جدای از تولید ۱۰.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۷ و تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز سال گذشته، گروه خودروسازی فولکسواگن همچنین بزرگترین سبد محصولات خودرویی در سراسر جهان را داراست.
کمپانیهایی که زیر چتر فولکسواگن فعالیت میکنند شامل کمپانیهای آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، سئات، اشکودا، فولکسواگن، دوکاتی، مان و اسکانیا هستند.
به منظور مدیریت مؤثر روی تمامی برندها و همچنین کاهش هزینهها، خودروهای بیشتری از این گروه خودروسازی دارای تکنولوژیهای مشترک هستند که از جمله این تکنولوژیها میتوان به پلتفرم مدولار MQB اشاره کرد که در حال حاضر زیرساخت بیش از ۲۵ محصول آئودی، سئات، اشکودا و فولکسواگن میباشد.
اگرچه که این کار در بین خودروسازان امری معمول محسوب میشود اما فولکسواگن اخیراً نه تنها اقدام به استفاده مشترک از پیشرانهها، بخشهای فنی و قطعات کابین در محصولات و برندهای گوناگون خود کرده بلکه جزئیات طراحی بین محصولات گوناگون این غول خودروسازی نیز مشترک میباشد.
ب ام و در اواخر دهه ۸۰ میلادی سیاست یکسانسازی محصولات گوناگون خود را معرفی کرد اما دیگر لوکس سازان همچون آئودی و مرسدس بنز این روش را به مرحله دیگری رسانده و برخی از محصولات این دو خودروساز برای افرادی که آشنایی زیادی با صنعت خودرو ندارند عین هم به چشم میآیند. نمونه بارز این کار نسل کنونی C کلاس کوپه، E کلاس کوپه و S کلاس کوپه است که تنها در ابعاد و برخی عناصر طراحی متفاوت بوده و با این وجود بسیار شبیه یکدیگر میباشند.
با این وجود محصولات تازه معرفی شده نشان دادهاند که این نوع از یکسانسازی به آرامی در میان برندهای گروه فولکسواگن نیز دیده میشود.
به منظور اشاره دقیقتر به برخی جزئیات طراحی مشترک بین محصولات گوناگون گروه خودروسازی فولکسواگن لیستی تهیه کردهایم که آن را تقدیم شما عزیزان میکنیم.
شایان ذکر است ما خودروهایی همچون فولکسواگن آپ، سئات Mii و اشکودا سیتی گو (۲۰۱۲) یا سئات Exeo (2008) و آئودی A4 (2001) را در این لیست نیاوردهایم زیرا این خودروها به منظور کاهش هزینهها از پانلهای بدنه یکسانی استفاده کرده و تنها نشانهای متفاوتی داشتهاند.
- فولکسواگن توارگ (۲۰۱۹) و آئودی Q5 (2017) – پروفایل جانبی و گلگیرهای عقب
جدیدترین نسل توارگ به عنوان پرچمدار برند فولکسواگن عمل میکند و از زیرساخت مشترک با آئودی Q7، پورشه کاین و بنتلی بنتایگا سود میبرد. موضوع عجیب اینکه طراحان فولکسواگن در بخش خطوط شانه پروفایل جانبی و طراحی گلگیر عقب از آئودی Q5 استفاده کردهاند.
- فولکسواگن پولو نسل ششم (۲۰۱۸) و آئودی Q2 (2017) – چراغهای عقب
شکل مربعی مانند چراغهای عقب آئودی Q2 بسیار شبیه چراغهای فولکسواگن پولوی نسل ششم بوده و این موضوع را به راحتی توانستیم با انتشار اولین تیزر از پولو در سال گذشته تشخیص دهیم.
- سئات آتکا (۲۰۱۷) و اشکودا کاروک (۲۰۱۸) – پروفایل جانبی و بخش عقب
- فولکسواگن گلف نسل ۷.۵ R (2017) و پورشه ماکان (۲۰۱۵) – سپر عقب
نهایتاً به تئوری توطئه میرسیم! به نظر ما طراحان فولکسواگن و پورشه اغلب با یکدیگر گفتوگو میکنند. در این بخش شباهت زیادی نمیبینیم اما میتوان دید که طراحی سپر عقب و دیفیوزر گلف شباهتهایی به سپر شاسیبلند لوکس و کامپکت پورشه دارد.
