فولکسواگن گلف R یک هاچبک داغ عالی، توانا و بسیار سریع است اما خودروی ارزانی نیست
بهتازگی فولکسواگن خانوادهٔ گستردهٔ هاچبک همیشه محبوب گلف خود را مورد بهروزرسانی و فیسلیفت قرار داده است که پرچمدار این خانواده یعنی نسخهٔ داغ گلف R نیز مشمول این بهروزرسانی شده است. البته ازآنجاییکه این یک خودروی عملکردی است، افزایش قدرت آن واجب بوده و به همین دلیل در حال حاضر پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ آن ۳۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که افزایش ۱۰ اسب بخاری را نسبت به قبل نشان میدهد.
در نمونهٔ مورد آزمایش ما، این نیرو توسط گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچۀ DSG به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند و گلف R را قادر میسازد که در زمان سریعتری برابر با تنها ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد؛ اما برای درک این اعداد فقط باید گلف R را به جادههای واقعی بُرد. این ماشین با پیشرانهٔ توربوشارژ پرتوان و سامانهٔ چهارچرخ محرک، بسیار سریع است تا جایی که شاید بتوان گفت حتی برای جادههای انگلستان بیشازحد سریع است. گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG آن نیز در چشم بر هم زدنی دندهها را تعویض میکند و موجب میشود لذت شتاب گیری این هاچبک اسطورهای آلمانی دوچندان شود.
گلف R مانند فورد فوکوس RS، خودرویی وحشی و عصبانی احساس نمیشود و خصوصاً در جادههای پردستانداز عملکرد آرام و نرمی دارد. فرمان آن اما میتوانست واضحتر عمل کند ولی هنوز هم آنقدر سریع هست که گلف R را با سرعتی باورنکردنی هدایت کند. این خودرو در پیچها هم عملکرد بسیار چشمگیری دارد بهگونهای که با چسبندگی عالی و ترمزهای قدرتمند، به راننده اعتمادبهنفس میدهد. اما خروجی پیشرانهٔ مگا هاچبک بروز شدۀ فولکسواگن هنوز هم به رقبایی چون فورد فوکوس RS و هوندا سیویک تایپ R نمیرسد و بعلاوه این موتور به هیجانانگیزی موتور سیویک تایپ R و به سرزندگی پیشرانهٔ فوکوس RS هم احساس نمیشود؛ اما بااینوجود پرچمدار خانوادهٔ گلف هنوز هم یکی از چشمگیرترین هاچبکهای داغ قابل خریداری بوده و مهمتر از آن، این یک گلف است که در نسخههای غیر عملکردی در تمامی زمینهها درخشان عمل میکند.
سواری این ماشین راحت است بهگونهای که راحتتر از فورد احساس میشود و موقعیت رانندگی آن نیز خوب است درحالیکه طراحی داخلی گلف طوری صورت گرفته که استفاده از آن برای رانندگی روزانه را آسان میکند. مصرف سوخت ترکیبی گلف R حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که با توجه به عملکردی که ارائه میکند مصرف خوبی محسوب میشود درحالیکه وجود گیربکس DSG بدین معنا است که رانندگی با آن در شهرها و در ترافیک بدون هیچ زحمتی انجام میگیرد. هرچند گیربکس دستی در مسیرهای مستقیم رضایت بسیار بیشتری را برای راننده به ارمغان میآورد اما هنوز هم اکثر افراد گیربکس دوکلاچهٔ DSG را به نمونهٔ دستی ترجیح میدهند.
همانطور که گفته شد، خانوادهٔ گلف بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده است که گلف R هم از آن بینصیب نمانده است. ظاهر گلف R مدل ۲۰۱۷ دستخوش تغییرات ظریفی شده است که عبارتاند از ارائهٔ چراغهای جلوی LED و ورودیهای هوای بازطراحی شدهٔ درون سپر جلو. البته فولکسواگن در این فیسلیفت تغییراتی اساسی را در گلف ایجاد نکرده است تا جایی که ممکن است متوجه بسیاری از تغییرات جزئی آن نشوید اما ارائهٔ صفحهنمایش ۹.۲ اینچی جدید در داخل، ارتقاء قابلتوجهی محسوب میشود.
