فولکسواگن بیتل را میتوان یکی از مشهورترین، خاطرهانگیزترین و دوستداشتنیترین خودروهای دنیا دانست. این قورباغهٔ افسانهای در سال ۱۹۳۸ به درخواست آدولف هیتلر و با طراحی فردیناند پورشه متولد شد و طی سالهای بعد دنیا را فتح کرد. هرچند تولید بیتل در سال ۱۹۷۹ در آلمان خاتمه یافت اما تولید آن همچنان در کشورهای دیگری مثل برزیل و مکزیک ادامه یافت. تولید این ماشین تا سال ۲۰۰۳ در مکزیک ادامه داشت و با تولید بیش از ۲۱ میلیون دستگاه، رکورد پرفروشترین خودروی بدون تغییر تاریخ را بنام خود ثبت کرد.
در دههٔ ۹۰ میلادی نیز فولکسواگن تصمیم به احیای بیتل گرفت و نهایتاً در سال ۱۹۹۷ نسخهٔ کاملاً جدیدی از این خودرو را با نام نیو بیتل معرفی کرد. این خودرو بهصورت رترو طراحی شده بود اما برخلاف سلفش، پیشرانهٔ آن در جلو نصب شده بود. سپس در سال ۲۰۱۱ نیز فولکسواگن نسل جدید نیو بیتل را معرفی نمود. حال اما سازندهٔ آلمانی اعلام کرده است که در سال آینده به تولید بیتل برای همیشه خاتمه خواهد داد. علت اصلی این کار، تمایل خریداران به کراساوورها و کاهش فروش قابلتوجه بیتل اعلام شده است. همچنین فولکسواگن معتقد است که تولید سه نسل از بیتل کافی است و در وضعیت کنونی بهتر است این خودرو به تاریخ این شرکت بپیوندد.
مدیرعامل فولکسواگن آمریکا آقای «Hinrich Woebcken» دراینباره گفته است:
«خداحافظی با بیتل پس از سه نسل و حدود هفت دهه ممکن است احساسات بسیاری از علاقهمندان این خودرو را برانگیزد». او در ادامه گفته است:
«فعلاً هیچ برنامهٔ فوری برای ساخت جایگزین بیتل وجود ندارد اما هرگز نباید گفت هرگز».
قرار است آخرین نمونهٔ بیتل در ماه جولای سال آینده در کارخانهٔ فولکسواگن در مکزیک تولید شده و این خودروی دوستداشتنی برای همیشه به خاطرهها بپیوندد.
حال اما فولکسواگن به مناسب پایان تولید بیتل، نسخهٔ ویژهای از آنرا با نام Final Edition یا نسخهٔ پایانی در دو مدل کوپه و کابریولت معرفی کرده است. این نسخه با الهام از بیتل Última Edición سال ۲۰۰۳ که به مناسبت پایان تولید نسل اول بیتل در مکزیک ارائه شده بود طراحی شده است. به همین دلیل، برای نسخهٔ پایانی بیتل ۲۰۱۹ دو رنگ منحصربهفرد آبی و بژ ارائه شده است یعنی همان دو رنگی که برای بیتل Última Edición سال ۲۰۰۳ ارائه شده بود. البته خریداران نسخهٔ پایانی بیتل ۲۰۱۹ غیر از این دو رنگ میتوانند رنگهای دیگری چون سفید، مشکی و خاکستری را هم برای خودروی خود سفارش دهند.
نسخهٔ پایانی بیتل در دو تیپ SE و SEL ارائه شده که اولی به آینههای جانبی همرنگ بدنه، سانروف (در مدل کوپه) و رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی مجهز است. تغییرات بزرگتر اما در داخل این مدل انجام گرفته که شامل صندلیهای پارچهای و پوشش چرمی غربیلک فرمان، پدالهای فولادی ضدزنگ، سیستم کنترل تهویهٔ اتوماتیک و نورپردازی داخلی میشود. ازجملهٔ سایر ویژگیهای قابلتوجه این مدل نیز میتوان به نمایشگر ۶.۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، تریم مشکی براق و سیستم ورود بدون کلید با استارت دکمهای اشاره کرد.
