فولکس کدی (Caddy) مدت کمی نیست که در بازار ایران حضور دارد البته هیچگاه به آن موفقیتی که باید دست نیافت و بیشتر در ناوگان حمل و نقل عمومی بکار گرفته شد. چندی قبل فرصتی دست داد تا به بررسی فنی این خودرو بپردازیم البته فرصت رانندگی پیش نیامد تا بتوانیم قابلیتهای حرکتی کدی را نیز تست کنیم.
این خودرو با سه نوع موتور دیزل, گازسوز و بنزین سوز با حجمهای ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ در بازار عرضه میشود که در ایران تنها گونه پایه گازسوز EcoFuel آن با حجم ۲۰۰۰ سیسی عرضه شده است. این موتور چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ بوده و توانایی تولید ۱۰۹ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر در دور موتور ۳۵۰۰ دور را دارد. خودروی مورد بحث دارای چهار مخزن فولادی بدون درز است که پشت سر هم زیر بدنه خودرو جاسازی شدهاند و قادر هستند ۳۵.۵ مترمکعب گاز را ذخیره کنند که این مقدار برای حرکت تا شعاع ۴۵۰ الی ۴۳۰ کیلومتر کافی است. در این خودرو یک باک بنزین ۱۳ لیتری نیز تعبیه شده است که جنس باک کامپوزیتی بوده و بهعنوان باک رزرو از آن استفاده میشود. لازم به ذکر است که در این خودرو کلید تعویض حالت سوخت وجود ندارد بلکه این امر توسط ECU به اتوماتیک انجام میشود. زمان روشن شدن خودرو، ECU گاز را قطع کرده و بنزین را جهت روشن شدن موتور از طریق پمپبنزین و سپس شیلنگ بنزین به ریل سوخت میرساند. سپس بنزین با عبور از انژکتورهای بنزین، موتور را روشن میکند. زمانی که دمای آب موتور به ۴۲ درجه برسد ECU بهصورت اتوماتیک بنزین را قطع و گاز را وصل میکند. در صورتی که ذخایر گاز به اتمام برسند، ECU بنزین را جهت روشن نگاه داشتن موتور وصل میکند.در فولکس کدی، رگلاتور گاز از نوع پیستونی بوده که در قسمت بالایی آن سلونوئیدهای فشار قوی و فشار ضعیف وجود دارند و در قسمت پایین مایع خنککننده در گردش است. مایع خنک کننده در این خودرو به رنگ صورتی است و از برند TOTAL استفاده میکند. در این سیستم از ماژول گاز استفاده شده که در شکل زیر میتوانید ریل گاز و انژکتورهای گاز و شیلنگ انتقال گاز را مشاهده کنید.
فولکس کدی دارای تراتل برقی (دریچه گاز برقی) ساخت شرکت آئودی است. لازم به ذکر است که محل قرار گیری مخازن CNG طوری طراحی شده تا باعث بهبود هندلینگ در خودرو شوند و همچنین فضایی از کابین را اشغال نکنند. روی مخازن را با نوعی رزین اپوکسی پوشاندهاند تا در برابر رطوبت و آب از آنها محافظت شود و یک کاور پلاستیکی نیز در زیر خودرو نصب شده تا از برخورد سنگ و گرد و غبار با مخازن جلوگیری کند. شاید در نگاه نخست فولکس کدی با حجم ۲۰۰۰ سیسی و وزن زیاد و محرک جلو بودن خودروی پرمصرف و کندی به نظر آید ولی به لطف بهرهگیری از یک گیربکس ۵ سرعته دستی و ضرایب مناسب آن خودرو در تمامی دندهها دارای گشتاور مناسبی است و میتواند با مصرف ۱۳ مترمکعب گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴۴۰ کیلومتر را با ۴ مخزن پر طی کند که البته با احتساب باک بنزین ۱۳ لیتری این مسافت تا ۵۷۰ کیلومتر قابل افزایش است. موتور کدی ۴ سیلندر است که توسط تسمه تایمینگ میللنگ با سوپاپها هماهنگ میشود و میلسوپاپها در روی سر سیلندر قرار دارند که تعداد آنها ۲ عدد است (DOHC) تعداد سوپاپها در این خودرو ۱۶ عدد است و فیلر آنها اتوماتیک است و تسمه تایم نیز هر ۷۵۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود موتور کدی ۴.۵ لیتر روغن را در خود جای میدهد و از روغن 10w40 در آن استفاده میشود. گیربکس ۵ دنده دستی آن نیز ساخت کمپانی ZF آلمان بوده که به ۳.۵ لیتر واسکازین با گرانروی 85w90 نیاز دارد. از دیگر امکانات کدی میتوان سیستمهایی چون ESP,TCS,BAS,EBD,ABS و قفل دیفرانسیل و گرمکن شیشه عقب و جلو و آینه و سیستم ضدسرقت را نام برد. در حال حاضر کدی وسیله مناسبی برای حمل و نقل شهری (با توجه به ۷ نفره بودن) بوده و یک خودروی کار راحت و ساده است که برتریهای آن در مقابل ونهای چینی کاملاً محسوس است. کدی از سال ۲۰۰۷ عنوان برترین ون کوچک را یدک میکشد. تنها عیوبی که میتوان برای این خودرو برشمرد عبارتاند از توان کم موتور و قیمت بسیار بالا و خدمات پس از فروش محدود. در پایان از آقای صادقی مدیریت تعمیرگاه نیوسنترال بابت اطلاعات فنی تشکر میکنیم.
