نام فولکسواگن مخفف خودروی مردم است اما سدان فیتون هرگز اینگونه نبود زیرا تنها بخش بسیار کوچکی از بازار توان پرداخت قیمت این سدان لوکس پرچمدار را داشتند که برای رقابت با مرسدس بنز S کلاس توسعه یافته بود. فیتون که زاییدهٔ ایدهٔ «فردیناند پیچ» فقید بود، به یک فاجعهٔ مالی برای فولکسواگن تبدیل شد زیرا هرگز نتوانست به هدف فروش ۲۰ هزار دستگاه در سال که برای آن برآورد شده بود دست پیدا کند. بر اساس تحلیلهایی که در این رابطه صورت گرفته، فولکسواگن روی فروش هر دستگاه فیتون حدود ۲۸ هزار یورو ضرر میداده است که مجموع آن در کل طول عمر این خودرو به نزدیک ۲ میلیارد یورو میرسد.
هرچند تولید فیتون چهار سال پیش خاتمه یافت اما یاد کردن از آن هنوز هم میتواند جالب باشد. به همین دلیل، مجلهٔ تاپ گیر با مدیر طراحی گروه فولکسواگن «کلائوس بیشاف» گفتگو کرده تا بفهمد چرا توسعهٔ فیتون از ابتدا بسیار هزینهبر و گران بوده است. رئیس سابق گروه فولکسواگن، «فردیناد پیچ» چیزی جز بهترینها را برای پروژهٔ شخصی خود نمیخواست و به همین دلیل وقتی بیشاف موکآپ داخلی (ماکت اندازه واقعی) فیتون را به او نشان داد، پیچ گفت «این کافی نیست». این باعث شد بیشاف چیزی بهتر از این را طراحی کند تا بتواند رئیس خود را تحت تأثیر قرار دهد.
بدین ترتیب بیشاف با یک موکآپ داخلی پیچیدهتر بازگشت که تا به امروز گرانترین موکآپی محسوب میشود که توسط گروه فولکسواگن ساخته شده است. به گفتهٔ بیشاف، او و تیمش اقدام به ساخت یک موکآپ کاملاً کاربردی از آنچه قرار بود به فیتون تبدیل شود کردند. این موکآپ شامل هردو بخش داخلی و خارجی و با کاملترین جزئیات میشد. پیچ با دیدن این موکآپ جدید گفت «آوه، حالا درست شد». بیشاف دراینباره به تاپ گیر گفته است:
باور کنید این بهترین تعریف و تمجیدی بود که میشد به آن دست یافت. کار با پیچ تجربهٔ یکعمر بود
با همهٔ اینها، فولکسواگن قصد داشت نسل دوم فیتون را هم تولید کند اما بعداً ماجرای دیزلگیت پیش آمد و این پروژه لغو شد. همچنین گفته میشود این شرکت در اکتبر سال ۲۰۱۵ حرفهایی در مورد ساخت یک فیتون جدید بهعنوان یک سدان تمام الکتریکی پرچمدار زده است اما تاکنون که این اتفاق رخ نداده است. این در حالی است که گروه فولکسواگن با وجود پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT بهاندازهٔ کافی سدانهای الکتریکی پریمیوم در سبد محصولات خود دارد.
محمد
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹سدان فوقالعاده ای بود…. ولی در کلاس خودرویی که حضور داشت، رقبای قدری حضور داشتن که واقعا سرتر بودن
صحبتهایی از معرفی نسل جدیدش بود…. ولی خبری ازش نشد
NAVID۰۰۹۸
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹مطمئناً سرگذشت فیتون میتونه آینده جنسیس باشه
یا سرگذشت استینگر و k900 عاقبت جنسیس
.
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹من هنوز موندم شما چجوری بعضی چیزارو رو به هم ربط میدی واقعا جای تحسین داره
Zonda R
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹همینو همینجوری بدن به ایران با قیمت 1/5 میلیارد میفروشه و همه هم راضین….
فولکس واگن یه برند اقتصادی هست برای همین اعودی وارد کار شد تا با برندهای پرمیوم بنز بی ام و و لکسوس بجنگه
تویوتا هم لوکس داره که سنچری هست ولی فقط در ژاپن تولید میشه اگر بیاره تو بازار جهانی هرگز نمیتونه با برندهای پرمیوم رقابت کنه چون ذهنیت عموم جامعه اینه برای برند اقتصادی 80 هزار تا احمقانس مگر در مورد استثناعات(مثل لندکروز) که فرق داره
Khosrow
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹فولکس واگن ضرر دوست داره / این و بوگاتی / بقیه هم صدا خواهند زد / لعنتیه چریتی سنتر ..
محمدرضا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹درود
تقریبا شبیه همون راهی هست که کیا داره میره
مردم از ولکس واگن، انتظار خودرویی در حد بنز کلاس s و … رو ندارند یعنی این برند نمیتونه نماینده این چنینی کلاسی باشه .. کسی که ماشینی در اون حد میخره واقعا میخواد تو چشم باشه
هیوندای اینو زود فهمید و رفت برند جنسیس رو ساخت
تویوتا با لکسوس
نیسان با اینفینیتی
هواندا با اکورا
و ستروئن با دی اس