سرانجام فولکسواگن از کراس اوور تمام الکتریکی ID.4 2021 که البته اولین خودروی الکتریکی برد بلند این شرکت در آمریکا نیز میباشد رونمایی کرد. ID.4 به شدت وام دار هاچبک الکتریکی ID.3 بوده و زیرساخت آن پلتفرم MEB میباشد. اگرچه هاچبک فولکسواگن روانه آمریکا نخواهد شد اما این کراس اوور الکتریکی به رقابت با شورولت بولت، هیوندای کنا و کیا نیرو خواهد پرداخت. ID.4 در سهماهه اول سال آینده وارد بازار آمریکا خواهد شد.
این اولین خودروی الکتریکیای نیست که قرار است وارد بازار خودروی آمریکا شود. ژرمنها قبلاً با گلف الکتریکی طعم چنین خودروهایی را به جهانیان چشاندهاند اما خب ورود این مدل به آمریکا لغو شد. گلف الکتریکی تنها برد ۲۰۱ الکتریکی داشت و قیمت پایهاش از ۳۱,۸۹۵ دلار شروع میشد؛ اما ID.4 2021 قول شعاع حرکتی ۴۰۲ کیلومتری و همچنین سیستم چهار چرخ محرک را داده است. این در حالی است که سه رقیب یاد شده فقط بهصورت دیفرانسیل جلو در دسترس هستند.
کراس اوور الکتریکی فولکس بهصورت استاندارد با باتری ۸۲ کیلووات ساعتی که ظرفیت بالاتری نسبت به باتری بولت، نیرو، کنا، موستانگ مک ای و لیف پلاس دارد عرضه خواهد شد. البته این باتری بزرگتر به معنی شعاع حرکتی بیشتر نیست زیرا همانگونه که گفته شد این خودرو برد ۴۰۲ کیلومتری خواهد داشت درحالیکه برد بولت و کنا به ترتیب برابر با ۴۱۷ و ۴۱۵ کیلومتر میباشد. البته شعاع حرکتی نیرو، مک ای و لیف پلاس کمتر از ID.4 اعلام شده است.
یک پیشرانه الکتریکی که در عقب خودرو جا خوش کرده قدرت ۲۰۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۰۹ نیوتون متری تولید کرده و مشخصات رقابتیای دارد چراکه خروجی آن با کنا و نیرو برابر بوده اما گشتاورش کمتر است. البته بولت قدرت کمتری تولید میکند اما خب گشتاورش بیشتر است.
موستانگ هم با قدرت ۲۵۵ اسبی و گشتاور ۴۱۵ نیوتون متری عرضه خواهد شد. حتی نیسان لیف نیز قدرت ۲۱۴ اسبی و گشتاور ۳۳۹ نیوتون متری دارد. اینجا سوالی پیش میآید: پس باتری بزرگتر ID.4 چهکاری انجام میدهد؟!
با این وجود باید گفت نسخه دو موتوره فولکس ID.4 چند ماه بعد از نسخه استاندارد عرضه خواهد شد و رقبای خود را پشت سر خواهد گذاشت. اضافه کردن پیشرانه دوم باعث میشود قدرت این کراس اوور به ۳۰۲ اسب بخار برسد هرچند گشتاور آن اعلام نشده است. هنوز مشخص نیست که سیستم چهار چرخ محرک باعث کاهش محدوده حرکتی ID.4 خواهد شد یا خیر اما شاید فولکسواگن بتواند تغییراتی را اعمال کرده و موازنهای بین وزن بیشتر و راندمان ایجاد کند.
آنچه باعث کاهش نگرانی مشتریان درباره شعاع حرکتی این خودرو میشود سه سال اشتراک رایگان شارژ ID.4 در جایگاههای شارژ Electrify America میباشد. ژرمنها این برنامه را همین چند روز پیش اعلام کردهاند. البته این برنامه شامل حال مشتریان تجاری نخواهد شد اما خب برای یک مشتری متوسط این پیشنهادی جذاب است.
