چشم اندازهفته نامه

۴ عادت و رفتار جدید مشتریان که آینده اتومبیل را شکل می‌دهد

در سال‌های گذشته، تغییرات قابل‌توجهی را در زمینه‌های مختلف صنعتی شاهد بوده‌ایم؛ دگرگونی‌هایی که با توسعه بازارها، نوآوری‌های تکنولوژیک و تغییر اولویت‌های مشتریان همگام بوده است. یکی از صنایعی که بیشترین تأثیر را در این میان پذیرفته، صنعت اتومبیل است؛ موضوعی که برای خیلی‌ها، تعجب چندانی ندارد. مصرف‌کنندگانی که در سایر بخش‌های زندگی‌شان مشکل چندانی ندارند، به راحتی به اطلاعات موردنیاز در مورد خودروها دسترسی پیدا می‌کنند و در عین حال، خواهان بهبود کیفیت محصولات از خودروسازان هستند. از مالکیت انطعاف‌پذیر و سیستم‌های اتوماتیک گرفته تا شفافیت در مراحل تولید، این عادات و رفتارهای مشتریان هستند که تغییرات را در صنعت خودروسازی شکل می‌دهند. امّا سؤال اینجاست که این خواسته‌های مشتریان، چگونه می‌تواند خودروسازان را در سال‌های آینده تحت‌تأثیر قرار دهد؟

سرویس‌های تاکسی اشتراکی

4-uber-launched-its-pittsburgh-pilot-program-that-allows-a-select-few-users-to-hail-a-self-driving-car-allowing-the-public-to-really-see-how-these-cars-will-work-on-public-streets
بسیاری از مشتریان امروزی، اساسی‌ترین تعبیر و انتظار را از «حمل‌‌ونقل» دارند؛ اینکه در هنگام نیاز، آنها از مکانی به مکان دیگر جابجا کند. با توجه به اینکه مالکیت خودرو رفته‌رفته رونق خود را از دست می‌دهد، این خدمات تاکسی اشتراکی است که رشد خود را آغاز کرده است. شرکت‌هایی مانند «اوبر» و «زیپ‌کار» به مشتریان خود اجازه می‌دهند که در یک زمان مشخص، وسیله نقلیه را مطابق با نیازشان انتخاب کنند و مشتریان نیز این حق انتخاب را نسبت به مالکیت یک خودرو ترجیح می‌دهند؛ چرا که انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی زیادی برای آنها فراهم می‌کند.

Uber App
در سال ۲۰۱۶ میلادی، زیپ‌کار یک تحقیق گسترده در سطح کشور امریکا از بین ۱۲۰۰ شهروند انجام داد که در آن عملکرد و رفتار این افراد در محل کار، رفتار مالی، سبک زندگی، تکنولوژی، حمل‌ونقل و وظایف شهروندی مورد مطالعه قرار گرفت. اندرو دالی (Andrew Daley)، معاون بازاریابی زیپ‌کار در این زمینه می‌گوید:

به عنوان یک برند کاملاً «شهری»، درک نحوه زندگی مردم در شهرهای امروزی و اولویت‌های آنها برایمان مهم است.

این مطالعه نشان داد که بخش عمده این شهروندان اهمیت بیشتری به گوشی‌ موبایلشان، نسبت به خودرویشان می‌دهند و تصمیم دارند که در آینده کمتر رانندگی کرده و یا اینکه در ۵ سال آینده، خودرو را به صورت کامل کنار بگذارند. «دالی» در ادامه می‌افزاید:

 مأموریت «زیپ‌کار» همیشه برای فراهم کردن یک زندگی شهری ساده و مسئولانه در شهر بوده و نتایج مطالعه‌ای که انجام شده نیز دلگرم‌کننده است. شهروندان این‌روزها در حال بازنگری در مورد مفهوم مالکیت وسیله نقلیه هستند و به تدریج، پذیرای ایده مورد استفاده در خودران‌ها، مخصوصاً از نوع تاکسی و سواری اشتراکی آنها می‌شوند.

رانندگی خودکار

Volvo Self Driving
وسایل نقلیه هوشمند یا متصل به شبکه، پس از حضور بر روی کاغذ و طرح‌های اولیه، به خطوط تولید خودروسازان راه پیدا کرده‌اند. این تکنولوژی‌های جدید که نوید‌بخش خودروهای خودران در آینده هستند، تجربه‌ای از رانندگی خودکار در کنترل برخی عملکردهای خاص در اختیار راننده قرار می‌دهند. به عنوان مثال، کروز کنترل انطباقی، سیستمی است که شرایط ترافیکی واکنش نشان می‌دهد و سیستم‌های پیشگیری از برخورد، مشتریان صنعت خودرو را برای آینده‌ای «اتوماتیک» آماده می‌کند.

ford-aut-0
امّا برای برخی از برندها، «خودران‌های واقعی» نزدیک‌تر از دیگران می‌نمایند. در اوایل سال جاری میلادی، مارک فیلدز (Mark Fields)، مدیرعامل فورد از برنامه این خودروساز برای معرفی ۱۳ وسیله نقلیه الکتریکی جدید که برخی از آنها قابلیت‌های رانندگی خودکار خواهند داشت، ظرف ۵ سال آینده خبر داده است. وی در این باره می‌گوید:

با توجه به اینکه روز به روز بر تعداد مشتریانی که به خودروهای الکتریکی علاقه‌مند می‌شوند، افزوده می‌شود، فورد خودش را متعهد می‌داند تا تبدیل به یکی سرآمدها در ارائه طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه الکتریکی به مشتریان و ارائه خدمات و راحت‌تر کردن زندگی آنها شود. سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه خطوط تولید ما، نشان‌دهنده دیدگاه و پیش‌بینی‌مان از بازار جهانی در آینده است؛ جایی که تعداد مدل‌های الکتریکی‌شده صنعت خودرو در طول ۱۵ سال آینده، از تعداد مدل‌های بنزینی فراتر خواهد رفت.

