سام کاویانی: فرض کنیم که شما مدیر یک مجموعه بزرگ خودروسازی هستید؛ در این صورت، هدف اولیه شما چیست؟ مسلماً کسب سود بیشتر. اما سود هم به همین راحتی و سهولت به دست نمیآید، بهویژه اگر با رقبای بسیاری در بازار مواجه باشید، رقبایی سخت کارکشته و قدر قدرت! در این صورت تنها راهی که برایتان باقی میماند مطالعه دقیق و نفوذ زیرکانه به بخشهای پرتقاضای بازار است. مثلاً، در کشوری همچون آلمان با آن درآمد سرانه بالا، سدانهای بزرگ و مجهز بهراحتی فروخته میشوند ولی در جایی مثل هند وضع بدین گونه نیست، در اینجاست که شرکتی همچون فولکسواگن ترفند هوشمندانهای را به کار میبندد.
فولکس بهخوبی میداند که مدلهایی مثل پاسات، جتا و یا حتی ونتو به سبب بهای گران خود از اقبال چندانی در بازار هند برخوردار نیستند و هاچبکی مثل پولو هم بهصرف ابعاد کوچک خود نمیتواند آنچنانکه بایدوشاید نظر خانوادههای پرجمعیت این دیار را به خود جلب نماید. پس درنهایت، فولکس تمامی مساعی خود را به کار میگیرد و با آن تدبیر جادویی خود محصول جدیدی را خلق میکند. محصولی که هم صندوقدار است و هم جادار و زیبا و درعینحال، آمیزهای از ویژگیهای اصلی پولو را در بستهای نسبتاً ارزانتر به خریدارانش پیشکش میکند. این محصول آمئو (AMEO) نام دارد و نخستین خودروی هندی تبار فولکسواگن است.
فولکسواگن آمئو (AMEO) یک سدان کوچک است که در پنجم ماه ژوئن سال جاری (۲۰۱۶ میلادی) توسط شعبه فولکسواگن هند رونمایی شد. این خودرو بهطور ویژه و انحصاری در بازار هند تولید و به فروش میرسد. شعاری که سازنده آن برای بازاریابی برگزید، چنین است: «مهندسی آلمانی با قلب هندی»
آمئو نخستین سدان عرضه شده از طرف فولکسواگن است که در ابعادی کمتر از ۴ متر ساخته میشود. این خودرو فاصله بین مدل ونتو و پولو را در بازار هند پر میکند.
با یک نگاه کلی، آمئو از شباهتهای بسیاری با مدل پولو برخوردار است، زیرا که اساساً بر مبنای این خودرو تکوین و توسعه یافته است. با آنکه کاپوت، چراغها و گلگیرهای جلو، دربها و نیز بخش بالایی جلوپنجره از پولو وام گرفته شدهاند، ولی در جزییات تفاوتهای چندی بین این دو وجود دارد. در قیاس با مدل پولو، سپر جلو دوباره طراحی شده و نمای زیباتری به خود گرفته است، طول اوورهنگهای جلو به میزان ۳۵ میلیمتر تقلیل یافته و در عوض به طول بخش عقب آمئو اضافه شده است. ارتفاع سقف نیز به میزان ۱۵ میلیمتر کمتر و ستون C هم انحناء بیشتری نسبت به هاچبکی مثل پولو یافته است. در قسمت عقب نیز، طراحی کاملاً جدیدی اعمال شده و صندوق عقب کوتاه و پهن، سپرهای عقب و چراغها کاملاً جدید هستند و تاکنون در هیچ یک از ساختههای دیگر فولکسواگن مشاهده نشدهاند.
گرچه طراحی فولکسواگن آمئو در کشور آلمان و توسط مهندسان آن خطه انجام گرفت، ولی از ایده و همیاری کارکنان بومی فولکسواگن در هند تأثیرات بسیاری پذیرفت، زیرا که فولکسواگن آمئو، در وهله اول مخصوص بازار هند طراحی شده و بیشک باید مورد پسند مردمان این دیار باشد. در مجموع، فولکسواگن آمئو از طرحی ساده ولی شیک و عامهپسند برخوردار است و تمامی خواص و کاراکتر یک فولکس اصیل را در خود جمع نموده است.