بد نیست نگاهی هم به طراحی ID.4 2021 داشته باشیم. در کل باید گفت با خودرویی هوشمند و جذاب روبرو هستیم. با انحناهای دوستداشتنی و نرم، این خودرو مشابه دیگر محصولات فولکسواگن بوده و بیشتر به بیتل، باس و کارمن گیا شباهت دارد. البته چراغهای جلو و عقب مدرن بوده و عناصر LED آن بر این خصیصه تأکید دارند.
با عدم وجود جلوپنجره و ورودیهای هوای روی سپر، نمای جلو نرم و بیآلایش بوده و چراغها نیز طراحی جذابی دارند. آنچه باعث جذابیت بیشتر نمای جلو میشود لوگوی نورانی فولکسواگن است که یکی از ویژگیهای پکیج ۴۵۰۰ دلاری Statement میباشد.
در پروفایل جانبی هم خط شانه نرمی را میبینیم که کمی باعث ایجاد حالت رترو شده است. پانلهای پلاستیکی نیز گیرایی طراحی بدنه را بیشتر کردهاند.
نمای عقب هم به زیبایی بخش جلو بوده و تنها مورد قابل ذکر که میتوانست بهتر کار شود رفلکتور مشکیرنگ در گوشههای سپر است که اگر همرنگ بدنه میبود بهتر جلب نظر میکرد. در کل باید گفت طراحی یک دست ID.4 باعث شده خودرویی جذاب، متمایز و آینده نگرانه متولد شود.
داخل کابین نیز همین داستان دیده میشود. پشت آمپرهای دیجیتالی ۵.۳ اینچی از ستون فرمان بیرون آمده و کوچکتر از آن چیزی است که انتظارش را داشتیم. این صفحهنمایش ساده سه بخش را برای مهمترین اطلاعات اختصاص داده است. کنترلهای حساس به لمس نیز روی فرمان وجود دارند.
صفحه مرکزی اصلی با ابعاد ۱۰ و ۱۲ اینچی در دسترس بوده و کمی به سمت راننده متمایل شدهاند. زیر صفحهنمایش نیز کنترلهای سیستم تهویه و صدای سیستم صوتی قرار دارند. ناوبری و کنترل حرکتی استاندارد نیز جزو ویژگیهای خاص این خودرو هستند.
ID.4 بجای انتخابگر سنتی دنده از سوئیچی غیرعادی استفاده کرده است. در سمت راست پشت آمپرها نیز سوئیچی وجود دارد که فضای زیادی را در کنسول مرکزی برای شارژ بیسیم گوشی هوشمند باز میکند. در این بخش دو خروجی USB-C، نگهدارنده فنجان و فضایی بزرگ برای ذخیره اشیا وجود دارد.
فضای بار نیز ظرفیت ۸۵۸ لیتری دارد که با خواباندن صندلیها به ۱۸۱۸ لیتر میرسد. موضوع عجیب اینکه خبری از فضای بار در بخش جلوی خودرو نیست اما خب فضای بار عقب بیشتر از رقبای فولکس در این کلاس میباشد. فضای سرنشین داخل کابین نیز بهتر از هر رقیب دیگری بوده و قطعاً این موضوع روی انتخاب مشتریان تأثیرگذار خواهد بود.
هیچکسی از دیدن لیست تجهیزات ایمنی فولکس ID.4 2021 سورپرایز نخواهد شد زیرا طیف وسیعی از آنها همچون هشدار برخورد جلو با تشخیص عابران، پایش نقاط کور، دستیار حفظ خودرو بین خطوط کروز کنترل تطبیقی وجود دارند. پایش علائم ترافیکی، حسگرهای پارک و نوربالای خودکار نیز جزو دیگر سیستمهای ایمنی این خودرو هستند.
در زمان وقوع تصادف شش کیسه هوا باز خواهند شد تا از سرنشینان محافظت کنند. البته از نبود کیسه هوای زانو در ID.4 سورپرایز شدهایم. فریم آلومینیومی خودرو نیز از باتری محافظت میکند. در صورت وقوع تصادف جدی ارتباط الکتریکی خودرو بهصورت خودکار قطع خواهد شد.
