در مطالعهٔ اخیر ۹۰۰ شرکت برتر دنیا مشخص شده که فولکسواگن با ۱۹۲ میلیارد دلار بدهی، مقام اول را در بین شرکتهای بدهکار دنیا دارد. این یعنی فولکسواگن حتی از کشورهایی مثل آفریقای جنوبی (با ۱۸۰ میلیارد دلار بدهی) و مجارستان (با ۱۰۲ میلیارد دلار بدهی) هم بدهی بیشتری دارد. بخش عمدهای از بدهیهای فولکسواگن به بخش تأمین مالی بزرگ آن ارتباط دارد.
اما فولکسواگن تنها خودروساز دنیا با کوهی از بدهی نیست زیرا یک خودروساز آلمانی دیگر یعنی دایملر هم با ۱۵۱ میلیارد دلار بدهی، سومین شرکت بدهکار دنیا محسوب میشود. پسازاین نیز تویوتا با ۱۳۸ میلیارد دلار، فورد با ۱۲۲ میلیارد دلار و بامو با ۱۱۴ میلیارد دلار بدهی قرار گرفتهاند. این یعنی در بین ۱۰ شرکت بدهکار دنیا، پنج شرکت خودروسازی حضور دارند.
از سوی دیگر، در دنیا شرکتهای بزرگ دیگری هم وجود دارند که بدهی نداشته و درواقع روی ذخایر عظیمی از پول نقد نشستهاند. در صدر این لیست، شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) با ۱۰۴ میلیارد دلار سرمایه قرار گرفته و پسازآن نیز سامسونگ با ۷۸ میلیارد دلار، مایکروسافت با ۴۷ میلیارد دلار، فیسبوک با ۴۴ میلیارد دلار و گروه علیبابا با ۱۳ میلیارد دلار سرمایه قرار دارند. این در حالی است که در پی همهگیری ویروس کرونا، بدهیهای شرکتهای جهانی با ۱۲ درصد افزایش به ۹.۳ تریلیون دلار رسیده است.
Mohammad
۲۹ تیر ۱۳۹۹اون از بنز اینم از فولکس واگن اوضاع خودروساز های آلمانی داره خطرناک میشه
ali (chevy nova)
۲۹ تیر ۱۳۹۹من که میگفتم اوضاع خودروسازی المان خوب نیست اینم سندش
اگه تعصب رو کنار بذارن بعضی ها میفهمن خودروسازی المان نتیجه بلند پروازیهاش و رقابت به هر قیمتی نتیجش میشه همین
ali (chevy nova)
۲۹ تیر ۱۳۹۹فولکسواگن با ۱۹۲ میلیارد دلار بدهی، مقام اول را در بین شرکتهای بدهکار دنیا دارد.
اما فولکسواگن تنها خودروساز دنیا با کوهی از بدهی نیست زیرا یک خودروساز آلمانی دیگر یعنی دایملر هم با ۱۵۱ میلیارد دلار بدهی، سومین شرکت بدهکار دنیا محسوب میشود.
ناشناس
۲۹ تیر ۱۳۹۹داداش این شرکت ول کن خود امریکا به تنهایی بزرگترین کشور بدهکار روی زمینه حالا المان اگه یه شرکت بنز و فولکس بدهکارن امریکا که کل کشورش به دنیا بدهکاره با گردن کلفتی هم و پررویی هم میگن نمیدیم
نامجو
۳۰ تیر ۱۳۹۹آقا یا خانم ناشناس شما یک تنه تئوری ها و قوانین مالی و اقتصادی رو جا به جا کردی! مقایسه بدهی ملی با بدهی یک شرکت یا شخص دو مقوله کاملا متفاوته. برای مثال بدهی ملی اقتصادهای پیشرفته ای مثل ژاپن و امریکا و چین عموما به سازمان ها و بانک های داخلی هست مثل صندوق های بازنشستگی و بیمه های درمانی که اتفاقا 20 تریلیون دلار از بدهی 26 تریلیون دلاری امریکا شامل همین مورد هست. اما یک شرکت چیزی به اسم بدهی داخلی و خارجی نداره (به جز حقوق و پاداش معوقه کارکنان).