ابن سیستم نمایی عالی داشته و مانند یک تبلت کار میکند درحالیکه سرعت پاسخگویی آن بسیار بیشتر از نمونههای قدیمی است. بااینحال در داخل گلف ۲۰۱۷ بهاندازهٔ کافی دکمههای فیزیکی وجود نداشته و بهعنوانمثال تغییر موج رادیو یا زوم روی نقشههای ناوبری با استفاده از صفحهنمایش لمسی در هنگام حرکت آزاردهنده است؛ اما علاوه بر این، میتوان یک صفحهنمایش اطلاعات فعال را هم در صفحه آمپر خودرو در اختیار داشت که ناوبری را هم به نمایش درمیآورد. این ویژگی، همان صفحه آمپر تمام دیجیتالی است که فولکسواگن در نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ گلف ارائه کرده و هرچند بسیار عالی است اما بهصورت یک آپشن سفارشی ارائه میشود.
فولکسواگن گلف R درعینحالی که یک هاچبک اسپرت و عملکردی است، کاربردی و روزمره هم هست بهگونهای که صندوق بار آن ۳۴۳ لیتر حجم داشته و حتی میتوان با خواباندن صندلیهای عقب، این فضا را افزایش داده و اشیاء بزرگتری را هم در آن بارگیری کرد. همچنین نمونۀ مورد آزمایش ما یعنی نسخهٔ پنجدر گلف، با دسترسی آسانتر به صندلیهای عقب که حتی برای بزرگسالان هم کاملاً راحت و جادار هستند، انتخاب معقولتری محسوب میشود.
تجهیزات و امکانات گلف R نیز خیلی خوب است بهنحویکه از رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی، تریم کربنی داخلی، صندلیهای اسپرت، صفحهنمایش لمسی بزرگ، تهویه دیجیتال و قابلیت اتصال گوشیهای هوشمند با پشتیبانی از اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل سود میبرد؛ اما فولکسواگن در برابر تمامی این موارد قیمت بالای ۳۳,۹۳۵ پوند را مطالبه میکند و به همین دلیل این یک گلف گرانقیمت محسوب میشود. درواقع گلف R قیمت بسیار بالایی دارد بنابراین ما بجای آن، گلف GTI عالی را با قیمت پایهٔ ۲۷,۸۶۵ پوند توصیه میکنیم که با وجود قدرت کمتر، رانندگی سرگرمکنندهای داشته و از تمامی چیزهای خوب و ویژگیهایی معقول برخوردار است. البته اگر خواهان یک هاچبک اسپرت با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار و سامانهٔ چهارچرخ محرک هستید، میتوانید فورد فوکوس RS را هم بهعنوان یک گزینه در نظر بگیرید.
نتیجه
فولکسواگن گلف R یکی از بهترین خودروهای عملکردی بازار است که ترکیبی باورنکردنی از عملکرد و کارایی روزمره را ارائه میکند؛ اما بااینحال، قیمت گرانی دارد و به همین دلیل فورد فوکوس RS هنوز هم برای طرفداران هاچبکهای داغ ارزش بالاتری دارد؛ اما اگر خواهان یک گلف داغ هستید، سراغ نسخهٔ GTI بروید که بهطور قابلتوجهی ارزانتر است درحالیکه هنوز هم خودروی سرگرمکنندهای است.
مشخصات فنی
Volkswagen Golf R 2017 | |
قیمت | ۳۳,۹۳۵ پوند |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک DSG |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۷ لیتر |
منبع: AutoExpress
Madjid
۲۰ فروردین ۱۳۹۶.
همیشه از توازن شاسی و هندلینگ گلف آر شگفت زده شدم.
هر سمتی بخوای برات میره ، انگار ماشین داره روی ریل حرکت میکنه.
آرش
۲۰ فروردین ۱۳۹۶پشت فرمونش نشستی؟
ali
۲۰ فروردین ۱۳۹۶امتحان کردی شما خودت هندلینگشو؟
GT
۲۰ فروردین ۱۳۹۶من نشستم واقعا اینطوره
Madjid
۲۱ فروردین ۱۳۹۶.
سوار شدم ،
محمد امین
۲۰ فروردین ۱۳۹۶تو گرند تور دیدی
بهنام طیبی
۲۱ فروردین ۱۳۹۶مشخصات فنی خوبی داره
با همچین قدرتی مصرف سوختش خیلی خوبه
نوید جهرمی
۲۱ فروردین ۱۳۹۶ی دوستی دارم امارات زندگی میکنه.انواع و اقسام ماشینا رو هم رونده. به قول این رفیقم میگه تا ماشین آلمانی نرونده باشی نمیدونی ماشین ورانندگی یعنی چی.
