به قسمتی دیگر از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم که به گروه کوپههای کوچک اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه بامو سری ۲ و آئودی TT به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۱۸۳۸ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل آئودی توانست با دریافت ۹۴۵ رأی و با اختلافی بسیاری جزئی یعنی کسب ۵۱ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه بامو موفق به کسب ۸۹۳ رأی شده است. حال امروز در آخرین دوئل گروه کوپههای کوچک فولکسواگن بیتل در برابر سایون tC قرار گرفته است.
کیا سراتو کوپه | هوندا سیویک کوپه | فیات ۱۲۴ اسپایدر | مزدا MX-5 |
هوندا سیویک کوپه | مزدا MX-5 | ||
آئودی TT | بامو سری ۲ | هیوندای ولوستر | فولکسواگن شیراکو |
آئودی TT | فولکسواگن شیراکو | ||
تویوتا GT86 | نیسان 370Z | فولکسواگن بیتل | سایون tC |
نیسان 370Z | ؟ |
فولکسواگن بیتل
بیتل یکی از مشهورترین خودروهای دنیا است که در اکثر کشورهای دنیا ردپایی از آن دیده میشود و همچنین پایهگذار شرکت فولکسواگن نیز بشمار میرود. این شرکت با معرفی بیتل در سال ۱۹۳۸ کار خود را آغاز کرد. این خودرو که به درخواست هیتلر توسط فردیناند پورشه طراحی شد، به موفقیت خارقالعادهای دست پیدا کرد. بیتل در آلمان تا سال ۱۹۷۹ به تولید رسید اما تولید آن در مکزیک تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت و بهطورکلی بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از آن در سراسر دنیا به فروش رسید؛ بنابراین بیتل پرفروشترین خودروی دنیا در یک نسل محسوب میشود؛ اما نزدیک به دو دهه بعد از خاتمهٔ تولید این ماشین توسط فولکسواگن، این شرکت تصمیم به احیای آن گرفت و بدین ترتیب پس از معرفی کانسپتی نهایتاً در سال ۱۹۹۷ بیتل کاملاً جدید با نام نیو بیتل معرفی شد. این خودرو درحالیکه کاملاً مدرن بود اما طراحی آن بهطور کامل بهصورت رترو و با نگاه به گذشته شکل گرفته بود. همچنین نیو بیتل برخلاف بیتل کلاسیک به خودرویی موتور جلو تبدیل شده بود. این خودرو تا سال ۲۰۱۱ به تولید رسید و سپس از این سال نسل دوم آن یا در اصل نسل سوم بیتل به بازار آمد که همچنان روی خط تولید قرار دارد. این ماشین که همچنان طراحی رتروی خود را حفظ کرده، روی پلتفرم A5 گروه فولکسواگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این شرکت مانند فولکسواگن شیراکو، نسل ششم فولکسواگن گلف، اشکودا یتی، فولکسواگن جتا و… مشترک است. بیتل هماکنون با طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزل به بازار عرضه میگردد که ما برای این دوئل قدرتمندترین پیشرانهٔ آنرا انتخاب کردهایم. این یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط گیربکسهای گوناگونی چون یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
سایون tC
تویوتا در ژوئن سال ۲۰۰۳ اقدام به تأسیس برند جدیدی بنام سایون نمود این برند که با هدف جذب خریداران جوان تأسیس شده بود، به عرضهٔ محصولات کامپکت و اسپرت میپرداخت و بازار اصلی آن ایالاتمتحده بود. سپس یک سال بعد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴ تویوتا در قالب برند تازه تأسیس سایون اقدام به معرفی کوپهٔ کوچکی بنام tC نمود. این خودرو که یک کوپهٔ کوچک دیفرانسیل جلو است، در اصل بهعنوان جایگزینی برای کوپهٔ مشهور سلیکا در نظر گرفته شده بود. سایون tC در برخی بازارها مانند خاورمیانه، چین و آمریکای جنوبی با برند تویوتا و با نام Zelas نیز عرضه میشد. نسل اول این کوپهٔ ژاپنی تا سال ۲۰۱۰ به تولید رسید و سپس در نمایشگاه نیویورک همین سال نسل دوم آن رونمایی شد؛ اما فروش نسل دوم tC در حد انتظارات سایون نبود که یکی از دلایل آن معرفی کوپهٔ دیفرانسیل عقب تویوتا GT86 در سال ۲۰۱۲ بود که در ایالاتمتحده توسط برند سایون با نام FR-S عرضه میشد. به همین دلیل tC برای مدل ۲۰۱۴ مورد فیسلیفت قرار گرفت که در آن از FR-S الهام گرفته شده بود. بااینحال نهایتاً پس از تعطیلی برند سایون در آگوست سال ۲۰۱۶، عرضهٔ tC نیز در ایالاتمتحده خاتمه یافت اما تولید و عرضهٔ آن همچنان توسط تویوتا با نام Zelas ادامه دارد. نسل دوم سایون tC تنها با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی عرضه میشد که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که نیرو را به چرخهای جلو میرسانند. سایون tC در آخرین سال حضورش در ایالاتمتحده یعنی سال ۲۰۰۹ حدود ۹ هزار دستگاه فروش داشته است درحالیکه فروش فولکسواگن بیتل در این سال و در همین کشور بیش از ۱۵ هزار دستگاه بوده است.