تا حالا هیچ کشوری به خاطر بدهی بالای ملی نابود نشده. معمولا بدهی ملی با افزایش مالیات و افزایش رشد اقتصادی قابل حله و در بدترین حالت کشور مجبوره مدتی ریاضت اقتصادی بکشه. ولی اگر یک شرکت نتونه بدهی خودش رو پرداخت کنه ورشکسته میشه.
مهدی(Mسابق)
۲۹ تیر ۱۳۹۹ببخشید فوردم تو این لیست هستا !
Ferrari
۲۹ تیر ۱۳۹۹دوست عزیز همین فولکس واگن سال قبل درامد ۲۵۶ میلیارد یورو و سود خالص نزدیک به ۱۷ میلیارد یورویی داشت سود خالص فولکس سال ۲۰۱۸ حدودا ۱۳ میلیارد یورو بود اما فورد با ۱۲۲ میلیارد بدهی ، سال ۲۰۱۹ درامد ۱۵۵٫۹ میلیارد دلاری داشته که نسبت به ۲۰۱۸ حدودا ۴ میلیارد دلار کاهش داشت و سود خالص ۳٫۶ میلیارد دلاری بدست اور که مسبت به ۲۰۱۸ سه درصد کاهش داشته وضعیت فورد خیلی بدتره. از این امار پیداست که فولکس افزایش درامد چشمگیری داشته درحالی که فورد دچار کاهش درامد و سود خالص شده
فولکس با این درامدی که داره زودتر و بهتر از فورد بدهی هایی که داره رو تصفیه میکنه
ارقام برای فولکس به یورو و برای فورد به دلار بوده
UNAS
۳۰ تیر ۱۳۹۹د لامصب فورد با بدهی ۱۲۲ میلیارد را ندیدی !!
دوما جوجه ها رو آخر پاییز میشمارن پسرجان
ممد ژانگولر
۲۹ تیر ۱۳۹۹جالبه همه دنیا بدهکارن و بدبخت و همچین کامنت میذاریم که هر کی ندونه همه چی آرومه
داداشای گلم دلار شده ۲۶۰۰۰تومان
همه با هم داریم به فنا میریم
چقدر زیباست این کامنتها
خوابشو ببینید که دیگه صاحب ماشین بشین
پوستر بنز و رمبو و راکی و آرنولد بخریم مثل زمان ۳۰ سال پیش بچسبونیم به دیوار حالشو ببریم
من کشته مرده حرکت رو به جلوی کشورم هستم
یک قدم میره جلو میکنه تو بوق و تبلیغ در حد بالیوود
ولی بجاش صد قدم میاییم عقب لام تا کام هیچکی هیچی نمیگه
ملتی هستیم نمونه در ۸ کهکشان ناشناخته دنیا
بیان ازمون نمونه برداری کنن دستگاه تشخیص DNA هنگ میکنه?
هادی
۳۰ تیر ۱۳۹۹اقتصاد مال خره.
همینکه اینجا بدهی خارجی رو یه چیز بد میدونن نشون میده وضعمون در چه حاله.
جالبه بدونین سرمایه گذاری خارجی رو تو بدهی حساب میکنن. یعنی یه کشور ۲۰ میلیارد دلار سرمایه جذب میکنه به اینم میگن بدهی.
اما ما تو چه وضعیم؟ تو اوایل بحران کرونا در به در دنبال ۵ میلیارد وام خارجی بودیم. اخرشم بهمون ندادن.
البته الان یکی میاد میگه تقصیر حسن کلیده. اما قبل حسن کلید رو یادتونه؟
زمان خاتمی چون یه جریانی برای تعامل با دنیا باز شده بود خب وضع بدک نبود. بعدم قبل خاتمی هرچی داشتیم و میخوردیم از جیب بود. شاه قبلی یه چیزی گذاشته بود. کارخونه ها نیاز به بازسازی نداشتن. اکثرا عمر ۲۰ ساله داشتن که جوون حساب میشن.