در این میان، مواردی از صدای خفیف در فنربندی (جلوی) این خودرو، بهویژه در دستاندازها و چالهها گزارش شده است که البته چندان جای نگرانی ندارد زیرا که اساساً محصولات فولکسواگن در راستای افزایش پایداری و بهبود شرایط دینامیکی، از سیستم تعلیق بالنسبه سفتتری در قیاس با برخی از رقبا، بهویژه خودروهای ژاپنی و کرهای، برخوردارند و در کل، طبیعت خودروهای این سازنده ژرمنی چنین است و این به معنای وجود عیب در سیستم تعلیق آن نیست.
معمولاً خودروهای ساخت آلمان از بهای نسبتاً بالاتری نسبت به بقیه رقبای خود برخوردارند، ولی خوشبختانه در مورد فولکسواگن آمئو این امر مصداق ندارد، این خودرو با چنان قیمت رقابتی در بازار هند عرضه میشود که برخی از سایتهای خودرویی در این کشور عنوان “شگفتانگیز” و یا به زبان انگلیسی “سورپرایز” را به آن دادهاند. مثلاً قیمت نسخههای بنزینی این خودرو از ۵۳۸ هزار روپیه (حدود ۲۹ میلیون تومان) برای تیپ پایه و یا TRENDLINE شروع و به ۷۲۲ هزار روپیه (حدود ۳۹ میلیون تومان) برای تیپ فول و HIGHLINE ختم میگردد.
تیپ HIGHLINE بهطور استاندارد از تجهیزات ذیل برخوردار است:
2 عدد کیسه هوا- سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) – کروز کنترل – دوربین دید عقب -تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – فرمان الکتریکی – صندلیهای چرمی – روکش چرمی فرمان و دستهدنده – حسگر باران – قفل دربهای حساس به سرعت – شیشههای برقی حساس به مانع – قفل ایمنی کودک – استراحتگاه دست برای سرنشینان عقب – جا عینکی خنک شونده – آنتن سقفی – سر اگزوز کرومی – جا لیوانی برای سرنشینان جلو و عقب – تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو AM/FM + MP3 + CD و سامانه فرمان با صوت (COMMAND VOICE) – سنسور پارک عقب – رینگهای آلومینیمی و….
علاوه بر اینها، سیستم کنترل پایداری (ESP) هم به سفارش بر روی این خودرو نصب میگردد و گارانتی آن در هند معادل ۲ سال و بدون محدودیت کیلومتر است.
در خاتمه مطلب، خودروی آمئو را میتوان با توجه به بهای ارزان و تجهیزات بالنسبه مناسبش، محصولی مناسب برای ورود به بازار کشورمان دانست، زیرا با توجه به تعرفهها و مالیاتهای موجود، بهای دیگر خودروهای ساخت فولکسواگن و بهویژه نسخههای اروپایی آن، چنان گران از آب درمیآیند که دست کمتر مشتری میانهحالی میتواند بدانها برسد. آمئو میتواند شروع خوبی برای بازگشت دوباره فولکسواگن به خاک ایرانزمین باشد. [دانلود ویدئو]
مشخصات کلی (نسخه ۱.۲ لیتری بنزینی)
تعداد سیلندر: ۴ عدد
حجم موتور: ۱۱۹۸ سیسی
توان: ۷۴ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۱۰ نیوتنمتر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
مصرف میانگین سوخت: ۵.۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات با میلههای تثبیتکننده
سیستم فنربندی عقب: مستقل، محور پیچشی
نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی
نوع کالیپرهای ترمز عقب: کاسهای
وزن خالص: ۱۰۶۹ کیلوگرم
گنجایش صندوق بار: ۳۳۰ لیتر
ظرفیت باک بنزین: ۴۵ لیتر
طول/عرض/ارتفاع: ۳۹۹۵/۱۶۸۲/۱۴۸۳ میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: ۲۴۷۰ میلیمتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۸۵/۶۰ R 15
فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۱۶۵ میلیمتر
WIKIPEDIA.ORG
TOPGEAR.COM
CARWALE.COM
Elemento
۱۴ مهر ۱۳۹۵اگه زیر 40 میلیون عرضه بشه که بعید میدونم خیلی عالیه.
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ مهر ۱۳۹۵مشخصاتی تقریبا مثل پراید داره
volvo fh
۱۴ مهر ۱۳۹۵فولکس سخت تلاش میکنه تا بشه رتبه اول فروش در جهان.امیدوارم موفق بشه و جایگاه اول را از تویوتا بگیره.