مشخصات فنی
فولکسواگن بیتل | سایون tC | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | ۲۱۰ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر | ۲۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۶.۷ ثانیه | ۶.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۳ ثانیه | ۱۵.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۸.۷ لیتر (ترکیبی) | ۸.۷ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۱۷ کیلوگرم | ۱۴۰۶ کیلوگرم |
طول | ۴.۲۷ متر | ۴.۴۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۴ متر | ۲.۷۰ متر |
حجم صندوق بار | ۳۱۰ لیتر | ۴۱۵ لیتر |
قیمت پایه | ۲۵,۸۱۵ دلار | ۲۰,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9903514]
F۲۲RAPTOR
۱ دی ۱۳۹۶بیتل
من اصلا به مشخصات فنی دقت نکردم
چون بیتل خیلی دوست داشتنی و فانتزی هست به اون رای دادم
ولی سایون هم خیلی شیکه
فورد
۱ دی ۱۳۹۶بییییییییییییتل یعنی با اون قالپاقا دیووونم کرد
علی
۱ دی ۱۳۹۶من باور کنید مشخصاتو نخونده با سرعت عجیبی به بیتل رای دادم. بیتل حق آب و گل را تو ماشینها تصاحب کرده. اصلا نمیشه ایرادی به این ماشین نوستالوژی دوست داشتنی گرفت . خیلی گوگوله
با تچکر
آرش آمریکایی
۱ دی ۱۳۹۶سایون
Amir.z
۱ دی ۱۳۹۶من به خاطر قیمت کمتر و صندوق بار بزرگتر و فاصله محوری بیشتر که قاعدتا به معنای فضای داخلی بزرگتر هست و اینکه کابین سایون برای من جذاب تر هست سایون رو انتخاب کردم
Hosein
۱ دی ۱۳۹۶۱۰۰% سایون
Mahdi Venom Demon
۱ دی ۱۳۹۶پدال چرا نوع فهرست مطالب عوض شده
برای گوشی این فهرست خوب نیست قبلا هم این طوری بود برای بازکردن پست هایی که تیتر طولانی داشتن اذیت میشدیم
دوستان با لایک و دیسلایک نظراتتونو بگید
(ali(Chevy Nova
۱ دی ۱۳۹۶مهدى فکر کردم فقط براى من اىنطور شده بود پس براى همه اتفاق افتاده
Mahdi Venom Demon
۱ دی ۱۳۹۶فقط امیدوارم زودتر به همون شکل قبل در بیاد
امروز هم همایش داریم جات خالی
قراره بخشی از گوهر های امریکایی رو ببینم و از اونا هم بپرسم ببینم کاپی بخرم یا چیز دیگه ای
(ali(Chevy Nova
۱ دی ۱۳۹۶مهدى خوشا به حالت فقط عکس زىاد بگىر
در مورد خرىد کاپرىس هم اگه توان نگهدارى رو دارى برو تو کارش وگر نه همونى که بهت گفتم بهتره
بازم کارى بود بگو بهم
حامد
۱ دی ۱۳۹۶منم فکر کردم فقط واسه من اینجوری شده!!!