فولکسواگن ID.4 2021 از نیمه اول سال آینده وارد بازار آمریکا خواهد شد. قیمت مدل پایه و دیفرانسیل عقب این کراس اوور از ۳۹۹۹۵ دلار شروع میشود. این مدل از عناصر مشکی داخل کابین، صندلیهای پارچهای مشکی، رینگهای ۱۹ اینچی، سقف همرنگ بدنه و ریلهای سقف سود میبرد. پکیج ۴۵۰۰ دلاری که در بالا به آن اشاره شد شامل مواردی همچون سقف شیشهای ثابت، پوشش چرم مشکی یا خاکستری، آینههای برقی و صفحه لمسی ۱۲ اینچی و لوگوهای نورانی فولکس است. پکیج گرادینت ۱۵۰۰ دلاری نیز وجود دارد که رینگهای ۲۰ اینچی، سقف مشکی و عناصر نقرهای بدنه را شامل میشود.
اولین نمونههای این خودرو با عنوان فرست ادیشن عرضه خواهند شد که از هر دو پکیج یاد شده سود برده و قیمت ۴۳۹۹۵ دلاری دارد. عناصر سفیدرنگ، پدال ترمز و گاز با نمادهای توقف و بازی، آینههای مشکی و نشانهای جذاب بدنه جزو ویژگیهای منحصربهفرد این نسخه هستند.
قیمت مدل ۳۰۲ اسبی و چهار چرخ محرک ID.4 از ۴۳۶۹۵ دلار شروع میشود. این خودرو تا پایان نیمه اول سال آینده عرضه خواهد شد و همانند دیگر مدلهای این خانواده از مشوقهای ۷۵۰۰ دلاری برخوردار خواهد شد که قیمت را به ۳۲۴۹۵ دلار کاهش خواهد داد. قیمت مدل چهار چرخ محرک نیز به ۳۶۱۹۵ دلار خواهد رسید.
پیشخرید این خودرو از امروز با سپرده ۱۰۰ دلاری شروع شده است. فولکسواگن ID.4 2021 در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا و از طریق ۶۰۰ نمایندگی این شرکت به فروش میرسد.
[دانلود ویدئو]
RezaRs
۴ مهر ۱۳۹۹با وجود اینهمه ماشین برقی
خداحافظ لذت رانندگی ? ( امریکن فنا بیشتر از همه از دست شما خستم که به خاطر امریکایی بودن تسلا فن ش شدید باو پس بنزین چی ??????) تموم دیگه با وجود اینهمه برقی لذت رانندگی = پشم
R
۴ مهر ۱۳۹۹خوشحال باش که صدسال دیگه هم تو ایران ماشین برقی نمیبینی بیاد هم دستت بش نمیرسه ما هنوز صدای موتورای بزرگتر از چهارسیلندرو تجربه نکردیم چه برسه به اونا
جنسیس کوپه شش سیاندر افسانه شده و ما هنوز تو حسرتش موندیم
JDM
۴ مهر ۱۳۹۹اصن تسلا به درک
یعنی خوده بنز و بی ام و بقیه برقی تولید نمیکنن!!!یعنی براش برنامه ندارن؟ تایکان و eqc وI4 و ای ترون، لیریک و…
Hadi
۴ مهر ۱۳۹۹ایول چه خوبه…
مخصوصاً ظاهرش بر خلاف همزادش EQC بهتر شده…
بردش که خوبه واسه اروپا ولی آمریکا…
ID4: لایک
Model Y: دیسلایک
امیر
۴ مهر ۱۳۹۹شاید چند سال دیگه بعد اومدن خودرو های هسته ای این جمله رو بچه های ما بگن
(با وجود این همه خودروی هسته ای ، خداحافظ لذت رانندگی با ماشینای برقی)
MAF
۴ مهر ۱۳۹۹نه اصلا اینجوری نیست
ماشینای بنزینی عمرشونو کردن نزدیک 100 120 سال شده که ماشینا بنزینین
تو این سالا خیلی تغییر کردن
خب معلومه برقیم تغییر میکنه و خیلی بهتر میشه
SS
۵ مهر ۱۳۹۹ما که لذت رانندگی این ماشین ها رو ندیده بودیم فقط شنیده بودیم
با این وضعیت با چند دهه کار کردن هم نمیشه دست دو این ماشینها رو خرید
پس بهتره بگیم خداحافظ موتورهای بنزینی = خداحافظ پول بادآورده نفت
RezaRs
۴ مهر ۱۳۹۹نمیشه کاری کرد برقی صدا رونتون بده؟؟؟?