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ مهر ۱۳۹۵بیشتر خودروسازان بزرگ جهان سخت تلاش میکنن تا موفق باشن
رضا پ
۱۴ مهر ۱۳۹۵خوراک بازار ایرانه
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ مهر ۱۳۹۵احتمالش زیاد خوب استقبال شه
كوروش
۱۴ مهر ۱۳۹۵مریضید به نظرات بالا الکی منفی می دید اصلا حرفی زدند منفی می دید
Sina
۱۴ مهر ۱۳۹۵منفی میدن چون با نظرشون موافق نیستن، فکر نکنم درکش اینقدر سخت باشه
سامی
۱۴ مهر ۱۳۹۵خیلی از مردم ایران توانایی خرید ماشین بالای 20 میلیون رو ندارن هر وقت این مدل ماشینا با قیمت رقابتی وارد شد اونوخت موتور خودرو سازی روشن میشه
منصور
۱۴ مهر ۱۳۹۵خدایا عنایتی کن ستمکارایی که ساینا رو به قیمت فولکس واگن تو پاچه ملت میکنن به سزای اعمالشون برسن
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ مهر ۱۳۹۵عجب حرفی زدی
حمیدرضا
۱۴ مهر ۱۳۹۵جالبه با این موتور کم حجم قدرتش با تیبا یکی هست و اینکه در بخش فول آپشن خیلی دیگه آپشن داره واقعا خو ب کار کرده البته من به سایت که سر زدم به نظرم رسید حتی در تیپ پایه ایربگ و ترمز ضدبلوکه به کار رفته و مانند کویید از امنیت مردم نزدن
uss zumwalt DDG-1000
۱۵ مهر ۱۳۹۵این خیلی بهتر از تیبا
علي
۱۴ مهر ۱۳۹۵فولکس ماشینای ارزون قیمتشم هم با کیفیت ساخته میشه. اگر کسی تو ایران با حدود قیمت ۴۰ میلیون صحاب ی خودرو از محصولات فولکس بشه ی جورایی موفقیت بزرگی کسب کرده و مطمئنا با دمش گردو میشکنه.
با تچکر
omid
۱۴ مهر ۱۳۹۵درصورت ورود به ایران با مدل مجهزتر ، باوجود اینکه خودروی مدرن و با ساختار خوب و برند معتبریه، اما بعیده که از پس رقبایی مثل تندر 90 و دنا بربیاد، خصوصا که امکان قیمت گذاری زیر 40 میلیون تومان را نخواهد داشت.
میلاد
۱۵ مهر ۱۳۹۵احتمال عرضه این خودرو در بازار ایران هست و احتمالا بعد از قطعی شدن ورودش اون یارو سخنگوی خودروسازا که باید حتما مگان سوار شه میاد شبکه دو و شروع میکنه به ننه من غریبن اخرشم قیمت این میشه 60 میلیون ساینارم 10 میلیون گرون میکنن که اون اقا و خودروسازا بیش از این متضرر نشن ? واقعا ضرر داره ادم ماشین زیر 5, میلیونو بالا 20 بفروشه
احمد باقری
۱۵ مهر ۱۳۹۵در هر صورت، به ما که نمیرسه.
علیرضا.م
۱۶ مهر ۱۳۹۵میگم ایران خودرو و سایپا خیلی جالب کار میکنند .
هوای همدیگر رو حسابی دارند .
ایران خودرو در دو بازه ماشین تولید می کنه ( 30 تا 45 میلیون ) و ( 100تا 130)
حالا سایپا ( 40 تا 60) – ( 70 تا 110)
الان چه رقابت جالبی داریم . ( چینی ها رو که اصلاً ول کن مردم ما درسته ماشین های چینی میخرند اما به محض اینکه ماشین بهتری پیدا بشه سریع به طرف ماشین های جدید جلب می شوند و انوقت که چین باید بره تو کار قسط و .. که بعید میدونم بازم مردم حمایت کنند ) البته از مردم ما هرچیزی بعیده .
میگم ایران خودرو هدفی برای خودرو هایی تو بازه 18 تا 25 میلیون نداره آخه این چه رقابتی ؟
همین ماشین رو نگاه یه جورایی شبیه ال نوده خودمونه ( موتورش هم که ضعیفه ) خوب شبیه همین با قیمت پایین تولید کن دیگه . ( موتور 1400 سی سی ef4 رو روش قرار بدین تنفس طبیعی . همین . ) نمیخوان تن به کار بدن
منافع این دو به هم وابسته هست و بقیه شرکت ها هم که تقریباً سهمی ندارند .
ملت هم که ناچار باید بخرند
اینم قضیه خودرو ایران .