محمد
۲۰ فروردین ۱۳۹۶آره هندلینگش عالیه جرمی خیلی ازش تعریف کرد راستی لینک اون قسمتش رو بذارین مرسی اه
Sina
۲۰ فروردین ۱۳۹۶فققققط سیویک
كوروش
۲۰ فروردین ۱۳۹۶شاهکاری توی خودرو های فولکس هستش بخصوص هندلینگش بی نظیره این جزء معدود خودرو هایی هستش که هیچ نقطه ضعفی ندارد
رامتین
۲۰ فروردین ۱۳۹۶دوستان بنظرتون با ورود و معرفی نمایندگی فولکس در ایران (سینا یا بم خودرو یا…!) امکانش هست گلف را خرید؟ منظور البته نسخه gti گلفه. مطلع هستید گلف 3 نسخه معموای 130 اسبی و 210 اسبی (gti) و 300 اسبی (همین نسخه R) داره که چشم بسته میشه گفت نسخه R نمیاد. نسخه معمولی هم با اینکه عالیه اما شتابش بنظر زیاد نیست. نسخه GTI حدود 10000دلار ارزونتر از R هست و 26000دلاره. کلا ارزش خرید داره یا با این پول، شما میرید سمت کمری و جوک و… (فارغ از سگمنت البته).
حسین
۲۰ فروردین ۱۳۹۶فکر نمیکنم افراد زیادی حوالی 300 میلیون پول بدن بالای یه هاچبک اسپرت مگه جوونای پولدار که بعد از دو سه سال به نصف قیمت بخوان بفروشن
رامتین
۲۱ فروردین ۱۳۹۶والا قیمت نسخه GT که 26000دلاره دقیقا در میاد 200تومن (نه 300). والا روی 20 ماشین یسری محاسبات کردم و این عدد را با توجه به قیمت فعلی دلار در آوردم (حالا 10تومن کمتر یا بیشتر). حال اگه فولکس جتا نسخه GLI بیاد با این قیمت ارزش خرید داره؟ (جتا GLI دقیقا همین موتور گلفGT را داره و جالبه قیمتش تنها 500دلار بیشتره)
reza-a
۲۰ فروردین ۱۳۹۶قراره چند مدل رو تولید کنن و بعضی مدل ها رو وارد کنن که گلف هم قراره وارد بشه چون وارداتی احتمالش هست نسخه gti هم بیاد
Amir.dp
۲۰ فروردین ۱۳۹۶یه خودروی جمع و جور ،تند تیز که فکر کنم آدم از رانندگی باهاش سیر نشه. از این تیپ خودرو ها خیلی خوشم میاد.
محمدرضا
۲۱ فروردین ۱۳۹۶هاچ بک مورد علاقه من . خدا نصیب همه ی عاشقان کنه
saeid
۲۱ فروردین ۱۳۹۶ما همیشه باید حسرت همچین هاچبکهایی رو بخوریم. در کلاس هاچبک تو آسیایی ها فقط هوندا سیویک خوبه ، بقیه مدلهای آسیایی اصلا جالب نیستن . ولی اروپایی ها ،هاچبکهای عالی زیاد دارن.
آرش
۲۱ فروردین ۱۳۹۶گلف R مدل 2017، حجم موتور 2 لیتر، 310 اسب، مصرف صدی 7
اون یکی اسمشو نیار مدل 1396، حجم موتور 1.3 لیتر، 63 اسب مصرف صدی 6.5
سامان اذری
۲۱ فروردین ۱۳۹۶گلف ماشبن خیلی عالیی هست حتی اون قدیمی هایی که تو ایران هست
یکم قیافه ساده ای داره
از نظر قیافه و خشن بودن هوندا سیویک تایپ آر خیلی زیباست
فقط عسهای سیویک تایپ ار رو با گف مقایسه کنید
ادم وقتی به سیویک نگاه میکنه ادرنالینش ناخود اگاه بالا میره
سامان اذری
۲۱ فروردین ۱۳۹۶https://preview2.netcarshow.com/Honda-Civic_Type_R-2018-ig.jpg
نوید جهرمی
۲۱ فروردین ۱۳۹۶عسله داش سامان. دمت گرم :)
سامان اذری
۲۲ فروردین ۱۳۹۶?❤
omid622
۲۱ فروردین ۱۳۹۶خیلی ممنون بابت اضافه کردن فقط ۱۰ اسب بخار
من که فورد رو ترجیح میدم