فولکسواگن پس از رسوایی دیزلگیت بیشتر بر آیندهای الکتریکی تمرکز کرده است که این موضع در نمایشگاه ژنو هم قابلمشاهده بود اما آلمانیها از گذشتهٔ باشکوه خود نیز غافل نشدهاند. یکی از افتخارات فولکسواگن، سری ونهای فوقالعاده موفق ترنسپورتر است که داستان آن از حدود ۷۰ سال پیش آغاز شد و بعداً به وسیله نقلیهای تبدیل گردید که در هر نقطهای از جهان قابلمشاهده است. داستان فولکسواگن ترنسپورتر از اینجا آغاز میشود که در سال ۱۹۴۶ شخصی هلندی بنام «Ben Pon» که واردکنندهٔ خودروهای فولکسواگن به هلند بود، از کارخانهٔ فولکسواگن در آلمان جهت خرید بیتل و واردات آن به هلند بازدید کرد. وی در آنجا وانتهای جالبی را دید که به جابهجایی قطعات در کارخانه میپرداختند.
این وانت که بر اساس بیتل ساخته شده بود و Plattenwagen نام داشت، در نوع خود بسیار عجیب بود چراکه قسمت بار آن در جلوی کابین راننده قرار گرفته بود درحالیکه پیشرانه در قسمت عقبی خودرو در زیر کابین نصب شده بود. بدین ترتیب آقای Pon با دیدن این وسیلهٔ نقلیهٔ جالب پی برد که میتوان یک وسیلۀ باربر تولیدی را بر اساس بیتل ساخت. وی در دفترچهٔ یادداشت خود طرح اولیهٔ چنین وسیلهای را کشید و سپس این ایده را با هیئتمدیرهٔ فولکسواگن مطرح کرد. سرانجام این طرح موردقبول واقع شد و پس از ساخت پروتوتایپهای فراوان، اولین مدل این ون با نام تایپ ۲ در سال ۱۹۵۰ معرفی شد. چون بیتل اولین محصول شرکت فولکسواگن بود و تایپ ۱ نامیده میشد، این ون دومین محصول فولکسواگن بشمار میرفت و به همین دلیل تایپ ۲ نام گرفت. البته بعدها نام این ونها به سری ترنسپورتر تغییر یافت.
حال به مناسبت ۷۰ سالگی پروژهٔ ترنسپورتر، فولکسواگن برای بزرگداشت این پروژهٔ عالی، نسخهٔ ویژهای از جدیدترین نسل ترنسپورتر یعنی نسل T6 را با نام Bulli در نمایشگاه ژنو معرفی کرده است که ترکیبی است از جذابیت استایل کلاسیک و رترو با تکنولوژی و کیفیت امروزی. این نسخهٔ ویژه با رنگآمیزی بیرونی دورنگ زرد و سفید به همراه رینگهای کرومی از نمونههای معمولی ترنسپورتر T6 متمایز میشود. همچنین نسخهٔ ویژهٔ Bulli رابطهٔ خود با نمونهٔ کلاسیک را توسط یک برچسب سالگرد روی شیشهٔ عقب و آینههای جانبی کرومی بیشتر نشان میدهد. این ون منحصربهفرد بهصورت استاندارد به رینگهای ۱۷ اینچی مجهز است اما امکان سفارش رینگهای ۱۸ اینچی با ظاهری کلاسیک نیز فراهم شده است. در کنار این نسخهٔ ویژه، یک دستگاه ترنسپورتر نسل اول کلاسیک نیز با رنگی مشابه به نمایش درآمده است که از سریهای اولیۀ ترنسپورتر محسوب میشود.
اما ترنسپورتر Bulli در داخل نیز از کابینی بسیار زیبا، لوکس و منحصربهفرد بهره میبرد. از ویژگیهای داخلی این خودرو میتوان به پنجرههای رنگی، نوشتهٔ Bulli و استفاده از فولاد ضدزنگ نام برد. صندلیها و تودوزی ماشین نیز با پوششی نیمه چرم پوشیده شدهاند درحالیکه کف خودرو با پوششی چوبی با رنگ تیرهٔ همسان با صندلیها پوشیده شده است. بخشی از تجهیزات استاندارد این ون ویژه نیز شامل مواردی چون غربیلک فرمان چرمی چندمنظوره، یک صفحهنمایش چندمنظورهٔ پریمیوم، سنسورهای پارک جلو و عقب، قاب کنسول میانی به رنگ مشکی براق و آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن میشود. فولکسواگن میگوید پذیرش سفارشات برای خرید این نسخهٔ ویژه را از ماه می در آلمان آغاز خواهد کرد.
اما یک نکتهٔ جالب در تصویر پشت زمینهٔ این دو ون دیده میشود. اگر به این تصویر دقت کنید یک نقاشی ساده از یک خودرو به همراه نوشتههایی میبینید. این نقاشی دقیقاً همان طرحی است که آقای Ben Pon در سال ۱۹۴۶ در هنگام بازدید از کارخانهٔ فولکسواگن در دفترچه یادداشت خود کشید و بعداً آنرا به هیئتمدیرهٔ فولکسواگن نشان داد. نقاشی سادهای که بعدها تبدیل به موفقترین ون تاریخ شد. به همین دلیل چون آغاز پروژهٔ ساخت ترنسپورتر به این نقاشی بازمیگردد و در اصل این نقاشی بنیانگذار ترنسپورتر محسوب میشود، فولکسواگن همان نقاشی را عیناً در پشت زمینهٔ این ونها به نمایش درآورده است.
پوشش کامل جدیدترین خبرها و رویدادهای نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ در پدال. همراه شما خواهیم بود…
علی
۲۰ اسفند ۱۳۹۵نگذر از نقاشی آقای Ben Pon.
محمد
۲۰ اسفند ۱۳۹۵افرین واقعا. هر. دونسلش. زیباست ….
رها
۲۰ اسفند ۱۳۹۵پدال جان با مرام کمی بیشتر در مورد آفرودرهای واقعی مثل رنگلر و روبیکن و تویوتا 2اف و 3 اف و سری 100 و 200 و نیسان های آفرود جدید و پاجرو در انواع مدلها بنویس از مدل هایی می نویسی که ما در عمرمان نمی بینیم چه برسه که بخریم و استفاده کنیم یه کمی هم در مورد همین ها بنویس. کاشکی این خورو سازها با حداقل قیمت و با حتی با حذف بعضیآپشن ها یکی دو مورد پیکاپ از مدل های ژاپنی در اختیار خلق اللله می گذاشتند مخصوصا این جوونا که ازش لذت ببرند.