۸۰ سال از تولید فولکسواگن بیتل میگذرد که بهعنوان یک اسطوره و مردمیترین اتومبیل شناخته میشود اما فولکسواگن در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که دیگر این خودروی دوستداشتنی تولید نخواهد شد.
داستان از آنجا شروع شد که:
۱۹۳۳-صدراعظم جدید آلمان آدولف هیتلر در سال ۱۹۳۳ در آن کشور به قدرت رسید و تصمیم گرفت اتومبیلی برای قشر متوسط جامعه آلمان تدارک ببیند که تکمیلکننده سبک جدید زندگی برای ژرمنها باشد. او اتومبیلی شبیه به Tatra 77 (دو عکس پایین) میخواست که این مسئله را با فردیناند پورشه در میان گذاشت.
۱۹۳۵-قبل از اینکه هیتلر با فردیناند پورشه مشورت کند او خود روی ساخت اتومبیل مردمی کار کرده بود ولی در آخر توانست تنها با حمایت حکومت نازیها به اهداف خود برسد و اتومبیلی به نام Type 60 تولید کند. کمی بعد با اندکی تغییرات تنها ۲۱۰ دستگاه به نام KDF wagen ساخت که این خودرو شباهت زیادی به تاترا داشت و باعث شکایت تاترا از آلمانها شد که با شروع جنگ جهانی این شکایت مسکوت ماند.
۱۹۳۹-با شروع جنگ ایده خودروی مردمی جای خود را به فولکس نظامی داد و کارخانه تازه تأسیس تولید سری Type 82 یا Kübelwagen نظامی را با شاسی و موتور KDF استارت زد که این خودرو بهصورت گسترده توسط ارتش آلمان استفاده شد.
۱۹۴۵- جنگ به اتمام رسید و کارخانه توسط انگلیسیها اشغال و مذاکراتی برای فروش آن به شرکتهای انگلیسی انجام شد ولی کسی علاقهای نشان نداد چه اشتباه بزرگی… بعد از مدتی کارخانه بازسازی شد و مدل جدید خودروی خود را با نام Volkswagen type l آماده عرضه به بازار کرد و در مارس ۱۹۴۶ هزارمین آن خط تولید را ترک کرد.
۱۹۴۹- آغاز عرضه نمونه ۴ نفره کروکی توسط شرکت Karmann و مدل دو نفره توسط Hebmuller گرچه مدل کارمن سالها روی خط تولید بود اما مدل هبمولر تنها با تولید ۶۹۶ دستگاه به پایان رسید.
۱۹۵۱- فولکس با موتور ۱.۳ لیتری دیزل توانست در پیست نوربرگرینگ شتاب صفر تا صد ۶۰ ثانیهای را ثبت کند با این حال مدیریت فولکسواگن دستور تولید آن را صادر نکرد.
۱۹۵۳- ورود اولین مدل بیتل به ایران.
۱۹۵۵- در این سال یک میلیونیام بیتل تولید شد که با رنگ طلایی و جواهر تزئین شده بود که سریعاً به موزه منتقل شد.
۱۹۵۸- در این سال شیشه دو تکه پشت جای خود را به شیشه بزرگ مستطیلی داد.
۱۹۶۷- موتور کاملاً جدید ۱۴۹۳ سیسی با افزایش ۳ اسب بخاری و اولین برفپاککن دو سرعته به کار گرفته شد.
۱۹۶۸- اولین گیربکس اتوماتیک روی بیتل قابل سفارش شد.
۱۹۷۲- عرضه فولکس با موتور جدید باکسر هوا خنک ۱۶۰۰ سیسی و قدرت ۵۷ اسب بخار از سال ۱۹۷۰ آغاز شد و بعد توانست با رکورد ساخت ۱۵/۰۰۷/۰۳۴ دستگاه از فورد مدل T که رکورددار بود پیشی بگیرد.
۱۹۹۴- در نمایشگاه آمریکای شمالی کانسپتی با نام وان رونمایی شد که بعد از یک سال مجوز تولید آن گرفته شد و برای اولین بار نام بیتل روی آن گذاشته شد.
۲۰۰۱- عرضه مدل اسپرت RSi با موتور ۳.۲ لیتری VR6 با قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته دستی و تعداد تولید ۲۵۰ دستگاه با رینگهای متفاوت ساخت OZ چهرهای متمایز به آن بخشیده شد.