کلا زیرساختها همه تازه نو بود. چندان تحریمی هم نبودیم که نشه چیزی وارد کرد.
مقصر کی و چی هست؟ مقصر رویه ی ما هست.
یانکی
۲۹ تیر ۱۳۹۹الان باز میایم جنگ آلمانی بازی آمریکایی بازی درست میکنیم.بچها این فولکسه بنزه آلمانه اروپاست نگرانشون نباشید بلدن چیکار کنن.ولی دمه آمریکا خیلی گرم چیکار کرده ابر قدرت.
AMG///
۲۹ تیر ۱۳۹۹خدایا
این از بنزو فولکس واگنو بی ام و فورد و تویوتا که اینجوری دارن ورشکست میشن
اون از نابودی v12 فراری توی sf90
اونم از همه گیری الکتریکی ها و کراس اور ها
دیگه دوره طلایی ماشین های خوش صدا تموم شد……..
Archi KHAN
۳۰ تیر ۱۳۹۹دوست عزیز گفته بدهی مالی دارن !
کجا گفته که دارن ورشکسته میشن :-)
نامجو
۲۹ تیر ۱۳۹۹بیشترین پول نقد رو که طبق خبرگزاری cnbc شرکت های زیر دارن:
مایکروسافت: مایکروسافت: 136 میلیارد دلار
برکشایر هاتاوی: 128 میلیارد دلار
الفابت: 121 میلارد دلار
اپل: 100 میلیارد دلار
فیسبوک: 53 میلیارد لار
آمازون: 43 میلیارد دلار
meysam
۲۹ تیر ۱۳۹۹بنظر منم آمار cnbc درست تره چون با آمار سالهای قبل هماهنگ تره
نامجو
۲۹ تیر ۱۳۹۹اره. و البته معتبرتره
Aran Milan
۲۹ تیر ۱۳۹۹این بدهیا درواقع وام هایی هستش که همه خودروسازان از بانکها میگیرن و با فروش سالیانه خیلی راحت تسویه میکنن چیز مهمی نیس همیشه بوده و هست
Elmiraj
۲۹ تیر ۱۳۹۹از ۲۸۲.۹ میلیارد دلار درآمدی که گروه فولکس واگن سال ۲۰۱۹ داشته تنها ۱۳.۳۴ میلیارد دلار آن درآمد خالص بوده….
.
اونوقت چطور با ۱۳.۳۴ میلیارد دلار درآمد سالیانه میخوان ۱۹۲ میلیارد دلار بدهی را تسویه کنند…؟!؟!
Ferrari
۲۹ تیر ۱۳۹۹فولکس سال قبل ۱۶٫۹۶ میلیارد یورو سود خالص داشته که میشه ۱۹٫۳ میلیارد دلار
نامجو
۲۹ تیر ۱۳۹۹اون سود عملیاتی هست. سود خالص شرکت 13.34 میلیارد یورو هست که با توجه به سود عملیاتی 16.96 میلیارد یورویی مشخصه شرکت در سال قبل پول زیادی رو برای باز پرداخت بدهی خودش خرج نکرده. شرکت هایی که بدهی زیادی دارن مجبورن در سال های آینده بخش زیادی از سود عملیاتی خودشون رو برای بازپرداخت بدهی ها هزینه کنن و هر چقدر این زمان بیشتر طول بکشه هزینه بازپرداخت بیشتر میشه. کلا نه طرفدار امریکام و نه اروپا و نه چین و نه ژاپن و البته هیچ خصومتی هم باهاشون و شرکت هاشون ندارم ولی چیزی که مشخصه اسم شرکت هایی که اینجاست برای سهامداران و شرکای اونها جالب نیست.