مک میسل
۲۳ آبان ۱۳۹۳دست جناب ریاحی درد نکنه،مطلب خوب و قنی بود….
(ایران&المان)
MAFIA
۲۳ آبان ۱۳۹۳قنی نه غنی مک میسل.
در ضمن مخالف استفاده از CNG در خودرو هستم حالا هر نوع خودرویی میخواد باشه
موتور داغون میشه
مک میسل
۲۳ آبان ۱۳۹۳ببخشید اشتباه لپی بود:)
رضا ربیعی
۱۷ آذر ۱۴۰۰من شماره فنی جعبه فرمان فولکس کدی،مدل ۲۰۰۷ را میخواهم ،ممنون
ناصرنادری
۲۱ آبان ۱۴۰۲در مورد شاسی ابن خودرو هم مطلب بزارید ممنون میشم
مک میسل
۲۳ آبان ۱۳۹۳کدی ماشین خوبیه ولی به علت حجم موتور کم که به نظر من در این کلاس باید بالای2500باشه در ایران موفق نشد.
قیمتش هم در ایران در حال حاظر92میلیون است.
(ایران&المان)
حسين
۲۳ آبان ۱۳۹۳جالبه،
امروز هم خبر اومده که پلیس میخواد ماشین هاشو عوض کنه و احتمالا از تویوتا و هیوندای استفاده کنه!
فقط واسه ما بده!
کاشکی یه مطلب هم بزارید که مناسب ترین خودرو پلیس برای ایران چیست؟
هر کی با تویوتا موافقه:لایک
هرکی با هیوندای موافقه : دیس لایک
مک میسل
۲۳ آبان ۱۳۹۳دقیقا….من هم امروز خبرشو شنیدم
مرتضی
۲۴ آبان ۱۳۹۳پلیس تجربه بدی با تویوتا کریسیدا؟! داشت خیلی زود از دور خارج شدند و قرنی یه بار تو خیابون دیده میشن پنداری دهه هفتاد تولید شدند اما این بنزا مرگ ندارن فقط ایرادشون نسبت به بقیه هزینه هاشه که طبیعیه و کم بودن قطعاتش احیانا البته! بخاطر تحریم و … که غیر طبیعیه یه روز پلیسی تو راه برغان( پلیس راه) میگفت این بنزه داره راه میره دسته موتورش شکسته مدتهاست رسیدگی نشده هزینشو نمیدن باز از رو نمیره!!
حسین
۲۴ آبان ۱۳۹۳شما مطمئنی نظر پلیس درباره کریسیدا از لحاظ عمر مفید همین باشه؟
ما کریسیدا دستمون بوده، عالی!
اما من شنیدم پلیس خودش به بنز به خاطر عیوب جلوبندی اعتراض کرد!!
تازه بنز ها رو نخرید!با اون مصرفشون!!
مرتضی
۲۴ آبان ۱۳۹۳هیچ وقت مردم ایران خاطره خوش فولکس واگن های تی2 تی 3 و حتی تی4 رو فراموش نمیکنند عجب ماشینایی بودند!!!!!
دایملر
۷ آذر ۱۴۰۲سلام
خب که چی
الان که نمیتونیم خاطره بازی و خاطره سازی کنیم با این وضع ماشینا مجبوریم بگیم آررررردی و
پررررراید🤐
مهزیار
۲۳ آبان ۱۳۹۳فولوکس تو دیگه تو رو خدا الک ته چراغاتو بالا نبر برای جذابیت کاذب بیشتر
بذار همین ساده و شیک که هست باشه
Mostafa JR
۲۳ آبان ۱۳۹۳آقای ریاحی ممنون بابت مطلب…
(ایران و المان)
مک میسل
۲۳ آبان ۱۳۹۳مصطفی حق کپی رایت رو رعایت کن…
من تکنولوژیشو از میلاد خریداری کردم!!!!!!!!!