۲۰۰۳- پس از اتمام تولید بیتل در آلمان تولید آن از سال ۱۹۷۸ در آمریکای جنوبی ادامه پیدا کرد تا آنکه در سال ۲۰۰۳ تعداد ۲۱ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۴۶۴ بیتل تولید شد.
۲۰۱۰- عرضه سری Final edition بهعنوان خاتمه دهنده سری بیتل عرضه شد.
۲۰۱۱- بیتل جدید با اتاق جدید با کد A5 تولید شد که تفاوتهای زیادی با مدلهای قبلی داشت.
۲۰۱۶- با بالا گرفتن تب کراساوور فولکس نیز تصمیم گرفت که بیتل را کمی بلندقدتر کند که نام آن Dune نام گرفت که تنها ۱.۴ سانتیمتر بلندتر از نسخه معمولی بود.
۲۰۱۶- رسیدن به نهایت سرعت ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت توسط بیتل LSR (Land speed record) که بهطور قابلتوجهی تقویت شده بود که قدرت آن به ۵۴۳ اسب بخار میرسید.
۲۰۱۸- کارخانه فولکسواگن خاتمه تولید بیتل را اعلام کرد و به تولید آن خاتمه داد.
گردآوری: محمد دهقان
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰درود بر آقای دهقان و ویراستار 🙏👏
البته من یکم گیج شدم این فولکس قورباغهای که ما میشناسیم عکسهایی ازش توی دهه ۳۰هست که هیتلر شخصا سوارش شده اما اینجا گفته توی دهه ۳۰مدلایی مثل تایپ ۶۰ و kdf رو آلمان اومده تولید کرده! اینجاشو فکر کنم یکم اشتباه کردید…
Reza
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰یادگار فراموش نشدنی پیشوا ❤️❤️❤️
ALI
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰بهترین خودروی خاطره انگیز اگه تولیدشو ادامه میدادن علاوه بر مردمی ترین خودرو پرفروش ترین خودروی جهان هم میشد در کنار فورد سری اف.
زیزیگولو
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰فولکس بیتل … افسانه ای که انگار قرار نیست هیچوقت به پایان برسه
عارف
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ماشین آشنا و خاطره ساز برای کلی از مردم دنیا بود
NAVID۰۰۹۸
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰یعنی فقط باید ایستاد و به احترام ذات مهندسی آلمانیها تا بینهایتها تشویق کرد و تعظیم .
فکرشو بکنید هم طراحیش جذاب بوده و هست ، هم مهندسی قوای فنیش که موتور عقب هوا خنک بود !
ای کاش اگر دنیا دیکتاتور هم به خودش میبینه ، به دیوانگی پیشرفت ، عشق مهندسی و عشق خودرو بودن هیتلر ببینه که جهان را تقسیم کرده به دنیای تکنولوژیک بعد از هیتلر و قبل از آن که حقیقتاً اگر هیتلر نبود دنیا چه شکلی میشد و آیا پورشه یا فولکسی همچون امروز داشتیم یا برعکس با بودنش آیا جهان با نظمتر و حق به جانبتر بود ؟ ؟ ! !
Irani
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰چرا داری از دیکتاتور حمایت میکنی؟
اگه هیتلر نبود، باز هم جهان پیشرفت داشت و چه بسا پیشرفت های بیشتر.
هیتلر کوره های آدم سوزی داشت.
NAVID۰۰۹۸
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰از دیکتاتور حمایت میکنم ؟!
چی میگی عزیز دل !
شما ببین دیکتاتور کیا بودن که باعث جوشش و پیدایش دیکتاتورهای بعدی و بعدی شدن !
شما ریشهیابی کن ببین کیا و با چه اعمالی باعث به وجود آمدن دیوانههایی همچون هیتلر در جهان شدن و میشن !
انگلیس و قوم یهود ، پشت پردهی تمام آشوبها در جهان این دو هستند که به زیبایی پشت پروپاگانداهای رنگارنگ خودشان را مخفی میکنند و مظلوم جلوه میدهند !
هیتلر حاصل سیاستهای انگلیس و فرانسه و به خصوص قوم یهود بود !