Ferrari
۳۰ تیر ۱۳۹۹بله حق با شماست عذرخواهی میکنم
مانی
۳۰ تیر ۱۳۹۹یعنی اون همه مطلبی که راجع به تسلا مینوشتی همه یه کپی پیست ساده بود؟
سود و سود خالص چه ربطی به تسویه بدهی داره؟
فولکس میره ۲۰۰ تومن قطعه میخره،۵۰ تومن خرج میکنه ماشین میسازه میفروشه ۳۰۰ تومن
۲۰۰تمنش رو میده بدهیش صاف میشه،۵۰تومان که رفت میمونه ۵۰ تومن سود
۲۵تومنِ سود میره برای حقوق ۲۵ تومن دستش رو میگیره
عذر خواهی میکنم در حد دبستان توضیح دادم قصدم توهین نبود قصد شوخی داشتم
نامجو
۲۹ تیر ۱۳۹۹خیر. این حجم از بدهی به راحتی قابل تسویه نیست و برای شرکت ها مشکلات زیادی ایجاد میکنه. برای مثال شرکت مخابراتی AT&T با سود عملیاتی 30 میلیارد دلار (تقریبا دو برابر فولکس واگن) دو ساله که بخاطر حجم بدهی نتونسته سود خوبی رو عاید سهامدارا کنه چون باید هر سال بیش از 15 میلیارد دلار از بدهی خودش رو کم کنه و بعضی از پروژه های این شرکت بدون بودجه باقی مونده.
احتمالا چند سال آینده خودروسازها با مشکلات مالی زیادی رو به رو میشن (هم بخاطر کاهش درآمد و هم افزایش هزینه و بدهی های انباشته) و چون دیگه جذابیت سابق رو در بازار سرمایه ندارن احتمالا مجبور به کاهش هزینه ها از طریق تعدیل نیرو و حذف کردن برخی برندها و ادغام شدن با همدیگه و یا افزایش سرمایه از طریق فروش بخش یا تمام سهام به سرمایه گزارهای خصوصی عموما آسیایی هستن (همون کاری که بنز و ولوو انجام دادن)
AMIR-REZA
۲۹ تیر ۱۳۹۹ایران خودرو و سایپا کجان که همیشه میگن ضرر میدیم و بدهی چند هزار میلیاردی داریم و ازین حرفا ؟؟
زیزیگولو
۲۹ تیر ۱۳۹۹تموم جوونیمونو که داره هدر میره بهمون بدهکارن، فقط اونایی لایک کنن که نتونستن جوونی کننو جوونشون داره ازدست میره ولی امیدوارم هیچکسی لایک نکنه
جواد خطر
۲۹ تیر ۱۳۹۹ما بِ آرزوامون یِ رسیدن بِدِکاریم
کافر مقدس
۲۹ تیر ۱۳۹۹شفافیت مالی رو در دنیا ببینید و بیاموزید
مهرداد
۲۹ تیر ۱۳۹۹یه دلیلش هم شاید این باشه که نرخ بهره بین بانکی تو اروپا صفر درصده که یعنی وام های بزرگ مثل اینا هم نزدیک به صفر درصده یا کمی بالاتر. با این شرایط خودروساز ترجیح میده سرمایه در گردشش وام باشه با فرض اینکه اگه خودرو درست کنه و بفروش به فرض 10 درصد سود داشته باشه و بعد از پرداختها برای کارکنان بیاد نیم تا 1 درصد هم به بانک برگردونه. بجاش سرمایه خودش رو برای R&D و توسعه محصولات هزینه کنه.
تو ایران هم همینه خودروساز ها با وام گذران زندگی میکنن. با پول پیش فروش پک قطعات تهیه میکنن و با پول وام 25 تا 30 درصد بانک تولید میکنن. هزینه های چند 10 میلیاردی هم بابت R&D تغییر شکل چراغ سمند و دنا میکنن که معلوم نیست تو جیب کی میره. از اون طرف میدونن سود تولید حداقل 60 تا 80 درصده و هر 3 ماه هم تقاضا میدن که قیمت 20 تا 30 درصد بره بالاتر و اینطوری بهتره بجای پیش فروش 3 یا 4 ماهه روی پیش فروش سالانه کار کنن که چند مرتبه افزایش داشته باشن. آلمانیا باید از اینا یاد بگیرن
نامجو
۲۹ تیر ۱۳۹۹ایران که کلا پرته…
شرکت ها برای تامین سرمایه معمولا کم هزینه ترین راه رو انتخاب میکنن که همونطور که گفتی بانک های اروپا و امریکا و بخشی از اسیا وام های ارزان و کم هزینه میدن. اما این برای وقتی بود که بازار های بزرگ و بخصوص چین و امریکا در حال گسترش بود. سال 2019 حتی قبل از اینکه کورونا دودمان دنیا رو به باد بده برای اولین بار در 3 دهه گذشته خرید خودرو در چین کم شد، بازار امریکا هم بعد از 2017 به شدت اشباع شده بود و شروع شد به کم شدن. بقیه بازارها هم اوضاع بدی داشتن. در واقع همین وام های کم هزینه هم برای بسیاری از خودروسازها گرون دراومده چون هم فروش افت کرده و هم هزینه بازاریابی و تولید و تحقیق و توسعه زیاد شده.