فرآیند و مراحل تولید

vw-factory
همانند سایر صنایع، مشتریان صنعت اتومبیل نیز علاقه رو به رشدی نسبت به دانستن فرآیندهای مورد استفاده در روند تولید پیدا کرده‌اند. آنها اغلب می‌خواهند از روش‌های تولید امن و فرآیندهای سازگار با محیط زیست در این رابطه مطمئن شوند. مهمتر از همه، تأثیر زیست‌محیطی خودرو برای مشتریان اهمیت پیدا کرده است و فشار بیشتر بر روی خودروسازان برای تولید پیشرانه‌هایی با مصرف سوخت بهینه، تجهیزات ایمنی بهتر برای سرنشینان و استفاده از پیشرانه‌های جایگزین است.
این اشتیاق برای بهینه‌سای و شفافیت، چیزی است که هر خودروسازی باید خود را برای آن آماده کند.

خرید در برابر لیزینگ

Woman buying a new car
در طول چند سال گذشته در بازار ایالات متحده، تعداد مشتریان طرح‌های لیزینگ به بالاترین سطح خود در طول بیش از یک دهه رسیده است. برای بسیاری از مشتریان، مخصوصاً آنهایی که از «نسل هزاره» می‌آیند، هزینه‌های ماهانه برای هر چیزی، اعم از کرایه خانه، تلفن و خودرو، تبدیل به بخشی از زندگی آنان شده است. امّا «تکنولوژی» ممکن است موجب تقویت روند صعودی مشتری‌های «لیزینگ» شود؛ چرا که با هر مدل جدید، یک ویژگی جدید نیز به وسیله نقلیه اضافه می‌گردد. اَلِک گوتیرِز (Alec Gutierrez)، تحلیلگر ارشد در Kelley Blue Book در این زمینه می‌گوید:

تجهیزات ارائه شده در خودروهای امروزی، با سرعت زیادی تغییر می‌کنند. در نتیجه، برخی مشتریان نمی‌خواهند ۱۰ سال آینده خود را با یکی از آنها سر کنند. با تعویض یک وسیله نقلیه لیزینگی در هر یک یا دو سال، مشتریان همچنان می‌توانند از الگوها و فناوری‌های روز صنعت اتومبیل بهره‌مند شوند.

این عادات و رفتارهای جدید، مسلماً نحوه عملکرد شاغلان در صنعت اتومبیل را در سال‌های آینده تعیین می‌کند. تقاضاهای محدودتر و مشتریان آگاه‌تر موجب دگرگونی و تأثیر بر تمام جنبه‌های این صنعت می‌شود.

منبع: automoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Madjid911 GT2

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    با رانندگی خودکاز شدیدا موافقم.

    1. نوید جهرمی

      ۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      منم شدیدا با فراگیرشدنش موافقم. اینجور از دست این همه ناهنجاری رانندگی راحت میشیم. تصادفات کم میشه. سروصدا و آلودگی هم کم تر میشه.
      کسایی هم که عشق ماشین روندن هستن صفا میکنن :)

  2. محمد

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    با رانندگی خودکار موافقی پس سوار اتوبوس شو اونم اتوبوس برقی دیگه چرا ماشین بخری جالبه کسایی که 24 ساعته تو سایت های ماشینی هستند و همه به چشم اساتیدپدال به اونا نگاه میکنن کوچکترین نشانه ای از ماشین باز بودن در اونها پیدا نمیشه داداش عشق ماشین بودن یعنی صدای ماشینت از یه محله اون طرف تر برای همه آشنا باشه عشق ماشین بودن یعنی ماهی چند جفت لاستیک دود کنی عشق ماشین بودن یعنی همه پلیسای راهنمایی و رانندگی شهر بشناسنت و…من اگه تو بهشت باشم و یه کامارو 1978 تو جهنم باشه به خاطرش تا جهنم میرم تو دنیا تنها کشورایی که ماشن با اصالت و خالص تولید میکنن انگلیس و امریکایی ها هستند و همیشه هم ماشین باز ترین ها طرفداراشون هستند که البته تعدادشون هم کمتره چون طرفدار اینا بودن لیاقت میخواد که هر کسی شانس داشتنشو نداره . ما برای کسایی که عاشقشونیم کامنت میذاریم

  3. Dice

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    از این اینده لعنتی متنفرم….
    چی می شه با همین سن برگیدیم به 2002 دوباره از اونجا بیاییم جلو….تمام خاطراتمون پاک بشه…
    دوباره سره فراری انزو …مرسدس بنزslr مکلارن خوشحال بشیم….یا از معرفی نسل قبل موستانگ خوشحال بشیم(عاشق نسل قبلش بودم)
    دوباره جنگ 3 هایپر کارو ببینیم…مرسدس sls… یا bmw m3 E46 (بهترین m3 تاریخ از نظر من)
    یا فراری 458 :(((…
    قهرمانی های مایکل شوماخر…
    یا معرفی نسل اول پورشه کاین… یا مرسدس e کلاس 2 نسل قبل( عاشق چراغ های جلوش بودم )
    هییییی روزگار :(

  4. ونوم اف ۵

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اینجوری که طرف هیچ علاقه ای به ماشینش نداره و برای دو تا اپلیکیشن ماشین رو عوض کنه با یه مدل دیگه خیلی اعصاب خورد کنه

  5. آرین

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این آینده هیچ جذابیتی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا