فولکس واگن، بزرگترین خودروساز جهان از لحاظ آمار فروش، در روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) نزدیک به یکپنجم از ارزش خود را از دست داد؛ به این دلیل که سرمایهگذاران برای خلاص شدن از سهام مسموم این کمپانی، هجوم آورده بودند. روز بعد نیز با انتشار بیشتر خبرهای بد از این کمپانی، با هزینههای بیشتری همراه بود. ارزش سهام فولکسواگن از زمان بازگشایی بورسها در روز دوشنبه، نزدیک به یکسوم کاهش یافته و مبلغی معادل ۲۳/۵ میلیارد یورو یا ۲۶/۲ میلیارد دلار از ارزش بازار آن کم شده است.
در روزهای آخر هفته گذشته (شنبه و یکشنبه)، کمپانی فولکسواگن از طرف سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) متهم به این شد که در تستهای آلودگی محصولات، تقلب کرده است. نیم میلیون خودروی فروخته شده از فولکسواگن در ایالات متحده و ۱۱ میلیون دستگاه در سراسر جهان، مطابق گفته کمپانی در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ مجهز به نرمافزاری بودهاند که توانایی تشخیص قرار گرفتن در شرایط تستهای آلودگی را داشته و در این حالت، به وضعیت «حرکتِ پاک» سوئیچ میکرده است. مارتین وینترکورن (Martin Winterkorn)، مدیرعامل فولکسواگن، به سرعت عذرخواهی و سپس در ۲۳ سپتامبر استعفا کرد؛ چیزی که کمک زیادی نیز برای بهبود وضعیت نخواهد کرد. در همین حال، این خودروساز هنوز هم با جریمهای بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار روبروست که اگر شواهد اقدامات مشابه در اروپا و آسیا نیز کشف شود، این مبلغ از این هم بالاتر خواهد رفت. با این وجود، تهدید جریمه بالای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، منشأ کلی سقوط ارزش سهام نیست. بهعلاوه، نقطه نهایی این کاهش میتواند بسیار پایینتر باشد؛ بهویژه اگر فولکسواگن بخواهد با قانونگذاران همکاری کند. این کمپانی برای محدود کردن ضرر موجود در ترازنامه خود، ۶/۵ میلیارد یورو را برای پرداخت جریمهها و شکایات مشتریان مشخص کرده که البته این موضوع، مشکلات دیگر فولکسواگن را حل نمیکند؛ چرا که آخرین رسوایی، تنها شرایط را بدتر کرده است. فولکسواگن به دنبال این بوده که بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو در سال بسازد و از سود موجود در صرفهجوییهای تولید در مقیاس انبوه که در این صنعت وجود دارد، نهایت استفاده را ببرد. ولی تلاشهای این کمپانی برای رشد بیشتر، با شک و تردید مواجه شده است. سهم فولکسواگن از بازار امریکا که در سال گذاشته با نسبت ۳/۵ درصد، در ردهای پایینتر از سوبارو قرار گرفته بود، در حال حاضر نیز در حال کوچکشدن است. به همین ترتیب، به چرخش این خودروساز در بازار چین نیز میتوان اشاره کرد. حتی آمار فروشی که بر اساس برند اصلی «فولکسواگن» هستند نیز چندان درآمدزایی ندارند و بسیاری از درآمدهای کنونی، از سایر برندها عاید میشوند. میزان سود حاشیهای محصولات آئودی در هر وسیله نقلیه ۶ برابر محصولاتی با نشان «فولکسواگن» است. فروش خودروهای با برند پورشه نیز درآمد کلی بیشتری نسبت به فولکسواگنها دارند. این در حالی است که آمار فروش برند فولکسواگن ۲۵ برابر برند پورشه است.منبع: اکونومیست
احمد
۶ مهر ۱۳۹۴بسیار ممنون ازاقای انیس حسینی که خبری رو از اکونومیست گذاشتن
فولوکس واگن چه خواسته و چه نا خواسته اشتباه بزرگی رو مرتکب شد و لطمه بزرگی خورد
توی رقابت دربازار های ازاد این اشتباهات تاوان های بدی داره
الان خیلی کشور ها در اسیا و اروپا و امریکا ورود و فروش محصولات دیزلی فولوکس رو ممنوع کردن
حالا شما مقایسه کن با خودروساز های ما
واقعا ادم لذت میبره این نظارتو میبینه جرات نمیکنن دست از پا خطا کنن
آرمااااان
۶ مهر ۱۳۹۴حالا اگه تو ایران بود ازش تجلیلم میشد
علی آقا
۶ مهر ۱۳۹۴تازه، به دلیل کارشکنی های استکبار! برای زمین زدن خودروی ملی، کلی وام بدون بهره بهش میدادن و مجلس هم تعرفه واردات رو به 1000 درصد میرسوند و در آخر سال هم مدیران شرکت پاداش های 100 میلیونی میگرفتن.
Hitler
۶ مهر ۱۳۹۴سوال اینجاس که اگه میتونن تست رو پاس کنن و به وضعیت پاک سوییچ کنن،چه ایرادی داره ماشین همیشه روی وضعیت پاک باشه و آلودگی تولید نکنه؟یکم غیر منطقی شاید باشه ولی بنظرشما چه ایرادی داره؟
مجید
۶ مهر ۱۳۹۴قاتل عزیز احتمالا وقتی رو اون واضعیت خاص سوییچ میکنه قدرت موتور و بقیه فاکتور ها به شدت کاهش پیدا میکنه
Hitler
۶ مهر ۱۳۹۴مجید جان هیتلر قاتل نیست بی مطالعه لقب نده
بعدشم شما درکی از شرایط تست ندارین،وقتی یه موتور رو تست میکنن گازهای انتشاری رو تابعی از قدرت گشتاور و حجم موتور در نظر میگیرن.