همین الان نگرانی شرکت ها و بانک ها هم اینه که نکنه چین دچار “تله درآمد میانی” شده باشه و خریدارهای جوان امریکایی و اروپایی هم بعد از بحران کورونا دیگه روی خوش به خرید خودروهای گران و نو نشون ندن. در اینصورت خودروسازها دچار مشکلات خیلی بزرگی میشن.
مهرداد
۲۹ تیر ۱۳۹۹دقیقا همینطوره البته طبق محاسبات نرمال و در شرایط ایده آل میتونه حتی روش درستی برای کسب و کار باشه ولی وقتی نتونی تولیدی که کردی بفروشی نه میتونی هزینه های جاری رو پرداخت کنی و نه حتی وام ارزان. حتی وام صفر درصد هم نمیتونن پس بردن چون عملا بخشی ازون تبدیل به خودرو شده بخشی هم به تامین کننده پرداخت شده. بهرحال خودرو سازها و کلا خیلی از صنایع تولیدی دچار مشکلات جدی شدن
Hl>i
۲۹ تیر ۱۳۹۹این نشان میده چقدر این صنعت سخت و دشواره
تا جایی که گفته شده خودرسازی از ساخت هواپیماهای جنگنده و مسافربری هم سختره
چون ی هواپیمای جنگنده یا مسافربری برای سال ها زیادی حداقل ۳۰ تا ۴۰ سال توی ناوگان خطوط هوای مورد استفاده قرار می گیره، اما ی خودرو حداقا ۷ سال ( اونم برند های لوکس، وگرنه بیشتر خودروسازان کره ای و ژاپنی این عدد را روی ۵ سال یا حتی ۴ سال تنظیم می کنن) و با این حال باز هم بین این سال ها چندبار مورد فیس لیفت قرار می گیرن تا بتوانن در تنور رقابت دوام بیارن، و این ها هزینه های است سرسام اور که رو دست خوروسازا باقی می ماند، تازه هر دوبار تولید یعنی هر ۱۰ سال یا ۱۴ سال یکبار هم باید پلتفرم خودرو عوض شود که هر پلتفرم هزینه ۲ تا ۳ ملیار دلاری طلب میکنه، همه اینا را شما با سود بسیار ناچیز خودرسازی که حدود ۴ تا ۷ درصد هست حساب کنید( معدود خودروسازانی بالای ۱۰ درصد سود می کنن مثل پورشه و سوپراسپرت سازان اونم با تولید کم) بعلاوه همه اینها موارد دیگری که کار خودروسازان را سخت می کند مثل ۱- مسئله استانداردهای الایندگی یا ۲-تکنولوژی های پیشرفته که هر روز وارد خودروسازی میشود ۳- مسائل ایمنی و…
همه و همه این موضوعات دست به هم میدن تا این صنعت رو سخت ترین حرفه دنیا کنن – گفته شده یه خودرساز اگه امار فروشش زیر دوملیون باشه مقرون بصرفه نیست برای همین است که اکثر خودروسازان میل به ادغام دارن یا حداقل تو بحث تولید یه محصول با خودروساز دیگه ای شراکت می کنن، مثلا شما شنیدید فولکس با اون عظمت با اون همه زیر مجموعه میاد تو تولید چند مدل با فورد شراکت می کنه یا بنز با اینفینیتی یا تویوتا با بی ام و تویوتا با سوبارو و …. یا گروه های بزرگی مثل پژو-سیتروئن+فیات -کرایسلر یا رنو+نیسان+میستوبیشی و… تشکیل میشه
