان، ایده بسیار خوبی است. البته برخلاف موتور فراری، موتور V8 تما دارای میللنگ کراسپلین ۹۰ درجه بود و توسط «دوکاتی» ساخته میشد. آلفا رومئو ۱۵۶ GTA مدل ۲۰۰۲
شاید با خود فکر کنید که آلفا رومئو با سوئیچ کردن به فرمت دیفرانسیل جلو، شرایط گذشته خود را از دست داده است، امّا بهتر است که ابتدا نگاهی به مدل ۱۵۶ GTA داشته باشید. این خودرو که برای پیشرانه از یک موتور ۳/۲ لیتری V6 استفاده میکند، البته مطابقت چندانی با شرایط M3 امروزی نداشت، ولی به نوبه خود، یک خودروی خاص بود. آلفا رومئو حتی در روزهای سیاهش بهخوبی میدانست که چه محصولی را باید تولید کند. مازراتی کوارترو پورته مدل ۲۰۰۳
مدل احیا شده مازراتی کواتروپورته با اینکه خودروی کاملی نیست، ولی هنوز هم دوستداشتنی است. اولین مدلها از موتور کارتل خشک V8 که از فراری ۴۳۰ گرفته شده بود، استفاده میکردند. البته در کنار آن، یک گیربکس نیمهاتوماتیک نهچندان مناسب به کار رفته بود. با اینکه هر دو نسخه این خودرو به عنوان خودروهایی نهچندان قابلاطمینان شناخته شدند، ولی در عین حال دارای ظاهری زیبا و صدایی گوشنواز بودند. در واقع، اینها یک «مازراتیِ واقعی» بودند. منبع: roadandtrack
Nima
۱۶ فروردین ۱۳۹۵یعنى مازراتى یه برند نچندان قابل اعتماد هست؟
ولى جدا ایتالیایى ها زبان طراحى جالبى دارن.
نوید جهرمی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵عجب چیزی بوده این ایزو فدیا.
moein
۱۶ فروردین ۱۳۹۵آلفا رومئو کارش درسته
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۶ فروردین ۱۳۹۵به طرز عجیبی مجذوب این «ایزو فیدیا» شدم!
عباس
۱۷ فروردین ۱۳۹۵دققیقااا این خودرو جون میده باهاش با خانوادت پاشی بری جاده و ففقققط خوش بگذرونی
شاید حس رانندگیش از ی اسپرت دو درم بیشتر باشه
بهنام طیبی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵ایتالیا فقط سوپراسپرت خوب داره مثل فراری و لامبورگینی و مازراتی و پاگانی
ولی تنها خودروساز لوکس ایتالیا فیات که هی بدک نیست
ایتالیا مشهور به خودروهای اسپرت فقط
parham
۱۶ فروردین ۱۳۹۵من هم دقیقا با شما موافقم ایتالیایی ها تخصص اصلیشون سوپر ماشین ها هست. که خلاصه در فراری و لامبورگینی میشه بماند که لامبورگینی تحت تملک فولکس هست.طراحی الفا و مازراتی هم همیشه خوب بوده.
بهنام طیبی
۱۷ فروردین ۱۳۹۵ولی انگلیس خیلی خودروهای لوکس داره.
ali a.j.g
۱۶ فروردین ۱۳۹۵مسعود جان ممنون
من همیشه ارادت خاصی به alfa romeo 75 و alfa-romeo 156 داشتم و … خواهم داشت
حسین
۱۶ فروردین ۱۳۹۵انصافا ایزو فیدیا خیلی جذابه
moein
۱۷ فروردین ۱۳۹۵همچین میگید لامبورگینی تحت تملک فولکس واگنه که انگار کارخونه رو هم بردن آلمان!!!
این مزخرفات چیه؟؟؟؟؟
محض اطلاع اون سری از دوستان که خیلی دوست دارن آلمان و فولکس رو به لامبورگینی بچسبونن بگم که لامبو ایتالیاییه و ایتالیایی میمونه
حالا باز بگید فولکس صاحب لامبورگینیه
احمد باقری
۱۷ فروردین ۱۳۹۵قدیم چه طراحیهایی داشتن و الان چه طراحی هایی داریم، انصافا این طراحیها برای همون موقع مناسب بودن و روز به روز طراحیها بهتر و بهتر میشه.
Archi KHAN
۲۲ فروردین ۱۳۹۵دوستان منظور از :
طرح درهای «خودکشی» چیه ؟!!
“” …بهعلاوه، در طراحی بدنه از طرح درهای «خودکشی» استفاده شده بود. “”