این را من نمیگویم ، تاریخ را بخوان و تحقیق کن تا به حقیقت منطق برسید و نه تحریف از تاریخ حقیقی !!!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰هیتلر خودش از یهود متنفر بود کوره آدم سوزی درست میکرد روزانه ۱,۲۰۰نفر یهودی رو میسوزوندن بعدشم برای سالها طی جنگ بریتانیا رو بمباران کرد تا اونجایی که خیلیا از انگلیس فرار کردن…
بعد میگی حاصل انگلیس و یهود بوده؟!قشنگ مشخصه تحت نظر کیا توی این مملکت هستی!
حمید
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰چقدر طراحی جذابی داشت ، الان همه ماشین ها شبیه هم شدن
Amirreza
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰تاریخ ساز ترین و خاطره انگیز ترین خودروی تاریخ
ae86
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰پورشه نهصد و یازده همون بیتل هست ها ها ها ها ها ها
میثم
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰الان فکر کنم کرولا مردمی ترین ماشین در حال ساخت دنیا باشه
Farzad
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰مردمی بودن رو نمیدونم اما از نظر تعداد ساخت ، کرولا بیشتر ساخته شد ازش اما دفعات زیادی تغییر پیدا کرد اما بیتل بدون این که تغییر جدی بکنه این رکورد رو زده .
Amirreza
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰من میگم گلف
میثم
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰طراحی بیتل تو تمام نسلها واقعا قشنگه
محمد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰یکی از بهترین مقاله هایی که خوندم.ممنون از تحریریه سایت پدال به خاطر اخبار بروز و همینطور ترجمه روان و قابل درک مطالب.??????
Farzad
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰بیتل در زبان انگلیسی به معنی سوسک هست ، و جالبه که این ماشین به فولکس قورباغه ای معروف شد !
دهه هفتاد میلادی بود که خیلی ها معتقد بودن دوره بیتل ها به سر اومده اما این اتفاق نیفتاد و این اسطوره تولید شد و تولید شد و تولید شد …
Hamid
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰با احترام به نظر همه
من از بیتل خوشم نمیاد … خصوصا نسل های جدیدتر!
شاید بخاطر اینه که ی عده خیلی ازش تعریف کردن و من اونو سزاوار اینهمه تعریف نمیبینم …
نه سوارش شدم نه دوست دارم که بشم ؛ ماشینهای شایسته تر از بیتل هم هستن اما ب اندازه اون دیده نشدن …
TRX
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰مطمعنن با نوع الکتریکی دوباره به چرخه ی حیات بر میگیرده مثل کاری که GM با Hummer کرد.
مهدی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا ای کاش حداقل این اسطوره ها با این طراحی های تو دل برو الکتریکی برگردند
mamad
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰چقد جالب بود
ممنون بابت این پست مفید و جذاب
Sina10
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰چه خوب بالاخره یه مطلب تاریخی گذاشتین
واقعا یه سری مطالب بررسی تاریخچه چند قسمتی توی سایتتون نیازه
و این فولکس واگن بیتل که واقعا از بزرگترین نام های تاریخ خودروسازیه
من مخصوصا این نسل آخرشو خیلی دوست داشتم!!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰پدال کامنتای من چرا منتشر نمیشه؟
توی این پست بابت این مقاله از آقای دهقان تشکر کردم ادمین پاکش کرد! لطفاً پیگیری کنید…
Mohamad rahmati
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰سال ۱۹۳۵هیتلر از فردیناند پورشه خواست اتومبیلی طراحی کند که در عین امنیت،قیمت مناسبی داشته باشه و برای اکثریت المانیها قابلیت خرید داشته باشه و دکتر پورشه با نهایت وجدان چنین کرد وهمچین اعجوبه ای رو خلق کرد،دوم فوریه سالروز درگذشت دکتر فردیناند پورشه هست.
mm.yarlou
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰فکر میکنم از اون خودرو هایی هست که همه دوستش دارن واقعا تو دل برو هست
Beetle
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰بسیار عالی ممنونم
Mercedes Benz
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰بی نظیر و عالی بود
تشکر از آقای محمد دهقان
????بیتل افسانه آلمانی تکرار نشدنی
البته که مدلe beetle ثبت تجاری شده و شاید بازگشتی شکوه مند در جریان باشه
حسین دهمرد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰اشتباه فولکس این بود که زیادی تغییرش داد و بیتل جدید فقط اسم بیتل رو یدک میکشید. باید همونطوری موتور عقب نگهش میداشت.مثه کاری که پورشه با 911 کرد.امیدوارم این نماد برگرده لااقل برای رقابت با مینی کوپر