تیپ SEL اما لوکستر بوده و از چراغهای جلوی بای زنون، دیلایتهای LED و چراغهای عقب LED برخوردار است. این مدل همچنین به رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی منحصربهفردی هم مجهز شده که با تقلید از قالپاقهای بیتل Última Edición سال ۲۰۰۳ طراحی شدهاند. تیپ SEL در داخل اما تقریباً با تیپ SE یکسان است و تنها ویژگیهای منحصربهفرد آن صندلیهای چرمی با دوخت لوزی و سیستم صوتی پریمیوم فندر هستند. همچنین روی درب صندوق بار تمامی مدلهای نسخهٔ پایانی بیتل نیز نشان منحصربهفرد Beetle کار شده است.
صرفنظر از نوع تیپ، نسخهٔ پایانی بیتل با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه میشود که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. قیمت Final Edition SE کوپه از ۲۳,۰۴۵ دلار و کابریولت از ۲۷,۲۹۵ دلار آغاز میشود. این اعداد در تیپ SEL نیز در مدلهای کوپه و کابریولت به ترتیب برابر با ۲۵,۹۹۵ دلار و ۲۹,۹۹۵ دلار هستند.
Moein
۲۵ شهریور ۱۳۹۷مدیر طراحی بی ام سی مینی گفته:مد فانی ولی منطق جاودان است
این جمله کاملن برای این ماشین صدق میکنه و همیشه در خاطرمون میمونه
محمد
۲۵ شهریور ۱۳۹۷شخصا دوست نداشتم به انتهای راه برسه
بیتل، فقط متعلق به فولکس نیست،
یه جورایی نماد تاریخ خودروسازیه
و نسلهای جدیدش هم جذاب بود و هم قیافه اجدادش رو به خاطر آدم میاورد
واقعا حیفشه
..::Majidio Lamborghini::..
۲۵ شهریور ۱۳۹۷تو فوتبال یه ضرب المثلی هست که میگه “ژرمن ها همیشه برمی گردند”.
فولکس بیتل ماشینیه که تا الان تولیدش چند بار متوقف شده ولی هر بار با یک چهره و شخصیت جدید – ولی آشنا – دوباره به بازار آمده
نگران بیتل نباش … احتمالا به زودی به عنوان یه ماشین تمام الکتریکی دوباره به خط تولید برمی گرده
(Ali (Chevy nova
۲۵ شهریور ۱۳۹۷چه بهتر
محصول ضررده باىد از رده خارج شه
Efk
۲۵ شهریور ۱۳۹۷از بیتل فقط ظاهرش مونده بود و بیشتر نمادین بود
اگه تمام ویژگی هاشو حفظ میکرد قطعا به اینجا نمیرسید از جمله قیمتش… که در سطح پاسات قرار میگرفت..
بنظرم تو کلاسی مثل مدل پولو باید تولید میشد
من جای اونا بودم نسلای بعدی پولو رو به نام بیتل و شکل شمایل بیتل تولید میکردم
اینطوری هم جایگاهشو پیدا میکنه هم از حالت نمادین بودن به ی ماشین کاربردی تبدیل میشه
sina
۲۵ شهریور ۱۳۹۷حیف شد
پارسال وقتی شیرکو متوقف شد فک میکردم دیگه بیتل رو نگه میداره که متاسفانه اشتباه بود :(
از بین هاچبک های فولکس آپ و پولو و گلف موندن فقط
ایمان
۲۵ شهریور ۱۳۹۷غروب پاییزه ، دلم غم انگیزه
خداحافظ خاطرات دوران کودکی
خداحافظ خاطره انگیز ترین ماشین عمرم
???? ???? ????
A.B
۲۵ شهریور ۱۳۹۷کراس آورش بزنن!:-)
Kamy R
۲۵ شهریور ۱۳۹۷از عکس اول میشه اصالت این ماشینو متوجه شد . با وجود اینکه ۷ دهه بینشون فاصله زمانیه اما هردوشون ویژیگی های طراحی یکسانی دارند?
ahmad
۲۵ شهریور ۱۳۹۷به نظر من نباید تولیدشو متوقف میکردند ، اگر به دلیل پایین امدن امار فروشش هست ، که در مطلب بالا ذکر شد ، باید تولیدشو کم میکردن ، نه اینکه متوقف کنند ، چون که به هر حال درسته ، چندسالیه که تب و تاب کراس اوورها دنیارو فرا گرفته ، ولی باز هم این دست خودروها هنوز هم طرفداران زیادی دارند . بهرحال صلاح مملکت خویش خسروان دانند .