تمام این مشکلات این صنعت با موضوعاتی مثل ۱- گردش مالی عظیمی که داره ۲-تعداد نیروی کاری که در بر می گیره ۳- مولد بودن ان برای تعداد زیادی از صنایع دیگه (حداقل ۲۰۰مورد) ۴- پرستیژی که داره (هر کشوری که خودروساز باشد در ذهن دنیا پیشرفته است و واقعاً هم هست) همه و همه باعث میشه تا متور این صنعت همیشه گرم بمونه با تمام مشکلات ان
ی مثالی است که میگه
« همه چی تو نازکی پاره میشه
تجارت تو کلفتی »
بدرود
+|<i
Hl>i
۲۹ تیر ۱۳۹۹این نشان میده چقدر این صنعت سخت و دشواره
تا جایی که گفته شده خودرسازی از ساخت هواپیماهای جنگنده و مسافربری هم سختره
چون ی هواپیمای جنگنده یا مسافربری برای سال ها زیادی حداقل ۳۰ تا ۴۰ سال توی ناوگان خطوط هوای مورد استفاده قرار می گیره، اما ی خودرو حداقا ۷ سال ( اونم برند های لوکس، وگرنه بیشتر خودروسازان کره ای و ژاپنی این عدد را روی ۵ سال یا حتی ۴ سال تنظیم می کنن) و با این حال باز هم بین این سال ها چندبار مورد فیس لیفت قرار می گیرن تا بتوانن در تنور رقابت دوام بیارن، و این ها هزینه های است سرسام اور که رو دست خوروسازا باقی می ماند، تازه هر دوبار تولید یعنی هر ۱۰ سال یا ۱۴ سال یکبار هم باید پلتفرم خودرو عوض شود که هر پلتفرم هزینه ۲ تا ۳ ملیار دلاری طلب میکنه، همه اینا را شما با سود بسیار ناچیز خودرسازی که حدود ۴ تا ۷ درصد هست حساب کنید( معدود خودروسازانی بالای ۱۰ درصد سود می کنن مثل پورشه و سوپراسپرت سازان اونم با تولید کم) بعلاوه همه اینها موارد دیگری که کار خودروسازان را سخت می کند مثل ۱- مسئله استانداردهای الایندگی یا ۲-تکنولوژی های پیشرفته که هر روز وارد خودروسازی میشود ۳- مسائل ایمنی و…
همه و همه این موضوعات دست به هم میدن تا این صنعت رو سخت ترین حرفه دنیا کنن – گفته شده یه خودرساز اگه امار فروشش زیر دوملیون باشه مقرون بصرفه نیست برای همین است که اکثر خودروسازان میل به ادغام دارن یا حداقل تو بحث تولید یه محصول با خودروساز دیگه ای شراکت می کنن، مثلا شما شنیدید فولکس با اون عظمت با اون همه زیر مجموعه میاد تو تولید چند مدل با فورد شراکت می کنه یا بنز با اینفینیتی یا تویوتا با بی ام و تویوتا با سوبارو و …. یا گروه های بزرگی مثل پژو-سیتروئن+فیات -کرایسلر یا رنو+نیسان+میستوبیشی و… تشکیل میشه
تمام این مشکلات این صنعت با موضوعاتی مثل ۱- گردش مالی عظیمی که داره ۲-تعداد نیروی کاری که در بر می گیره ۳- مولد بودن ان برای تعداد زیادی از صنایع دیگه (حداقل ۲۰۰مورد) ۴- پرستیژی که داره (هر کشوری که خودروساز باشد در ذهن دنیا پیشرفته است و واقعاً هم هست) همه و همه باعث میشه تا متور این صنعت همیشه گرم بمونه با تمام مشکلات ان
ی مثالی است که میگه
« همه چی از نازکی پاره میشه
تجارت از کلفتی »
+|<i