میدانیم که شاید برخی از شما عزیزان فکر کنید ما خیلی حساس هستیم اما میترسیم که این نشانهها نهایتاً منجر به طراحیهای یکسانتر در آینده شوند و البته به دیگر خودروسازان نیز سرایت کنند. اگر رویه گروه فولکسواگن موفقیتآمیز باشد شاید دیگر خودروسازان بزرگ همچون فیات-کرایسلر، هیوندای-کیا و رنو-نیسان-میتسوبیشی نیز همین روش را در پیش بگیرند.
مشکل اصلی ما با این استراتژی آن است که درباره معیارهای صرفهجویی هزینهی استفاده از پانلهای بدنه یکسان در محصولات گوناگون صحبت نمیکنیم (این موضوعی منطقی بوده و همیشه در همکاریهای خودروسازان وجود داشته است) بلکه روش یاد شده را شبیه یک ابزار بازاریابی برای یکی کردن برندینگ میدانیم. در بدترین سناریو، این روش میتواند به آرامی آزادی عمل طراحان برای ساخت خودروهایی منحصربهفرد و بیهمتا را از بین ببرد و در طولانیمدت شاید باعث فقدان خودروهای جدید و هیجانانگیز شود که این کار نیز زندگی را کلافه کننده تر خواهد کرد…
NAVID۰۰۹۸
۲۲ خرداد ۱۳۹۷یجورایی بیشتر خودروسازان مطرح این مشکل را دارند .
بنز ، بی ام و ، هیوندای ، فولکس ، آئودی ، رنو و….
فرامرز
۲۲ خرداد ۱۳۹۷باورتون نمیشه کسایی که تو آلمان هستن که برای کیو۲ که چیزی از پولو کراس بیشتر نیست دو برابر پولو پول میدن! بابا اینا پلتفرمشون یکیه و فقط آپشن هاشون فرق داره. پولتون رو حروم نکنید
مهدی
۲۲ خرداد ۱۳۹۷البته این رویه قبلا توسط سایپا اختراع شدن بود که جا داره دولت محترم جهت حفظ مالکیت معنوی ان سریعا اقدام کنند و حتی در این زمینه گام جلوتر گذاشته و به غیر از چراغ و سپر موتور اتاق داشبورد و بقیه قطعات هم مشابه میباشند مثل131sx. و 131 se و 132seو 132sx و ۱۱۱ و ۱۵۱ و بقیه محصولات دشمن شکنی که این تاکتیک پیشرفته به افتخار ایران اختراع کردن
#ali.m#
۲۲ خرداد ۱۳۹۷فولکس باید حداقل بین ائودی و خودش یک فاصله بزاره .
محصولاتشون خیلی شبیه همن .
اکثر ائودی ها همون فولکسن با اپشن های بیشتر .
تویوتا و هوندا هم این مشکلو با زیر مجموعه لوکسشون داشتن که به خوبی برطرفش کردن .
achtung
۲۳ خرداد ۱۳۹۷قضیه فولکس و آودی با تویوتا و لکسوس کاملن متفاوته . فولکس برنده و برندش به اندازه آودی یا حتی بیشتر دوست داشتنی و با ارزش کلکسیونی ولی تویوتا و زیر مجموعش هردو اقتصادی و فقط به درد بازیافت و قبرستان میخورن
Mohamad
۲۳ خرداد ۱۳۹۷راست میگه برا همینه که تو لیست ارزشمندترین برندها باید با ذره بین بیفتی پی اسمشون:)) در مورد بازیافت و قبرستونم یه سر به لیست برندهایی که سالیان طولانی تو دست مردم میمونن بزن بد نیست برات..
و در نهایت بعد از مشاهده هر دو لیست یک لیوان آب خنک بخور و به زندگی ادامه بده
javad
۲۳ خرداد ۱۳۹۷بله لکسوس اقتصادیه و جاش تو قبرستونه???
پرشیا هم 400 تا میره
کوروش
۲۳ خرداد ۱۳۹۷هوندا بله ولی تویوتا با لکسوس هنوز هم همون مشکل را داره
یاس ی
۲۳ خرداد ۱۳۹۷تویوتا و لکسوس به درد بازیافت و قبرستان میخورند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! این از اون حرفهایی بود که به ی دیوووونه بگی بهت میخنده ، نمیدونم این جور بحثها کی توی پدال تموم میشه، یعنی از شما یی که هر روز توی سایتهای خودرویی هستید و ماشین بازید واقعا بعیده همچین چیزی بگید، آدم را شوکه میکنید.