e36
۲۴ آبان ۱۳۹۳هم از ماشین گازسوز بدم میاد هم برقی هم دیزل
فقط بنزین
دایملر
۷ آذر ۱۴۰۲بابا
e36که دیگه هیولاس
مث ی ورزشکار حرفیه🎯💫
parseh net30
۲۴ آبان ۱۳۹۳میگم به این میگن CNG پدر مادر دار
Ahmad..F12
۲۸ آبان ۱۳۹۳آقای ریاحی ممنون بابت زحماتت
عالی بود
بیژن دولت سرایی
۲۴ مرداد ۱۳۹۴اصلا فولکس واسه ما ایرانی یعنی “نوستالژی”
آخی ……یادش بخیر…
محمدرضا
۲۴ آذر ۱۳۹۴ما یک فولکس کدی داریم این ماشین عالیه خوراک مسافرت.گاز سوز آلمان با ایران مقایسه نکنید
کریما
۷ بهمن ۱۳۹۴میشه تجربه تون رو بیشتر توضیح بدید؟
محسن
۲۲ شهریور ۱۳۹۵سلام دوستان من یه کددی ۲۰۰۷ رو الان ۳سال این ماشینو استفاده میکنم و یه کارگاه سیار پشتش تعبیه کردم که وزن ماشین شده ۲تنو ۱۰۰کیلو ماشین حجم مخزن کاز CNG ۴۰ کیلو گرم هستش که من تو سفر به ارمنستان گاز زدم متوجه شدم چون ۳۹/۶۰۰کیلو گرم گاز گرفت و مسافت ۹۰۰ کیلومتر راه طی کرد (فقط گاز) ولی اینجا تاحالا از ۲۸ کیلو گرم بیشتر نتونستن پرش کنن بد دیگه اینکه این ماشین ۸ سوپاپه نه ۱۶ سوپاپ از نظر اصتحلاک و هزینها ماشین من ۶۴۰۰۰۰کیلومتر کارکردشه که تنها من فقط یک بار پلوس سمت راننده رو عوض کردم اونم گفتن به دلیل وزن زیاد ماشین وگرنه دیگه هیچ هزینه ای نکردم هیچ تعمیراتی
M
۲۸ آبان ۱۳۹۵سلام من از این ماشین دارم فولکس کدی بهترین ماشین هست
محسن
۱۹ اسفند ۱۳۹۵اطلاعات راجب ماشین اشتباه بود چرا وقتی اطلاعات درست ندارین نظر میدین؟
بند مرادی
۱۳ آذر ۱۳۹۶آقایونی که سوار این ماشین نشدن خواهشن نظر ندن. . این مدل خودرو ۱۰ ساله که تو یک ارگان دولتی تحویل منه . این ماشین یعنی اصالت آلمانی . ده ساله که داره این ور و اون ور میره هنوز به خرج نیوفتاده. حتی جلوبندیش. مصرف سوخت اولش گازه بسیار ماشین با کیفیت و راحتیه و مخصوص مسافرت های طولانیه. موتور پرشتاب و بیصدایی داره. اصتحلاک هم که ماشاالله اصلن نداره. شما بگو یک ریال. حیف واقعا حیف که این ماشین دیگه تو لید نشد قرار بود توسط ایران خودرو و فولکس به تولید انبوه برسه که متاسفانه موفق نشدن. ماشین فوق العاده ایه. تا پشت فرمونش نشینی متوجه نمیشی. یا علی
امیررضاییان
۲۸ مرداد ۱۳۹۷من این ماشین رو ۷سال ددارم خیلی راحت بدون خرج
فقط لنت و دیسک صفحه عوض کردم
محمد
۲۳ آذر ۱۳۹۷سلام دوستان
اگه کسی اطلاعاتی درباره ماشین فولکس کدی ( ولی مدل های قدیمی ، 2003) داره ممنون میشم به اشتراک بذاره.
قدرت ، راحتی سرنشین و اینکه لوازم براش گیر میاد یا نه ؟
سپاس از لطف شما
میثم
۳۰ فروردین ۱۳۹۸کدی تو ایران موتور چند سی سی هست
محمد
۵ شهریور ۱۳۹۸بنزینی1600
گازسوز2000
سعید
۲۰ آبان ۱۳۹۸سلام. موتورش، گیر میاد توی ایران. اگر توی ایران موجوده، کدومشون هست، 2000 پایه گازسوز، یا آن دیگری؟
آرش سلیمانی
۳۰ آذر ۱۳۹۸سلام بزرگوار بنده به یک اشکالی برخوردم هیچکس نتوسته درستش کنه اگر ی شماره بدید اط خودتون و یا از تعمیر کار ماهری که سراغ دارید