مهدی موتورز
۴ مهر ۱۳۹۹اره میشه
بطری می زاری پشت چرخ عقب. مثل دوچرخه?????
h!$@\/\/
۴ مهر ۱۳۹۹????
وای خاطرات بچگی…
ارشیاSVJ
۴ مهر ۱۳۹۹یه افکت هایی هست ولی خب دیگه صدایی که کامپیوتر تولید کنه کجا صدای رونتون کجا!!!
زیزیگولو
۴ مهر ۱۳۹۹یکی از برندایی که یکی از انتخابای هر شهروند (البته غیر از ایران) برای تملک ماشین و لذت بردن از رانندگی همیشه در دسترس هستش فولکس واگن گلفه که با ویژگیای منحصر به فردش مثل قیمت مناسبو فضای کابین مناسبو ابعاد کوچیک بدنش اونو به انتخاب اول تبدیل میکنه …. البته همه کمپانیای خودروسازی از جمله فولکس واگن با ارائه ماشینای برقیو دیزل دارن سعی میکنن قیمت بنزینو دور بزنن و گام بزرگی به سمت آینده بردارن
حسین
۴ مهر ۱۳۹۹کاش واردات خودرو های هیبریدی و پلاگین هیبریدی دست دوم ازاد بشه!
البته بدون گمرکی و انواع عوارض و هزینه های تحمیلی!
در دو گام هم میتونن بکنن ، گام اول برای نوسازی تاکسی های شهر های توریستی و گام دوم برای نوسازی سواری های شخصی کل ملت!
فرشاد
۴ مهر ۱۳۹۹نوسازی سواری شخصی ملت رو ک دوستان زحمت کشمون دارن انجام میدن
البته اگر ملت رو نماینده های مجلس در نظر بگیریم
بهراد
۴ مهر ۱۳۹۹واردات خودرو دست دوم ده سال پیش با تعرفه ۱۵۰٪ آزاد نمیشه.این خط این نشون،
عوضش تا دلت بخواد قیمت دنا اتوماتو میرسونن به میلیارد.تیگو ۷ تا ۱۴۰۰ میشه ۱۴۰۰! سورپرایز واقعی اینه نه اون.
پویا
۴ مهر ۱۳۹۹من زیاد حال نکردم. به خصوص با داخلش. همیشه گفتم بازم میگم، سیستم تهویه باید دکمه های جداگانه داشته باشه و اگر هم بیاد توی صفحه نمایش، صفحه نمایش باید بزرگ باشه اقلا. ن انقدر کوچیک!!
جمشید
۴ مهر ۱۳۹۹سانتافه و کیا خیلی از فولکس واگن و رنو آکارنا بهترن چه از نظر فضای بار و چه از نظر فضای سرنشین و چه از نظر سیستم اطلاعات و سرگرمی و صفحه نمایش و خیلی چیزای دیگه
آرش وان
۴ مهر ۱۳۹۹نیسان آریا ؛ اینو قورت میده ?
" Swedish Arrogant Tiger "
۴ مهر ۱۳۹۹طراحی خوب و دوست داشتنی ای داره برخلاف
اکثر الکتریکی ها که چنگی به دل نمیزنن
بنظرم اگه یه جلوپنجره فیک براش میزاشتن
نمای جلوش بهتر هم میشد.
کابین جالبی هم داره.
مانی
۵ مهر ۱۳۹۹طراحی گلف جدید باید این بود با قد کمی کوتاهتر
خیلی عالی میشد
JDM
۴ مهر ۱۳۹۹منتظرم رفقایی که تسلا و الکتریکی هارو میکوبوندن بیان اینو بکوبن
لطفا سریع تر از راه برسید