انشاالله درست میشه
M3csl
۱ دی ۱۳۹۶من ک الان رفتم مطلب ۲۲ اکتبرو دیدم،ب ام و سری دو با ۵۱ درصد از ائودی تی تی با۴۹ درصد جلوتره،،
چرا برعکس زدی پدال؟؟!
چرا آئودی رو برنده کردی؟؟!!
ب ام و بیش از سی تا رای جلوتره ک!!!
امیر دهقان
۱ دی ۱۳۹۶سلام
نظرسنجی تلگرام را هم ملاحظه بفرمایید
ارش
۱ دی ۱۳۹۶به به بیتل افسانه ای
حمیدرضا
۱ دی ۱۳۹۶به خاطر عدم استقبال از برند سایون و پایان عرضه اون در امریکا به بیتل رای دادم
datsun
۱ دی ۱۳۹۶تو ایران با چه تعرفه ای و اساسی این ماشین دویست میلیون قیمت خورد خدا داند
(ali(Chevy Nova
۱ دی ۱۳۹۶داتسون جان داداش اىن که چىزه تازه اى نىستش
تا بوده همىن بوده
وقتى تعرفه اونقدر بالا باشه و نرخ ارز هم ثبات نداشته باشه و وارد کننده به فکر سود بالاى خودش باشه ماشىن 20/000 دلارى رو باىد 200 مىلىون خرىد
Madjid Thunderbird
۱ دی ۱۳۹۶چند تا از این بیتل جدیدا تا الان از نزدیک دیدم
از چیزی که تو عکس نشون میده هم خیلی قشنگ تره
طراحی رترو که 100 سال خاطره با خودش داره
هیکلش هم اتفاقا اصلا کوچیک نیست
به نظرم هم اندازه ی رنو ساندرو باشه
چندین سال پیش یک دونه نسل اولش رو داشتیم
همه ی فامیل بهش میگفتن فولکس سو.سکی. خود پدرم میگفت قورباغه ای. اسم انواع و اقسام موجودات روش بود !
منم خیلی ناراحت میشدم که اینا و حتی پدرم به ماشینمون توهین میکنند !!! نمیدونستم واقعا اسمش همینه. فکر کنم 4 یا 5 سالم بیشتر نبود.
اصلا خرابی نداشت و خیلی اتاقش محکم بود . حتی از چپ کردنش هم کسی ترسی نداشت.
برعکس رنو 5 که هم خرابیش زیاد بود هم به دلیل مجاورت با موتور خیلی زود لاستیک جلو سمت چپش میترکید و چپ میکرد.
اون زمان جاده ها قدیمی بود و سربالایی خیلی زیاد داشت. بیتل چون موتورش عقب بود و برای کویر درست نشده بود تو این سربالایی ها مرتب جوش میاورد. تنها عیبش نسبت به زمان تولید و قیمتش فقط همین جوش آوردن بود.
ارش
۱ دی ۱۳۹۶اصلا قابل قیاس با رنو 5 نبود رنو 5 هم خیلی ضعیف بود و هم ایمنی پایینی داشت بدنه ضعیف و سر پیچها هم ضعیف عمل میکرد و زود چپ میکرد .
NAVID۰۰۹۸
۱ دی ۱۳۹۶با این که عاشق تویوتا و ژاپنیام ولی سایون یه چیزه مزخرف از تویوتا بود
منو یاد پیکان پراید و… میندازه
اگه اشتباه نکنم فکر کنم بَرند سایون از اِمسال به خاطره ها پیوست
mazaher
۱ دی ۱۳۹۶طراحی عالی و بیاد ماندنی جهانی فولوکس بیتل غیر قابل انکار است .
Mehdi TuRbO
۲ دی ۱۳۹۶به سایون رای دادم چون این کلاس اسپورت و داخل ماشین تو این کلاس مهمه و اسپرت تر و اینکه تنفس طبیعیه،بیتلم خیلی دوست دارم ولی بیشتر طراحی فانتزی داره طراحی داخل سایون خیلی خوشم اومد مخصوصن داشبوردش ک مایل.
Mercede kaviani
۲ دی ۱۳۹۶فولکسواگن بیتل بخاطر طراحی کلاسیک
شاین
۵ دی ۱۳۹۶چیزی که هیتلر دستور ساختشو بده و فردینالد پورشه طراحیش کنه مگه میشه عالی نباشه؟