با تبدیل شدن کراس اوورها و شاسی بلندها به محبوبترین خودروهای قاره اروپا و دیگر نقاط جهان، جای تعجبی وجود ندارد که خودروسازان به دنبال تولید محصولاتی نوین در کلاسهایی کمتر شناخته شده هستند و برای بسیاری از شرکتها، منظور از این کلاسها و خودروها تولید محصولاتی پرفورمنس است.
فولکسواگن تی راک R جدید در روی کاغذ تمامی کارها را به خوبی انجام داده و از زیرساخت و شاسی مشترک با هاچبک اسپورت گلف R سود برده اما همهی اینها را در بدنهای شیکتر به مردم ارائه میکند. با قیمت پایهی ۳۸۴۵۰ پوندی، این خودرو تنها چند صد پوند گرانتر از پسرعموی هاچبک خود میباشد.
فولکس میگوید طبق انتظارات T-Roc R طیف گستردهتری از خریداران را به خود جلب خواهد کرد و البته جوانان، خانوادهها و بانوان علاقهی زیادی به آن خواهند داشت. اگرچه این خودرو از نظر پرفورمنس یا مهندسی کمبودی ندارد اما بازهم بدنهای کراس اوور را شاهد هستیم. اگرچه مدلهای R فولکس در نوربرگ رینگ توسعه مییابند اما بنا به گفتههای فولکسواگن، این خودرو بیشتر روی جاده تمرکز داشته تا جذابیت بیشتری برای خریداران متنوع خود داشته باشد.
DNA مدلهای R در این خودرو حاضر و دقیق بوده و ارتفاع آن از سایر نسخههای استاندارد ۲۰ میلیمتر کمتر بوده و از رینگهای ۱۹ اینچی در آن استفاده شده است. شما همچنین سپرهای متفاوتی را خواهید دید. در بخش عقب هم یک دیفیوزر نصب شده است. همچون همیشه نیز رنگ آبی لاپیز متمایز T-Roc R باعث میشود بدانیم ماهیت این خودرو چیست. داخل کابین هم صندلیهای اسپورت، پدالهای فلزی، غربیلک فرمان D شکل و جزئیات مدلهای R در پشت آمپرهای دیجیتالی دیده میشوند.
در کل باید گفت کابین T-Roc R به اندازهی گلف R گرانقیمت و سطح بالا به نظر نمیرسد هرچند پایه و اساس هر دو خودرو یکی بوده و موقعیت رانندگی و دید این کراس اوور از موارد مثبتش محسوب میشوند. همچنین فضای زیادی برای سرنشینان جلو و عقب وجود داشته و فضای بار ۳۹۲ لیتری نیز با خواباندن صندلیها به ۱۲۳۷ لیتر میرسد.
تجربه رانندگی یکی از مهمترین فاکتورها بوده و روی کاغذ استارت خوبی را شاهد هستیم. نه تنها T-Roc R از همان پیشرانهی ۴ سیلندر ۲۹۶ اسبی گلف R استفاده کرده و دارای همان گیربکس ۷ سرعته DSG و سیستم چهار چرخ محرک هالدکس میباشد.
مهندسان فولکسواگن بجای استفاده مستقیم از برخی قطعات اقدام به اصلاح آنها کردهاند. سیستم چهار چرخ محرک هنوز هم تمرکز زیادی روی چرخ های جلو داشته اما هماکنون قدرت را سریعتر از گلف R به چرخ های عقب میفرستد تا با توجه به اضافه وزن ۵۰ کیلوگرمی و مرکز ثقل بالاتر نسبت به گلف کمبود چابکی جبران شود.
این خودرو همچنین از ساب فریم جلوی آلومینیومی برای استحکام بیشتر و کاهش وزن استفاده کرده و ترمزهای استاندارد خود نیز برابر با پکیج پرفورمنس سفارشی گلف R هستند. فولکسواگن تلاشهای زیادی برای مطمئن شدن از عدم دخالت سریع سیستمهای کنترل پایداری در امر رانندگی اسپورت انجام داده است.
سواری این خودرو بدون تعجب زیادی مشابه گلف R میباشد. جدای از چابکی کمتر و توانایی پایینتر در عبور از پیچهای تند، T-Roc R همان چسبندگی زیاد، کشش مناسب و مقاومت تحسینبرانگیز در برابر کم فرمانی را داشته و از فرمانی دقیق و مناسب سود میبرد.
البته وقتی پا را از روی پدال گاز برمیدارید کمی صدای جذاب به گوش میرسد و هنوز هم در زمان تعویض دنده لذت صدای پیشرانه را حس خواهید کرد. گیربکس یاد شده بخش برجستهی قوای محرکه بوده و سریعتر و نرمتر از همیشه حس شده هرچند گاهی اوقات با تعویضهای غیرمنتظره آن روبرو خواهید شد.
با تمامی این موارد باید گفت کراس اوورهای پرفورمنس اگرچه بازار محدودی دارند اما ثابت کردهاند طرفداران آنها کاملاً سرسخت بوده و آمدهاند که بمانند.
مشخصات فولکسواگن تی راک R
- قیمت: 38450 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 296 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
ساسان
۱۴ آبان ۱۳۹۸درتغییر دنیای تکنلوژی همین بس که شتاب 0تا100این شاسی بلند رو 15سال پیش سوپراسپرتها داشتن الان شاسی بلندهای رده متوسط نزدیک4.5میزنن ..شگفت انگیزه…20سال بعد بحث شتاب و اسب بخار چجوریه…الان عددهای مثل شتاب2ثانیه و1000اسب بخار دیگه به وفور داره تولید میشه…تهش تا کجا.چندهزار اسب بخار؟.0تا100چند صدم ثانیه؟..یا من فک میکنم فاز تغییر میکنه..و اینها اهمیت کمتری پیدا میکنن در آینده.بحث هوش مصنوعی خودرو ها وامنیت.خودرانها..اینها بلد میشن…
ADAK
۱۴ آبان ۱۳۹۸قیمتش بالاس
اما از نزدیک دیدمش قشنگ بود خدایش
آرش
۱۴ آبان ۱۳۹۸فک کنم شاسی همون شاسی ماکان هس. خیلی شبه هم هستن