وگرنه شما بیا موتور نیسان گاوی رو خاموش کن،بعد تست کن بگو اینکه اصن آلودگی نداره.خخخ
احسان(احسان)
۶ مهر ۱۳۹۴حتی اشکودا از خود وولکس واگن حاشیه سود بیشتری داره.اگر به ازای هر ماشین 37000 هزار جریمه بشه و چون 11 میلیون ماشین شامل جریمه میشه در این صورت این شرکت باید 27 میلیون پورشه بفروشه تا سود خالص بدست اومده از پورشه هاش بتونه کل جریمه رو پوشش بده
مهرداد فراهانی
۶ مهر ۱۳۹۴ممنون جناب انیس حسینی عزیز
بابت ترجمه و نگارش این مطلب تشکر میکنم، اما ای کاش از لحن نگارنده اصلی در قسمتهایی مانند “خلاص شدن از سهام مسموم این کمپانی” استفاده نمیکردید. با توجه به این که خودروسازهای ما وقیح و گشتاخ هستند ممکن باعث سوء استفاده آنها شود!
خدمت خوردوسازهای داخلی عرض میکنم:
این اشتباه مدیریتی فولکس واگن به هیچ وجه قابل قیاس با جنایتهای شما نیست.
سامان اذری
۶ مهر ۱۳۹۴این بیشتر به سود تویوتا و جنرال موتورز خواهد بود
چندیال پیش با سونامی که به ژاپن اونده بود اکثر. کارخونه های تویوتا خراب شده بود
وفروش و سهام تویوتا خیلی اومده بود پایین
ولی با پشتکار مثال زدنی ژاپنی ها بازهم تویوتا اومد و مقام اول فروش رو تو دنیا بدست اورد حالا ببینیم فولکس واگن هم میتونه از این گرفتاری خلاص بشه ??
امیر
۶ مهر ۱۳۹۴درکل با این مدلای متنوع وجدید جی ام که همه مدلاشو تقریبا بازطراحی کرده وتویوتا ولکسوزکه رشد فروش داشتن فولکس واگن با این اشتباه حسابی ضرر میکنه وسخته بتونه دوباره جایگاه اولیشو بگیره هراشتباهی تاوان داره
محمدحسین
۶ مهر ۱۳۹۴lممنون از مسعود انیس حسینی عزیز … عالی بود پدال
رهگذر
۶ مهر ۱۳۹۴از حماقت فولکس ببین یانکی ها چه پول مفتی زدند به جیب! هر چند به این پولها عادت دارند
ali ayat
۶ مهر ۱۳۹۴فولکس واگن برند بزرگ و شناخته شدیه هست ولی اشتباهات زیادی انجام داده که کم کم از پا درش آورده مثلا طراحی خییلی ضعیف حتی از تویوتا بدتر تولید ماشین هایی که در کلاس خود توانایی رقابت با هیچ برندی رو نداشتن و تولید مجدد آن باضرر یا همین بوگاتی که چه ضرر سنگینی داشت ولی فقط برای اینکه اسمش در بره اینو زد حالا اینم کم کم خوب میشه و برمیگرده
e
۶ مهر ۱۳۹۴مثل آب معدنی دماوند شدن مگه نه!!!!!!!!!!!!!
بدون جمع کردن آب های مسموم و بدون جریمه اسمشم به زور گفتن
دیروزم گفتن مخزناشو تمیز کنه دوباره به کارش ادامه میده
مگه داریم !!!!!
مگه میشه!!!!!
امین
۶ مهر ۱۳۹۴بزرگترین خودروساز دنیا برند فولکس را با سود کمتراز 1000 یورو به ازای هر دستگاه میفروشه اونوقت عزیزان به اصطلاح صنعتگر ما به کمتر از نصف و نصف راضی نیستند!!!
احمد باقری
۶ مهر ۱۳۹۴فولکس واگن می خواست بیشترین میزان فروش رو داشته باشه و این مقام رو از تویوتا بگیره، اما به چه قیمتی. با این تقلب، تا مدتی دیگه از این خبرها نیست. ای کاش طمع بیخود نمی کرد و آرام آرام پیش می رفت تا به هدف برسه، اما الان خیلی دیره و به مدتی هر چند طولانی نیاز داره تا دوباره در اوج قرار بگیره.
وحید
۶ مهر ۱۳۹۴من نمی دونم چرا الان این خبر افشا شد یعنی قبل مطلع نبودند یهو فهمیدن
اونم از طرف سازمان محیط زیست امریکا
mds
۶ مهر ۱۳۹۴اشتباه نابخشودنی رو انجام دادن خدا ازشون نگذره جوونای مردمو مسموم کردن با این دی اکسید کربن
Archi KHAN
۶ مهر ۱۳۹۴حالا نوبت اینکه که ببینیم فولکس هم مثل تویوتای پس از سونامی ، می تونه به اون سرعت خودشو جمع و جور کنه یا نه !!