بیشتر خودروهای کانسپت هرگز به تولید نمیرسند اما بسیاری از آنها پیشنمایشی هستند ازآنچه خودروسازان برای محصولات آیندهٔ خود ازنظر طراحی و تکنولوژی برنامهریزی کردهاند. خودروهای کانسپت فولکسواگن معمولاً کمی محافظهکارانهتر از شرکتهای دیگر هستند اما این بدان معنا نیست که آنها خستهکننده هستند. در طول سالها، فولکسواگن کانسپتهایی را معرفی کرده است که واقعاً منحصربهفرد و جذاب بودهاند. در ادامه ۵ نمونه از جالبترین کانسپتهایی را که فولکسواگن تاکنون ساخته است معرفی خواهیم کرد.
ID کانسپت
هرچند این خودرو جدیدترین کانسپت فولکسواگن است اما مسلماً مهمترین کانسپت در تاریخ این خودروساز محسوب میشود. این شرکت برای تغییر تصویر برند خود پس از رسوایی دیزلی بیشتر بر روی خودروهای هیبریدی و الکتریکی تمرکز کرده است. اگرچه مدل e-Golf بهعنوان خودرویی تمام الکتریکی در حال حاضر در سبد محصولات تولیدی فولکسواگن وجود دارد اما کانسپت جدید ID نشاندهندهٔ نسل جدیدی از خودروهای الکتریکی این شرکت است که بر روی پلتفرم جدید الکتریکی این شرکت ساخته شده است. فولکسواگن قصد دارد خودروهای الکتریکی زیادی را در آینده معرفی کند و انتظار میرود نسخهٔ تولیدی ID هم تا سال ۲۰۲۰ برای فروش عرضه شود. این خودرو مجهز به یک موتور الکتریکی با ۱۷۰ اسب بخار قدرت است و با یکبار شارژ میتواند بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلومتر را طی کند.
XL اسپرت
کانسپت XL اسپرت در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ رونمایی شد. خودرویی مجهز به قویترین پیشرانهٔ دو سیلندر جهان که از شرکت موتورسیکلتسازی دوکاتی قرض گرفته شده بود. XL اسپرت بر اساس مدل XL1 یعنی کممصرفترین خودروی تولیدی دنیا ساخته شده بود اما از طراحی ظاهری اسپرتی برخوردار بود که آنرا به یک سوپراسپرت شبیه میکرد. پیشرانهٔ دو سیلندر دوکاتی این خودرو ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشته و حداکثر سرعت قابلتوجه ۲۷۰ کیلومتر را برای آن فراهم میکند درحالیکه شتاب صفرتاصد آن تنها ۵.۷ ثانیه است. بیشتر پانلهای بدنهٔ XL اسپرت هم مانند XL1 از فیبر کربن ساخته شده است درحالیکه مجهز به درهای پروانهای است که ظاهر اسپرت آنرا تشدید میکند.
گلف GTE اسپرت
این کانسپت در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۵ رونمایی شد تا نشان دهد که چگونه برق هم میتواند عملکرد بالایی در یک خودرو ایجاد کند. گلف GTE اسپرت مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری TSI متعلق به مدل پولو R WRC است یعنی خودرویی که دو بار برندهٔ مسابقات رالی قهرمانی جهان شده است. همچنین این کانسپت علاوه بر موتور بنزینی مذکور، به دو موتور الکتریکی هم مجهز شده است که هریک ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارند. این نیرو به همراه ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور موتور بنزینی، خروجی کل سیستم را به ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور میرساند که موجب میشود گلف GTE اسپرت کانسپت ظرف ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نکتهٔ مهم در گلف GTE اسپرت کانسپت این است که این کانسپت پیشنمایشی از خودروهای اسپرت آیندهٔ فولکسواگن و همینطور طراحی اسپرت، جدید و جذاب مدلهای آیندهٔ گلف است.
W12 Syncro
ممکن است با دیدن این سوپراسپرت تعجب کنید اما درواقع بوگاتی ویرون بر اساس این سوپراسپرت فولکسواگن ساخته شد. کانسپت W12 Syncro که در نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۷ به نمایش درآمد، توسط ایتالدیزاین طراحی شده بود و مجهز به یک پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری W12 با ۴۱۵ اسب بخار قدرت بود. W12 Syncro اثبات کرد که فولکسواگن میتواند یک سوپراسپرت بسازد و همچنین مُعَرِف یک موتور بزرگ و قابلاعتماد بود که بعدها در محصولات لوکس و اسپرت ردهبالای گروه فولکسواگن مورداستفاده قرار گرفت. چهار سال بعد نیز بازهم هم در نمایشگاه توکیو فولکسواگن نمونهای دیگری از این سوپراسپرت را با نام W12 Nardo رونمایی کرد که ۵۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور داشت.
GTI Supersport Vision Gran Turismo
این مدل کانسپتی متفاوت از فولکسواگن بود که واقعاً مرزهای طراحی این شرکت را جابجا کرد. این کانسپت برای اولین بار در فستیوال سالانهٔ GTI در Wörthersee اتریش در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. خودرویی اسپرت، دونفره، کابریولت و مجهز به یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۵۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور؛ مانند بسیاری از خودروهای Vision Gran Turismo، کانسپت GTI Supersport هم از بسیاری از ویژگیهای واقعگرایانه برخوردار نیست اما آنچه که فولکسواگن قادر به انجام آن است و برای آیندهٔ خود پیشبینی میکند را نشان میدهد. مطمئناً در حال حاضر فولکسواگن بیشتر بر ساخت خودروهای الکتریکی و کراساوورها تمرکز کرده است اما این سازندهٔ آلمانی هنوز هم میتواند ثابت کند که همهٔ محصولاتش خستهکننده نیستند حتی اگر صرفاً به شکل یک کانسپت باشند.
منبع: AutoGuide
madjid911 GT2
۲۶ مهر ۱۳۹۵.
W12 Syncro ❤❤❤
uss zumwalt DDG-1000
۲۷ مهر ۱۳۹۵عکس اخری عالیه
Daniel
۲۶ مهر ۱۳۹۵W12 Syncro خیلی قشنگه… .
GOD BLESS AMERICA
۲۶ مهر ۱۳۹۵الآن میتونن اون دبلیو دوازده رو با برند بوگاتی بزنن
mojtabaaston
۲۶ مهر ۱۳۹۵واقعا خیلی خوبن
ای کاش به مرحله تولید برسند در آینده
مخصوصا gti super sport
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۲۶ مهر ۱۳۹۵والا تا جایی که میدونم ظاهر بوگاتی برگرفته از اصالت خودشه و پلت فرم کلیش و این dna ظاهری رو تو تمام مدل های قبل از ویرون میشه دید مخصوصا جلو پنجره نیم گرد جلو که با توجه به اینکه بزرگ بودنش کاربرد زیادی نداره و قبلا خیلی کوچیکتر طراحی میشد
و چراغهای کشیده شده نسبتا کوچیک و همچنین طره نیم دایره کنار و رکاب خودرو و….
خلاصه اینکه بعید میدونم ویرون بر اساس مدل Syncroطراحی شده باشه ……
احمد باقری
۲۶ مهر ۱۳۹۵طراحیشون یکی از یکی بهتر بود.
حميد
۲۶ مهر ۱۳۹۵نظرم عوض شد
عالی بود